فواید نور خورشید چیست ؟ | فایده و ضرر های نور خورشید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا از فواید نور خورشید آگاهی دارید؟ بیشتر مردم به خاطر ترس از آفتاب سوختگی و سایر آثار مخرب نور آفتاب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کرده و حتی وقتی هم که به فضای باز می‌روند، سعی می‌کنند تا خود را در سایه نگه دارند. درست است که قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب برای مدت طولانی می‌تواند اثرات زیانباری بر سلامتی فرد و پوست او داشته باشد اما این نتایج تنها در صورتی که به مدت زیاد و کنترل نشده در حضور آفتاب باشید مضر خواهد بود. نور خورشید عاملی برای افزایش شادی و نشاط در انسان است. همین که هر شخص برای مدت کوتاهی (حدودا یک ربع تا 30 دقیقه) پوست پوشیده نشده خود را در معرض آفتاب قرار دهد و به تنفس هوای تازه و آرام سازی خود بپردازد، گام مهمی در بهبود خلق و خو و افزایش سلامت خود برداشته است.

فواید نور خورشید برای سلامتی انسان

قرار گرفتن در برابر نور آفتاب به مدت حداقل یک ربع در هر شبانه روز می‌تواند آثار مفید بسیاری برای انسان داشته باشد و به میزان زیادی به بهبود سبک زندگی و از بین بردن استرس‌ها و تنش‌های روزانه زندگی کمک کند. در ادامه قصد داریم فواید نور خورشید برای سلامتی اشخاص را بررسی نماییم.

1. تولید ویتامین D در بدن

ویتامین D جز ویتامین‌های محلول در چربی می‌باشد که وجود مقادیر معینی از آن در بدن برای سلامتی انسان لازم و ضروری است. این ویتامین با کمک به جذب دسته‌ای مواد معدنی همچون کلسیم و فسفر باعث حفظ استحکام و سلامت استخوان‌ها می‌شود و می‌تواند از احتمال بروز پوکی استخوان در افراد به میزان قابل توجهی بکاهد. همچنین این ویتامین برای داشتن عملکرد صحیح در سلول‌های موجود در خون و سیستم ایمنی افراد هم ماده‌ای ضروری به شمار می‌رود. برای تامین ویتامین D مورد نیاز روزانه، قرار گرفتن پوست در معرض تابش نور خورشید به مدت 15 دقیقه کافیست و بیش از این زمان نباید پوست را به صورت محافظت نشده در برابر نور مستقیم آفتاب قرار داد.

2. کم کردن اضطراب و استرس

مطمئنا این تجربه را داشته‌اید که بعد از مواجهه با یک موقعیت دشوار و مسئله‌ای پیچیده در زندگی، از محیط خارج شده و خود را در معرض هوای تازه و نور آفتاب قرار داده‌اید. این کار می‌تواند به میزان زیادی باعث آرام شدن شما و کاهش سطح استرس و نگرانی‌های روزمره‌تان شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود هر چند وقت یک بار به طبیعت رفته و خود را برای مدتی از مشکلات و گرفتاری‌های روزمره دور سازید تا ذهنتان آرام گشته و برای ادامه جریان زندگی خود انرژی و انگیزه‌ای فزون‌تر پیدا کنید. برای آشنایی با سایر راه های درمان اضطراب بدون دارو کلیک کنید.

3. بالا رفتن خلق

اگر شما به مقایسه رفتارها و نحوه برخورد یک فرد پیش و پس از حضور او در هوای آزاد و نور خورشید حتی به مدت کوتاهی بپردازید، خواهید دید که این شخص پس از ماندن در یک محیط باز به میزان زیادی خلق و خو‌یش بهتر شده و احساس بهتری در درون خود پیدا خواهد کرد. نور خورشید می‌تواند روحیات افراد را به طرز موثری بهبود بخشیده و سطح انرژی آن‌ها را متقابلا افزایش دهد. این عکس العمل به این دلیل ایجاد می‌شود که نور خورشید می‌تواند با تحریک قسمتی از سلول‌های مغزی، ترشح هورمون سروتونین را در بدن شخص افزایش داده و از این طریق، شادی و نشاط را در او ایجاد کند و خلق و خوی او را به شکل محسوسی ارتقا دهد.

4. فواید نور خورشید | راحت‌تر شدن خواب

یکی از هورمون‌هایی که در مغز ترشح شده و باعث به خواب رفتن افراد در زمان تاریکی و در هنگام شب می‌شود، هورمون ملاتونین نام دارد. نور خورشید با تحریک ترشح این هورمون در مغز انسان می‌تواند در پایان روز و هنگام شب، خواب راحتی را برای او رقم بزند. در صورتی که افراد در طول روز به میزان کافی و مناسب در مواجهه با نور خورشید قرار نگرفته باشند، ترشح این هورمون کاهش یافته و مشکلاتی از قبیل بی خوابی، مشکل در به خواب رفتن، خواب کوتاه، سبک شدن خواب، بیدار شدن مداوم، خواب تکه تکه و سایر مشکلات در خوابیدن برای او به وجود می‌آید.

فروشگاه آرامیس

5. نور خورشید، درمانی موثر برای افسردگی

یکی از علل افزایش شیوع بیماری افسردگی در میان افراد مختلف در فصل زمستان، کاهش میزان تابش نور خورشید در این فصل می‌باشد. افرادی که دچار افسردگی در این فصل می‌شوند غالبا از اخلاق ضعیف و نا‌متعادلی برخوردار بوده و در برقراری ارتباط با سایرین دچار مشکل خواهند بود. این افراد باید سعی کنند که حداقل به مدت 15 دقیقه هنگام روز به بیرون از منزل یا محل کار رفته و خود را در برابر نور خورشید قرار دهند. نور خورشید بر کاهش افسردگی فصلی در افراد به طرز شگفت آوری موثر واقع شده است.

برای کسب اطلاعات در زمینه اختلال افسردگی کلیک کنید. این نوع افسردگی به میزان کمتری در فصل تابستان مشاهده می‌شود که علت آن هم روزهای آفتابی و تابش بیشتر خورشید در طی روز می‌باشد. روش‌های طبیعی مانند نور خورشید و بسیاری از روش‌های دیگر برای درمان افسردگی می‌تواند جایگزین داروها شود. یک روانشناس با تجربه با بهره گیری از علم روز دنیا می‌تواند بهترین راهکارهای طبیعی و نحوه استفاده از آن‌ها را در اختیار شما قرار دهد تا از عوارض داروهای مختلف در امان باشید و بهترین نتیجه را نیز کسب نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه علائم افسردگی و درمان افسردگی کلیک کنید.

6. فواید نور خورشید | رفع اختلالات قاعدگی و میل جنسی

قرار گرفتن پشت و قفسه سینه در معرض نور خورشید برای تقویت میل جنسی در زنان و مردان بسیار مفید است. در واقع نور خورشید به افزایش هورمون‌های جنسی کمک می‌کند. همچنین نور خورشید باعث کاهش علائم پیش از قاعدگی می‌شود؛ خورشید به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی از جمله افسردگی، نوسانات خلقی، ناراحتی جسمانی و تحریک پذیری کمک می‌کند.

7. مقاومت در برابر سرطان

طبق نظر متخصصان “نور خورشید در فصل بهار برای مردان مفید است”. آن‌ها جذب ویتامین دی را عامل موثری در کاهش انواع مختلف سرطان می‌دانند. وجود این ویتامین احتمال بهبودی را درصورت ابتلا به سرطان نیز بالا می برد.

8. تنظیم فشار خون

تنظیم فشار خون یکی دیگر از فواید نور خورشید است، مخصوصا فشار خون بالا که بسیار خطرناک است. یکی از روش‌های کاهش فشار خون قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که اکسیدنیتریک در لایه بالایی پوست به نور خورشید واکنش می‌دهد که باعث می‌شود رگ های خونی به هنگام حرکت اکسید به درون جریان خون گسترش پیدا کنند. این مساله منجر به کاهش فشار خون می‌شود.

9. کاهش وزن

کاهش میزان سروتونین با احساس گرسنگی و افزایش اشتها ارتباط مستقیم دارد. پس بابودن زیر نور خورشید قادر به کنترل اشتهای خود خواهید بود. همچنین در هوای گرم فعالیت شما بیشتر شده و این مساله مانع از افزایش وزن تان می شود.

10. درمان مشکلات پوستی

نور خورشید باعث بالارفتن سطح ایمنی پوست بدن تان می شود. طبق تحقیقات اشعه uv در درمان آکنه و سایر بثورات پوستی موثر است. البته بودن در معرض بیش از حد آن نیز معایبی دارد. پس حتما در این باره با متخصصین مشورت نمایید.

11. سلامت چشم‌ها

بسیاری از مردم بر این باورند که نور خورشید دشمن چشم‌های انسان است. اما تحقیقات علمی ثابت کرده که ویتامین D با بهبود بینایی و پیری چشم ارتباط دارد. براساس این تحقیق، اثر نور خورشید نه تنها مفید است بلکه اثر شفابخشی بر چشم‌ها را نیز دارد.

مراقبت‌های لازم در برابر نور خورشید

نور خورشید با تمام فوایدی که دارد در صورتی که هنگام قرار گیری در برابر نور خورشید مراقبت لازم را نداشته باشید، می‌تواند مضر باشد. مراقبت‌های ضروری در برابر خورشید عبارتند از:

1. فواید نور خورشید | مراقبت از چشم ها

چشم های شما در برابر نور خورشید باید محافظت شوند. مخصوصا اگر مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار می گیرید. استفاده از کلاه آفتاب گیر و عینک دودی برای دقع پرتوهای فرابنفش خورشید ضروری است. این اشعه از ابرها نیز عبور می کند. پس حتما از چشمان خود و مخصوصا کودکان محافظت کنید.

2. مراقبت از پوست

برای مراقبت از پوست در برابر آفتاب از کرم ضد افتاب استفاده کنید. کرم با اس‌ پی‌ اف ۱۵ یا بیشتر بهترین تأثیر را دارد. ضد‌آفتابی که دامنهٔ گسترده‌تری از انواع پرتوهای فرابنفش را دفع می‌کند اثربخشی بهتری خواهد داشت. ۳۰ دقیقه پیش از بیرون رفتن ضدآفتاب بزنید و از لب‌ها، گوش‌ها و گردن غافل نشوید. اگر قرار است شنا کنید یا تعریق داشته باشید، ضدآفتاب بیشتری استفاده نمایید. سعی کنید بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد‌ازظهر در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشید چراکه در این زمان پرتوهای خورشید بیشترین انرژی را دارند. همچنین لازم است هر چند ماه یکبار از متخصص پوست کمک بگیرید تا قسمت‌های مختلف پوست شما بررسی شده و در صورت نیاز به درمان دارو تجویز شود.

3. مدت زمان زیادی مقابل نور خورشید نباشید

اگر بیش از اندازه در برابر نور خورشید قرار بگیرید  نه ‌تنها احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود پوست زودتر پیر یا چروک و لک‌دار شود. باید بدانید که بدن برای درمان سوختگی ناشی از نور خورشید گلبول‌های سفید را به‌ کار می‌گیرد. این کار باعث می‌شود توانایی بدن برای مقابله با میکروب‌های بیماری‌زا کاهش یابد.

پژوهشی در رابطه با فواید نور خورشید بر حفظ سلامتی بدن

بنابر نتایجی که به دنبال مطالعات زهره کرمی، رستم گل محمدی و سایر همکاران (1392) در بررسی اثر نور بر سلامت روانی سالمندان به دست آمد، نشان داده شد که نوردرمانی می‌­تواند باعث تنظیم ریتم بیولوژیک و چرخه خواب-بیداری و در نهایت اصلاح وضعیت سلامت روانی سالمندان شود. پیشنهاد می‌شود سالمندان به صورت برنامه ریزی شده در هنگام صبح و عصر در معرض نور خورشید قرار گیرند. این روش می‌تواند به عنوان یک روش کمکی در پیشگیری و درمان اختلالات خلقی و خواب در سالمندان به کار رود. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید نور خورشید می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره