احساس نفرت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

احساس نفرت را همه ما در درونمان تجربه کرده‌ایم. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که تابه‌حال از کسی یا چیزی متنفر نبوده است. به همین خاطر می‌توان گفت که وجود این احساس طبیعی است. اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که یک نفر درگیر بیماری نفرت از دیگران باشد. این افراد معمولاً از تمامی اطرافیان و مردم بدشان می‌آید؛ و روابط اجتماعی محدودی دارند. به همین خاطر خودشان هم معمولاً احساس تنهایی و افسردگی می‌کنند. اما این احساسات باعث نمی‌شود که به فکر برقراری رابطه با دیگران باشند. اتفاقاتی مثل شکست خوردن در روابط نزدیک از مهم‌ترین دلایل این مشکل هستند. احساس نفرت از دیگران می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند. به همین خاطر پیداکردن راه‌حلی برای درمان آن بسیار مهم است. اگر شما یا هر یک از اطرافیانتان درگیر این احساس شده است می‌توانید برای مشاوره فردی اقدام کنید.

احساس نفرت و هیجانات همراه با آن

قبل از هر چیز باید از این صحبت کنیم که احساس نفرت چیست؟ شناختن هیجانات مختلف باعث می‌شود که شما بهتر بتوانید با آنها روبه‌رو شوید. روان‌شناسان معتقدند احساس نفرت به معنای بیزاری بیش از حد از یک موضوع است. به طوری که شما دوست دارید هرچه سریع‌تر از دست آن راحت بشوید. احساس نفرت نسبت به مردم نیز همین‌طور است. کسانی که درگیر این مشکل می‌شوند احساس خوبی نسبت به دیگران ندارند؛ و دوست دارند هرچه سریع‌تر از دیگران فاصله بگیرند. نفرت گاهی اوقات همراه با احساسات دیگری مثل خشم یا غم تجربه می‌شود. اینکه شما در هنگام دیدن یک نفر چه احساساتی را در کنار نفرت تجربه می‌کنید تا حد زیادی به روابط قبلی شما و احساساتی دارد که قبلاً با این فرد تجربه کرده‌اید بستگی دارد.

برای آشنایی با روش های تشخیص انواع احساسات کلیک کنید.

دلایل نفرت از دیگران

وقتی بتوانیم دلایل یک موضوع را پیدا کنیم کنار آمدن با آن راحت‌تر خواهد بود. راجع به احساس نفرت نیز همین‌طور است. وقتی شما بدانید که چه مسائلی باعث شده نسبت به دیگران احساس منفی داشته باشید بهتر می‌توانید با این احساس خود مبارزه کنید. روان‌شناسان معتقدند که احساس نفرت از دیگران معمولاً به دلیل شکست‌های متعدد در روابط اجتماعی ایجاد می‌شود. وقتی یک نفر بارها به دیگران اعتماد کرده باشد و در مقابل از آنها رفتار نامناسبی دیده باشد احساسات منفی نسبت به این افراد بسیار طبیعی است. پس از مدتی این افراد احساس نفرت و خشمی که نسبت به اطرافیان خود دارند را به همه تعمیم می‌دهند؛ و به این نتیجه می‌رسند که همه مردم غیرقابل‌اعتماد هستند و می‌خواهند به آنها آسیب بزنند. این افکار باعث می‌شود که نسبت به همه احساس نفرت را تجربه کنند.

تجربیات منفی اوایل کودکی نیز می‌تواند یکی از دلایل احساس نفرت نسبت به دیگران باشد. مهم‌ترین نیاز کودکان در سال‌های اول زندگی احساس امنیت است. رابطه مراقبان با کودک و به‌خصوص مادر می‌تواند این امنیت را تأمین کند. اگر کودک احساس کند پدر و مادر به نیازهایش توجه دارند همین احساس را نسبت به جهان و سایر مردم نیز تعمیم می‌دهد. اما اگر احساس کند که دیگران توجهی به نیازهای او ندارند احساس ناامنی می‌کند. بیماری نفرت از دیگران یکی از پیامدهای همین احساس ناامنی در کودکی است.

پیامدهای احساس نفرت

کسانی که نفرت از دیگران را تجربه می‌کنند معمولاً درگیر مشکلات روحی بسیاری می‌شوند. احساس تنهایی و افسردگی از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که آنها را درگیر می‌کند. این شخصیت‌ها درست مانند هر انسان دیگری به روابط اجتماعی و تأمین نیازهایشان در کنار دیگران احتیاج دارند. بااین‌حال نفرت مانع از این می‌شود که به سراغ دیگران بروند. به همین خاطر آنها درگیر مشکلات روحی بسیاری می‌شوند. یکی دیگر از مشکلاتی که احساس نفرت برای این بیماران ایجاد می‌کند درگیری ذهنی است. این افراد معمولاً آرامش چندانی ندارند؛ و همیشه فکرشان درگیر رفتاری است که دیگران با آنها داشته‌اند. همین موضوع باعث می‌شود که آرامش ذهنی خود را از دست بدهند.

فروشگاه آرامیس

راهکارهایی برای برطرف‌کردن احساس نفرت

احساسات خود را بپذیرید

اولین قدم برای اینکه بتوانید احساس نفرت نسبت به دیگران را از بین ببرید پذیرش است. خیلی از ما نمی‌خواهیم بپذیریم که از دیگران بدمان می‌آید. پذیرفتن این احساس باعث می‌شود باورهایمان راجع به خودمان به هم بریزد. و به همین خاطر تا جایی که بتوانیم از رویارویی با این احساسمان فرار می‌کنیم. اما به خاطر داشته باشید که نفرت از دیگران چیزی نیست که فقط شما تجربه کنید. احساس نفرت در همه انسان‌ها وجود دارد. و همگی کم‌وبیش آن را تجربه می‌کنند. به‌علاوه نفرت شما از دیگران موضوعی نیست که آن را انتخاب کرده باشید و تجربیات تلخ زندگی باعث آن شده است. به همین خاطر خودتان را برای این احساسات سرزنش نکنید. اما در اولین قدم این را بپذیرید که نسبت به دیگران دچار احساس نفرت هستید.

دلایل احساس نفرت را پیدا کنید

کمی با خودتان خلوت کنید و به این سؤال جواب بدهید که چه چیزی باعث نفرت شما شده است؟ سعی کنید حوادثی که باعث ناراحتی‌تان شده را به یاد بیاورید. این کار تا حد زیادی به برطرف‌کردن مشکل کمک می‌کند.

باورهایتان را تغییر دهید

وقتی دلایل نفرت را پیدا کردید بهترین راهکار این است که باورهایتان را تغییر بدهید. برای این کار وقتی افکار منفی به سراغتان می‌آید آنها را یادداشت کنید. سپس سعی کنید احتمالات و افکار دیگری که ممکن است واقعیت داشته باشد را نیز پیدا کنید. این کار به شما کمک می‌کند به این نتیجه برسید که به جای افکار منفی راجع به دیگران می‌توان افکار مثبتی داشت.

 صحبت کنید

گاهی وقت‌ها احساس نفرت ما به خاطر  کاری است که یک نفر انجام داده؛ در چنین شرایطی بهترین راهکار این است که با طرف مقابل صحبت کنید. سعی کنید احساس و دلیل ناراحتی‌تان را برای طرف مقابل توضیح بدهید و با کمک یکدیگر راهی برای مشکل پیش‌آمده پیدا کنید.

احساس نفرت و کمک‌گرفتن از یک مشاور

گاهی اوقات نفرت از دیگران مشکلی است که به این راحتی نمی‌توانید آن را حل کنید. باورهایی که در ذهن ما ریشه دارند و همین‌طور خاطره تجربیات تلخی که داشته‌ایم می‌تواند تغییر را بسیار سخت کند. در این شرایط بهترین کار این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از روش‌های علمی و بدون اینکه شما را قضاوت کنند کمک می‌کنند تا این مشکلات را برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص احساس نفرت می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

دلیل نفرت از مردم چیست؟

خاطرات تلخ ابتدای کودکی و همین‌طور تجربیات ناخوشایندی که ممکن است در روابط اجتماعی برای فرد پیش بیاید از مهم‌ترین دلایل احساس نفرت از مردم است.

چطور به کسی که از همه متنفر است بگویم این احساس اشتباه است؟

بهتر است به‌جای مطرح‌کردن این صحبت با او همدلی داشته باشید. مرور زمان و این که طرف مقابل از شما رفتاری متفاوت ببیند باعث می‌شود که به شما اعتماد کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره