ترک بددهنی | علت و سریع ترین راه های ترک بد دهنی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترک بددهنی وقتی عادت شده‌باشد، چندان کار آسانی نیست. در دنیای امروز، متأسفانه بد دهنی یکی از عادت های روزمره برخی افراد شده. اما کمتر کسی برای ترک این عادت اقدام می‌کنند. دلایل مختلفی باعث بد دهنی شود. از جمله عصبانیت که شایع ترین عامل این مشکل است. به طور حتم نوع رفتار و برخورد ما در بین مردم با توجه به شرایط، و اینکه چه نسبتی با آن‎‌ها داریم متفاوت است. بددهنی را هم می توان به نوعی تاثیرپذیری از اطرافیان نام برد. اما اینکه شخصی بد دهن باشد انتخاب خود او است. رفتارها و حرف های اطرافیان تنها بخش کوچکی از این مشکل را به خود اختصاص می‌دهد. عدم ترک بددهنی تاثیرات مخربی در زندگی و روابط افراد می گذارد و تا حدودی موجب بروز اختلالات روانی می شود. برای ترک سریع‌تر حتما روی مشاوره فردی کلیک کنید.

علت بددهنی

معمولا بد دهنی علت های پیش پا افتاده‌ای دارد. برای ترک بددهنی کشف علت بددهنی بسیار اهمیت دارد. افراد برای بروز احساسات منفی و خشم و عصبانیت خود و همینطور برخی نوجوانان به دلیل موقعیت سنی که دارند، اقدام به این عمل ناپسندانه می کنند. در ادامه از شایع ترین علل بد دهنی در افراد را می خوانید:

1_ برای بیان احساس خشم و عصبانیت نسبت به سایر افراد و اتفاقات . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کنترل خشم کلیک کنید.

2_ حضور در جمع هایی که بیش از اندازه صمیمی هستند و بد دهنی را به عنوان یک امر جالب و یک نوع عادت، یا برای شوخ طبعی و خندیدن در نظر می گیرند.

3_ برای کاهش استرس یا پنهان کردن آن

4_ دردکشیدن. ( برای مثال دردی طاقت فرسا در عضوی از بدن‌دارید یا ضربه ای به بدنتان وارد شده است)

فروشگاه آرامیس

5_ زمانی که ازرسیدن به چیزی یا هدفی ناکام می‎مانیم. و همین موضوع موجب عصبانیت ما می شود.

پیامدهای بد دهنی

بد دهانی اگر تبدیل به عادت شود. فرد بی ملاحظه به موقعیتی که دارد؛ نا سزا بگوید. در دراز مدت اثرات مخربی که بر سلامت روان و زندگی او وارد می شود را می بیند. پس با توجه به پیامدهای منفی زیر هر چه زودتر برای ترک بددهنی اقدام کنید.

_ باعث درگیر شدن و از بین رفتن احترام می شود. ( گاهی ممکن است شخص مقابل در درگیری ها بد دهنی کند. در این صورت باید صبر پیشه کنید و شما نیز این کار را انجام ندهید تا درگیری بالا نگیرد)

_ روابط دوستانه، عاشقانه یا خانوادگی به خطر می افتد و گاهی ممکن است از هم بپاشد ( شاید در روابط دوستانه خود این مورد را یک موضوع کم اهمیت می بینید. اما بد دهنی در روابط باعث می شود اطرافیان کمتر به شما اعتماد کنند و حرف های شما را بپذیرند.) توصیه می کنیم مقاله احترام به همسر را مطالعه نمایید.

_ ارزش و احترام خود را نزد دیگران از دست می دهید

_ جایگاه اجتماعی پایینی به خود اختصاص می دهید

ترک بددهنی با عمل به 4 نکته

درست است که بد دهنی تبدیل به یک عادت می شود اما برخی افراد فکر می کنند نمی شود دست از عادات برداشت و آن ها را تغییر داد. بد دهنی نیز به مرور زمان با تمرین و صبر از بین می رود. اگر تصمیم به ترک بد دهنی خود یا اطرافیان دارید، در ادامه برخی از راهکار هایی که به شما در ترک این عادت بد کمک‌کند را آورده ایم.

1- عصبانیت خود را کنترل کنید

کنترل عصبانیت برای اکثر افراد کمی دشوار است. اما اولین قدم برای‌رسیدن به شخصیتی سالم و به دور از بد دهنی می‌باشد. تمرین کنترل عصبانیت حتی در مواقعی که کمتر خشمگین هستید می تواند در این راه کمک شایانی به شما بکند. در مواقع عصبانیت با شمردن اعداد یا خوردن یک لیوان آب، همینطور مکرر نفس عمیق کشیدن خشم خود را کنترل کنید تا از بروز بد دهنی جلوگیری شود. شما می توانید کارهایی که مختصرا به شخص شما آرامش می دهد را در چنین مواقعی امتحان کنید.

2- ترک بددهنی | تغییر حالت و دوری از محیط درگیری

برای چند دقیقه از مکانی که دعوا و درگیری اتفاق افتاده دور شوید. یا با تغییر حالت از نظر فیزیکی خود را دعوت به آرامش و سکوت کنید. برای مثال قفل انگشت های دست به هم و بالا آوردن آن ها به حالت نرمش می تواند موثر باشد. توصیه می کنیم مقاله آرامش روان با راهکارهای عملی را مطالعه نمایید.

3- پاداش و تنبیه در نظر بگیرید

با هربار موفقیت در تمرین ترک بد دهنی به خود پاداش بدهید. اگر توانستید درموقعیت های سخت جلوی بد دهنی خود را بگیرید، یا حتی این عادت را کمتر کرده اید می توانید برای تشویق و امیدواری، به خود جایزه ای بدهید. برعکس اگر نتوانستید در موقعیتی خود را کنترل کنید و این عادت را تکرار کرده اید، با جریمه ای خود را تنبیه کنید تا بار دیگر تکرار این عادت برای شما سخت تر شود.

4- ترک بددهنی | صبور باشید

اگر شما فردی بد دهن هستید، نمی توانید در زمانی کوتاه این عادت را ترک کنید. به اصطلاح راه صد ساله را یک شبه نمی‌توان‌به پایان برسانید. در ابتدا میزان آن را کاهش دهید. با استفاده از تمرین‌هایی که در بالا ذکر شده. ناامید نشوید و دست از تلاش برندارید. صبر و شکیبایی کلید بسیاری از موفقیت‌هاست.

چند قدم برای ترک بددهنی

همانطور که‌گفتیم نباید در ترک بددهنی عجله کنید. در ادامه قدم هایی را برای رسیدن به این هدف شرح داده‌ایم. اما اگر همسرتان دچار این مساله‌است، حتما به مقاله شوهر بد دهن و عصبی مراجعه کنید.

1- با خود روراست باشید. تصمیم قطعی برای ترک بددهنی بگیرید.

2- باید موقعیت هایی که بیشتر از همه موجب بددهنی تان می‌شود را شناسایی کنید.

3- در موقعیت های مشخص‌شده برای خود محدودیت تعیین کنید. و یا با کسانی حضوریابید که امکان بددهنی در کنارشان را ندارید.

4- دوستان و کسانی را که موجب بددهنی تان می‌شوند را حذف کنید. حداقل برای مدتی رابطه تان را کم کنید.

5- برای خود پاداش و تنبیه در نظر بگیرید. پس اگر موفق به رعایت قوانین خودتان شده‌اید، پاداش بدهید.

6- همیشه برای پاسخ‌دادن (مخصوصا هنگام عصبانیت) تا3 شماره صبر کنید. یک نفس عمیق بکشید و جملاتی فاقد فحش انتخاب کنید.

7- به خودتان سخت نگیرید. ایده‌ال گرایی کار دستتان می دهد. پس انتظاراتتان را از خود تعدیل کنید. برای خود جای خطا نیز بگذارید.

8- برای موفقیت در ترک بددهنی باید نسبت به خود شناختی داشته باشید. این گونه سریع تر قادر به ترک فحاشی خواهید بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک بددهنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره