طرحواره اطاعت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا تا به حال در مورد طرحواره اطاعت و آثار آن در روابط بین فردی چیزی شنیده اید؟ طرحواره اطاعت یکی از انواع طرحواره های ناسازگار اولیه است که به طور گسترده در نظریه اسکیماتراپی جفری یانگ مورد بحث قرار گرفته است. افرادی که دارای این طرحواره هستند در روابط بین فردی همواره نیازهای دیگران را در اولویت قرار می دهند و خواسته های خود را زیرپا می گذارند. همین امر باعث می شود که اغلب بی چون و چرا از درخواست های دیگران اطاعت کنند. این امر به مرور زمان منجر به بروز مشکلات روان شناختی مختلف می شود. ما در ادامه در مورد طرحواره اطاعت، علل شکل گیری و روش درمان آن توضیحات بیشتری را ارائه کرده ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

طرحواره اطاعت؛ آشنایی با مفهموم طرحواره های ناسازگار اولیه

اطاعت یکی از انواع طرحواره های ناسازگار اولیه است که به طور گسترده در نظریه طرحواره درمانی جفری یانگ مورد بررسی قرار گرفته است. یانگ در تئوری خود این موضوع را مطرح کرده است که همه افراد دارای نیازهای هیجانی مشترکی هستند که نیاز به دلبستگی، خودمختاری، آزادی بیان، پذیرش محدودیت و تفریح را در بر می گیرد. عدم ارضای درست این نیازها در دوران کودکی در تعامل با خلق و خوی منحصر به فرد کودک منجر به شکل گیری مجموعه ای از باورها و احساسات ناخوشایند می شود که به آن ها طرحواره های ناسازگار اولیه می گویند. در همین راستا یانگ 18 طرحواره ناسازگار اولیه را شناسایی کرده است که اطاعت نیز یکی از آن ها است.

طرحواره اطاعت چیست و چگونه عمل می کند؟

طرحواره اطاعت به مجموعه ای از باورهای مرکزی، خاطرات و احساسات گفته می شوند که دائما فرد را به سوی از خود گذشتگی و اطاعت از خواسته های دیگران سوق می دهند. افرادی که دارای طرحواره اطاعت هستند در روابط خود همواره نیازهای دیگران را در اولویت قرار می دهند و برای برآورده کردن آن ها حتی بر روی خواسته های خود پا می گذارند . آن ها معمولا توانایی بسیار کمی برای مخالفت و نه گفتن جرات مندانه دارند و در صورتی که خواسته های دیگرن را برآورده نکنند احساس گناه، پریشانی یا اضطراب می کنند. در مقابل برآورده کردن دائمی نیازهای دیگران بدون توجه به امکانات درون روانی خود به مرور زمان منجر به تحلیل رفتن قوای روان شناختی می شود و زمینه بروز انواع مشکلات روان رنجوری را فراهم می کند.

علل شکل گیری طرحواره اطاعت

همان طور که پیش تر اشاره شد یانگ در نظریه خود معتقد است هر طرحواره ناسازگار در اثر ارضای نادرست نیازهای هیجانی در دوران کودکی پدید می آیند. در همین راستا او می گوید طرحواره اطاعت زمانی شکل می گیرد که نیاز به آزادی بیان به درستی توسط والدین برآورده نشود. در حقیقت بچه هایی که به هر دلیلی نمی توانند خواسته، نیازها و احساسات خود را با پدر و مادر در میان بگذارند بیش از دیگران ممکن است که این طرحواره را در درون خود شکل دهند.

آثار و پیامدهای طرحواره اطاعت در زندگی

افرادی که دارای طرحواره اطاعت هستند همواره در حال برآورده کردن نیازهای دیگران بوده و بیش از هرکس خود را نادیده می گیرند. بررسی ها نشان می دهد که این موضوع باعث می شود که آن ها زودتر از سایرین درگیر فرایند پیری شوند. هم چنین مشکلات و بیماری های سایکوسوماتیک( روان تنی) نیز در بین این افراد بیشتر دیده می شوند. علاوه بر این ها اطاعت کردن مفرط با سرکوب کردن خواسته های فردی به مرور زمان احساس ناکامی شدیدی را ایجاد می کند و زمینه ساز بروز انواع مشکلات روان شناختی نظیر افسردگی می شود.

درمان طرحواره

امروزه رویکرد طرحواره درمانی برای درمان انواع طرحواره های ناسازگار اولیه گسترش بسیاری پیدا کرده است. چرا که این رویکرد درمانی توانسته در پژوهش های روان شناختی کارایی بالای خود را نشان دهد. برای درمان این مسئله لازم است که به یک روان شناس متخصص و دوره دیده در زمینه اسکیماتراپی مراجعه کنید. روان شناس به کمک انواع آزمون های روان شناختی و مصاحبه بالینی می تواند وجود طرحواره های ناسازگار اولیه را در شما تشخیص دهد. سپس با کمک تکنیک های شناختی، هیجانی و رفتاری به شما می آموزد که چگونه افکار تحریف شده خود را شناسایی کنید، آن ها را با افکاری سالم تر جایگزین کرده و سبک های مقابله مناسب تری را در پیش بگیرید.

فروشگاه آرامیس

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل مختلف روانشناسی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

طرحواره اطاعت با ایثارگری چه تفاوتی دارد؟

وجه مشترک هردوی این ها این است که فرد نیازهای دیگران را همواره نسبت به خود در اولویت قرار می دهد. اما در اطاعت کردن فرد بر برآورده کردن خواسته های دیگران  متمرکز است و نمی تواند به درستی نه بگوید.اما در ایثارگری فرد به هر نحوی می خواهد از خودگذشتگی نشان دهد حتی اگر خواسته ای از جانب دیگران مطرح نباشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره