حرف زدن در خواب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حرف زدن در خواب یا خوابگویی مشکلی نه چندان رایج است. هنوز محققان چیز زیادی درمورد دلیل اینکه چرا این اتفاق می‌افتد یا وقتی فردی در خواب حرف می زند، در مغز چه اتفاقی می افتد ندارند. حرف‌زدن درخواب می‌تواند در هر زمانی برای هر کسی اتفاق بیافتد. اما این مشکل در کودکان و مردان شایع‌تر است. همچنین ممکن است منبع یک پیوند ژنتیکی برای دلیل حرف‌زدن در خواب وجود داشته باشد. بنابراین اگر والدین یا سایر اعضای خانواده‌تان در خواب حرف می‌زنند، ممکن است شما نیز به این مشکل دچار شوید. در ادامه نشانه‌ها، علل و درمان های مربوط به حرف زدن در خواب را بر اساس تحقیقات علمی شرح داده‌ایم. در صورتی که این مساله دائم شما یا اطرافیان تان را آزار می‌دهد برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب به خودی خود یک اختلال خواب نیست. با این حال می‌تواند نشان‌ ای از یک اختلال‌خواب مانند بی‌خوابی یا آپنه خواب باشد. این مشکل، یک پاراسومنیا یا چیزی است که فقط در هنگام خواب اتفاق می‌افتد. همچنین می‌تواند با پاراسومنیا های دیگری مانند: راه رفتن در خواب، وحشت‌های شبانه، خواب خوردن، فلج خواب، خواب آلودگی و … همراه باشد.

هنگامی که شخصی در خواب حرف می‌زند، ممکن است به نظر برسد که با خودشان صحبت می‌کنند یا درحال گفتگو با افراد دیگری هستند. برای برخی افراد حرف زدن در خواب مشکلی کوتاه مدت است و می‌توان با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی آن را برطرف کرد. اما برای یک سری از افراد ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد. در این صورت این مشکل تبدیل به یک اختلال مزمن خواهد شد. برای آشنایی با سایر اختلالات خواب کلیک کنید.

مراحل و شدت حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب به طور کلی در 4 مرحله تعریف می شود:

مرحله اول و دوم: در این مراحل، شخص آنچنان در خواب عمیقی نیست و گفتار او قابل درک است و مکالمات او می تواند منطقی باشد.

مرحله سوم و چهارم: فرد در خواب عمیق تری قرار دارد و درک گفتار او معمولا سخت‌تر است. ممکن است حرف‌ها شبیه به ناله به نظر برسد.

کسی که در خواب حرف می‌زند، نمی‌داند که در آن لحظه این اتفاق برایش افتاده و روز بعد آن را به خاطر نخواهد آورد. شدت صحبت در خواب بر اساس دفعات وقوع آن تعیین می‌شود برای مثال:

خفیف: حرف‌زدن در خواب کمتر از یک بار در ماه اتفاق می‌افتد.

متوسط: یک یا دو بار در هفته اتفاق می‌افتد.

شدید: هرشب اتفاق می‌افتد و ممکن است با خواب افراد دیگر در یک اتاق اختلال ایجاد شود.

برای آشنایی با علل و نشانه های شباهت این اختلال با راه رفتن در خواب کلیک کنید.

عوامل تاثیر گذار بر حرف زدن در خواب

صحبت‌کردن درخواب می‌تواند در زمان‌های خاصی از زندگی شما اتفاق بیافتد و حتی شدت آن افزایش یابد. به طور کلی برخی از عوامل ازجمله: بیماری تب، داروها، نوشیدن الکل، مصرف مواد مخدر، استرس، خستگی در طول روز، شرایط سلامت روان، افسردگی، محرومیت از خواب و همچنین افرادی که مبتلا به سایر اختلالات خواب نظیر: آپنه خواب، راه رفتن در خواب، وحشت های شبانه یا کابوس و یا یک بیماری عمومی می‌باشند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکل حرف زدن در خواب هستند. برای آشنایی با اختلال رفتار خواب رم کلیک کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

حرف زدن در خواب معمولا یک مشکل جدی نیست، تا زمانی که با خواب شما یا خواب شخصی که با او زندگی می‌کنید، تداخل پیدا کند. اگر در خواب حرف‌زدن بر زندگی و روابط شما تاثیر منفی می‌گذارد، مهم است که این موضوع را با یک پزشک در میان بگذارید. همچنین در شرایطی نادر، حرف‌زدن در خواب می‌تواند با مشکلات جدی‌تری مانند اختلالات روانی یا تشنج های شبانه رخ دهد.

اگر مشکوک هستید که حرف زدن در خواب نشانه یک اختلال‌خواب جدی‌تر است، مراجعه به پزشک برای معاینه کامل ضروری است. حرف‌زدن در خواب درکودکان بیشتر از بزرگسالان اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر بالای 20 سال دارید و برای اولین بار طی هفته‌های متوالی شروع به حرف زدن در خواب کرده اید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری و یا استرس های پنهان باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه‌های مختلف می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا حرف زدن در خواب مشکل جدی است و باید آن را با یک پزشک در میان بگذاریم؟

این مساله معمولا یک وضعیت پزشکی جدی نیست. اما اگر آنقدر شدید است که کیفیت خواب شما را مختل می‌کند بهتر است با متخصص در میان بگذارید.

حرف زدن در خواب چه مدت طول می کشد؟

محتوا و مدت زمان حرف‌زدن درخواب می تواند متفاوت باشد. افرادی که در خواب حرف می‌زنند معمولا بیش از 9 ثانیه در یک زمان صحبت نمی‌کنند. با این حال ممکن است برخی از افراد در طول شب بارها حرف بزنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره