اضطراب ارثی | آیا اختلال اضطراب ارثی است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلال اضطراب ارثی چیست؟ آیا اضطراب هم از آن دسته بیماری‌هایی است که از پدر و مادر به فرزندشان ارث می‌رسد؟ این سؤال برای بسیاری از ما پیش می‌آید. اما شاید برایتان جالب باشد که بگوییم متخصصان نیز هنوز جوابی برای آن پیدا نکرده‌اند. بااین‌حال شواهد نشان می‌دهد که مجموعه‌ای از ژن‌ها می‌توانند در بروز اختلالات اضطرابی نقش داشته باشند. اما باید بگوییم که تحقیقات هنوز ادامه دارند؛ و نمی‌توانیم از هیچ‌چیز به‌صورت قطعی صحبت کنیم.

باید به این نکته توجه داشته باشید که اضطراب به هر دلیلی ایجاد شده باشد مهم است که برای برطرف‌کردن آن تلاش کنید. و بهترین راه برای درمان اضطراب نیز کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص است. به‌خصوص اگر در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که اعضای آن دچار رفتارهای اضطرابی هستند بهتر است برای پیشگیری از اختلال اضطراب ارثی با یک مشاور صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب ارثی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

آیا اضطراب یک حس طبیعی است؟

قبل از اینکه بخواهیم بگوییم اضطراب ارثی است یا خیر باید به این سؤال جواب بدهیم که اصلاً اضطراب چه معنایی دارد؟ به‌طورکلی اضطراب احساسی مبهم و ناشناخته است که بیشتر افراد آن را شبیه یک دل‌شوره یا نگرانی تجربه می‌کنند. وقتی اتفاقی در محیط اطراف ما می‌افتد که احساس می‌کنیم نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم و یا زمانی که نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد اضطراب را تجربه خواهیم کرد. (برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید).

برای مثال در انواع ترس‌های مرضی یا فوبیا ها فرد احساس خطر کرده و تصور می‌کند راهی برای کنترل شرایط ندارد. همین موضوع باعث می‌شود تا اضطراب در این فرد شدت پیدا کند. اما بیماری‌های دیگری مانند وسواس‌های فکری و عملی نیز وجود دارند که علت اصلی آنها اضطراب است. بااین‌حال فرد اضطراب را به‌صورت هشیار احساس نمی‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اضطراب و احساس بی قراری کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

آیا اضطراب ارثی است؟

آیا اختلال اضطراب ارثی واقعاً وجود دارد و اضطراب از پدر و مادر به فرزندان به ارث می‌رسد؟ این یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که ذهن بسیاری از ما و همین‌طور متخصصان را درگیر خود کرده است. در جواب این سؤال باید بگوییم که بله؛ ژن‌هایی شناسایی شده‌اند که باعث به ارث رسیدن اضطراب می‌شوند. بااین‌حال در ارتباط با این ژن‌ها باید به چند نکته توجه داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد 

نخستین و مهم‌ترین نکته این است که یک ژن مشخص عامل به ارث رسیدن اضطراب نیست. یعنی ماجرا این‌گونه نیست که اگر شما یک ژن را به ارث ببرید دچار اضطراب می‌شوید و اگر آن را به ارث نبردید درگیر اضطراب نخواهید شد. بلکه صحبت از مجموعه‌ای از ژن‌ها و همین‌طور احتمال بروز اضطراب است. به این صورت که مجموعه‌ای از ژن‌ها در کنار هم احتمال بروز اضطراب را افزایش می‌دهند. این یعنی فردی که این ژن‌ها را داشته باشد آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل اضطراب دارد.

دومین نکته همان چیزی است که در بالا از آن صحبت کردیم. وجود این ژن‌ها به معنای آن نیست که شما قطعاً درگیر اضطراب می‌شوید. بلکه این ژن‌ها تنها آمادگی فرد برای درگیری با این مشکل را افزایش می‌دهند. عوامل بسیار دیگری نیز هستند که روی بروز علائم اضطراب و همین‌طور شدت آن تأثیر خواهند گذاشت.

عوامل مؤثر در اختلال اضطراب ارثی

وقت آن رسیده که به این سؤال پاسخ دهیم که چه عواملی در اختلال اضطراب ارثی نقش دارند؟ همان‌طور که گفتیم تنها وجود ژن‌ها نیست که باعث می‌شود شما درگیر اضطراب شوید. بلکه عوامل دیگری نیز در این میان نقش دارند. به‌طورکلی سه دسته عامل بیولوژیک، اجتماعی و همین‌طور تجربیات زندگی باعث می‌شوند که شما اضطراب را تجربه کنید. هرچه شما درگیر عوامل بیشتری از این سه دسته باشید احتمال بروز اضطراب افزایش پیدا می‌کند.

عوامل بیولوژیکی در اضطراب ارثی

عوامل بیولوژیکی آن دسته از مشکلات هستند که به شرایط فیزیولوژیک شما بستگی دارند. یکی از این عوامل همان ژن‌هایی هستند که از آن‌ها صحبت کردیم. از جمله عوامل دیگر در اضطراب ارثی می‌توان به کمبود ماده شیمیایی به نام گابا اشاره کرد. کم‌شدن این ماده در مغز تأثیر بسیاری در افزایش اضطراب خواهد داشت.

عوامل فردی

هرآنچه شما در زندگی شخصیتان تجربه می‌کنید مثل سبک تربیتی والدین، طرز فکر خودتان، میزان اعتمادبه‌نفس و یا تجربیاتی که در طول زندگی داشته‌اید از جمله عواملی هستند که شما را در برابر اضطراب آسیب‌پذیرتر و یا قوی‌تر می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقش خانواده در اضطراب کلیک کنید.

عوامل محیطی و اجتماعی | اختلال اضطراب ارثی

شرایطی که در اطراف شما وجود دارد نیز از جمله عواملی است که می‌تواند به شما کمک کند از اضطراب دور باشید و یا آسیب‌پذیری شما در برابر اضطراب را بیشتر کند. برای مثال اینکه چه مقدار از نظر اقتصادی در رفاه هستید و یا چقدر با دوستان و اطرافیان رابطه نزدیکی دارید در این دسته قرار می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تپش قلب و دلشوره ناشی از اضطراب کلیک کنید.

راهکارهایی برای مبارزه با اختلال اضطراب ارثی

خبر خوب این است که اگر پدر یا مادر شما درگیر اضطراب باشند قرار نیست که شما نیز حتماً اضطراب ارثی تجربه کنید. شما می‌توانید با استفاده از چند راهکار ساده از سلامت روانتان در برابر اضطراب دفاع کنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که به‌طورکلی شما نسبت به دیگران آمادگی بیشتری برای درگیری با هرکدام از اختلالات اضطرابی دارید. پس باید این راهکارها را بیش از بقیه جدی بگیرید. بعضی از راهکارهایی که به شما در برابر اضطراب ارثی کمک می‌کنند به شرح زیر است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

سبک زندگی خود را مدیریت کنید

سبک زندگی بیشتر از آنچه که فکر کنید روی اضطراب ما نقش دارد. اگر شما بتوانید سبک زندگی سالمی داشته باشید تا حد زیادی خودتان را حتی از اضطراب ارثی دور کرده‌اید. برای این هدف بهتر است سعی کنید در طول شبانه‌روز خواب کافی و مناسب داشته باشید؛ و اگر در این زمینه دچار مشکل هستید حتماً آن را با یک مشاور در میان بگذارید.

ورزش‌کردن روزانه حداقل به مدت بیست دقیقه و همین‌طور تغذیه سالم نیز از دیگر مواردی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه مناسب برای اضطراب کلیک کنید. 

تمرینات آرام‌سازی را جدی بگیرید

یکی از بهترین راهکارها برای مبارزه با اضطراب تمرینات آرام‌سازی مانند یوگا و مدیتیشن هستند. این تمرینات به شما کمک می‌کنند تا خودتان را از اثرات و پیامدهای منفی اضطراب دور نگه دارید. پس اگر می‌خواهید با اضطراب مبارزه کنید بهتر است این تمرینات را در برنامه منظم هفتگی خود قرار دهید.

افکارتان را کنترل کنید | اختلال اضطراب ارثی

یک رویکرد بسیار شناخته شده در روان‌شناسی معتقد است که افکار ما باعث‌ و بانی تقریباً تمامی مشکلات روحی و به‌خصوص اضطراب و حتی اضطراب ارثی هستند. به همین خاطر برای مبارزه با این بیماری‌ها اولین راهکار این است که شما جریان افکارتان را تغییر بدهید. برای مدتی روی افکار خود تمرکز کنید.

با دقت به این سؤال جواب بدهید که وقتی دچار اضطراب شدید چه افکاری داشتید؟ حالا شما توانسته‌اید افکاری که باعث اضطرابتان می‌شود را شناسایی کنید. از این به بعد وقتی افکار اضطراب‌زا به سراغتان می‌آیند سعی کنید جریان افکار را کنترل کرده و آنها را از خودتان دور کنید. برای کسب اطلاعات بشتر در مورد داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

خدمات مشاوره مجموعه ذهن نو برای اضطراب ارثی

اگر خبردار شوید که در خانواده شما ژن یک بیماری جسمانی وجود دارد چه کار می‌کنید؟ احتمالاً شما میزان مراقبت از خود در برابر این بیماری را بیشتر می‌کنید؛ و از یک متخصص نیز برای بررسی شرایط جسمانی‌تان کمک می‌گیرید. باید بگوییم که اضطراب نیز همین‌طور است. اگر در خانواده شما فردی دچار اضطراب است این به معنای آن است که شما بیشتر از دیگران در خطر درگیری با اضطراب هستید.

ژن‌ها و همین‌طور  شرایط خانواده شما را در برابر  اضطراب آسیب‌پذیر خواهند کرد. به همین خاطر بهترین کار این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا احتمال بروز اختلال اضطراب ارثی را کمتر کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب ارثی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا وسواس در پدر باعث می‌شود که فرزندان هم دچار این بیماری بشوند؟

اینکه پدر شما دچار وسواس است به این معنی است که شما هم از نظر ژنتیکی و هم محیطی که در آن زندگی می‌کنید نسبت به وسواس آسیب‌پذیر هستید. بااین‌حال هیچ‌کدام از اینها به معنای آن نیست که شما قطعاً درگیر این بیماری خواهید شد. بلکه تنها به این معنی است که نسبت به مردم عادی آسیب‌پذیرتر هستید.

آیا اضطراب ارثی است؟

برخی از ژن ها می‌توانند باعث انتقال خصوصیات فردی شوند. اضطراب نیز یکی از آن هاست. پس پدر و مادری که اضطراب دارند، به احتمال بیشتری آن را به فرزندشان منتقل می کنند. اما زندگی با همین پدر و مادر، شرایط محیطی و سایر عوامل نیز بر روی انتقال اضطراب ارثی نقش دارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره