کنترل ذهن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کنترل ذهن از جمله توانایی‌های مهمی است که هرکدام از ما می‌توانیم در خودمان ایجاد کنیم. حتماً شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که ذهن ما قدرت فوق‌العاده‌ای دارد. مسیری که ذهن ما در آن قرار دارد و موضوعاتی که راجع به آن فکر می‌کند می‌تواند تأثیر بسیاری روی کیفیت زندگی‌مان داشته باشد. به همین خاطر بسیار مهم است که شما کنترل ذهنتان را در دست داشته باشید. هرچقدر بیشتر بتوانید خوراک ذهنتان را کنترل کنید بیشتر و سریع‌تر نیز در مسیر موفقیت حرکت خواهید کرد. به همین خاطر آشنایی با راهکارهای کنترل ذهن از جمله موضوعات مهمی است که باید در برنامه زندگی‌تان قرار دهید. ما در این مطلب سعی می‌کنیم تا این راهکارها را بررسی کنیم. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که صحبت‌کردن با یک مشاور متخصص می‌تواند در این مسیر بسیار کمک‌کننده باشد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید. 

کنترل ذهن چه اهمیتی دارد

اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که اصلاً کنترل ذهن چه اهمیتی دارد؟ در رابطه با این موضوع باید بگوییم کنترل ذهن درست مانند هر توانایی دیگر شرایط زندگی ما را بهتر کرده و کمک می‌کند که زندگی باکیفیت‌تری داشته باشیم. به‌طورکلی این توانایی در دو جهت کاهش مشکلات و همین‌طور بهتر کردن شرایط زندگی به ما کمک می‌کند. به همین خاطر فایده کنترل ذهن را می‌توانیم در مسائل زیر بدانیم:

قدم برداشتن در مسیری که دوست دارید

به‌طورکلی ذهن ما دوست دارد راجع به مسائل مختلف فکر کند؛ و به همین خاطر است که تمرکزکردن روی یک موضوع گاهی اوقات برایمان سخت می‌شود. درعین‌حال حتماً این موضوع را می‌دانید که یکی از مهم‌ترین آمادگی‌ها برای رسیدن به موفقیت این است که شما بتوانید روی هدف تمرکز کنید. به همین دلیل روان‌شناسان معتقدند اولین فایده کنترل ذهن کمک به شما برای رسیدن به هدف‌هایتان است.

 وقتی شما بتوانید محتوای افکارتان را تحت کنترل دربیاورید چندین فایده خواهد داشت. اولاً شما تمرکز بیشتری روی هدف خود دارید؛ و همین موضوع به شما کمک می‌کند تا راه‌حل‌های بهتر برای رسیدن به شرایط ایده‌آل را پیدا کنید. ثانیاً شما با کنترل ذهنتان از ورود افکار منفی جلوگیری کرده و به‌عبارت‌دیگر افکار مثبت را جایگزین می‌کنید. این کار روحیه شما برای موفقیت را نیز بالاتر خواهد برد. در نتیجه توانایی بیشتری برای رسیدن به هدف‌هایتان خواهید داشت.

کاهش خطر بیماری‌های روحی

کنترل ذهن، شما را از درگیرشدن با بیماری‌های روحی در امان نگه می‌دارد. فکرکردن به مسائل منفی یا چیزهایی که دوستشان نداریم تأثیر بسیاری در مضطرب یا افسرده شدن ما دارد. بسیاری از کسانی که درگیر بیماری‌های روحی می‌شوند از این شکایت دارند که در افکار منفی‌شان غرق می‌شوند؛ و توانایی کنترل آنها را ندارند. به همین خاطر گفته می‌شود اگر شما بتوانید محتوای افکارتان را تحت کنترل بگیرید تا حد زیادی خودتان را از خطر بیماری‌های روحی در امان نگه داشته‌اید.

راهکارهایی برای کنترل ذهن

روی ماهیت ذهنتان شناخت داشته باشید

اولین قدم برای این که بتوانید ذهنتان را کنترل کنید این است که آن را بشناسید. روان‌شناسان در روش درمان شناختی معتقدند وقتی هرکدام از ما از جریان افکارمان آگاه باشیم بهتر می‌توانیم آن را کنترل کنیم. برای مثال کسی که همیشه در مورد شرایط منفی مبالغه می‌کند، اگر این مسئله را بداند می‌تواند در شرایط نامناسب به خودش تذکر دهد که مجدداً درگیر خطای ذهنی شده است. یا کسی که بیش از حد احساسی تصمیم می‌گیرد با دانستن این مطلب می‌تواند در هنگام تصمیم‌گیری‌ها به خودش کمک کند. به همین خاطر اگر به دنبال راهی برای کنترل ذهنتان هستید شناخت خودتان از اولین قدم‌هایی است که باید بردارید. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با افکارتان از یک روان‌شناس متخصص کمک بگیرید.

فروشگاه آرامیس

از قدرت تخیل استفاده کنید

یکی از تمرین‌های خیلی خوب برای کنترل ذهن این است که از قدرت تخیلتان استفاده کنید. در طول روز زمانی را برای این در نظر بگیرید که راجع به آنچه دوستش دارید فکر کنید. با این کار شما تمامی نیروهای ذهنی خود را به سمت چیزی که می‌خواهید بسیج می‌کنید. و همین موضوع انرژی و انگیزه شما را نیز چندبرابر خواهد کرد. به‌علاوه با این تمرین شما به خودتان یادآوری می‌کنید این شما هستید که کنترل ذهنتان را در دست دارید؛ نه اینکه ذهنتان شما را به هر سمتی که می‌خواهد بکشاند.

جلوی افکار منفی را بگیرید

کنترل‌کردن افکار کار خیلی راحتی نیست. برای رسیدن به این هدف شما به صبر و تلاش بسیاری نیاز دارید. ممکن است بسیاری از مواقع به خودتان بیایید و ببینید که در افکار منفی یا نشخوارهای فکری غرق شده‌اید. کاری که باید در این مواقع انجام بدهید این است که جریان این افکار را متوقف کنید. زمانی که متوجه می‌شوید افکار منفی در ذهن شما شروع به فعالیت کرده‌اند حواستان را به چیز دیگری پرت کنید. به‌مرورزمان شما در این تمرین پخته‌تر می‌شوید. و یاد خواهید گرفت ذهنتان را از فکرکردن به چیزهایی که دوست ندارید دور کنید.

کنترل هیجانات را در دست بگیرید

یکی از چیزهایی که ذهن ما را آشفته می‌کند هیجانات بیش از حد هستند. وقتی ما درگیر احساسات می‌شویم به‌سختی می‌توانیم منطقی فکر کنیم. پس در درجه اول سعی کنید وقتی هیجان‌هایتان زیاد می‌شود از تصمیم‌گیری‌های جدی خودداری کنید. به‌علاوه بهتر است راهکارهای کنترل هیجان را یاد بگیرید. با این کار شما بهتر می‌توانید محتوای ذهنتان را مدیریت کنید؛ و از کشیده‌شدن افکارتان به مسیرهایی که نمی‌خواهید جلوگیری خواهید کرد.

در زمان حال زندگی کنید

حتماً شما هم متوجه شده‌اید که بیشتر افکار ما یا راجع به اتفاقات آینده هستند و یا راجع به تجربیات گذشته؛ به همین خاطر روان‌شناسان توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید کنترل ذهنتان را در دست بگیرید در زمان حال زندگی کنید. زندگی در لحظه یا حضور ذهن به شما کمک می‌کند ذهنتان را از منحرف‌شدن به سمت مسائلی که مربوط به لحظه حال نیستند دور نگه دارید. با انجام این تمرین شما یاد خواهید گرفت که ذهنتان را متمرکز بر اینجا و اکنون نگه دارید؛ و در نتیجه با تمرکز بیشتری می‌توانید با مسائل مختلف زندگی مواجه شوید.

تمرین‌های آرام‌سازی

یکی از راهکارهای مؤثر برای رسیدن به کنترل ذهن تمرین‌های آرام‌سازی هستند. تمریناتی مثل مدیتیشن یا یوگا به شما کمک می‌کنند حداقل برای چند دقیقه همه توجه خودتان را روی بدن و لحظه حال متمرکز کنید. در نتیجه شما یاد خواهید گرفت که روی یک موضوع خاص تمرکز کرده و به‌عبارت‌دیگر ذهنتان را در کنترل خودتان در بیاورید.

مشاور چه کاری برای شما انجام خواهد داد

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم کنترل ذهن یکی از روش‌های درمانی در روان‌شناسی است. روان‌شناسان معتقدند بسیاری از مشکلات روحی مانند اضطراب و افسردگی به این خاطر ایجاد می‌شود که فرد نمی‌تواند جریان افکار منفی را متوقف کند. به همین خاطر روش‌های بسیاری برای کنترل ذهن در روان‌شناسی وجود دارد. اگر احساس می‌کنید در مدیریت‌کردن فکرهایتان دچار مشکل هستید و نمی‌توانید افکار ناخواسته را کنترل کنید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید. از جمله اقدامات روان‌شناسان عبارتند از:

تشخیص و درمان بیماری‌های روحی

همان‌طور که گفتیم وجود افکار مزاحم مهم‌ترین ویژگی بیماری‌های روحی است. به‌علاوه بیماران معمولاً قادر نیستند که این افکار را کنترل کنند. این بیماران معمولاً در شرایطی قرار دارند که توسط افکار منفی احاطه شده‌اند و هیچ کاری از دستشان برنمی‌آید. در نتیجه به طور کامل در احساسات منفی مثل ترس و غم فرومی‌روند. اگر روان‌شناس احساس کند شما نیز به دلیل مشکلات روحی یا آسیب‌هایی که دیده‌اید نمی‌توانید جریان افکارتان را کنترل کنید به شما کمک می‌کند تا با استفاده از روش‌های درمانی با مشکل اصلی خودتان روبه‌رو شده و آن را درمان کنید.

آموزش مهارت‌های لازم 

همیشه هم بیماری‌های روحی نیستند که باعث می‌شوند شما کنترلی روی ذهنتان نداشته باشید. گاهی اوقات شما فقط به این خاطر که تابه‌حال تلاش نکرده‌اید در این زمینه ضعیف هستید. یا شاید صرفاً به دنبال این باشید که خودتان را در این موضوع توانمندتر کنید. در این شرایط نیز مشاورین با استفاده از راهکارها و تمرین‌های مختلف به شما کمک می‌کنند تا توانایی خود را در این زمینه بالاتر ببرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل ذهن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم جلوی افکار منفی که وارد ذهنم می‌شوند را بگیرم؟

برای این کار باید نسبت به افکار خودتان آگاه باشید. در هر لحظه حواستان را به فکرهایی که از ذهنتان می‌گذرد جمع کنید. وقتی متوجه می‌شوید که افکار منفی در ذهن شما روشن شده‌اند سعی کنید با استفاده از روش‌هایی مثل پرت‌کردن حواستان یا هشداردادن به خودتان در مورد اینکه این افکار واقعیت ندارند و ساخته ذهن شما هستند جلوی بیشترشدن آنها را بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره