علت دروغگویی | 8 دلیل اصلی دورغگویی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علت دروغگویی چیست؟ چنین سوال ساده ای، باید با یک پاسخ ساده همراه باشد. اما متأسفانه اینطور نیست. با این حال، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد اکثر ما انگیزه های مشابهی برای دروغ گفتن داریم. ما در دنیایی زندگی می کنیم که دروغگویی به یک اتفاق نسبتا رایج تبدیل شده است. درک اینکه چرا برخی از افراد اغلب دروغ می گویند بدون هدف روشن و زمانی که دروغ ها معمولا به راحتی قابل رد هستند دشوار است.

محققان می گویند دلایل مختلفی وجود دارد که چرا برخی افراد اجباری دروغ می گویند. افرادی که به طور مکرر دروغ می گویند اغلب تمایل به کنترل دارند. چنین افرادی همچنین ممکن است نگران باشند که اگر حقیقت بتواند آن ها را ضعیف جلوه دهد، مورد احترام قرار نخواهند گرفت. در ادامه مقاله علت های دروغ گویی را به طور واضح شرح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دروغ گویی در مردان و دروغگویی در زنان کلیک کنید.

علت دروغگویی چیست

با اینکه دروغگویی عملی رایج است، اما اکثر مردم انتظار شنیدن دروغ از اطرافیانشان را ندارند و به همین خاطر، بیشتر دروغ ها را باور می کنند. دروغگویی می تواند علت های متفاوتی داشته باشد و افراد با توجه به شرایط و موقعیتی که دارند مجبور به دروغگویی می شوند. اگرچه برخی از افراد از روی عادت و با اراده ی خود دروغ می گویند و متأسفانه امروزه بین مردم، این رفتارها رایج شده است. اما یک نوع دروغگویی بیمارگونه هم وجود دارد. چنین افرادی، درواقع معتقدند که حقیقت را می گویند و از دروغ خود آگاه نیستند. این مشکلات می تواند ریشه در اتفاقات نا خوشایند کودکی یا تربیت نادرست خانوادگی داشته باشد.

چرا مردم دروغ می گویند

اگر فکر می کنید مردم فقط برای اینکه از مجازات شدن قصر در بروند یا شما را فریب بدهند دروغ می گویند، متأسفانه در اشتباه هستید. دلایل بی شماری وجود دارد و درک ” چرای” پشت دروغ به شما کمک می کند تا حقیقت و علت دروغگویی را بفهمید. در اینجا رایج ترین علت های دروغگویی را شرح داده ایم.

آرام کردن یا راضی کردن دیگران

برخی از مردم دروغ می گویند تا مخاطبان خود را درگیر خود نگه دارند و احساساتی را ایجاد کنند تا آن ها بتوانند همدردی کنند. بسیاری از مردم برای حفظ آرامش در زندگی خود یا فقط برای اینکه کسی لبخند بزند دروغ می گویند. این نیت خیر جای خود، اما گاهی انسان نیاز به برخورد با حقیقت دارد، حتی اگر حقیت تلخ و ناخوشایند باشد.

برای جلوگیری از تنبیه شدن

دروغ گفتن زمانی که می دانیم قرار است تنبیه یا مجازات شویم تقریبا قابل انتظار است. این کار شما را به جایی نخواهد رساند زیرا هم شما هم بقیه حقیقت را می دانید و شما در نهایت گرفتار دروغ های خود خواهید شد.

برای آزمایش اعتماد

گاهی اوقات افراد ناصادق سعی می کنند با دلیل خاصی به شما دروغ بگویند این افراد به شما دروغ می گویند تا ببینند چقدر به آن ها وفادار هستید. آن ها این کار را انجام می دهند تا ببینند وقتی واقعا به شما نیاز دارند آن جا خواهید بود یا خیر. همینطور میخواهند بدانند شما در چه سمتی هستید. ممکن است هرگز به حقیقت پی نبرید اما سعی کنید به هر قیمتی از این نوع روابط اجتناب کنید.

نمی خواهند شما را نا امید کنند

اغلب افرادی که دروغ پشت دروغ می گویند نگران از دست دادن احترام اطرافیان خود هستند. آن ها نیاز دارند که دوست داشته بشوند. می خواهند شما برایشان ارزش قائل بشوید و تحت تأثیر آن ها قرار بگیرید. به همین دلیل دروغ می گویند تا مبادا حقیقت آن ها را به سمت شرمساری سوق دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر دروغ و پینهان کاری در ازدواج کلیک کنید.

اعتیاد به دروغگویی

افرادی که از روی ناخودآگاه دروغ می گویند. و به شکلی دروغ، برای آن ها روتین زندگی شان شده است. این افراد در شرایط های گوناگون، دروغ را در درجه اول قرار می دهند و برای گفتن آن هیچ سختی ندارند. اعتیاد به دروغگویی یک مشکل جدی است. اگر فکر می کنید در طول روز و درمکالمات خود مداوم دروغ میگویید و این کار برایتان تبدیل به عادت شده، هرچه سریع تر برای رفع این مشکل اقدام کنید.

چاپلوسی کردن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که متوجه چاپلوسی دیگران شده باشید. افراد ممکن است به دلیل رسیدن به هدفی یا جلب اعتماد، اقدام به گفتن دروغی بکنند که بیشتر شبیه به چاپلوسی می باشد تا حقیقت. همینطور گاهی افراد برای سوء استفاده کردن از شما، با چاپلوسی نزدیکتان می شوند. بنابراین، در مکالمات خود به این نکته توجه داشته باشید.

افراد خودشیفته به حقیقت اهمیت نمی دهند

زمانی که احساسات و طرز فکر دیگران هیچ اهمیتی برای شما نداشته باشد و عملا فقط به خودتان اهمیت بدهید، دروغ گفتن برای شما چندان کار بدی به نظر نمی رسد و وقتی این افراد دروغ می گویند، مانند کسی که دروغ شنیده آزار نمی بینند.  

برای لو نرفتن دروغی که قبلا گفته شده

حتما این جمله ی معروف که می گویند “دروغ، دروغ میاره رو شنیده اید”. یکبار دروغ گفتن، فرآیند پیوسته ای از دروغ ها را ایجاد می کند که شما را در منجلابی که خود درست کرده اید می اندازد. همینطوراین کار استرس شما را نیز افزایش می هد و فکرتان را درگیر می کند.

حقایقی در مورد افراد دروغگو

1_ برخی از افراد که دروغ می گویند قصد دارند که خود را محترم و بزرگ نشان بدهند. معمولا آن ها ادعای زیادی دارند و سعی می کنند خود را همیشه خوب و عالی نشان دهند. حتی اگر هیچکدام از این ادعا ها حقیقت نداشته باشد.

2_ بسیاری از دروغ ها به دلیل محافظت از خود یا دیگران می باشد. به نوعی این نوع دروغ از رایج ترین دروغ ها می باشد.

3_ برخی از افراد برای صدمه زدن به دیگران یا خراب کردن زندگی سایر افراد دروغ می گویند. این نوع دروغ، از ناپسند ترین دروغ ها می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برخورد صحیح با آدم دروغگو کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دروغگویی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا دروغگویی محدوده سنی دارد؟

دروغگویی محدوده سنی ندارد اما با توجه به تحقیقات به عمل آمده  بیشترین میزان دروغگویی در سنین 13 الی 17 سالگی می باشد.

آیا دروغگویی نسبت به جنسیت متفاوت است؟

این باور کاملا اشتباه است و هر انسانی با هر جنسیتی می تواند دروغ می گوید.  

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره