غرقه سازی | درمان به روش غرقه سازی واقعی و تجسمی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

غرقه سازی نوعی روش درمان رفتاری برای مواجهه با ترس است. شاید خود یا اطرافیان‌تان از حیوانات هراس داشته باشید. یا از شنا کردن و غرق شدن بترسید. فوبیای اتاق تاریک یا ترس از ارتفاع داشته باشید. تمامی اختلالاتی که نام‌بردیم و اختلالات مشابه با این تکنیک درمان می‌شوند. درمان به صورت غرقه سازی توسط روانشناس و متخصص انجام می‌شود. در این روش درمانی به طور مستقیم مراجعه کننده را با ترس واقعی روبرو می‌کنیم. در ادامه راجع به این تکنیک درمانی به توضیحات بیشتری پرداخته‌ایم. برای شروع درمان به این روش مشاوره فردی دریافت کنید.

غرقه سازی چیست؟

غرقه‌سازی یکی از تکنیک های درمانی است. در این تکنیک بیمار را در معرض ترس قرار می‌دهند. این گونه بیمار به صورت واقعی با هراسش روبرو می‌شود.

برای مثال: کسی که ترس از عنکبوت دارد را داخل یک اتاق با عنکبوت می‌گذارند تا بر ترس خود غلبه کند. یا اگر کسی ترس از ارتفاع دارد آن را سوار هواپیما می‌کنند. اگر فردی از فضای تاریک بترسد، به مدت چند ساعت در یک کمد تاریک با در قفل قرار می‎دهند.

این روش درمانی شاید برای شما عجیب باشد اما یک تکنیک برای مقابله با ترس است. اما در همه درمان های مقابله با ترس از این تکنیک استفاه نمی‌کنند.

هدف از غرقه سازی این است، افرادی که فوبیا یا ترس خاصی دارند در یک محیط امن و کنترل شده بر ترس خود غلبه کنند. غرقه‌سازی برای همه افراد و همه شرایط ها مناسب نیست. حتما باید توسط و همراه روانشناس انجام شود، زیرا ممکن است خطرات جدی همراه داشته باشد.

اجرای این تکنیک حتما باید با نظارت متخصص انجام شود. متخصص آمادگی بیمار را بررسی کرده و سپس تصمیم به اجرای این روش می‌گیرد. بنابراین هرگز از این روش سرخود استفاده نکنید. چرا که احتمال بدترشدن وضعیت بیمار وجود دارد.

برای آشنایی با سایر روش های درمان فوبیا کلیک کنید.

چگونگی درمان غرقه سازی

در تکنیک غرقه‌سازی، زمانی که یک فرد را در معرض اضطراب و ترس قرار دهیم، او دچار وحشت زدگی و اضطراب بسیار شدیدی می‌شود. اما به مرور و سرانجام خستگی آغازمی‌شود و سطح اضطراب مراجع کاهش می‌یابد.

تحت شرایط غرقه‌سازی درمانجو هیچ راهی به جز مقابله با ترس خود ندارد. آن‌ها به مرور متوجه‌می‌شوند که هیچ آسیبی ندیده‌اند و اضطراب و ترسشان در نهایت فروکش می‌کند.

از تکنیک غرقه سازی برای چه درمان‌هایی استفاده می‌شود؟

همانطور که گفتیم غرقه‌سازی نوعی رفتار درمانی است. از تکنیک غرقه سازی در درمان های زیر استفاده می‌کنند. شما با مراجعه به متخصص روانشناسی در کوتاه ترین زمان قادر به غلبه بر اختلالات زیر خواهید بود.

مثال‌هایی برای درمان اختلالات توسط غرقه سازی

درمان فوبیای ترس ازمار: در این روش داخل اتاق مار بی خطر (مارهایی که نیش یا سمی نیستند) می‌گذاریم. مراجعه‌کننده را داخل اتاق با در قفل قرار می‌دهیم. تا زمانی که فرد اضطرابش کاهش یابد و متوجه شود مار آسیبی به آن نمی‌رساند داخل اتاق می‌ماند.

درمان وسواس اجباری: برای این اختلال مراجعه کننده را در اتاقی کثیف قرار می‌دهیم. وقتی بفهمد میکروب‌ها و کثیفی‌ها آسیبی به آن وارد نمی‌کنند تا زمانی که اضطرابش کاهش یابد داخل اتاق می‌ماند.

درمان‌ترس از خودرو: روانشناس مراجعه کننده را سوار بر ماشین می‎کند و تا زمانی که مراجعه کننده اضطرابش فروکش نکند به مسافت رانندگی ادامه می‌دهد.

درمان ترس از شنا کردن: درمانگر مراجعه کننده را داخل یک استخر با عمق کم از پشت هل‌می‌دهد و او را تشویق به شنا می‌کند.

اخطار: برای انجام این درمان خودسر عمل نکنید. حضور درمانگر الزامی است.

تفاوت غرقه سازی با حساسیت‌زدایی

در حساسیت‌زدایی سیستماتیک درمان در محیط مجازی یا آزمایشگاهی انجام می‌شود. اما غرقه سازی به صورت مواجهه واقعی فرد با ترسش است.

غرقه سازی یک روش درمانی که هدف آن درمان به طور اجباری است. اما حساسیت زدایی با آموزش آرامش و ریلکسیشن و به صورت تدریجی آغاز می‌شود. برای آشنایی بیشتر با روش حساسیت زدایی منظم کلیک کنید.

غرقه سازی برای درمان هراس و اختلالات وسواسی انجام می‌شود. اما حساسیت زدایی بیشتر در زمینه فوبیاها درمان می‌کند. بسیاری از درمانگران این دو روش را به صورت تلفیقی به کار می‌برند. یعنی در ابتدا از حساسیت زدایی استفاده می‌کنند. سپس با آمادگی هر چه بیشتر درمانجو نهایتا از روش غرقه سازی استفاده می‌کنند.

کلام آخر

تکنیک غرقه‌سازی یکی از روش‌های درمان روانشناختی است که در بسیاری از اختلالات اضطرابی و فوبیاها استفاده می‌شود. این تکنیک درمانی حتما توسط روانشناس و متخصص در این حوزه صورت می‌گیرد. درمان توسط متخصص انتخاب و توسط درمانگر نیز انجام می‌شود. هرگز خوددرمانی و دگردرمانی نکنید. زیرا این درمان باعث اضطراب شدید می‌شود. مرکز مشاوره ذهن نو با حضور متخصصین مجرب به صورت حضوری و آنلاین در خدمت شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان به روش غرقه سازی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تاثیر روش غرقه سازی در درمان وسواس؟

در درمان هایی مانند وسواس با حضور متخصص و سنجش تمامی جوانب سطح اضطراب فرد، وسواس قابل درمان می‌باشد.

آیا غرقه سازی روش خطرناکی است؟

تمامی روش های غرقه سازی بدون حضور و تشخیص روانشناس و متخصص کاری بسیار پر خطر است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره