تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده بسیار زیاد است. این روزها چه بخواهیم و چه نخواهیم پول تبدیل به بخش مهمی از زندگی ما شده است. تا جایی که شما برای انجام‌دادن هر فعالیتی در زندگی نیاز به پول دارید. به همین خاطر مشکلات اقتصادی می‌توانند پیامدهای منفی بسیاری را در زندگی هر فرد و به همین ترتیب کل خانواده داشته باشند. اما به این موضوع هم باید توجه داشته باشیم که اعضای خانواده می‌بایست در روزهای سخت کنار هم باشند و برای برطرف‌شدن مشکلات به یکدیگر کمک کنند. به عبارتی خانواده به همان اندازه که از شرایط اقتصادی تأثیر می‌گیرد می‌تواند روی مشکلات اقتصادی تأثیرگذار هم باشد. مهم‌ترین نکته این است که شما تأثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده را بشناسید و به‌خوبی بتوانید آنها را مدیریت کنید. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم تا کمی بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنیم. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید. 

مشکلات اقتصادی و خانواده

این روزها مشکلات اقتصادی در زندگی همه ما پیش می‌آیند. این مشکلات شرایط روحی و جسمی هرکدام از ما را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. با توجه به اینکه ما بیشتر وقتمان را در خانواده می‌گذرانیم طبیعتاً مشکلاتمان سایر اعضا را نیز درگیر خود خواهد کرد. به همین خاطر است که متخصصان معتقدند بسیاری از مشکلاتی که در یک خانواده پیش می‌آید ریشه در وضعیت اقتصادی آنها دارد. اما خبر خوب این است که اعضای خانواده در مقابل این مشکلات خیلی هم دست‌خالی نیستند. شما می‌توانید با استفاده از راهکارهای مختلف و حمایت کردن یکدیگر از مشکلات اقتصادی با آرامش بیشتری عبور کنید.

پیامدهای مشکلات اقتصادی برای خانواده

کاهش کیفیت زندگی

این روزها برای هر کاری به پول نیاز دارید. تفریح کردن، تلاش برای ارتقا دادن خود و همین‌طور رسیدگی به سلامت جسمی و روانی هرکدام از ما نیاز به مبالغ قابل‌توجهی دارد. به همین خاطر اولین و کلی‌ترین تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده را می‌توانیم کاهش کیفیت زندگی بدانیم. وقتی مجبور باشید به دلیل مشکلات مالی از جنبه‌های مختلف زندگی مثل تفریحاتتان بزنید طبیعتاً زندگی شما به سمت یک‌بعدی شدن و ازدست‌دادن کیفیت حرکت خواهد کرد.

ضعیف‌شدن ارتباط میان اعضا | تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده

مشکلات اقتصادی و فشاری که به دنبال خود می‌آورند بخش مهمی از ظرفیت روانی ما را درگیر خودش می‌کند. همین مسئله باعث خواهد شد تا اعضای خانواده قدرت کمتری برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر داشته باشند. کم‌شدن ارتباط‌ها و در کنار آن برآورده نشدن انتظارات باعث می‌شود تا شما از دست یکدیگر ناراحت باشید. و همین مسئله رابطه شما با یکدیگر را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

کاهش سطح سلامت جسمانی

مراقبت از سلامت جسمانی بیش از هر موضوع دیگر به پول نیاز دارد. صرف‌نظر از اینکه هزینه‌های درمانی بسیار بالا هستند شما برای داشتن یک تغذیه خوب نیز به درآمد نیاز دارید. طبیعتاً وقتی قرار باشد درآمد شما به درمان کل اعضای خانواده اختصاص داشته باشد شرایط سخت‌تر نیز خواهد شد.

بیماری‌های روحی

مشکلات مالی از چند جهت روی سلامت روان ما تأثیر می‌گذارند. نخستین تأثیر آنها فشار روانی و استرسی است که به همراه می‌آورند. وقتی شما درگیر مشکلات می‌شوید و قدرت اداره کردن آنها را نداشته باشید طبیعتاً اضطراب بسیاری را تجربه خواهید کرد. و همین موضوع می‌تواند سلامت روانتان را تحت‌تأثیر قرار بدهد. اما شرایط مالی می‌تواند به شکل غیرمستقیم نیز سلامت روحی شما را تحت‌تأثیر قرار بدهد. وقتی فرد احساس کند که در برابر مشکلات ناتوان شده به‌تدریج اعتمادبه‌نفس خود را از دست خواهد داد؛ و احساساتی مثل بی‌ارزشی و افسردگی در او شکل می‌گیرند. طبیعتاً زمانی که ما شرایط روحی خوبی نداشته باشیم این موضوع روی سلامت روان کسانی که با ما زندگی می‌کنند نیز تأثیر خواهد گذاشت.

فروشگاه آرامیس

چطور با مشکلات اقتصادی کنار بیاییم

برنامه‌ریزی داشته باشید

بی‌گدار به آب زدن می‌تواند مشکلات اقتصادی بسیاری را در خانواده شما ایجاد کند. پس بهتر است قبل از گرفتن تصمیم‌های بزرگی مثل ازدواج یا بچه‌دارشدن کمی فکر کنید. آیا شما شرایط مالی لازم برای این کارها را دارید؟ اگر پاسختان به این سؤال یک جواب مثبت صددرصد نیست بهتر است کمی دست نگه دارید و برای هدف خود برنامه‌ریزی مالی داشته باشید.

مدیریت مالی را یاد بگیرید | تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده

برنامه‌ریزی برای  امور مالی و آشنایی با چگونگی مدیریت هزینه‌های زندگی یکی از اصول اساسی برای کاهش تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده محسوب می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها در زمینه مدیریت امور مالی دانش کافی ندارند و همین مسئله می‌تواند مشکلات اقتصادی آن‌ها را دوچندان کند‌. درواقع می‌توان گفت بسیاری از مشکلات اقتصادی در صورت مدیریت صحیح به‌خوبی از بین خواهند رفت یا شاید حتی به وجود نمی‌آیند.

حمایت اعضای خانواده از یکدیگر | تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده

یکی از کارکردهای خانواده این است که اعضا در شرایط سخت از یکدیگر حمایت می‌کنند. همه ما به این حمایت نیاز داریم؛ و این موضوع در شرایط سخت می‌تواند فشار روانی ما را تا حد زیادی کاهش بدهد. حمایت مالی اعضا از یکدیگر، مدیریت‌کردن خرج‌ها، کم‌کردن توقعات و راهکارهایی ازاین‌دست همگی به خانواده شما کمک خواهد کرد تا مشکلات مالی را با استرس کمتری پشت سر بگذارید.

با اعضای خانواده صحبت کنید

وقتی در یک خانواده مشکلی پیش می‌آید همه اعضا باید در برابر آن احساس مسئولیت کنند. این موضوع باعث می‌شود که فشار روانی از روی یک نفر برداشته شود. و به‌علاوه مثل هر موضوع دیگری مشکلات اقتصادی نیز با کمک و همفکری بهتر حل می‌شوند. به همین خاطر یک راهکار مناسب این است که همه اعضای خانواده راجع به شرایط پیش‌آمده با هم صحبت کنید. نظرات و راهکارهای تک‌تک اعضا را بشنوید و سعی کنید به یک راه حلی برسید که همگی آن را قبول داشته باشید. با این روش تمام اعضای خانواده در برابر شرایط پیش‌آمده احساس مسئولیت می‌کند؛ و این از بروز بسیاری از دعوا و اختلافات نیز جلوگیری می‌کند. توصیه می کنیم مقاله صحبت کردن با همسر را مطالعه نمایید. 

کسب‌وکارهای خانگی | تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده

یکی از روش‌هایی که می‌تواند وضعیت اقتصادی افراد را بهتر کند و از تأثیرات منفی مشکلات اقتصادی بکاهد ایجاد کسب‌وکارهای خانگی و فروش محصولات از طریق اینترنت است. امروزه فروشگاه‌های اینترنتی شرایط مطلوبی را برای فروش محصولات خانگی فراهم کرده‌اند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانیم از بیشترشدن مشکلات ناشی از مسائل مالی در خانواده جلوگیری کنیم؟

صحبت‌کردن و برنامه‌ریزی راجع به شرایط، حمایت از یکدیگر و همین‌طور کنار هم ماندن در شرایط سخت از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند جلوی پیامدهای منفی مشکلات مالی را بگیرند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره