نوجوان بی ادب _ علت و برخورد با بی ادبی نوجوان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نوجوان بی ادب از جمله مشکلاتی است که این روزها بسیاری از پدر و مادرها را درگیر خودش کرده است. شاید شما هم از آن دسته والدینی باشید که فرزندتان را با نوجوانی خود مقایسه می‌کنید و سپس نتیجه می‌گیرید که همه چیز نسبت به دوره شما بسیار تغییر کرده است. احتمالاً به ذهنتان رسیده است که شما احترام بیشتری برای پدر و مادر خود قائل بودید. اما بهتر است بدانید که نوجوان شما شرایط روحی بسیار سختی را تجربه می‌کند. و همین مسئله می‌تواند آنها را تحریک‌پذیر یا بی‌ادب کند. اینکه شما چه رفتاری با نوجوان بی ادب داشته باشید تأثیر بسیاری در ادامه رفتار فرزندتان و همین‌طور دور یا نزدیک شدن شما از هم دارد. به همین خاطر بسیار مهم است که اطلاعات خود را راجع به این موضوع و روانشناسی نوجوانان بالاتر ببرید. پس اگر شما هم به هر دلیلی درگیر این موضوع شده‌اید در ادامه همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

 

نوجوان بی ادب

نوجوانی یکی از سخت‌ترین دوره‌های زندگی برای هرکدام از ما است. در این دوره تغییرات جسمی و روانی بسیاری در فرد اتفاق می‌افتد. همین موضوع باعث می‌شود که نوجوانان ظرفیت روحی کمتری برای کنار آمدن با مشکلات داشته باشند. ظرفیت روانی کمتر به این معناست که فرزند شما احتمالاً با پرخاشگری و بی‌ادبی بیشتری رفتار می‌کند. این شرایط باعث نگرانی بسیاری از پدر و مادرها خواهد شد. شما از اینکه فرزندتان چطور نسبت به سال‌های کودکی‌اش این‌همه تغییر کرده تعجب خواهید کرد. بسیاری از پدر و مادرها نگران این هستند که این رفتار اشتباه روی فرزندشان بماند. یا ممکن است نگران این باشید که دیگران در مورد تربیت و شخصیت فرزند شما چه فکری خواهند کرد. توصیه می کنیم مقالات بلوغ پسران و علائم بلوغ دختران را مطالعه نمایید. 

باید بگوییم که نگرانی‌های شما خیلی هم بی‌دلیل نیستند. شما درعین‌حال که می‌بایست فرزندتان و شرایط روحی که در آن قرار دارد را درک کنید باید بتوانید رفتار صحیح با نوجوان خود را نیز به او آموزش بدهید. در غیر این صورت ساده‌ترین مشکلی که نوجوان با آن مواجه می‌شود طردشدن از اجتماع است. به همین خاطر بهتر است آگاهی خود را راجع به دلایل و راه‌های برخورد با بی‌ادبی در نوجوان بالاتر ببرید.

 

علت بی‌ادبی نوجوانان

علل فیزیولوژیک

تغییرات هورمونی یکی از اولین دلایل برای بی‌ادبی نوجوانان است. بلوغ و تغییرات جسمانی که در فرزند شما در حال اتفاق افتادن هستند روی شرایط روحی او نیز تأثیر خواهند گذاشت. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین افزایش هورمون تستوسترون و پرخاشگری وجود دارد. توصیه می کنیم مقاله سن بلوغ را مطالعه نمایید.

فروشگاه آرامیس

تلاش برای رسیدن به استقلال | نوجوان بی ادب

نوجوانان می‌خواهند به شما و دیگران ثابت کنند که دیگر کودک نیستند. مهم‌ترین ویژگی کودکان این است که از همه حرف‌های شما اطاعت می‌کنند. در نتیجه نوجوان وقتی می‌خواهد ثابت کند که دیگر بزرگ شده شروع به مخالفت می‌کند. به همین خاطر است که شما می‌بینید فرزندتان دیگر به‌اندازه گذشته حرف‌های شما را به‌راحتی نمی‌پذیرد و راجع به همه چیز با شما بحث می‌کند. احتمالاً متوجه این نیز شده باشید که اگر در این موقعیت‌ها بیش از حد به فرزندتان فشار بیاورید درگیری و دعوا بین شما بیشتر خواهد شد. توصیه می کنیم مقاله پرخاشگری نوجوانان را مطالعه نمایید. 

درک نشدن توسط اطرافیان

همه ما دوست داریم از طرف دیگران درک بشویم. وقتی نوجوان احساس می‌کند اطرافیان احساسات او را درک نمی‌کنند درگیر مشکلاتی مثل احساس بی‌ارزشی می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که فرزندتان هنوز آن‌قدر بزرگ نشده که با شما وارد یک بحث منطقی شود و احساسات و دیدگاه‌های خودش را برایتان توضیح بدهد. به همین خاطر بسیاری از آنها وقتی احساس می‌کنند که شما درکشان نمی‌کنید دست به رفتارهای منفی می‌زنند.

تربیت‌های اشتباه

بعضی از والدین و به‌خصوص در سال‌های اخیر با فرزندشان طوری برخورد می‌کنند که انگار او در مرکز دنیا قرار دارد. وقتی شما در کودکی یا نوجوانی این باور را در فرد ایجاد کنید که او مهم‌تر از دیگران است و حق دارد بیش از هر کس و هر چیز به خواسته‌های خودش توجه کند طبیعتاً با مشکلی مثل نوجوان بی ادب نیز مواجه خواهید شد. توصیه می کنیم مقاله تربیت نوجوان را مطالعه نمایید. 

 

شیوه برخورد با نوجوانان بی‌ادب

حفظ آرامش | نوجوان بی ادب

اولین قدم برای برخورد با نوجوان بی ادب این است که آرامش خود را حفظ کنید. قطعاً خیلی سخت خواهد بود که وقتی یک نفر ما را عصبانی می‌کند در مقابل این قضیه واکنشی نشان ندهیم. اما این نکته را به‌خاطر داشته باشید که رفتار متقابل شما با نوجوان فقط شرایط را بدتر خواهد کرد. پس در اولین قدم وقتی می‌بینید که نوجوان شروع به بدرفتاری کرده است آرامش خود را حفظ کنید. اگر فکر می‌کنید اوضاع در حال خارج‌شدن از کنترل است می‌توانید بحث را قطع کرده و ادامه آن را به زمان دیگری موکول کنید.  

نصیحت نکنید | نوجوان بی ادب

یکی از چیزهایی که نوجوانان اصلاً دوست ندارند این است که آنها را نصیحت کنید. پس بهتر است از این کار خودداری کنید. نصیحت‌کردن باعث می‌شود که نوجوان احساس کند شما در مقابل او قرار دارید و می‌خواهید چیزی را به او آموزش بدهید. در چنین شرایطی آنها معمولاً در مقابل شما جبهه می‌گیرند. و همین موضوع می‌تواند دلیلی برای مخفی کاری نوجوان و دروغ گویی در نوجوان باشد.

با فرزندتان صحبت کنید

به جای اینکه نوجوان را نصیحت کنید با او صحبت کنید. در یک فضا و شرایط مناسب راجع به رفتاری که شما را ناراحت کرده است با فرزندتان صحبت کنید. یادتان باشد که شما قرار است فقط راجع به یک رفتار مشخص صحبت کنید. پس ایرادی را به شخصیت فرزندتان وارد نکنید. به‌علاوه بسیار مهم است که با نوجوان همدلی داشته باشید. برای این کار به او نشان بدهید که احساساتش را می‌پذیرید و درک می‌کنید که او هم حق دارد گاهی اوقات عصبانی بشود. توضیحات و دلایل فرزندتان را بشنوید و سعی کنید که با کمک هم یک راه‌حل مناسب برای شرایط پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بشتر در مورد تحقیر نوجوانان کلیک کنید. 

مقایسه نکردن نوجوان با دیگران | نوجوان بی ادب

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث بدرفتاری نوجوانان می‌شود این است که شما او را با دیگران مقایسه می‌کنید. شاید شما فقط می‌خواهید یک الگوی صحیح را به فرزندتان نشان بدهید. اما این کار شما در نظر آنها همین معنی را ندارد. مقایسه شدن به نوجوان این احساس را می‌دهد که به حد کافی خوب و دوست‌داشتنی نیست. و همین مسئله می‌تواند باعث بدرفتاری آنها بشود.

تأثیر الگوها را جدی بگیرید

اطرافیان نوجوان، به‌خصوص پدر و مادر و دوستان از مهم‌ترین افرادی هستند که رفتارهای او را شکل می‌دهند. پس اگر می‌خواهید بی‌ادبی را از فرزندتان دور کنید به الگوهای ارتباطی او توجه داشته باشید. اگر شما یا همسرتان شخصیت‌های عصبی هستید که زود از کوره درمی‌روید قبل از هر چیز باید روی رفتار اشتباه خودتان تمرکز کنید.

 

نوجوان بی ادب و اهمیت مشاوره | نوجوان بی ادب

بی‌ادبی و بدرفتاری نوجوان می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. برای مثال شاید فرزند شما راه صحیح کنترل هیجانش را بلد نیست؛ شاید او درگیر بیماری‌های روحی شده و یا شاید شما و فرزندتان راه‌های صحیح ارتباط برقرار کردن با یکدیگر را بلد نیستید. به همین خاطر بهترین راهکار برای کم‌کردن بی‌ادبی در نوجوان این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاور به نوجوان کمک خواهد کرد تا مهارت‌های خود را در زمینه برقراری ارتباط با دیگران بیشتر کند. و همین مسئله به برطرف‌شدن این مشکل کمک خواهد کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول | نوجوان بی ادب

بهترین راه برای برخورد با نوجوانی که به دیگران فحش می‌دهد چیست؟

بهتر است در یک شرایط مناسب با فرزندتان صحبت کنید. از او بخواهید دلیل ناراحتی و عصبانیتش را برای شما توضیح بدهد و سپس با کمک هم راهکاری برای تغییر دادن شرایط پیدا کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره