افراد کمال گرا | نشانه ها و علت بروز شخصیت کمال گرایی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افراد کمال گرا چه ویژگی هایی دارند؟ آیا افراد کمال گرا با افراد موفق نشانه های یکسان دارند؟ کمال گرایی تا یک میزان اندکی برای همه افراد مناسب است. اما اگر این افکار به طور افراطی باشد به شدت به فرد ضربه می‌زند. افراد‌کمال گرا شخصیت پر استرسی دارند و خود را موظف می‌دانند تا همه کارها را بدون نقص، بی نظیر و با استانداردهای بالا انجام دهند. زمانی که این رفتار به طور مداوم رخ دهد فرد دچار افسردگی و استرس دائمی خواهد شد. برای جلوگیری از این رفتار و افکار، کمک از روانشناسان بزرگترین لطف به خود است. رهایی و لذت از زندگی بدون تنش و با آرامش نعمت بزرگی است. برای کمک به خود و دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

افراد کمال گرا

در روانشناسی کمالگرایی اینگونه تعریف می‌شود “افراد‌کمال گرا خود را موظف می‌دانند تا کارها را بدون نقص و به حالت وسواس گونه و با استانداردهای بالا انجام دهند. اگر کارهایشان غیر از این پیش برود، به شدت عصبی و مضطرب می‌شوند.” افراد کمال گرا تفکر همه یا هیچ دارند. و هیچوقت نباید پشیمان و مایوس شوند. افراد کمال‌گرا شخصیتی پر استرس دارند.

انواع کمال گرایی

کمال گرایی 3 نوع دارد. که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

1. کمال گرایی خود محور

در کمال گرایی خود محور، خود شخص به طور 100 درصدی خود را موظف می‌داند تا کارهایش را با استانداردهای بالا و وسواسی انجام دهد. در کمال‌گرایی خود محور هیچ فشاری از جامعه و خانواده بر افراد وارد نیست.

2. کمال گرایی دگر محور

در کمال گرایی دگر محور بیشتر اطرافیان تحت فشار هستند. افرادی که درگیر این نوع از کمال‌گرایی هستند، توقع دارند که اطرافیان و کسانی که با آنها در ارتباط هستند فعالیت های خود را بدون نقص و عالی انجام دهند.

3. کمال گرایی القا شده توسط جامعه

در واقع افرادی که درگیر این نوع از کمال گرایی هستند. از طریق جامعه، خانواده و محیط تحت فشار هستند. از سمت جامعه به آنها گفته می‌شود که همه کارها باید بدون نقص و با استانداردهای بالا انجام شود.

نشانه های افراد کمال گرا

افراد کمال گرا ویژگی‌ها و نشانه هایی دارند. که در ادامه در رابطه با تمام این نشانه ها توضیح داده ایم.

1. تفکر همه یا هیچ

افراد عادی اگر کاری را نتوانند به درستی و با استاندارهای بالا انجام دهند شاید ناراحت شوند، اما به دنبال تلاش و انجام کارهای دیگر می‌روند. اما افراد کمال گرا چیزی کمتر از بی نقص ندارند و از نظر آنها یا کاری نباید انجام شود و اگر انجام شود بی نقص و بی نظیر باید پیش برود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفکر همه یا هیچ کلیک کنید.

2. افکار انتقاد گر

افراد عادی به موفقیت های خود افتخار می‌کنند. اما افراد کمال گرا بیشتر از باقی افراد از خود و دیگران انتقاد می‌کنند. این افراد با وجود موفقیت به دنبال شناسایی عیب های کار خود هستند. افکار آنها بیشتر درگیر جنبه های منفی است و اگر با شکست مواجهه شوند به شدت آسیب می‌بینند و خود را قضاوت می‌کنند.

3. رسیدن به اهداف با چاشنی ترس

افراد عادی با اهدافی که در ذهن خود برنامه ریزی کرده اند حرکت می‌کنند. و زمانی که به سمت موفقیت حرکت کنند بسیار خوشحال و خشنود می‌شوند. اما افراد کمال گرا برای رسیدن به اهداف خود ترس دارند. و توسط ترس، به سمت اهداف خودشان کشیده می‌شوند. این ترس ها به دلیل عدم موفقیت و عدم دستیابی به اهداف است.

4. اهداف غیر معقول

اهدافی که افراد عادی در نظر دارند، اصولی و معقول است. و اولین هدف آنها ساده و قابل دستیابی است. اما افراد کمال گرا اهدافی غیرمنطقی و غیرمعقول دارند. و حتی اولین هدفی که دارند غیر قابل دسترسی است.

5. تمرکز افراطی

افراد عادی در راه رسیدن به هدف از دستیابی های خود بسیار لذت می‌برند. اما افراد کمال گرا زمانی که در راه رسیدن به اهداف هستند، بیشتر تمرکز خود را صرف ترسیدن، شکست و مشکلات راه خود می‌کنند. و از دستیابی های خود هیچ لذتی نمی‌برند.

6. احساس افسردگی

افراد کمال گرا استرس زیادی را در طول زندگی تجربه می‌کنند. این افراد بیشتر به خود سخت می‌گیرند و زمانی که به اهداف خود نرسند از احساسات منفی و ناامیدی پر می‌شوند. در نهایت این حجم از استرس و اضطراب سبب افسردگی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

7. هراس از شکست

افراد کمال گرا نسبت به افراد عادی بیشتر از شکست وحشت دارند. به این دلیل که افراد کمال گرا همه چیز را بی نقص و با استانداردهای بالا در نظر می‌گیرند، انتظار شکست ندارند. اگر با چنین افکاری شکست بخورند، بسیار ناامید می‌شوند و برای انجام دوباره کارها هراس از شکست دارند.

8. عزت نفس پایین

افراد کمال گرا از خود بسیار ناراضی هستند و از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند. انزوا و دوری از جامعه نیز سبب اعتماد به نفس پایین این افراد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

9. عدم پذیرش انتقاد سازنده

از آنجایی که افراد کمال گرا همه کارهای خود را بدون نقص و با استانداردهای بالا در نظر می‌گیرند، اگر کسی از آنها انتقاد سازنده داشته باشد حالت تدافعی می‌گیرند. و به دلیل اینکه این انتقاد ضعف آنها در انجام کارها را نشان می‌دهد به شدت عصبی می‌شوند.

10. اهمال کاری

افراد عادی کارهایشان را با شدت ترس کمتری انجام می‌دهند. اما از آنجایی که افراد کمال گرا برای انجام کارهایشان به شدت ترس و استرس دارند، نگران این موضوع هستند که با شکست مواجهه نشوند در نتیجه هیچ کاری انجام نمی‌دهند. و ترس بر آنها غلبه کرده و اهمال کاری می‌کنند. در واقع می‌گویند که کمال گرایی رابطه مستقیمی با اهمال کاری دارد.

علل کمال گرایی

1. ژنتیک

اولین دلیل کمال گرایی ژنتیک است. والدینی که خود شخصیت کمال گرا دارند و بیش از اندازه وسواسی و منظم هستند در اینده نیز کودکان کمال گرا تحویل جامعه می‌دهند. این افراد حس خوبی به کارهای خود ندارند و در نتیجه از کودکان خود انتظار رفتار بی نقص دارند. کودکان با مشاهده رفتار والدین خود از کارها و اهدافشان خشنود و راضی نمی‌شوند.

2. والدین قدرت طلب

افرادی که والدین قدرت طلب دارند و با این سبک پرورش یافته اند در آینده شخصیتی کمال گرا دارند. والدینی که از جملات “هرچی من میگم درسته”، “حق با ماست”، “فقط ما درست رفتار می‌کنیم” و از این قبیل جملات، کودکان کمال گرایی پرورش می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک والدین قدرت طلب کلیک کنید.

3. باورهای فرد

برخی از ویژگی های شخصیتی و باورهای افراد، سبب بروز شخصیت کمال گرا می‌شود. این باورهای فردی عبارتند از.

  • همه افرادی که با او در تعامل هستند باید تاییدش کنند.
  • احساس می‌کنند که اگر در زمینه ای موفق نشوند بی ارزش هستند.
  • اگر به موفقیت دست نیابند احساس می‌کنند که مستعد سرزنش هستند.
  • از مشکلات فرار می‌کنند.
  • در تمامی موقعیت ها حساس هستند.

درمان کمال گرایی

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر در کاری به موفقیت نرسیدید و راضی نبودید به این معنا نیست که آن کار را نادرست انجام داده اید. روش هایی برای درمان کمال گرایی وجود دارد که در ادامه آن ها را نام برده ایم.

  1. شناسایی و اصلاح افکار تقویت کننده
  2. پرهیز از قضاوت زود هنگام
  3. وقت خود را صرف اصل قضیه کنید
  4. از زندگی در حال لذت ببرید
  5. تفکر همه یا هیچ را کنار بگذارید
  6. از رفتار خود آگاه باشید
  7. افکار خود را عوض کنید
  8. اهداف خود را تغییر دهید
  9. نگرشتان را عوض کنید
  10. تجربیات جدید را امتحان کنید
  11. از روانشناسان کمک بگیرید

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان کمال گرایی کلیک کنید.

کلام آخر

مطالعه این مقاله شما را با ویژگی های افراد کمال گرا آشنا کرده است. اگر در خود و اطرافیانتان ویژگی هایی مانند شخصیت کمال گرا مشاهده کردید اصلا نگران نباشید. تمریناتی که در لینک خورده را انجام دهید. و با کمک روانشناس به زندگی خود آرامش را هدیه دهید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افراد کمال گرا می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره