قرص کلروپرومازین | علائم، عوارض، هشدارها و نحوه مصرف

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص کلروپرومازین یکی از داروهای اعصاب و روان است که برای بیماری های مختلفی کاربرد دارد. کلروپرومازین در واقع با نام های تجاری دیگری مثل تورازین و لارگاکتیل است هم در بازار عرضه می‌شود که ماهیت یکسانی دارند. این دارو از گروه فنوتیازین هاست که برای درمان بیماری های روان تجویز می‌شود.

از آنجایی که برای اختلالات روانی داروهای زیادی با عوارض خطرناکی وجود دارد؛ پس برای مصرف آنها حتما باید با پزشک مشورت کرده و تحت نظر او این داروها استفاده نمود. فراموش نکنید که گاهی روش های روان درمانی به تنهایی کافی نبوده و برای درمان مشکلات روانی دارو تجویز می‌شود. اما بهتر است در مورد داروهای مختلف اطلاعات لازم را کسب کرده و حتما از متخصص کمک بگیرید. در این خصوص می‌توانید از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کلروپرومازین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

قرص کلرپرومازین

کلروپرومازین گاهی به عنوان داروی کمکی در کنار داروهای دیگر و گاهی به عنوان روش اصلی درمانی برای برخی از بیماری ها استفاده می‌شود. این دارو در بیشتر موارد به شکل قرص بوده که دوزهای مختلفی دارد. افراد باید بسته به شدت بیماری خود و یا مدت زمان ابتلا از دوزهای مختلف آن استفاده نمایند.

این دارو تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی مخصوصا قسمت زیر قشری مغز داشت؛ به همین دلیل برای مصرف آن باید بسیار احتیاط کرد. همچنین از آنجایی که مشکلات روان می‌توانند عوارض زیادی را برای افراد ایجاد کنند و بسیار در زندگی فرد نقش مهمی بازی می‌کنند؛ باید از این دارو استفاده کرد تا بیماری را کنترل کرد. البته مصرف خودسرانه این دارو خود می‌تواند منجر به مشکلات شدیدتری شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

موارد مصرف قرص کلروپرومازین

موارد مصرف کلروپرومازین

این قرص در درمان بیماری هایی نظیر اسکیزوفرنی، جنون، مانیا، به عنوان داروی جانبی استفاده شده اما در بیماری های دیگر درمان اصلی است. این مشکلات شامل بی اشتهایی عصبی، میگرن، فشار خون در دوران حاملگی، حتی اعتیاد به مواد مخدر، دیستونی گردنی در نوزادن، می‌شود.

همچنین در مواردی این دارو برای کنترل موقتی اضطراب و خشم نیز تجویز می‌گردد. این دارو برای درمان سکسکه های مکرر و شدید، تهوع و استفراغ نیز کاربرد دارد. در مواردی مشاهده شده است که بیماران مبتلا به ایدز دچار هذیان می‌گردند؛ که برای کنترل این موضوع از این دارو استفاده می‌کنند. بخشی از درمان کزاز نیز با قرص کلروپرومازین انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با داروهای ضد روان پریشی کلیک کنید.

مقدار و روش مصرف تورازین

نکاتی در زمینه مصرف قرص کلروپرومازین وجود دارد که بهتر است قبل از شروع درمان از آنها مطلع بوده و همچنین رعایت نمایید. فراموش نکنید که قبل از هرچیز بروشور مربوط به این دارو را مطالعه کرده، تا اطلاعات جامع تری در مورد آن کسب نمایید. همچنین در صورت مواجهه با سوالاتی، حتما آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. دوز مصرفی این دارو از فردی به فرد دیگر متفاوت است به همین دلیل بهتر است به مقداری که دکتر تجویز کرده است؛ پایند مانده و اقدام خودسرانه ای انجام ندهید.

حتی در صورتی که در یک نوبت مصرف آن را فراموش کردید؛ نیازی نیست که برای جبران، در نوبت بعدی دو عدد از این قرص را مصرف نمایید. در بیشتر موارد پزشک با دوز کم این دارو را تجویز کرده و با توجه به واکنش بدنی بیماران مقدار آن را افزایش می‌دهد. برای مشاهدات اثرات این دارو برای درمان، باید حداقل چندهفته آن را مصرف نمایید. همچنین بهتر است دوره درمانی خود را کامل کنید. در آخر اینکه این قرص را می‌توان قبل از غذا و یا بعد از آن مصرف نمود.

مکانیسم اثر قرص کلروپرومازین

کلروپرومازین اثر بسیار قوی آدرنرژیک داشته و همچنین دارای اثر ضعیف تر آنتی کولینرژیک است. به همین دلیل می‌تواند بر گیرنده های دوپامین بر مغز اثر بگذارد. از طرفی خاصیت آنتی سروتونینی نیز دارد. اما مسدود کردن گانگلیونی در این دارو ضعیف بوده و همچنین کمی اثر آنتی هیستامینی نیز دارد. در برخی موارد به دلیل این اثرات، حتی احتمال دارد که نشانه های بیماری اسکیزوفرنی را نیز تشدید کند.

عوارض جانبی قرص کلروپرومازین

کلروپرومازپین نیز دارای یک سری عوارض جانبی خفیف و گاهی نادر است. البته همیشه عوارض جانبی در افراد بروز می‌کند. این موضوع بستگی به عوامل مختلفی دارد. برخی از این مشکلات شامل خواب آلودگی، خستگی، یبوست، افزایش وزن، سرگیجه، اختلال در خواب، تاری دید و خشکی دهان می‌شوند. اما در صورتی که افراد نشانه های زیر را در خود مشاهده کردند؛ باید حتما به پزشک مراجعه کنند. برای اطلاع از عوارض جانبی داروهای اعصاب و روان کلیک کنید.

تشنج

درد قفسه سینه

ناپایداری خلق

اضطراب

تعریق

زردی پوست یا چشم

حرکات غیرعادی عضلات

بروز راش های پوستی

مشکل در ادرار

دردهای ماهیچه ای یا مفاصل

گلودرد و تب

همچنین مسمومیت با این دارو نیز منجر به بروز علائمی مانند گر گرفتگی، تشنج، بی قراری، خواب آلودگی شدید، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم و از حال رفتن می‌شود که باید سریعا به بیمارستان مراجعه شود.

تداخل دارویی با قرص کلروپرومازین

داروی کلرومازپین همچنین با برخی از داروها تداخل داشته و مصرف آنها به طور همزمان، افراد را دچار مشکلاتی می‌کند. بهتر است در صورت مصرف هرگونه دارو قبل از شروع مصرف قرص کلروپرومازین، با پزشک خود مشورت کرده و او را در جریان بگذارید. برخی از این داروها شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از راه های درمان اسکیزوفرنی کلیک کنید.

داروهای خواب آور یا ضداضطراب مانند آلپرازولام و دیازپام

مسدود کننده های آلفا مانند پرازوسین

داروهای روان مانند ریسپریدون

آنتی هیستامین ها

شل کننده های عضلانی و داروهای مسکن

داروهای افزایش دهنده دوپامین

آنتی بیوتیک ها

وارفارین

پروپرانول

لیتیم

سوتالول

پیموزاید

پروکائین آمید

آمیودارون

ساکوناویر

موارد منع مصرف قرص کلروپرومازین

در صورتی که افراد دارای مشکلات قلبی عروقی، ضعف شدید در سیستم عصبی مرکزی، کما، مشکلات مادرزادی، نقایص ژنتیکی، مشکلات کبدی و… هستند نباید قرص کلروپرومازین مصرف کرده و حتما باید این موارد را با پزشک ملاعج خود در میان بگذارند.

نحوه مصرف کلروپرومازین

نحوه قرص مصرف کلروپرومازین در بزرگسالان و کودکان متفاوت است و همچنین بستگی به شکل دارویی آن دارد. اما در صورت تزریق آن به صورت عضلانی بعد از 15 دقیقه اثر خود را نشان می‌دهد. همچنین نیمه عمر این دارو در بدن کودکان تقریبا 7 ساعت و در بزرگسالان 30 ساعت است. در اثر مصرف خوراکی آن به صورت قرص تاثیر آن بعد از نیم الی یک ساعت ظاهر می‌شود.

هشدارها در مورد قرص کلروپرومازین

هشدارهای مصرف کلروپرومازین

?در هنگام مصرف قرص کلروپرومازین حتما به طور مرتب به متخصص مراجعه کرده و آزمایش های لازم را در این زمینه انجام دهید.

?همچنین افراد پیر و میانسال نیاز کمتری به مصرف این دارو دارند.

?قبل از شروع هر روش درمانی جدیدی و یا حتی انجام عمل های جراحی در این مورد با پزشک خود مشورت نمایید.

?بعد از مصرف این دارو در انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری و تمرکز دارند؛ احتیاط نمایید.

?به طور همزمان از این دارو با الکل استفاده نکنید.

?فراموش نکنید که در صورت استفاده از این دارو به صورت تزریقی احتمال افت فشار نیز وجود دارد. به همین دلیل باید در این مورد نیز اقدامات لازم را انجام دهید.

شرایط نگهداری از کلروپرومازین

فراموش نکنید که قرص کلروپرومازین را دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری کنید. همچنین همیشه به تاریخ انقضای آن نیز توجه داشته باشید. بهترین مکان برای نگهداری از این دارو مکانی خشک و خنک و به دور از تابش از نور مستقیم نور خورشید است.

سخن پایانی

به دلیل عوارض جانبی و هشدارهای دارویی که کلروپرومازین دارد؛ بهتر است حتما در این مورد با متخصص مشورت کنید. اما به طور کلی در حین مصرف این دارو از انجام تصمیمات ناگهانی پرهیز کرده و حتما در کنار روش های دارودرمانی از روانشناس نیز کمک بگیرید. مخصوصا اگر این دارو را برای مشکلات روان مصرف می‌نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کلروپرومازین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره