موانع خوب گوش دادن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شناسایی موانع خوب گوش دادن به شما کمک می‌کند تا ارتباطات خود را ارتقا دهید. یکی از مهارت‌های ارتباطی قوی برای درک صحبت‌های دیگران و ایجاد ارتباط و گفتگویی موثر خوب گوش دادن است. خوشبختانه با اقداماتی می‌توانید به بهبود مهارت‌های شنیداری خود بپردازید. با این‌مهارت اطرافیان احساس نادیده گرفته‌شدن یا ناامیدی نخواهند داشت. با یادگیری موانع برای گوش دادن موثر، قادر به تشخیص آن ها در لحظه خواهید بود. در ادامه موانع خوب گوش دادن را شرح داده‌ایم. برای بررسی این موضوع از  خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

موانع خوب گوش دادن به صحبت های دیگران

تعجبی‌نیست که خوب گوش دادن به صحبت های دیگران باعث ایجاد تعامل می‌شود. حضور و گوش دادن واقعی به گفته‌های دیگران، به صبر و تمرین نیاز دارد. شناخت و تلاش برای غلبه بر این شیوه‎‌های شنیداری منفی، کیفیت رفتار شما را بهبود می‌بخشد. همینطور منجر به ایجاد ارتباطی متعهدتر و سازنده‌تر می‌شود. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین موانع خوب گوش دادن به سخنان اطرافیان را شرح داده‌ایم. برای ارتقای مهارت گوش دادن کلیک کنید.

موانع فیزیکی

موانع فیزیکی هر چیزی می‌تواندباشد که توانایی شنیدن را مسدود می‌کند. این مانع‌ها شامل سرو صدا، انسداد و فاصله می‌باشد.

سروصدا: از یک محل ساخت و ساز در مجاورت شما تا افرادی که با صدای بلند در کنارتان صحبت می‌کنند. یا صدای ترافیک بیرون از پنجره و… تمام این‌ها جزئی از موانع سرو صدا می‌باشند.

انسداد: گاه انسدادهای فیزیکی اشخاصی هستند. برای مثال در یک رویداد جلوی شما ایستاده‎اند. یا شخصی میان شما و گوینده نشسته و مانع گوش دادن شماست. در این صورت توانایی شما برای خوب گوش دادن با مشکل مواجه خواهد شد.

فاصله: اگر به اندازه کافی نزدیک سخنران ننشینید، مانع خوب گوش دادن شما می‌شود. هرچه فاصله بیشتر واضح شنیده‌ها کمتر خواهد بود.

فروشگاه آرامیس

موانع عاطفی خوب گوش دادن

موانع عاطفی شامل احساسات مثبت و منفی مانند هیجان‌زدگی، عصبانیت، ناراحتی یا حواس پرتی است. هیجانات و احساسات شما از جمله موانع قوی خوب گوش دادن است. توانایی تمرکز هنگام درگیریهای احساسی کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، اگر از دست کسی عصبانی هستید، به احتمال کمتری پذیرای گفته‌های او هستید. پس قبل از هر چیز ابتدا خود را آرام کنید. اینگونه بدون پیش زمینه‌ای توانایی شنیدن حرف‌های طرف مقابل را خواهید داشت.

موانع روانی

موانع روانی شبیه به موانع عاطفی‌اند، اما با این تفاوت که بر اساس افکار شکل می‌گیرند. گاه تمایل به پیشگویی و دادن‌پاسخی سریع به طرف مقابلمان داریم. پیش قضاوت‌های این چنینی مانع از خوب گوش دادن می‎‌شود. چرا که عمده توجه شما روی پاسخ‌تان خواهد بود.

قضاوت کردن

وقتی صحبت‌های دیگران را قضاوت می‌کنید، آن‌ها به راحتی متوجه این رفتارتان می‌شوند. اما وقتی سخنان دیگران را محکوم یا انتقاد می‌کنید، طرف مقابل‌تان خسته می‌شود. یا حتی در برخی موارد شاید از محکوم شدن بترسد و این موجب شود که از ادامه صحبت و اشتراک‌گذاری دیدگاه خود با شما دست بکشد. بنابراین به یاد داشته باشید که بی دلیل و بلافاصله دیگران و حرف‌هایشان را قضاوت نکنید. اجازه‌دهی که آن‌ها به شما اعتماد کرده و احساس راحتی برای حرف‌زدن با شما داشته باشند.

حالت دفاعی هنگام گوش دادن

وقتی شما هر چیزی را که دیگری می‌گویدبه عنوان یک حمله شخصی در نظر بگیریدو مدام در جملات‌تان بگویید ” بله، اما…”؛ در واقع نسبت به حرف‌های طرف مقابل گارد دارید. و قصد توجیه سخنان او را دارید. این نوع رفتار، شما را از درک نظرات و تجربیات متفاوت دیگران باز می‌دارد. و نزد دیگران گویی شما تنها به دفاع از دیدگاه و حرف‌های خود علاقه دارید.

فشار زمان

در این مانع از خوب گوش دادن زمان کافی برای شنیدن ندارند. این فشار زمان شاید درون خود شما یا از یک منبع خارجی باشد. به عنوان مثال، اگر برای یک جلسه دیر کرده‌اید، قطعا تمایل کمتری به صرف وقت برای گوش دادن به صحبت های دیگران خواهید داشت. و اگر به خاطر طولانی‌شدن صحبت‌های طرف مقابل احساس بی‌تابی کنید، به خوبی قادر به تمرکز بر روی گفته‌های او نخواهید بود.

سرعت گفتار

درک گفته‌های کسی که سریع صحبت می‌کند، دشوار است. گاه فرد به دلیل عصبانیت‌اش تند حرف می‌زند. یا شاید او فکرکند شنونده‌اش به حرف‌های او علاقه مند نیست. در بسیاری از موارد هم این موضوع یک عادت دیرینه فرد است. در هر صورت اگر چیزی از حرف‌های شخص مقابل متوجه نشده‌اید و پردازش گفته‌هایش دشوار است؛ محترمانه بخواهید دوباره و این بار آرام‌تر حرف هایش را تکرار کند.

اطلاعات اضافه

تصورکنید در جلسه ای هستید که در آن، سخنران اطلاعاتی غیرمربوط به شغل یا وظایف شما ارائه می‌دهد. این موضوع باعث پرت‌شدن و از دست‌دادن تمرکز شما می‌شود. در نتیجه به جزئیات موثر بر عملکر کاری‌تان خوب گوش نمی‌دهید. وقتی اطلاعات زیادی دریافت می‌کنید، تمرکز روی یک چیز چالش برانگیز خواهد بود. این کار اغلب در جلسات کاری یا کلاس‌های درسی اتفاق می‌افتد. در هر صورت شنونده، بر آنچه گفته تمرکز نمی‌کند و احتمالا جزئیات مهمی را از دست خواهد داد.

موانع غیر کلامی خوب گوش دادن

موانع غیر کلامی زیادی تعیین‌کننده یک شنونده کارآمد است. برخی از این موانع عبارتند از؛ نگاه‌کردن به تلفن، بازی با چیزی روی میز، خمیازه‌کشیدن، کوبیدن‌انگشتان به هم، قدم‌زدن در اتاق، خم‌شدن روی صندلی و چهره ای کسل وار، چک‌کردن موبایل و .. در حالی که شخصی صحبت می‌کند.

سخن آخر

اگر به دنبال راهی برای از بین بردن موانع خوب گوش دادن هستید. توصیه‌می‌کنیم که حتما در این باره مطالعه کرده و از کمک های متخصصین روانشناسی استفاده کنید. مهارت‌گوش‌دادن به شما کمک می‌کند تا در حوزه های مختلف زندگی تان ارتباطات مناسب‌تری برقرار نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه موانع خوب گوش دادن در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره