زبان بدن | چند نمونه از تکنیک های زبان بدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زبان بدن نوعی ارتباط است که در آن از رفتارهای فیزیکی برخلاف کلمات، برای بیان یا انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. چنین رفتاری شامل حالات صورت، وضعیت بدن، حرکت چشم، لمس و استفاده از فضا است. اگرچه زبان بدن بخش مهمی از ارتباطات است. اما بیشتر آن بدون آگاهی و ناخودآگاه اتفاق می‌افتد. زبان بدن، بخش بزرگی از ارتباطات ما را تشکیل می‌دهد. طبق تحقیقات 40 تا 60 درصد ارتباطات، غیرکلامی هستند. برای بسیاری از افراد، زبان بدن مهم‌ترین جنبه ارتباط تلقی می‌شود، زیرا سیگنال‌هایی را با احساس واقعی آن‌ها ارسال می‌کند. برای بهبود مهارت‌های زبان‌بدن از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

زبان بدن چیست

زبان بدن، علم سیگنال های غیرکلامی مانند ژست ها، حالات چهره، و نگاه چشمی است که احساسات و مقاصد شخص را با دیگران ارتباط می‌دهد. در مجموع، 11 نوع زبان بدن وجود دارد که ما از آن‌ها برای بررقراری ارتباط استفاده می‌کنیم. به طور کلی، زبان‌بدن توسط ضمیر ناخودآگاه ما کنترل می‌شود و همیشه مطابق با آنچه می‌گوییم نیست. برای آنکه مطمئن شوید که افکار و نظرات خود را آن طور که می‌خواهید منتقل می‌کنید، زبان بدن‌تان را تمرین کنید. این گونه حرکات شما با کلمات‌تان مطابقت خواهد داشت. زبان بدن را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: زبان‌بدن مثبت یا باز. و زبان‌بدن منفی یا بسته. در ادامه، نمونه‌هایی از رایج ترین زبان بدن باز و بسته را شرح داده ایم.

برای ارتقای مهارت های ارتباطی تان کلیک کنید.

زبان بدن باز

زبان‌بدن باز یا گشوده، یکی از بهترین حالت‌های بدن برای ایجاد ارتباط مناسب و یا سخنرانی است. در ادامه چند نمونه از زبان بدن باز را همراه با مثال آورده ایم.

ـ جداکردن پاها از یکدیگر (وقتی کسی حرف می‌زند کمی به سمت او متمایل شوید تا اشتیاق خود را نشان دهید. این حالت از زبان بدن اعتماد به نفس و راحتی را القا می‌کند)

ـ دست‌دادن قاطعانه (دست دادن قاطعانه باعث می‌شود آرام، مسلط و پرانرژی به نظر برسید. همینطور نشان دهنده اعتماد به نفس بالا نیز می‌باشد)

فروشگاه آرامیس

ـ حرکات دست (حرکات دست زمانی به عنوان زبان‌بدن باز تلقی می‌شود که از فاصله گرفته و معمولا به صورت موازی است. در این حالت باید کف دست‌ها مشخص باشد. پیام این نوع زبان‌بدن، اشتیاق شما برای ادامه صحبت و ارتباط برقرار کردن است.)

زبان بدن بسته

در زبان‌بدن بسته گویی بین خود و شخص مقابل سدی ایجاد کرده‌ایم. و چندان مایل به برقراری ارتباط نیستیم. بنابراین این روش در تضاد با برقراری ارتباط است.

  • پنهان کردن تنه بدن (پنهان کردن بدن با دستان یا قوز کردن، قفل کردن پاها نشان دهنده عدم تمایل به دوستی، اضطراب یا خصومت است)
  • بازوهای ضربدری (در هم کردن دستان به معنای پنهان کردن راز، خجالتی بودن و حالت تدافعی دارد)
  • دست به سینه بودن. ( گاهی دست به سینه‌بودن افراد، نشان دهنده بسته بودن و نداشتن تمایل به برقراری ارتباط است)
  • عدم برقراری ارتباط چشمی ( این نشانه می تواند گویای این باشد که فرد نمی خواهد با شما در ارتباط باشد یا اینکه خجالتی است)

تکنیک های زبان بدن

ظاهر و صدای شما همگی جزو زبان بدن می‌شوند. ظاهرتان در مورد شخصیت و درک‌تان از مطلب تأثیر زیادی خواهند داشت. اگر می‌خواهید تکنیک های قدرتمند زبان بدن را تمرین کنید و بیاموزید، تا انتهای این مقاله همرا ما باشید. در ادامه مهم‌ترین تکنیک‌های زبان بدن را شرح داده‌ایم. اما با دریافت خدمات مشاوره در کوتاه‌ترین زمان به موفقیت خواهید رسید.

1- حرکت و ژست های موثر برای سخنرانی

وقتی صحبت از زبان بدن به میان می آید، باید از خود بپرسید؛

” چگونه می‌توانم از حرکات و ژست ها استفاده کنم تا در ارائه خود موثر باشم؟”

شما باید در یک موقعیت خنثی با دست‌ها در کنار خود شروع کنید. ممکن است در ابتدا احساس ناخوشایندی داشته باشید، اما از نظر تماشاگران خوب به نظر می‌رسد. سعی کنید در زمان برقرای ارتباط با افراد دیگر، به هیچ عنوان ژست افراد عصبی و خسته را به خود نگیرید. لمس صورت، لرزش دست و… همگی از عواملی هستند که استرس، عصبانیت و میزان ناراحتی شما را نشان می‌دهد.

2- حالات صورت خود را با سخنان‌تان هم سو کنید

حالات صورت، بخش مهمی از زبان بدن است. حرکات لب ها، چشم ها، گونه ها و… هرکدام معنی و تعبیر خاص خود را دارند. اگر برای‌تان سخت است، با آینه کار کنید. این گونه بین گفته‌ها و منظور اصلی‌تان پیوند ایجاد می‌کنید. صحبت‌هایتان را به طور معمول تمرین کنید. و به چهره خود اجازه دهید تا تمام ارتباطات را انجام دهد.

3- صدای خود را بهبود ببخشید

صدای شما به صورت فیزیکی تولید می‌شود. بنابراین به وضوح، یکی از اجزای زبان بدن موثر است. درواقع، جدا از مغزتان، صدای شما انعطاف پذیرترین ابزار ارتباطی محسوب می‌شود. با این اوضاع باید یاد بگیرید که چگونه از صدای خود برای تأثیرگذاری بر دیگران استفاده کنید. شرکت در دوره های صدا و دیکشنری خوب است. دوره های مرتبط با فن سخنرانی نیز موثر می‌باشد.

4- به ارتباطات کلامی دیگران واکنش نشان دهید

زبان‌بدن مخاطب شما چه مثبت باشد چه منفی، نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهید. برای مثال، اگر زبان بدن آن‌ها احساس منفی به شما القا کرد، می‌توانید واکنش غیر حمایتی داشته باشید و بالعکس.

5- لباس مناسب بپوشید

شیوه پوشش شما یکی دیگر از راه های مهم برای ایجاد ارتباط غیرکلامی است. نحوه لباس پوشیدن‌تان بسیاری از خصلت‌های شما را نشان می‌دهد. همینطور افراد از روی ظاهر، میزان فرهنگ و تحصیلات و…، بسیاری از خصوصیات شما را قضاوت خواهند کرد. بنابراین در انتخاب لباس های خود دقت کنید.

6- ارتباط چشمی برقرار کنید

سرخود را بالا نگه دارید. و به چشمان شخصی طرف مقابل نگاه کنید. نیازی نیست تمام مدت به آن‌ها خیره شوید. به یاد داشته باشید که هر از گاهی پلک بزنید و به اطراف نگاه کنید. ارتباط چشمی خوب به دیگران این امکان را می‌دهد که علاقه شما به گفتگو با آن‌ها را درک کنند.

چرا یادگیری تکنیک های زبان بدن مهم است

زبان‌بدنتان نحوه گوش‌دادن، نگاه‌کردن، حرکات و واکنش‌های شما به فرد یا افرادی که با دیگران را نشان می دهد. که آیا این مکالمه برایتان مهم است؟ یا در آن لحظه چه احساسی دارید؟ آیا راست می‌گویید؟ یا نه؟ و چقدر خوب گوش می دهید.

هنگامی که سیگنال‌های غیرکلامی با کلمات شما مطابقت دارند، اعتماد در ارتباط افزایش می‌یابد. در غیر این صورت تنش، سردرگمی و بی اعتمادی ایجاد می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ارتباطات تان در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره