طلاق به دلیل مشکلات مالی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

طلاق به دلیل مشکلات مالی و پولی این روزها بیشتر به چشم می‌خورد. یکی از رایج‌ترین علل طلاق در جامعه امروزی، ناتوانی زوجین در رفع مشکلات مالی بیان می‌شود. این در حالی است که باوجود اهمیت مسئله مالی، اما پایه‌های یک زندگی بر اساس صمیمیت و محبت شکل می‌گیرد. درنتیجه، هنگامی‌که این مشکل به‌عنوان دلیلی برای جدایی زوجین معرفی بشود، باید به دنبال تعارضات بنیادی‌تری گشت. زیرا راه‌حل مشکلات مالی، نمی‌تواند طلاق باشد. در این خصوص آشنایی با انواع مشکل‌های اقتصادی می‌تواند مفید باشد. و حتما برای تصمیم گیری دراین باره برای دریافت مشاوره طلاق اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق به دلیل مشکلات مالی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

طلاق به دلیل مشکلات مالی

مشکلات پولی و مالی در هر برهه از زندگی ممکن است برای ثروتمندترین آدم‌ها نیز اتفاق بیافتد، اما چیزی که خانواده را در کنار هم نگه می‌دارد، رفاه مالی نیست. طلاق به خاطر پول خیلی اوقات همراه با پشیمانی است. اما احتمال بخشش و برگشت بسیار پایین است. پس اگر این روزها مشکلات مالی افکار شما را به سمت طلاق سوق داده، حتما درباره علت طلاق خود بیشتر تامل کنید.

تاثیر مشکلات مالی در زندگی زناشویی

امروزه یکی از دغدغه‌های مردم به پول و مشکلات مالی مربوط می‌شود. عده زیادی از افراد قادر نیستند همراه با تغییرات اقتصادی، اجتماعی و نیز انتظارات روزافزون جامعه جلو بروند. همین موضوع باعث به وجود آمدن ناراحتی در حوزه‌های مختلف زندگی آن‌ها می‌شود یکی از این حوزه‌ها، زندگی زناشویی است.

هنگامی‌که صحبت از مشکلات مالی در زندگی مشترک می‌شود، معمولاً اولین تصور افراد، بی‌پولی یا نداشتن توان مالی زیاد است. این در حالی است که مسائل اقتصادی می‌توانند به شیوه‌های متنوعی باعث ایجاد اخلال در خانواده‌ها گردد. برخی از رایج‌ترین مشکلات به شرح زیر است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

⬅️ نداشتن تفاهم بر سر مدیریت اقتصادی

بسیاری اوقات، مشاجره زوجین به دلیل اختلاف‌نظر در مورد شیوه استفاده از درآمد خانواده و مدیریت آن است. در حقیقت این موضوع می‌تواند از تفاوت‌های شخصیتی آن‌ها ناشی گردد. زمانی که پیوند زناشویی بین دو نفر بسته می‌شود، آن‌ها موظف هستند تا ایده‌های خود را به‌صورت سازگار با دیگری تعدیل کنند.

این در حالی است که معمولاً دو طرف، تنها عقیده خودشان را درست می‌دانند؛ به همین دلیل در برابر افکار همسرشان جبهه می‌گیرند. این موضوع، به‌خصوص در مورد مسائل مالی مشکلات زیادی را به همراه می‌آورد؛ شدیدترین نوع مشاجرات در این حال، زمان است که عقاید دو نفر کاملاً متضاد و نیز به‌صورت افراطی باشد.

برای مثال مردی را در نظر بگیرید که درآمد خانواده را به دست می‌آورد ولی بسیار خسیس است. این مرد در کنار همسری که باور دارد پول برای خرج کردن است، قطعاً زندگی سازگارانه‌ای را تجربه نخواهد کرد.

⬅️ تقسیم قدرت اعضای خانواده بر اساس پول

در عصر حاضر، اصل بر برابر بودن جایگاه همه اعضای خانواده، به‌ویژه زن و شوهر قرار دارد. لازم به ذکر است که این موضوع ربطی به فعالیت یا شغل هیچ‌کدام از طرفین ندارد. بااین‌حال در برخی خانواده‌ها شاهد تعیین‌کنندگی جایگاه افراد بر اساس توان درآمدزایی آن‌ها هستیم. در چنین خانواده‌هایی، معمولاً ارزش‌های اخلاقی به چند رسم افراطی و غلط خانوادگی یا قومی تقلیل یافته‌اند. همچنین بیشترین قدرت در خانواده در دست کسی است که ثروت بیشتری دارد.

این موضوع هنگامی مشکل‌ساز می‌شود که یکی از اعضای خانواده به اعتراض از نظام تقسیم قدرت موجود در خانواده برخیزد. شخص قدرتمندتر، بدون توجه به بر حق بودن خواسته فرد، معمولاً شروع به سرزنش و یا توهین به او می‌کند. درنتیجه، نه‌تنها تعارض بین دو نفر بالا می‌رود، بلکه زمینه‌ای نامناسب برای تربیت فرزندان به وجود می‌آید.

در بعضی دیگر از این خانواده‌ها، کسی جرئت مخالفت یا اعتراض نخواهد داشت. بااین‌وجود بازهم ازنظر روان‌شناختی، چنین خانواده‌ای را ناکارآمد و آسیب‌زا تلقی می‌کنیم؛ زیرا همین ارزش‌ها و عقاید غلط را به نسل آینده خود آموزش می‌دهند. بر این اساس، بااینکه ممکن است خانواده اولیه به‌ظاهر هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشند، اما امکان دارد فرزندان آن‌ها در زندگی مشترک خود به تعارض بربخورند.

⬅️ جدایی در مسائل مالی

همان‌طور که پیش‌ازاین بیان شد، با تشکیل زندگی مشترک، زوجین متعهد می‌شوند تا منافع مشترک‌شان را محور زندگی قرار دهند. این موضوع در حوزه منافع اقتصادی و مالی نیز صادق است. همچنین برای دستیابی به این اهداف، برخی ویژگی‌های فرد محور خود را تعدیل کنند. بااین‌حال، چنانچه زن و مرد نتوانند از عهده این کار برآیند، تعامل بین آن‌ها دچار مشکلاتی می‌شود. این مسئله می‌تواند بر صمیمیت و پیوند عاطفی میان آن‌ها نیز تأثیرگذار باشد.

درنتیجه، دو طرف ممکن است تصمیم به جدایی از یکدیگر بگیرند. البته، این جدایی می‌تواند تنها شامل برخی از ابعاد زندگی مشترک شود. برای مثال ممکن است دو طرف تصمیم بگیرند که هر فرد با درآمد خودش زندگی کند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که حتی این جدایی‌های جانبی نیز بر روابط میان زوجین تأثیر مخرب خواهند گذاشت. به‌طوری‌که به‌تدریج زن و مرد به‌سوی طلاق کشیده شوند.

⬅️ کمبود درآمد کافی در خانواده

در برخی از خانواده‌ها، مشکل مالی به معنای ضعف در مدیریت یا نداشتن تفاهم اقتصادی نیست؛ بلکه دقیقاً به معنای بی‌پولی است. در این حالت، درآمد زوجین معمولاً به‌سختی کفاف خرج و مخارج اصلی زندگی‌شان را می‌دهد. با این وضعیت، داشتن تفریحات یا سرگرمی‌های مختلف تقریباً به موضوعی دسترسی ناپذیر تبدیل می‌شود.

علاوه بر این، اعضای خانواده همواره دغدغه مالی دارند. این موضوع باعث می‌شود تا استرس و فشار روانی زیادی به تک‌تک آن‌ها وارد شود. اضطراب مداوم، کیفیت و سطح عملکرد آن‌ها را کاهش می‌دهد. درنتیجه احتمال پیشرفت و موفقیت آن‌ها و نیز خارج شدن از وضع فعلی‌شان کمتر می‌شود.

به‌تدریج اعضای خانواده به‌ویژه زوجین، دچار مشکلاتی درزمینهٔ هویتی می‌شوند. عزت‌نفسشان زیر سؤال می‌رود؛ همچنین، پرخاشگر و تحریک‌پذیرتر می‌گردند. همه این عوامل بر میزان صمیمت و عاطفه میان آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. این موضوع در موارد شدید، حتی می‌تواند منجر به طلاق و جدایی زن و شوهر نیز بگردد.

برای آشنایی با بهترین راه‌های جلوگیری از طلاق کلیک کنید.

آیا طلاق پایانی بر مشکلات مالی است؟

مسئله ملی همواره بخشی جداناپذیر از زندگی مشترک به‌حساب می‌آید. بااین‌حال، داشتن تعارض تنها در این زمینه نمی‌تواند منجر به از بین رفتن یک‌باره پیوند عاطفی میان همسران گردد. در حقیقت، اگر به زندگی کسانی دقت کنیم که به علت مشکلات مالی از همسر خود جداشده‌اند، درمی‌یابیم عوامل متعدد دیگری نیز تأثیر داشته‌اند. برای مثال می‌توان به از بین رفتن حس اعتماد، ناامیدی از همسر، از بین رفتن صمیمیت بین زوجین و نیز ناسازگاری‌های شخصیتی اشاره کرد.

بنابراین، لازم است زوجین حتی باوجود مشکلات مالی، تلاش کنند برای زندگی مشترک خود وقت و انرژی بگذارند. این کار باعث می‌شود تا در شرایطی که فشارهای بیرونی بر آن‌ها وارد می‌شود، حمایت و پشتیبانی یکدیگر را داشته باشند.

درنهایت، باید توجه کرد که مسائل مالی، علت اصلی طلاق نیست؛ بلکه سرپوشی رایج برای پنهان کردن سایر تعارضات به شمار می‌آید. فردی که تنها دلیل درخواست طلاق خود را ناتوانی مالی بیان می‌کند، باید درک کند که راهکار این مشکل در تقویت رابطه و راه‌حل یابی است. طلاق در این شرایط تنها پاک‌کننده صورت‌مسئله خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق به دلیل مشکلات مالی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره