دخالت و کنجکاوی دیگران | علل و نحوه صحیح مقابله با دخالت ها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دخالت و کنجکاوی دیگران از آن دسته مسائلی است که فکر بسیاری از ما را درگیر خودش کرده است. همه ما دوست داریم حریم شخصی برای خودمان داشته باشیم. به همین خاطر اینکه یک نفر دائماً بخواهد این حریم را از بین ببرد قطعاً خوشایند نخواهد بود. اما مشکل این جاست که خیلی وقت‌ها نمی‌دانیم چطور باید با فضولی و کنجکاوی دیگران مبارزه کنیم. بسیاری از ما از اینکه بخواهیم جواب یک نفر را ندهیم خجالت می‌کشیم. پس روش درست برخورد با فضولی دیگران چیست؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم. اگر شما هم درگیر این مشکل هستید تا پایان همراه ما باشید. و یا برای مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت و کنجکاوی دیگران با سایرین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

دخالت و تفاوت آن با کنجکاوی یا نگرانی

فرق دخالت و کنجکاوی دیگران

اطرافیان معمولاً با سه دلیل راجع به زندگی شما سؤال می‌کنند. آنها ممکن است نگرانتان باشند و بخواهند کاری برایتان انجام بدهند؛ یا شاید طرف مقابل صرفاً کنجکاو است و می‌خواهد اطلاعات بیشتری راجع به یک موضوع داشته باشد. در نهایت هم به این می‌رسیم که شخص موردنظر واقعاً قصد دخالت در زندگی شما را دارد. پس اولین قدم این است که بتوانید انگیزه و هدف اصلی فرد را تشخیص بدهید.

کسانی که نگران شما هستند همیشه و در تمام موقعیت‌ها راجع به زندگی‌تان سؤال نمی‌کنند. آنها فقط راجع به موضوعی که نگرانشان کرده از شما سؤال می‌کنند. و به‌علاوه تلاش می‌کنند تا راه حلی ارائه کرده یا به شما کمک کنند. شخصیت‌های کنجکاو نیز معمولاً در همه چیز دخالت نمی‌کنند. آنها ممکن است صرفاً از شما بخواهند یکی از تجربیاتتان را در اختیارشان بگذارید.

اما یک شخصیت فضول (کسی که دخالت های بیجا می‌کند) کاملاً با این دو دسته فرق دارد. آنها همیشه و راجع به همه چیز سؤال دارند. به‌علاوه از سؤالاتشان هدفی به‌غیراز کسب اطلاعات ندارند. آنها نه نگران شما و نه خواهان کمک هستند و نه می‌خواهند چیزی یاد بگیرند؛ بلکه تنها تلاش می‌کنند تا از همه چیز زندگی‌تان سر در بیاورند. این تفاوت ها در دخالت و کنجکاوی دیگران می‌تواند روابط شما را تحت تاثیر قرار بدهد.

حتما مقاله نحوه برخورد در اولین ملاقات را حتما بخوانید.

دلایل دخالت و کنجکاوی دیگران

شما در ارتباط با دخالت و کنجکاوی دیگران در زندگی تان باید به سه دلیل زیر توجه کنید. با توجه به این دلایل خواهید توانست در لحظه برخورد مناسبی در مقابل رفتارهای آزاردهنده دیگران به کار ببرید.

تلاش برای کنترل شرایط | دخالت و کنجکاوی دیگران

اولین و شاید اصلی‌ترین دلیل کنجکاوی در زندگی دیگران این است که فرد فضول می‌خواهد شرایط را تحت کنترل داشته باشد. این افراد اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و توانایی مدیریت شرایط را در خود نمی‌بینند. به همین خاطر از این می‌ترسند که شما چیزی را از آنها پنهان کنید. پس برای اینکه همه چیز را بدانند و بتوانند شرایط را کنترل کنند راجع به همه چیز از شما سؤال می‌کنند.

تلاش برای رقابت با شما | دخالت و کنجکاوی دیگران

رقابت و تلاش برای بازنده کردن شما یکی دیگر از دلایل دخالت است. شاید شما با طرف مقابل هیچ مسابقه یا رقابتی نداشته باشید؛ اما او در ذهن خود این رقابت را با شما دارد. به همین خاطر سعی می‌کند با سؤال کردن از همه چیز شما اطلاع پیدا کند و خود را در شرایطی مشابه یا بالاتر از شما قرار بدهد.

یادگیری اجتماعی | دخالت و کنجکاوی دیگران

گاهی اوقات کسی که در زندگی شما دخالت می‌کند واقعاً قصد و نیت بدی ندارد. دخالت مانند هر رفتار دیگری این قابلیت را دارد که یاد گرفته شود. دیدن کنجکاوی بیش از حد در اطرافیان می‌تواند باعث شود کودکی که در آن محیط بزرگ می‌شود نیز این رفتارها را یاد بگیرد؛ و در آینده، در روابط خود آن را تکرار کند.

برای بهبود مهارت های تان در زمینه روابط اجتماعی کلیک کنید.

راه های برخورد با دخالت و کنجکاوی دیگران

برخورد با دخالت و کنجکاوی دیگران

در این بخش راهکارهایی مناسب برای برخورد با دخالت و کنجکاوی دیگران آورده‌ایم. فراموش نکنید که مهم ترین عامل در اجرای این نکات حفظ آرامش است. پس بدون توجه به احساسات تان در مقابل دخالت و کنجکاوی دیگران روش های زیر را به کار ببرید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

✔️ در زندگی دیگران تجسس نکنید

یک قانون ساده می‌گوید که اگر می‌خواهید دیگران در زندگی شما دخالت نکنند بهتر است در اولین قدم خودتان این کار را کنار بگذارید. وقتی شما راجع به هر چیزی از دیگران سؤال می‌کنید باید این حق را به آنها بدهید که درست مانند خودتان از همه چیز سؤال کنند. پس اگر شما از آن دسته افرادی هستید که راجع به زندگی دیگران کنجکاو هستند بهتر است اول رفتار خودتان را تغییر بدهید.

✔️ حد و مرزهای مشخصی داشته باشید

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم بخشی از فضولی‌ها یا کنجکاوی دیگران راجع به زندگی شما به‌خاطر رفتار خودتان است. وقتی شما حدومرز مشخصی در رابطه با دیگران ندارید و همه چیز را برای آنها می‌گویید باید انتظار دخالت را نیز داشته باشید. در حقیقت این، خود شما هستید که اجازه نظر دادن و سؤال پرسیدن راجع به زندگی‌تان را به دیگران می‌دهید. پس برای جلوگیری از کنجکاوی‌های دیگران بهتر است خودتان حد و مرزها را مشخص کنید.

حتما درباره مهارت های ارتباطی بخوانید.

✔️ در مواجهه با دخالت و کنجکاوی دیگران خودتان را نبازید

این دست افراد خیلی خوب می‌دانند که چطور سوالی را بپرسند یا مساله ای را مطرح کنند که در لحظه به خواسته شان برسند. شما باید نسبت به ترفندهای آن‌ها آگاه باشید و هوشمندانه آن ها را دفع کنید. دخالت و کنجکاوی دیگران از هر جنسی که باشد، نباید موجب ترس و نگرانی تان شود. آن ها گاه با شایعات و گاه با حدسیات شان شما را غافل گیر می‌کنند. در این مواقع بهتر است بر موضع خود بمانید و اعتماد به نفس تان را حفظ کنید.

✔️ ناراحتی‌تان را نشان بدهید

قرار نیست به دلیل تعارف و رودربایستی به هر سؤالی که نمی‌خواهید جواب بدهید. وقتی احساس می‌کنید یک سؤال مربوط به حریم شخصی شماست بهتر است در نهایت ادب و احترام این نکته را به طرف مقابل یادآوری کنید.

✔️ به سؤالات فرد فضول پاسخ ندهید | دخالت و کنجکاوی دیگران

یک قانون ساده در روان‌شناسی می‌گوید وقتی شما از انجام‌دادن یک کار نتیجه بگیرید دوباره هم آن را تکرار خواهید کرد. برای مثال وقتی یک نفر ببیند که با سؤال کردن از شما می‌تواند به هرچه می‌خواهد برسد طبیعتاً این کار را بیشتر خواهد کرد. در مقابل اگر او ببیند که با استفاده از این روش به جایی نمی‌رسد آن را کنار خواهد گذاشت. به همین خاطر یکی از راه‌ها برای مقابله با فرد فضول این است که سؤالاتش را بی‌جواب بگذارید.

برای مثال جواب‌های سربالا به او بدهید. یا بحث را عوض کنید. حتی می‌توانید در جواب سؤال او بگویید “چطور؟” این رفتارها به طرف مقابل نشان می‌دهد که شما دوست ندارید سؤالش را جواب بدهید؛ و در نتیجه دفعه آینده با احتمال کمتری از شما سؤال خواهد کرد.

حتما درباره نشانه های افراد فضول بخوانید.

✔️ خودتان را کمتر ابراز کنید

این روزها صفحات مجازی راهی برای ارتباط شده است. اما می‌بینیم که خیلی از مشکلات فردی و خانوادگی از همین صفحات مجازی نشات می‌گیرد. انتشار عکس ها و برنامه های روزانه در صفحات مجازی شما را بیشتر در معرض قضاوت قرار می‌دهد. پس اگر به هر دلیلی در اینترنت مجبور به فعالیت هستید، باید قدرت خود را برای مقابله با دخالت و کنجکاوی دیگران بیشتر کنید.

✔️ اهمیت مشاوره در مقابل دخالت و کنجکاوی دیگران

مشکلاتی که در یک رابطه پیش می‌آیند و راه‌های حل کردن آنها یکی از مهم‌ترین تخصص‌های روان‌شناسان است. پس اگر احساس می‌کنید در رابطه خود با یک نفر دچار مشکل شده‌اید بهتر است به کمک‌گرفتن از یک مشاور نیز فکر کنید. مشاورین به‌خوبی به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های لازم برای ارتباط با دیگران و شخصیت‌های مختلف را یاد بگیرید.

متن در مورد دخالت و کنجکاوی دیگران

متن دخالت و کنجکاوی در زندگی دیگران

پیشنهاد می‌کنیم که از متون زیر برای نشر در صفحات مجازی استفاده نکنید، چرا که این جملات بیشتر موجب دخالت و کنجکاوی دیگران خواهد شد.

گاهی با خودم میگم دست از دخالت توی زندگی خودم بکشیم
چرا که بقیه این زحمت برام میکشن

کاش آدما یاد بگیرن درباره زندگی دیگران تصمیم گیری نکنن
چه از سر فضولی چه از سر دلسوزی

لاک پشت ها 150 سال عمر می کنن
میدونی چرا؟ چون سرشون تو لاک خودشونه

از یه جایی به بعد دیگه کسی تو زندگیت دخالت نمیکنه
چون این تویی که داری تو دخالت اون ها زندگی می کنی

راز دلت رو برای هر کسی فاش نکن
آدمایی که واقعا بهت اهمیت میدن خیلی کمن، بقیه فقط فضولن

……

سخن آخر

دخالت و کنجکاوی دیگران هر دلیلی هم که داشته باشد، باز هم شما قادر به کنترل و مدیریت شرایط خواهید بود. شما در هر موقعیتی (فرزند، همسر، عروس، داماد، همسایه، همکار و…) که باشید، باز هم می‎توانید ورود و خروج اطلاعات فردی تان را کنترل کنید. نحوه برخورد شما با مسائل مهم‌ترین عامل در بروز دخالت ها و کنجکاوی هاست. با توجه به توضیحات متن اگر نتوانستید باز هم در موقعیت های مختلف مانع از دخالت و کنجکاوی های بی حد دیگران بشوید، بهتر است در این باره با یک فرد متخصص مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت و کنجکاوی دیگران با سایرین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور به دیگران بگویم که نمی‌خواهم سؤالشان را جواب بدهم؟

استفاده از سوالی مثل “چطور مگه؟”، دادن جواب‌های سربالا و یا تغییر دادن موضوع بحث از راهکارهایی هستند که می‌توانید استفاده کنید. درعین‌حال شما می‌توانید با رعایت ادب به طرف مقابل بگویید که نمی‌خواهید به سؤالش جواب بدهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره