استرس بعد ازدواج | علائم و درمان استرس بعد از ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استرس بعد ازدواج از آن دسته تجربیاتی است که هیچ‌کدام از ما دوست نداریم درگیرش بشویم. بااین‌حال بیماری‌های روحی و به‌خصوص استرس از جمله مشکلاتی هستند که پس از ازدواج و برای بسیاری از خانم‌ها یا آقایان پیش می‌آید. استرس بعد ازدواج از جمله مشکلاتی است که باید بتوانید به‌خوبی آن را مدیریت کنید. در غیر این صورت متأسفانه باید بگوییم که این استرس می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری روی سلامت روان شما و همین‌طور کیفیت زندگی با همسرتان داشته باشد. پس اگر سلامت خود و زندگی مشترکتان برای شما اهمیت دارد بهتر است فکری برای این شرایط بکنید. یادتان باشد که کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص بهترین کاری است که می‌توانید در این شرایط انجام دهید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

استرس بعد ازدواج و نشانه‌های آن

استرس مشکلی است که همه ما در طول زندگی تجربه خواهیم کرد. اما گاهی اوقات این مشکل پس از ازدواج شما و به دلایلی رخ می‌دهد که مربوط به زندگی مشترک است. در این شرایط شما احتمالاً فشار روحی و همین‌طور جسمی بسیاری را تجربه می‌کنید. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آنها مسئولیت‌ها مرد و وظایف زن در زندگی مشترک جدید است. بااین‌حال همان‌طور که خودتان هم می‌دانید استرس می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری روی زندگی مشترک شما داشته باشد. پس بهتر است اطلاعات خود را راجع به این موضوع بیشتر کنید؛ و راهی برای مدیریت‌کردن آن پیدا کنید. از جمله نشانه‌ها و علائم استرس که می‌گویند شما دچار استرس بعد ازدواج شده‌اید عبارتند از:

نشانه‌های استرس بعد ازدواج

ممکن است بسیاری از ز‌وج‌ها دچار استرس پس از ازدواج شوند اما از علائم آن خبری نداشته باشند و فقط احساس کنند که زندگی مشترکشان به مشکل خورده است. آشنایی با علائم استرس ازدواج باعث می‌شود تا فرد نسبت به شرایطش آگاهی پیدا کند. این علائم می‌توانند از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت باشند. بااین‌حال بعضی از رایج‌ترین نشانه‌های استرس عبارتند از:

  • سردرد و سرگیجه
  • احساس تعریق و لرزش در بدن
  • تأثیر منفی بر عملکرد جنسی
  • تپش قلب شدید
  • کاهش انرژی
  • تغییر عادات غذایی
  • تغییر الگی خواب
  • اختلال در تنفس
  • احساس سردرگمی
  • شک و دودلی
  • عدم تمرکز در انجام امور روزانه
  • مشکل در تصمیم‌گیری

علل بروز استرس بعد ازدواج

استرس باتوجه‌به شرایط زندگی شما، گذشته‌ای که داشته‌اید و همین‌طور سبک شخصیتی و باورهایتان می‌تواند با دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. بااین‌حال بعضی از رایج‌ترین دلایل برای استرس بعد ازدواج عبارتند از:

تغییر شرایط

متخصصان معتقدند همیشه تغییر شرایط مقداری از استرس را به همراه خواهد داشت. عوض‌کردن خانه، تغییر شغل و مسائلی ازاین‌دست از جمله موضوعاتی هستند که همیشه خطر درگیری با استرس را بیشتر می‌کنند. ازدواج نیز یک تغییر و تحول بزرگ در زندگی ما حساب می‌شود. به همین خاطر بسیاری از افراد پس از ازدواج درگیر این مشکل می‌شوند. هرچقدر که شما بتوانید سریع‌تر خودتان را با شرایط جدید هماهنگ کنید استرس نیز سریع‌تر از بین خواهد رفت.

شرایط زندگی جدید

زندگی مشترک از همان ابتدا چالش‌ها و مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت. شما باید بتوانید این شرایط جدید را مدیریت کنید. به میزانی که شما یا همسرتان توانایی مدیریت شرایط جدید را نداشته باشید و یا به توانایی‌های خودتان اعتماد نداشته باشید طبیعتاً استرس و نگرانی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

فروشگاه آرامیس

نداشتن حمایت کافی

همه ما در مراحل جدید زندگی‌مان نیاز به دریافت حمایت از جانب اطرافیان داریم. این موضوع خیالمان را راحت می‌کند که می‌توانیم در شرایط سخت روی کمک دیگران حساب کنیم. به همین خاطر زوجینی که این حمایت را ندارند استرس و فشار روانی بیشتری را تحمل خواهند کرد.

شرایط پیش‌بینی‌نشده

شاید در زندگی مشترک شما اتفاقی بیفتد که برای آن آماده نبوده‌اید. ازدست‌دادن شغل، تولد فرزند ناخواسته، مهاجرت و اتفاقاتی ازاین‌دست همگی می‌توانند نگرانی و فشار روی شما را بیشتر کنند.

راهکار‌های درمانی استرس بعد ازدواج

مفرح کردن زندگی

قراردادن برنامه‌های مفرح و سرگرمی‌های مختلف می‌تواند باعث کاهش استرس و افزایش کیفیت زندگی شما بشود. پیاده‌روی، دیدن فیلم‌، پیک‌نیک، بازی‌کردن و…‌ از جمله مسائلی هستند که می‌توانند به سلامت رابطه کمک کنند. در انجام این کارهای هرچند کوچک خلاق باشید و سعی کنید زندگی روزمره را برای یکدیگر مفرح کنید.

بزرگ‌نمایی نکردن مسائل

با هر اتفاق کوچکی در زندگی پریشان نشوید! یکی از اشتباهات شایع که منجر به استرس پس از ازدواج می‌شود بزرگ کردن مسائل است. قبل از واکنش نشان‌دادن نسبت به هر مسئله‌ای ببینید که آیا ارزش دارد که زندگی مشترک خود را متشنج کنید یا خیر. در اکثر مواقع بسیاری از استرس‌ها و تنش‌ها در زندگی زوجین مسائل کوچکی هستند که به دلیل عدم مدیریت زوجین فاجعه‌بار تلقی می‌شوند. پس یکی از راهکارهای مهم و اساسی برای ازبین‌بردن استرس بعد ازدواج این است که نگاه خود را نسبت به مسائل مختلف تغییر بدهید.

افزایش ارتباطات صمیمانه | استرس بعد ازدواج

یکی از روش‌هایی که می‌تواند استرس را کاهش دهد افزایش روابط صمیمانه بین زوجین است. مطالعات متعدد نشان داده است که به آغوش گرفتن همسر و تماس فیزیکی با او به کاهش استرس کمک زیادی می‌کند. پس سعی کنید هرچقدر هم که شرایط بحرانی است ارتباط جسمی با همسرتان را حفظ کنید. این موضوع باعث می‌شود هر دوی شما احساس کنید کسی را دارید که در سختی‌ها می‌توانید به او تکیه کنید. و این موضوع تا حد زیادی فشار روانی را از روی شما و همسرتان برخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صمیمیت با همسر کلیک کنید.

برطرف‌کردن مشکلات رفتاری خود

کمی با دقت به رفتار خودتان نگاه کنید. آیا چیزی در رفتار شما هست که نیاز به تغییر داشته باشد؟ اگر جوابتان به این سؤال مثبت است سعی کنید این موضوع را تغییر دهید. همین تغییرات کوچک می‌توانند زندگی شما و همسرتان را شادتر کرده و از بروز بسیاری از فشارهای منفی جلوگیری کنند.

گفتگو با همسر

مشکلاتی که در حال تجربه آن هستید را با همسرتان در میان بگذارید و به‌هیچ‌وجه به‌تنهایی سعی در حل مسائل نداشته باشید. گفتگو کردن با همسر باعث کاهش استرس شما می‌شود و بسیاری از سوءتفاهم‌ها که منشأ اصلی تنش بین زوجین هستند برطرف می‌شود.

استفاده از تجربیات دیگران | استرس بعد ازدواج

کمک‌گرفتن از دیگران همیشه یکی از بهترین راهکارها برای کاهش استرس بوده است. پدر و مادرها و دوستان متأهل از جمله منابعی هستند که در این شرایط می‌توانید از آنها کمک بگیرید. از اینکه راجع به مشکلات و نگرانی‌های خود با کسی صحبت کنید خجالت نکشید. درخواست کمک خود را مطرح کنید و مطمئن باشید که حمایت دیگران می‌تواند تأثیر مثبتی در زندگی شما داشته باشد. برای دریافت مشاوره ازدواج تلفنی کلیک کنید.

مراجعه به زوج درمانگر

ما برای هر کاری از یک متخصص کمک می‌گیریم. پس بهتر است برای مشکلات روحی خود و بحران‌هایی که در زندگی مشترک شما پیش می‌آید نیز از یک مشاور متخصص کمک بخواهید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا مشکلات فردی که دارید و همین‌طور مسائلی که در زندگی مشترکتان وجود دارد را ببینید. سپس راهکارهایی را برای تغییر دادن شرایط به شما آموزش خواهند داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان استرس کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس بعد از ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

برای کاهش استرس پس از ازدواج چه کاری انجام دهیم؟

استرس  و اضطراب پس از ازدواج مسئله‌ای است که امکان دارد برای هر زوجی رخ دهد. برای کاهش استرس پس از ازدواج بهتر است از مجموع راهکارهای مختلف مانند مراجعه به درمانگر، استفاده از تجربیات دیگران، گفتگو با خانواده، گفتگو با همسر و… استفاده کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره