پریود نامنظم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پریود نامنظم یکی از اختلالات مربوط به پریودی و سیکل قاعدگی بوده که می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد. پریود و قاعدگی یکی از مواردی است که با رسیدن دختران به سن بلوغ اتفاق می‌افتد. قاعدگی چرخه طبیعی بدن زنان محسوب می‌شود. معمولا سن پریود از ۱۰ تا ۱۶ سالگی در دختران متفاوت است، و هم‌چنین سن یائسگی نیز از ۴۷ تا ۵۵ سالگی متغیر می‌باشد. گاهی پریودی با مشکلاتی روبرو می‌شود که علل آن باید پیدا و رفع شود. در ادامه به علائم، علل و درمان پریودهای نامنظم پرداخته ایم. برای دریافت مشاوره تلفنی زنان می‌توانید کلیک کنید.

چرخه طبیعی قاعدگی

سن پریودی از ۱۰ تا ۱۶ سالگی آغاز شده و تا ۴۷ تا ۵۵ سالگی ادامه دارد. اگر سیکل قاعدگی مشکلی نداشته باشد، معمولا هر زن در طول یک سال ۱۱ تا ۱۳ بار پریودی را تجربه می‌کنند.
هر سیکل قاعدگی معمولا ۲۸ روز طول می‌کشد. البته طول مدت سیکل قاعدگی به عوامل متعددی از جمله محل زندگی، آب و هوا، نژاد، سن پریود شدن و … بستگی دارد، از این رو، هر سیکل قاعدگی بین ۲۱ تا ۳۵ روز ممکن است طول بکشد. روز‌های پریودی نیز بین ۴ تا ۱۰ روز و به طور میانگین ۷ روز طول می‌کشد.

برای آشنایی با بدن زن کلیک کنید.

پریود نامنظم

اگر پریودی شما در عرض کمتر از ۲۱ روز و بیشتر از ۳۵ روز طول بکشد، پریودنامنظم خوانده می‌شود. هم‌چنین اگر فاصله بین دوره‌ها پریود شدن، مشخص نباشد و نظم خاصی نداشته باشد نیز پریودنامنظم خوانده می‌شود.
پریود نامنظم به دلایل گوناگونی رخ داده و طیف متفاوتی از علائم را ممکن است نشان دهد. خوشبختانه با پیگیری و مراجعه به پزشک می‌توان این اختلال را درمان کرد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص علائم، دلایل و درمان‌ها همراه ما باشید.

تاثیر پریود نامنظم بر احتمال بارداری

احتمالا پرسشی که ذهن بسیاری از خوانندگان را به خود مشغول کرده در رابطه با “تاثیر پریود نامنظم بر باردار شدن و احتمال نازایی” است.
لازم به ذکر است پریودنامنظم علاوه بر اختلالات جسمی، بیماری‌ها و مشکلات روحی که برای فرد به وجود می‌آورد، می‌تواند بر عدم باردار شدن فرد تاثیر گذاشته و منجر به نازایی شود.
به دلیل عوارض بسیاری که پریودنامنظم بر سلامت جسمی، روحی و احتمال نازایی افراد دارد و ابعاد مختلفی از زندگی آن‌ها را درگیر می‌کند، درمان آن بسیار مهم و بااهمیت است.

علل پریود نامنظم

علل پریودنامنظم از استرس و سبک زندگی تا وجود بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند متفاوت باشد.

فروشگاه آرامیس

تغییرات هورمونی می‌توانند از شایع‌ترین دلایل پریود نامنظم باشند. به هم خوردن تعادل استروژن و پروژسترون در مواردی مانند دوران بارداری، شیردهی، بلوغ و یائسگی دیده می‌شود.

ممکن است در این دوران‌ها پریودنامنظم دیده شود یا حتی ممکن است علاوه بر دوران بارداری در دوران شیردهی نیز پریود قطع شود.

افزایش یا کاهش وزن، ورزش‌ها سنگین، تغییر در رژیم غذایی و پیدایش اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی یا پرخوری عصبی ممکن است از علل پریود نامنظم باشند.

اختلالات تیروئیدی از جمله کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند اختلالات انعقادی و مصرف قرص‌ها ضد بارداری نیز می‌تواند در بروز پریودنامنظم موثر باشد.

سرطان رحم، سرطان سرویکس، تومورها خوش‌خیم دیواره رحم مانند پولیپ یا فیبروم و اندومتروز از دیگر علل پریودنامنظم به شمار می‌روند.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ممکن است منجر به پریودنامنظم یا قطع پریود شود. پرمویی، چاقی و اختلال ناباروری از علائم سندرم پلی‌کیستیک می‌باشند.

تشکیل کیست‌ها حاوی مایعات در تخمدان در این اختلال ممکن است مانع تخمک‌گذاری شده و از این طریق منجر به ناباروری شود. (البته در صورتی که می‌خواهید باردار شوید می‌توانید از داروهایی که به تحریک تخمک‌گذاری کمک می‌کنند، استفاده کنید).

بیماری التهابی لگن که با علائم بوی بد ترشحات واژینال، تب، تهوع، استفراغ، اسهال، درد لگن دیده می‌شود، نیز از دلایل پریود نامنظم محسوب می‌شوند.

علائم در پریود نامنظم

ممکن است علامت خاصی در اختلال پریود نامنظم دیده نشود اما بهتر است فرد برای پیگیری و درمان به پزشک مراجعه کند.
فاصله کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۵ روز بین هر پریودی
طول پریودی بیشتر از ۷ روز
فاصله نامنظم بین هر سیکل
تغییر در میزان و حجم خونریزی
دفع لخته‌های خونی بزرگ‌تر از ۲/۵ سانتی‌متر

برای آشنایی بیشتر با سیکل قاعدگی کلیک کنید.

درمان پریود نامنظم

علت‌یابی امر مهمی در تصمیم‌گیری برای انتخاب شیوه درمان پریود نامنظم است. درمان این اختلال به درمان‌های دارویی و خانگی تقسیم می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
معمولا در سنین بلوغ و یائسگی سیکل قاعدگی دچار مشکل و اختلالاتی می‌شود که از جمله این اختلالات می‌توان به پریود نامنظم اشاره کرد. معمولا درمان خاصی برای پریودنامنظم در این دوره‌ها وجود ندارد.
اگر پریود نامنظم به دلیل کاهش یا افزایش وزن است با کمک تثبیت وزن در رنج نرمال می‌توان این اختلال را درمان کرد.

درمان اختلالات تیروئیدی، حفظ آرامش و کنترل استرس با کمک مشاوره و روان‌درمانی و استفاده از تکنیک‌ها آرام‌سازی تا حدودی در درمان پریود نامنظم موثر است.

اگر مصرف قرص‌های ضد بارداری باعث اختلال در قاعدگی شده می‌توانید با مشورت با پزشک متخصص از راه‌ها دیگر جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

درمان دارویی

داروهای ضد بارداری و متفورمین از جمله داروهای تجویز شده برای درمان پریود نامنظم هستند. متفورمین داروی ضد دیابت خوراکی بوده که به تنظیم پریودی کمک می‌کند.

درمان خانگی

این دسته از درمان‌ها شامل استفاده از گیاهان دارویی و تغییر سبک زندگی است. تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی مناسب و هم‌چنین ورزش کردن در درمان پریود نامنظم موثرند.

گیاه‌درمانی شامل استفاده از داروهایی چون تمشک، کوهوش سیاه، ریشه شیرین‌بیان، زردچوبه و پنج انگشت است. توجه داشته باشید قبل از مصرف خودسرانه گیاهان دارویی با پزشک و متخصص مربوطه مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیکل قاعدگی و بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره