برنامه‌ریزی برای بازنشستگی | آمادگی برای بازنشستگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برنامه‌ریزی برای بازنشستگی چقدر واجب است. بازنشستگی مرحله پیچیده‌ایست که با اولین فکر فرد میانسال به آن دوران، شروع می‌شود. برنامه‌ریزی برای بازنشستگی اهمیت زیادی دارد؛ چون در بازنشستگی مقام و درآمد شخص از بین می‌رود. برنامه‌ریزی کمک می‌کند که گزینه‌های انتخابی خودتان را بررسی نمایید، از امکانات موجودتان آگاه شوید و از لحاظ روحی نیز برای تغییرات پیش رو آماده باشید. حدود نیمی از افراد میانسال برای بازنشستگی خود  هیچ برنامه‌ای ندارند. با برنامه‌ریزی می‌توانید بهتر با دوران بازنشستگی سازگار شوید و احساس خوشنودی کنید. در بازنشستگی روش‌هایی برای گذران وقت خود دارید که غالبا بر اساس تمایلات شما هدایت می‌شوند، نه الزامات شغلی. اگر درباره چگونگی پر کردن اوقات بازنشستگی به درستی فکر نکنید، احساس پوچی خواهید کرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند برنامه‌ریزی برای زندگی فعال بعد از بازنشستگی، از برنامه‌ریزی‌های مالی تاثیر بیشتری بر خوشنودی افراد دارد. در این می‌خواهیم به برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی بپردازیم.

آیا برای بازنشستگی آماده‌اید | برنامه‌ریزی برای بازنشستگی

متاسفانه بسیاری از افرادی که تحصیلات و درآمد پایینتری دارند، کمتر برای بازنشستگی برنامه‌ریزی می‌کنند. زنان نیز در مقایسه با مردان، کمتر برنامه‌ریزی برای بازنشستگی دارند و معمولا آمادگی شوهر خود را برای آن دوران کافی می‌دانند. آمادگی برای بازنشستگی در افرادی که از نظر مالی محرومند، به عواملی چون دسترسی به مراقبت بهداشتی، آموزش شغلی و مشاغل بهتر در سالهای اولیه شروع به کار بستگی دارد. زیرا یک عمر فرصت و تجربات کاری بر چگونگی انتقال به بازنشستگی بسیار موثر است. اگر شما در بازنشستگی فقط به یک سوم از خواسته‌هایتان هم برسید، می‌توان گفت از زمانتان به خوبی بهره برده‌اید. مطالعات محققان نشان داد که بهترین عوامل نشان‌دهنده میزان آمادگی فرد برای دوران بازنشستگی؛ توانایی مالی، میزان رضایت از زندگی قبل از بازنشستگی و توانایی بازنشستگی در هرزمان که بخواهند، می‌باشد. باید با برنامه‌ریزی آماده باشید تا موقع بازنشستگی احساس کنید بهترین کار را انجام دادید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شغل برای بازنشستگی کلیک کنید.

چالش‌های موجود در برنامه‌ریزی برای بازنشستگی

بسیاری از افراد در دوران زندگی برنامه‌ریزی‌هایی دارند و اهدافی را مشخص می‌کنند و می‌خواهند قبل از بازنشستگی به آنها برسند، یا تصمیم می‌گیرند این اهداف را در دوران بازشستگی دنبال کنند. ولی متاسفانه این تصمیمات را بدون در نظر گرفتن شرایط و توانائیهایشان می‌گیرند. در نتیجه وقتی به آن اهداف نمی‌رسند، روحیه و اعتماد به نفسشان را از دست می‌دهند و کیفیت زندگی در دوران بازنشستگی را هم پایین می‌آورند. این افراد در دوران بازنشستگی دچار سرخوردگی‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند و زندگی را برای خود و اطرافیان مشکل می‌کنند. حتی ممکن است دست به خودکشی بزنند. به گفته کارشناسان اگر افراد با توجه به توانایی‌ها و امکاناتشان برای دوران زندگی و بازنشستگی برنامه‌ریزی کنند، با هر موفقیتی امیدوارتر و شاداب‌تر به زندگی خود ادامه خواهند داد. بنابراین حتما ابتدا از امکانات و توانایی‌هایتان مطمئن شوید، سپس برای آینده برنامه‌ریزی و اهدافتان را مطابق توانایی‌هایتان تعیین کنید. توصیه می کنیم مقاله افسردگی در بازنشستگی را مطالعه نمایید.

در چه مواردی برنامه‌ریزی کنم | برنامه‌ریزی برای بازنشستگی

عناصر مهمی برای برنامه‌ریزی دوران بازنشستگی وجود دارند که در این قسمت بیان می‌کنیم.

برنامه‌ریزی برای تعیین تاریخ بازنشستگی | برنامه‌ریزی برای بازنشستگی

بهترین زمان بازنشستگی برای افراد، موقعی است که از نظر جسمی و مالی آمادگی پذیرش این امر در آنها موجود باشد. اما در برخی افراد؛ اخراج، تعطیلی محل کار و یا بازنشستگی زودهنگام، آنها را مجبور به بازنشسته شدن می‌کند. جان نلسون مشاور برنامه‌ریزی زندگی و نویسنده کتاب «چتر نجات دوران بازنشستگی شما چه رنگی است؟» می‌نویسد: افرادی که با برنامه‌ریزی خودشان بازنشسته می‌گردند، کیفیت زندگی‌شان بهتر از کسانی است که مجبور به بازنشستگی هستند. او توصیه می‌کند اگر شما نیز به اجبار بازنشسته شدید، بهترین کار این است که دوباره مشغول به کار شوید تا بتوانید همه چیز را تحت کنترل خود بگیرید و طبق برنامه خود بازنشسته شوید.

برنامه‌ریزی برای هزینه‌ها

منظور از این مورد پس‌انداز کردن و اینکه موقع کار هر ماه مقداری پول کنار بگذارید تا در بازنشستگی از آن استفاده کنید نیست. فکر کنید در طول چند سال پولی در حساب بانکی خود پس‌انداز دارید، اکنون در دوران بازنشستگی شروع به هزینه کردن آن می کنید و هر روز مبلغ حساب بانکی‌تان کمتر می‌شود. این کار برای روحیه شما بسیار نامناسب و استرس‌زا خواهد بود موجب نگرانی برای آینده زندگی می‌شود. بهترین کار برای تضمین آینده و بهبود کیفیت زندگی در دوران بازنشستگی این است که آن پس‌انداز را به جریان بیندازید تا سرمایه مولد شود یعنی از اصل پول کم نشود بلکه درآمد حاصل کند و شما از آن درآمد خرج کنید. این برنامه‌ریزی برای شما حد و مرزی در مصرف پول مشخص می‌کند که در آن برای پس‌انداز زندگی خود را سخت نگیرید، از طرفی هم صرفه‌جویی بی‌مورد نکنید و هر کاری دوست داشتید انجام دهید.

فروشگاه آرامیس

برنامه‌ریزی برای سلامتی کامل

مسئولیت‌های زندگی و گرفتاری قبل از بازنشستگی موجب می‌شود، برخی افراد زیاد به سلامتی اهمیت ندهند، یا به علت مشغله کاری، توجه به سلامتی را در درجه دوم و سوم اهمیت زندگی می‌گذارند. این غفلت در آینده اثر بدی خواهد داشت. زیرا اگر خودتان و سلامتی بدنتان را فراموش کنید و ندانید که موفقیت شما به سلامتی وابسته است، این فراموشی برنامه‌ریزی برای آینده‌تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شما در دوران بازنشستگی فرصت زیادی برای آشپزی و سرزدن به بستگان دارید، به شرطی که بدنتان را سالم نگه دارید. با ورزش و نرمش‌های روزانه بدن و ذهنتان را پرورش دهید تا بتوانید در دوران بازنشستگی بهترین استفاده را از ذهن و بدنتان داشته باشید.

برنامه برای حمایت از همسر

در دنیای صنعتی امروزی اغلب زوجین هر دو شاغل می‌باشند و در طول شبانه روز فرصت و وقت کافی برای کنار هم بودن ندارند. بنابراین یکی از برنامه‌ریزی‌ها برای دوران بازنشستگی باید در مورد وقت گذراندن کنار هم باشد. شاید دوست دارید هر دو با هم در یک زمان بازنشسته شوید و شاید هم معتقدید مرد باید مدت بیشتری از زن کار کند. برنامه‌ریزی کمک می‌کند تا ناگهان زندگی شما تغییر پیدا نکند. به اعتقاد مشاوران خانواده در دوران بازنشستگی، زوجین بیشتر به هم وابسته می‌شوند. از این رو در این دوران حمایت آنها از هم بسیار ضروری است. زوجینی که قبلا بیشتر وقتشان خارج از منزل می‌گذشت، و ساعات اندکی را کنار هم به خوشی می‌گذراندند؛ اکنون مدت طولانی‌تری کنار همند و شاید برخی مشکلات ایجاد شود. پس باید در این ارتباط تعادل برقرار کنید.

برنامه برای دوستان و همکاران | برنامه‌ریزی برای بازنشستگی

شما در زمان کار و فعالیت اجتماعی و قبل از دوران بازنشستگی دوستان و همکاران زیادی دارید، ارتباط خوبی خوبی هم با آنها برقرار می‌کنید. ولی باید بدانید که بعد از بازنشستگی، حفظ این ارتباط با همکارانی که هنوز بازنشسته نشدند، سخت خواهد بود. از این رو، بیرون از محیط کار هم برای خود دوستانی بیابید تا در دوران بازنشستگی به یکباره همه دوستان صمیمی خود را از دست ندهید و تنها نشوید. به گفته کارشناسان سلامت خانواده، حس تنهایی بعد از دوری از دوستان، ضربه بدی از نظر روحی به سلامت روان افراد بازنشسته می‌زند. بنابراین حتما دوستانی خارج از اداره انتخاب کنید. البته بد نیست گاهی به همکاران و دوستان سابق هم سری بزنید و خودتان را در محیط گذشته قرار دهید تا برای شاد زیستن با انگیزه‌تر باشید.

کلام پایانی در مورد برنامه‌ریزی برای بازنشستگی

برنامه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید برای بازنشستگی به آنها فکر کنید. با برنامه و تفکر برای اوقات فراغت می‌توان تعادل درستی برای نحوه گذراندن وقت خود یافت. اگر دوست دارید دورتان همیشه شلوغ باشد، در برنامه‌تان فعالیت‌‌های اجتماعی را افزایش دهید یا سرگرمی‌‌های جمعی جدیدی شروع کنید. لذت بازنشستگی در این است که برای آزمایش هر کاری فرصت کافی دارید. این دست خود شماست که زندگی را نوعی طراحی کنید که دوست دارید زندگی کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سالمندان در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره