ترس از مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از مادر مشکلی است که بعضی‌ها را درگیر خودش می‌کند. مادر برای همه ما نمادی از مهر و محبت است. همگی وقتی از شرایط و مشکلات خسته می‌شویم به مادر پناه می‌بریم. و او می‌تواند آرامشی دوباره به زندگی و شرایط روحی ما بدهد. اما هستند مادرانی که به هر دلیلی ترس را به وجود فرزندشان می‌اندازند. سرزنش‌کردن‌های همیشگی یا شخصیت‌هایی که بسیار سلطه‌گر هستند از جمله دلایل ترس از مادر هستند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که درگیر این مشکل شده‌اند احتمالاً متوجه شده‌اید که ترس از مادر تا چه حد می‌تواند زندگی فرد را تحت‌تأثیر خودش قرار بدهد. به همین خاطر باید فکری به حال این شرایط بکنید. اگر نمی‌دانید بهترین راهکار برای این شرایط چیست، حتما برای دریافت خدمات مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از مادر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانوادگی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از مادر

شاید برای بعضی‌ها باورکردنی نباشد اما ترس از مادر یک مشکل جدی برای خیلی از خانم‌ها و آقایان است. آنها معمولاً احساس می‌کنند که باید راجع به همه چیز از مادرشان اجازه بگیرند؛ و هیچ کاری را برخلاف میل او انجام نمی‌دهند. در حقیقت ترس از ناراحت شدن و تنبیه مادر بزرگ‌ترین مشکلی است که این افراد دارند. این مشکل به‌خصوص زمانی که فرد ازدواج می‌کند و یا سنش بالاتر می‌رود بیشتر و بیشتر خودش را نشان می‌دهد. شاید همسر یا دوستان شما از این رفتارتان کلافه شده باشند؛ یا شاید آنها شما را مسخره می‌کنند. به همین خاطر باید بتوانید با ترس‌تان روبه‌رو بشوید و برای تغییر شرایط کاری انجام دهید.

برای کسب اطلاع از انواع خشونت خانگی کلیک کنید.

دلایل ترس از مادر

برای روبه‌رو شدن با ترسی که از مادرتان دارید و برطرف‌کردن آن، اولین قدم این است که دلایل ترس را بشناسید. وقتی ما بدانیم چرا یک اتفاق در حال رخ‌دادن است طبیعتاً بهتر می‌توانیم آن را کنترل کنیم. ترس از مادر می‌تواند باتوجه‌به شخصیت شما و مادرتان، شرایط زندگی و همین‌طور خاطراتی که از او دارید دلایل مختلفی داشته باشد. بااین‌حال بعضی از شایع‌ترین دلایل این مشکل به شرح زیر هستند. پیشنهاد می‌شود برای مقابله با این ترس مقاله والدین سمی را بخوانید.

شخصیت‌های سلطه‌گر

بعضی از خانم‌ها بیش از حد سلطه‌گر هستند. آنها مدیریت همه چیز یک زندگی را در دست می‌گیرند؛ و به همسر و فرزندان خود می‌فهمانند که برای هر کاری باید از او اجازه گرفته شود. این شخصیت‌ها معمولاً باعث می‌شوند که فرزندشان هم از آنها حساب برده یا به زبان راحت‌تر بگوییم، از او بترسد. در چنین شرایطی احتمالاً حتی فکرکردن به اینکه کاری را مستقل انجام بدهید نیز شما را اذیت می‌کند.

خاطرات دردناک

یکی از دلایل مهم برای ترس از مادر خاطراتی هستند که به‌خصوص از سال‌های کودکی راجع به مادر خود دارید. اگر شما در این سال‌ها تنبیه می‌شدید یا هر رفتار منفی دیگری را تجربه کرده‌اید احتمالاً امروز هم سایه خاطرات کودکی با شما خواهد بود. و این باعث می‌شود تا همچنان از اینکه مادرتان با شما دعوا کند بترسید.

برای آشنایی بیشتر با عواقب کتک زدن فرزندان کلیک کنید.

تربیت‌های اشتباه

بعضی از مادران حتی به غیرعمد راه‌های اشتباهی را برای تربیت فرزند انتخاب می‌کنند. کمال‌گرایی بیش از حد، سرزنش کردن رفتارهای اشتباه کودک و کارهایی از این دست رابطه مادر و فرزند را خراب می‌کند. در چنین شرایطی حتی وقتی فرد به بزرگسالی می‌رسد هنوز هم باور به اینکه از نظر مادرش کامل و کافی نیست را دارد. و این باعث می‌شود که برای هر کاری که می‌خواهد انجام بدهد ترس از برخورد مادر را احساس کند.

مشکلات شخصیتی

بعضی از ما عادت داریم حتی وقتی بزرگ شده‌ایم نیز نقش یک کودک را ایفا کنیم. در این شرایط شما احتمالاً درگیر رفتارهای ناپخته و احساسی بسیاری هستید. یا شاید باور نکرده باشید که بزرگ و مستقل شده‌اید. کسانی که این شکل از شخصیت را برای خودشان انتخاب می‌کنند طبیعتاً رفتارشان با دیگران نیز مانند یک بچه خواهد بود. آنها درست مانند سال‌های کودکی به منابع قدرت یا پدر و مادر خود وابسته هستند و از آنها می‌ترسند.

راهکارهایی برای مبارزه با ترس از مادر

با ترس‌هایتان روبه‌رو شوید

یکی از بهترین راه‌ها برای ازبین‌بردن هر ترسی این است که با آن روبه‌رو شوید. روان‌شناسان معتقدند این که ترس‌های ما ادامه پیدا می‌کند به این خاطر است که از مواجه شدن با آنها فرار می‌کنیم. برای مثال وقتی شما می‌ترسید که برخلاف میل مادرتان رفتار کنید احتمالاً این فکر در ذهنتان هست که مادرتان عصبانی خواهد شد. به همین خاطر از انجام‌دادن آن کار خودداری می‌کنید. و این دلیلی می‌شود برای اینکه ترس شما ادامه پیدا کند. اما اگر یک‌بار کاری که دلتان می‌خواهد را انجام بدهید متوجه خواهید شد که شرایط آن‌طورها که فکر می‌کنید هم نیست. در حقیقت شما خواهید دید که هیچ فاجعه‌ای در کار نیست. و همین باعث می‌شود که ترس‌هایتان کمتر شوند.

با مادرتان صحبت کنید

خیلی از مواقع سوءتفاهم‌ها و مشکلات به این خاطر پیش می‌آیند که شما راه‌های صحیح ارتباط برقرار کردن با طرف مقابل را نمی‌دانید. اگر به هر دلیلی از مادرتان می‌ترسید یک راه‌حل این است که با او صحبت کنید. در یک فضای آرام و دوستانه ترس و نگرانی‌های خود را با مادرتان در میان بگذارید. سعی کنید با کمک هم شرایط را بررسی کرده و برای تغییر آن به یک راه‌حل مشترک برسید.

ترس از مادر و اهمیت مشاوره

گاهی اوقات ترس فرد از مادر آن‌قدر عمیق است که به‌سادگی نمی‌توان آن را برطرف کرد. در چنین شرایطی بهترین راهکار این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با بررسی ریشه و دلیل اضطراب‌هایتان به شما کمک می‌کنند که با باورهای اشتباه و آنچه در ضمیر ناخودآگاهتان می‌گذرد آشنا شوید. سپس راه‌هایی را برای تغییر شرایط به شما آموزش می‌دهند. حتی در شرایطی که لازم باشد مشاور جلساتی را نیز با مادرتان برگزار می‌کند. و به هر دوی شما مهارت‌های ارتباط صحیح را یاد خواهد داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از مادر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانوادگی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

همسرم بیش از حد از مادرش می‌ترسد و برای همه مسائل زندگی‌مان از او نظر می‌خواهد. چطور باید این مشکل را حل کنم؟

بهتر است با همسرتان صحبت کنید و ناراحتی خود را از این مسئله به شکل مناسب به او بگویید. به همسرتان کمک کنید تا از قدم‌های کوچک شروع کرده و مستقل زندگی کند. اما اگر این راهکارها آن‌طور که باید پاسخ نمی‌دهند بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره