روانشناسان معروف | علت شهرت و زندگی نامه روانشناسان معروف

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روانشناسان معروف با نظریه های درمانی، کمک بزرگی به علم روانشناسی کرده‌اند. اگر بسیاری از این روانشناسان حضور نداشتند روش های درمانی متفاوت و مخصوص هر اختلال بوجود نمی‌آمد. روانشناسی مدیون روانشناسان بزرگ و با تجربه‌ای است که رفتار انسان را کاوش و بررسی کرده‌اند.

اکثر کسانی که به علم روانشناسی علاقه دارند یا رشته تحصیلی آن‌ها روانشناسی است با مطالعه درباره این روانشناسان می‌توانند دیدگاه جامع‌تری نسبت به زندگی دست پیدا کنند. در ادامه معروف‌ترین روانشناسان را نام برده‌ایم. اگر مایل به شروع درمان و یا آموزش در هر کدام از این زمینه ها هستید برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

روانشناسان معروف

به تعدادی از روانشناسان معروف که نقش برجسته ای در تاریخ روانشناسی داشته‌اند در ادامه اشاره کرده ایم. شهرت این روانشناسان ناشی از رویکردها و متدهای درمانی است که تا آن زمان ابداع نشده بود.

زیگموند فروید

زیگموند فروید عصب شناس اتریشی، متولد 1856 و بنیان گذار دانش روانکاوی (نوعی درمان) بود. فروید با مسافرت به پاریس و شرکت در یک فلوشیپ 3 ماهه هیپنوتیزم را آموزش دید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زیگموند فروید کلیک کنید.

فروید پایه گذار روانکاوی: روانکاوی یا روان تحلیل گری، درمانی برای انواع اختلالات روانی و شناخت عملکرد ذهنی است. روانکاوی برای دسترسی به ناخودآگاه ذهن و اغلب بیماری های هیستری (اختلالاتی مانند: تشنج) صورت می‌گیرد. تداعی آزاد، تفسیر خواب، انتقال و مقاومت از جمله روش های درمانی فروید بود.

نظریه شخصیت فروید به سه بخش نهاد، من و فرامن تقسیم می‌شود. نهاد به منطور نیازهای اولیه یک انسان است که اگر تامین شود به مرحله “من” می‌رسد. من (ego) بخش وسطی نظریه شخصیت فروید است که قصد کنترل تمایلات نهاد را دارد تا خواسته های بخش نهاد به صورت معقول و منطقی برطرف شود. آخرین بخش فرامن (super ego) است که به آن اصطلاحا وجدان می‌گوییم. فرامن از انسان می‌خواهد تا به دیگران کمک و توجه کند و خود را همیشه الویت قرار ندهد.

فروشگاه آرامیس

نظریه رشد فروید یکی از پرکاربردترین نظریه‌های اوست. عقده ادیپ و الکترا یکی از بخش های مهم و مورد توجه در نظریه رشد فروید است. فروید رشد انسان را به 5 بخش تقسیم کرد.

  • مرحله دهانی (تولد تا 1 سالگی)
  • مرحله مقعدی (2 تا 3 سالگی)
  • مرحله آلتی (3 تا 5 سالگی)
  • مرحله نهفتگی (5 سالگی تا سن بلوغ )
  • نجوانی

علت معروفیت فروید ابداع روانکاوی و نظریه رشد اوست. امروزه بسیاری از روانشناسان هم چنان از نظریه های فروید استفاده می‌کنند. اما برخی دیگر نظریه‌های فروید را غیرعلمی می‌دانند.

روانکاوان زیادی در کشورهای گوناگون در حال درمان با روش درمانی (تفسیر خواب، هیپنوتیزم، تداعی آزاد و مقاومت) فروید هستند.

روانشناسان معروف | ژان پیاژه

ژان پیاژه متولد 1896، یک فیزیولوژیک تکاملی اهل سوئیس بود. نظریه رشد مرحله ای پیاژه یک نظریه کامل در رابطه با طبیعت و تکامل هوش انسان است. پیاژه رشد انسان را به 4 بخش تقسیم کرد.

  • مرحله حسی حرکتی (تولد تا 2 سالگی)
  • مرحله پیش عملیاتی (2 تا 7 سالگی)
  • مرحله عملیات عینی (7 تا 11 سالگی)
  • مرحله عملیات رسمی (12 تا 18 سالگی)

امروزه نظریه رشد شناختی پیاژه یکی از مهمرین نظریه های مورد استفاده در رشد شناختی کودکان و نوجوانان است.

کارل گوستاو یونگ

کارل یونگ روانکاوی که متولد 1875 در سوئیس بود. یونگ مفهوم روانکاوی نظریه فروید را گسترش داد و بخش ناهشیار جمعی را اضافه کرد. بیشتر نظریه های یونگ با امور ذهنی در ارتباط هستند. که عبارتند از: سطوح روانی (هشیار، ناهشیار سطحی و ناهشیار جمعی)، کهن الگوها، پرسونا، سایه، آنیما و آنیموس، خود، تیپ های شخصیتی و دیدگاه به انسان‌ها. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کارل یونگ کلیک کنید.

روانشناسان معروف | ایوان پاولف

ایوان پیتروویچ پاولف عصب شناس، روانشناس، فیزیولوژیک و پزشک روسی، متولد 1849 و ابداع کننده نظریه شرطی سازی کلاسیک بود. شرطی سازی کلاسیک یک روش یادگیری است که در آن محرک بیولوژیکی قوی و محرک غیر شرطی (قبلاخنثی) نقش دارند.

بی اف اسکینر

بی اف اسکینر رفتارگرای پنسیلوانیایی، متولد 1904 که تا سال 1974 استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد بود. بنیانگذار نظریه شرطی سازی کنشکر بود. مفاهیم اساسی نظریه اسکینر عبارتند از: شکل دهی به رفتار، تقویت کننده ها، تنبیه، رفتار خرافی و خودگردانی رفتار.

الوین یالوم

الوین یالوم روانپزشک متولد 1931 در واشنگتن با رویکرد اگزیستانسیال (هستی گرا) است. اگزیستانسیال رویکردی پویا با 4 امر مسلم (مرگ، آزادی، تنهایی و پوچی) است. یالوم در روان درمانی فردی و گروهی از چهارچوب مشخصی استفاده نمی‌کند و اعتقاد دارد هر مراجعه با درمانی جدید و منحصر به فرد درمان شود. امروزه روان درمانی توسط اکثر درمانگران صورت می‌گیرد.

آرون تمکین بک و آلبرت آلیس

معمولا نام آرون تمکین بک و آلبرت آلیس را کنار هم شنیده اید. این دو همزمان باهم یکی از جریان های کلیدی در روانشناختی را آغاز کردند.

آرون تمکین بک روانپزشک آمریکایی، متولد 1921 و پدر شناخت درمانی و درمان شناختی رفتاری بود. سه گانه‌های شناختی (سوگیری شناختی، خود طرحواره های منفی و سه گانه منفی) نظریه بک است.

آلبرت آلیس یکی از روانشناسان آمریکایی، متولد 1913 و نظریه پرداز روش رفتار درمانی عقلانی- هیجانی است. یکی از نظریه های آلیس، تظریه شخصیت ABC است.

مرکز مشاوره ذهن نو خدمات حضوری و تلفنی به شما عزیزان ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی شماره درج شده کلیک کنید.

سایر روانشناسان معروف

ملانی کلاین

ویکتور فرانکل

اریک اریکسون

آرون بک

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسان معروف می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره