شوهر خجالتی | با همسر خجالتی چطور رفتار کنم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شوهر خجالتی یا منزوی، اضطرابی یا دورنگرا؟ اولین مساله پی بردن به ویژگی شوهرتان است. آیا‌شوهر شما در جمع گوشه گیر است؟ آیا توان شروع مکالمه را ندارد؟ آیا همسر شما برای حضور در یک مهمانی نگران نحوه برخورد دیگران است؟ اگر جواب شما به تمامی سوال های پرسیده شده بله باشد همسر شما خجالتی است. حتما این ویژگی شوهر خود را می‌دانید که به دنبال راه چاره هستید. در ادامه تفاوت بین شوهر‌خجالتی را با منزوی، اضطرابی و درونگرا توضیح داده‌ایم. برای حل این مساله برای دریافت خدمات مشاوره خانواده کلیک کنید.

علائم شوهر خجالتی

همسران افراد‌ خجالتی با رفتار و سکوت شوهر‌خجالتیشان به مرور زمان و در طولانی مدت کلافه و خسته می‌شوند. شاید فکر کنید با گذشت زمان بتوانید شوهرتان را تغییر دهید. اما بدون کمک از یک روانشناس و متخصص غیرممکن است. علائم و نشانه های شوهر‌خجالتی را در ادامه اشاره کرده ایم. حتما درباره نشانه‌های خانواده سالم بخوانید.

  • شوهر‌خجالتی هنگام برخور با دیگران اضطراب‌شان بالاتر از حد معمول بالا می‌رود.
  • معمولا در مراسمات، گوشه و کنار را انتخاب می‌کنند تا جلوی چشم نباشند.
  • شوهر‌خجالتی کم حرف و کم رو است.
  • زمانی که دچار استرس شوند، با دست‌هایشان صورت و دهان‌شان را می‌پوشانند.
  • در صورت استرسی بودن، سر را پایین می‌آورند و با دست ها بر روی پیشانی و لب‌ها دست می‌کشند.
  • جویدن دسته عینک، خودکار و لوازم شخصی
  • زمانی که در یک جمع حضور دارند لب و دست هایشان به لرزش می‌افتد.
  • برای حضور در جمع از الکل و نوشیدنی های انرژی زا استفاده می‌کند.
  • شروع ارتباط و گفتگو برای فرد خجالتی آسان نیست.
  • به قضاوت شدن اهمیت زیادی می‌دهند.
  • شوهر خجالتی به شدت تعارفی است.
  • در روابط زناشویی درخواست نمی‌کنند.
  • در مورد ظاهر و نوع لباس پوشیدن به شدت حساس هستند.
  • با همسران خود مکالمه ندارند.
  • توان بیان درخواست های خود را ندارند.
  • برای همسران خود وقت و انرژی کافی نمی‌گذارند.

شوهر خجالتی یا درون گرا

برخی از خانم ها خجالتی بودن همسرشان را درون گرایی می‌دانند. اما افراد درون گرا از حضور در اجتماع دوری نمی‌کنند. و به خوبی آداب و معاشرت با دیگران را می‌دانند. اما علاقه ای به این رفتار ندارند. اما شوهر‌خجالتی آداب و معاشرت و طرز برخورد با دیگران را نمی‌داند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درونگرایی کلیک کنید.

شوهر خجالتی یا منزوی

منزوی بودن یک اختلال است، اما خجالتی بودن یک ویژگی شخصیتی است که با آموزش و یادگیری مهارت ها درمان می‌شود. شوهر منزوی هیچگونه معاشرت با دیگران را نمی‌پسندد. اما شوهر‌خجالتی معاشرت را دوست دارد، اما بلد نیست.

شوهر خجالتی یا اضطرابی

گاهی خجالتی بودن با اضطراب اجتماعی اشتباه گرفته می‌شود. اضطراب اجتماعی یک اختلال روانشناختی است که نیاز به روان درمانی طولانی مدت دارد. کسانی که اختلال اضطراب‌جدایی دارند از حضور در جمع هراس دارند. این اضطراب زندگی روزمره فرد را مختل می‌کند. اما شوهر‌خجالتی آداب و معاشرت و نوع درخواست را بلد نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اختلال اضطراب اجتماعی کلیک کنید.

داستان واقعی

یک خانم 23 ساله از همسر 27 ساله اش شکایت داشت و اینطور تعریف می‌کرد.

دوران عقد باهم هیچ رابطه ای نداشتیم. خواستم همون موقع جدا بشم ولی بقیه گفتن درست میشه. الان سر خونه و زندگی خودمونیم ولی شوهرم بازم هیچ اقدامی نمی‌کنه. چیکار کنم؟ نه باهم صحبت می‌کنیم. نه ازم درخواست رابطه داره. نه باهم در رابطه با خواسته هامون حرف می‌زنیم. رسما هیچی نمی‌خواد ازم. تو جمع و مهمونی اصلا با کسی مکالمه نداره. یه گوشه تک و تنها میشینه و با کسی کاری نداره. من شوهر‌خجالتی نمی‌خوام، خسته شدم. همیشه من باید واسه هر چیزی اقدام کنم، انگار سرده. وقتی با کسی صحبت می‌کنه انقدر خجالت می‌کشه که قرمز می‌شه. اصلا شبیه زن و شوهرهای معمولی نیستیم. کاش دوران عقد به حرف کسی گوش نمی‌دادم و جدا می‌شدم.

چگونگی رفتار با شوهر خجالتی

خانم هایی که شوهر خجالتی دارند نحوه رفتار با همسر خود را باید بدانند. در ادامه چگونگی رفتار با شوهر‌خجالتی را شرح داده ایم. برای آشنایی کامل با اصول رفتار با همسر کلیک کنید.

1. برچسب نزنید

به هیچ وجه به شوهر‌خجالتی خود انگ نزنید. اینکه دائم یادآوری کنید او مدیریت و آداب معاشرت بلد نیست، نه تنها خجالتی بودنش درمان نمی‌شود بلکه شدت خجالت و هراس او افزون می‌گردد.

2. درک کنید

شوهر خجالتی خود را درک کنید. برای غر زدن و تکرار مدام رفتارهایشان چاره اندیشی نیست. شوهر خجالتی شما از رفتار و ویژگی های خود آگاهی دارد. با درک و کمک از یک روانشناس کنار شوهر خجالتی تان باشید تا درمان شود.

برای آشنایی با بهترین برخورد با شوهر بی احساس کلیک کنید.

3. فریاد نزنید

ویژگی های شوهر خجالتی خود را پیش دیگران جار نزنید. لزومی ندارد نقطه ضعف همسرتان را به فامیل، خواهر و برادرتان بگویید. شما باید به نقطه ضعف همسرتان توجه کنید و آن را به نقطه قوت تبدیل کنید.

4. مقایسه نکنید

رفتار و ویژگی‌های شخصیتی شوهر خجالتی خود را با دیگران مقایسه نکنید. با این کار حس ناکافی بودن به همسرتان می‌دهید. اگر همسرتان را مقایسه کنید و دائم از خوبی های بقیه بگویید او را از حضور در جمع ها فراری می‌دهید.

5. اجبار نکنید

لزومی ندارد شوهر خجالتی خود را به اجبار به مهمانی و دورهمی ببرید! با این کار اضطراب و استرس همسر شما به شدت افزایش می‌یابد. برای کمک به شوهر خجالتی خود زمانی که به مهمانی دعوت می‌شوید به او پیشنهاد حضور دهید. و طبق نظر و درخواستش به او اجازه حضور یافتن دهید.

6. در جمع تنهایش نگذارید

هنگام ورود به یک مهمانی و شروع مکالمه با دیگران شوهر خجالتی خود را تنها نگذارید. همانطور که گفتیم اشخاص خجالتی توان شروع یک مکالمه را ندارند. برای کمک به شوهر خجالتی تان با او در مهمانی ها همراه باشید.

راهکار برای بهبود خجالتی بودن همسر

بهترین راهکار برای بهبود شوهر خجالتی، مراجعه به روانشناس است. خجالتی بودن یک ویژگی است که علل و ریشه‌های روانی دارد. ریشه یابی توسط متخصص انجام می‌شود و نوع درمان مشخص می‌شود. راهکارهایی که گفته‌ایم نوع برخورد و رفتار با شوهر خجالتی بود. برای درمان و ریشه یابی به یک روانشناس مراجعه کنید.

برای آشنایی با راه های برخورد با مردان بد اخلاق کلیک کنید.

کلام آخر

ازدواج با شوهر خجالتی زندگی شما را مختل می‌کند. برای کمک به شوهر خجالتی خود از یک روانشناس کمک بگیرید. هرگز خود درمانی و دگر درمانی نکنید. برای بهبود زندگی و آموزش آداب و معاشرت از روانشناسان متخصص کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری در زمینه شوهر خجالتی به شما عزیزان خدمات اراپه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر شماره درج شده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شوهر خجالتی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره