انتقاد همسر | نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر چگونه باید باشد ؟ در یک رابطه دو نفره بخصوص روابط زوجین، مهم‌ترین چیز چگونگی برقراری ارتباط با هم جهت ایجاد هماهنگی در رابطه است. رابطه دو نفره مانند گلی در گلدان است که نیاز به مراقبت دارد. نحوه ارتباط ما با هم می‌تواند باعث رشد و شکوفایی آن گل و یا پژمردگی آن شود. ارتباط صحیح این گل را شکوفا می‌کند و ارتباطات غلط و ضعیف موجب پژمردگی گل خواهد شد. طبیعی است که گاهی دو نفر در ارتباطشان از هم  انتقاد کنند. مهم این است که شما در روابطتان این انتقادات را درست مدیریت کنید و از روش‌های رفتار مناسب با زن یا شوهر منتقد آگاه باشید. انتقاد اگر مدیریت نشود، امکان آسیب به روابط را دارد. پس یکی از روش‌های ارتباط صحیح، همین یادگیری نحوه پاسخ به انتقادات همسر است؛ که از بروز اختلافات بیشتر و تبدیل شدن انتقاد به وسیله نابودی روابط جلوگیری می‌کند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

انتقاد کردن و اهمیت آن | نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر

انتقاد به معنای بیان نقاط قوت و ضعف طرف مقابل در یک رابطه است و هدف از آن تلاش در بهبود عملکرد فرد می‌باشد. از آنجا که نزدیک‌ترین رابطه‌ها در بین زن و شوهر وجود دارد، از این رو می‌توان گفت که آن دو بهترین افراد برای هم هستند که می‌توانند یکدیگر را مورد قضاوت و انتقاد قرار دهند. شما و همسرتان باید اصول درست انتقاد کردن و اصول پاسخ مناسب به انتقاد و انتقاد پذیری را بلد باشید. اگر چنین باشد انتقادها نه تنها بد نیست بلکه تاثیر بسیار مطلوبی بر روی عملکرد هر دوی شما بگذارد و همچنین انتقاد نشان می‌دهد که شما به گفته‌های طرف مقابلتان ارزش و احترام قائلید.

انتقاد و پاسخ صحیح

یکی از مشکلات مهم در مورد انتقاد کردن و انتقاد پذیر بودن، نداشتن درک و شناخت درست طرفین از هم است. گاهی هم امید به تغییر و یا کمال گرایی عاطفی و ذهنی مادر رفتار و گفتار طرف مقابل باعث می‌شود که به انتقاد ادامه دهند. یعنی فرد تصور می‌کند با انتقاد و بیان توقعات و انتظارات خودش، به چیزی که مد نظرش است برسد. این دیدگاه اشتباه است؛ و فرد نمی‌خواهد بپذیرد که این کار غلطی است که بخواهد طرف مقابلش را با انتقاد آنطور که خودش می‌خواهد و باب میل خودش شکل دهد. ابتدا باید نگاهی به خود و زندگیتان بیندازید و ببینید کجا انتقاد لازم است و نیز چه پاسخی مناسب آن انتقاد است. تغییرات با انتقادات خشک هرگز موثر نیست و تنها موجب جر و بحث‌های طولانی خواهد شد.

نحوه پاسخ درست به انتقاد همسر

گاهی اوقات وقتی همسرتان از شما انتقاد می‌کند شما دلیلی نمی‌بینید؛ که رفتارتان را تغییر دهید. ولی از سویی هم می‌ترسید. همسرتان ناراحت شود؛ برخی افراد هم در برابر انتقاد به‌ سرعت ناراحت می‌شوند و در مقابل انتقاد جبهه می‌گیرند. حتی شاید در دلشان انتقادها را درست بدانند. ولی بخاطر غرورشان زیر بار انتقاد نمی‌روند. از این رو در این قسمت به شرح راهکارهایی برای نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر می‌پردازیم.

کنترل احساسات | نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر

اولین شرط برای بیان و نیز شنیدن انتقادها، یافتن موقعیت مناسب از لحاظ زمانی و مکانی است؛ تا با آرامش و دور از هیجانات با هم صحبت کنید. اگر هنگام صحبت با همسرتان احساسات منفی مثل خشم و ناراحتی بر شما غلبه کرد، بهتر است چند نفس عمیق بکشید و بحث را متوقف کنید تا به شرایط روحی مطلوب و آرامش برسید و سپس گفتگو را ادامه دهید. این کار اولین اصل در نحوه پاسخ‌گویی به انتقادات همسرتان است. در شرایط عصبانیت و غم ممکن است واکنش نامناسب و اشتباهی به انتقادات همسرتان نشان دهید. به خودتان بگویید که این انتقادات فقط به برخی از رفتار شما مربوط است و تمام شخصیت شما را شامل نمی‌شود؛ تا شرایط روحی‌تان مناسب شود و موضوع را زیاد بزرگ نکنید. زیرا اگر انتقاد همسرتان را به معنای بد و ضعیف بودن خودتان برداشت کنید، مسلما واکنش و پاسختان منفی و تند خواهد بود.

به انتقادها فکر کنید

وقتی همسرتان از شما انتقاد کرد، لازم نیست همان موقع به او واکنش و پاسخ دهید. با دریافت انتقاد از او تشکر کنید و بگویید که حتما روی حرف‌هایش فکر می‌کنید و در فرصت مناسب پاسخ می‌دهید. با خود فکر کنید که آیا همسرتان با انتقاد می‌خواهد شرایط شما بهبود یابد؟ یا فقط می‌خواهد شما را ناراحت نماید و رفتار باب میل خود را به شما تحمیل کند؟ اگر انتقادش را مثبت دیدید و قبول دارید؛ سعی کنید با برنامه‌ریزی مناسب در رفتارتان تغییراتی ایجاد کنید.

فروشگاه آرامیس

دیدگاه‌های خودتان را بگویید | نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر

شما زمانی که با انتقاد‌های همسرتان مخالفید و آن را ناعادلانه می‌بینید، سعی کنید در فضایی آرام و دوستانه با او حرف بزنید و دلایل خودتان را برای مخالفت بگویید. یعنی طی یک مذاکره دونفره با آرامش به حرف‌های هم گوش دهید؛ هرگز جبهه‌گیری نکنید و رفتارهای تدافعی به خود نگیرید. یادتان باشد که شما همیشه با انتقاد همسر مجبور به تغییر رفتار خود نیستید و اغلب با صحبت‌های دو طرفه و بیان دلایل رفتارتان، مشکل حل می‌شود.

دلخوری‌هایتان را بیان کنید

در مواقعی که انتقاد همسرتان را نادرست دیدید و حس کردید او می‌خواهد فقط با انتقاداتش شما را تخریب کند و خودش هم انتقادپذیر نیست؛ یک موقعیت مناسب بیابید و دلخوری‌هایتان را به او بگویید. با او درد و دل کنید تا ناراحتی و سوء تفاهم‌های موجود از بین برود. اگر با تمام این کارها باز هم نتیجه‌ای نگرفتید بهتر است با یک مشاور و روانشناس خانواده صحبت کنید تا در صورت نیاز با هر دوی شما گفتگو کند و راهکار مناسب ارائه دهد.

رفتارهای اشتباه در پاسخ دادن به انتقاد همسر

برخی رفتارهای رایجی که بعضی‌ها در واکنش به انتقاد همسر بکار می‌برند و کاملا اشتباه است عبارتند از:

تلافی نکنید | نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر

یادتان باشد در رابطه دوطرفه رفتارهای تلافی‌جویانه بسیار مخرب هستند. اینکه شما از همسرتان بی‌دلیل انتقاد کنید فقط برای اینکه او از شما انتقاد کرد؛ رفتار مناسبی برای زندگی مشترک نیست و مشکلات بیشتری در پی دارد.

بحث نکنید

برخی زوجین جلسه گفتگویشان را به میدان جنگ تبدیل می‌کنند. آن‌قدر با هم جر و بحث می‌نمایند که گاهی می‌خواهند ثابت کنند انتقادی که به رفتار من وارد کردی به همین صورت و شاید بدتر از آن در شخصیت خودت وجود دارد. گاهی اوقات انتقاد موجب سر باز کردن دلخوری‌های قدیمی و حل نشده می‌شود و دوباره بحث بالا می‌گیرد و اختلافات بینتان گسترش می‌یابد. سعی کنید از روش‌های مدیریت هیجان استفاده کنید تا از  این رفتارها دوری کنید و از پاسخ مناسب به انتقاد منحرف نشوید. توصیه می کنیم مقاله دعوا با همسر را مطالعه نمایید.

رازدار باشید

اگر اختلافتان بین خودتان حل شدنی است، هیچ ‌موقع انتقادها و دلخوری‌های موجود بین خود و همسرتان را نزد دیگران به ویژه خانواده خود و خانواده همسرتان به زبان نیاورید. زیرا خانواده‌هایتان نسبت به شما حساس هستند. غالبا آماده پذیرش ضعف و ناراحتی شما نیستند. و ممکن است ناخواسته شما را علیه زندگی مشترکتان تحریک کنند. ولی در کل گاهی اوقات، در روابط آنقدر انتقاد زیاد است که خود به خود احساسات منفی و نارضایتی در طرف مقابل ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد در این مواقع تنها راه حل پایان دادن به رابطه است . برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

کلام آخر | نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر

به طور کلی در مورد انتقادات همسر و مشکلات زندگی مشترک، مهم‌ترین نکته این است که بدانید آیا ارزشش را دارد رابطه خود با همسرتان را نجات دهید یا باید در برابر مشکلات تسلیم شوید. اگر واقعا می‌خواهید رابطه‌تان را حفظ کنید و یک راه حل مناسب و نهایی برای بهبود روابط پیدا کنید، می‌توانید به یک زوج درمانگر مراجعه کنید و با روش‌های سالم تعامل در رابطه آشنا شوید. این را هم بدانید زوجینی که به خاطر انتقادات بیش از حد در رابطه، راه جدایی و طلاق را انتخاب می‌کنند؛ غالبا مشکلات زیربنایی دیگری در زندگی مشترکشان دارند. از این جهت شما حتماً رابطه خودتان را دقیق‌تر بررسی کنید و اگر مشکل اصلی دیگری هست ابتدا آن را حل نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره