دوست داشتن خود | 3 تمرین ساده برای دوست داشتن خود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دوست داشتن خود یعنی که ما احتیاج به تایید دیگران نداریم و نیازی نداریم که دیگران بگویند به اندازه کافی خوب و یا باهوش هستیم. دوست داشتن خود در واقع به این معناست که قدردان خودمان و کارهایی که انجام می‌دهیم باشیم. با انجام این کار دیدگاه ما نسبت به خودمان مثبت می‌شود و در بیشتر مواقع نسبت به اینکه چه کسی هستیم، احساس خوبی خواهیم داشت. دیدگاه مثبت نسبت به خود، بیشترین ارتباط را باشادی دارد.

هرچه بیشتر خودمان را دوست داشته باشیم، میزان شادی ما نیز افزایش پیدا می‌کند. احساسات مثبت، کلید موفقیت است. همچنین دوست داشتن خود ارتباط مستقیمی با احترام و افزایش اعتماد به نفس دارد. بدون شک این موضوعی است که می‌توانیم در طول زمان روی بهبود آن کار کنیم. در ادامه به اینکه چگونه خود را دوست داشته باشیم به طور کامل پرداخته‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دوست داشتن خود

زمانی که خودمان را دوست نداشته باشیم احساسات منفی بیشتری را تجربه می‌کنیم. به عنوان مثال ممکن است خود را در بسیاری از شرایط گناهکار بدانیم و مدام برای اثبات خوب بودن خودمان به دیگران تلاش کنیم. احساس خشم و اعتماد به نفس پایینی داشته باشیم یا در برخی مواقع برای دوری ازاین احساسات بد، عادت به چیزهایی کنیم که در کوتاه مدت احساس خوبی به ما می‌دهد؛ اما در دراز مدت آسیب زیادی به وارد می‌کنند.

زمانی که خود را دوست دارید تلاش زیادی برای کسب سطح بالاتری از ارزش‌های خود می‌کنید. یکی دیگر از موارد مهمی که بادوست داشتن خود مرتبط است، افزایش رفاه می‌باشد. با افزایش احساسات مثبتی که در اثر دوست داشتن خود در ما ایجاد می‌شود، می‌توانیم با حال خوب هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم و هرچیزی که می‌خواهیم داشته باشیم. اگر در رسیدن به این اهداف مشکل دارید، حتما برای دریافت مشاوره فردی اقدام کنید.

 

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم

راهکارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای دوست داشتن بیشتر خود استفاده کنید. ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد اما با مرور زمان احساس بهتری خواهید داشت.

1_ نسبت به خود مهربان باشید. شما مستلزم درک این موضوع هستید که همه مردم ایرادهایی دارند و شک و تردید نسبت به خود بخشی از شرایط انسانی است. اما زمانی که با خود مهربان باشید در مقابل عیب‌های خود صبور هستید. رفته رفته آن‌ها را می‌پذیرید ودوست‌شان خواهید داشت. حتما مقاله مهربان بودن با خود را بخوانید.

2_ محبت ورزیدن نسبت به خود را تمرین کنید. مدیتیشن محبت آمیز راه خوبی برای تمرین است.

3_ اشتباهات خود را ببخشید. کسانی که خودشان را می‌بخشند کمتر دچار استرس می‌شوند. اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید گذشته است و تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که خودتان را ببخشید و تلاش کنید که دوباره آن اشتباه را انجام ندهید.

پیشنهاد می‌شود حتما درباره خودشناسی نیز مطالعه کنید.

فواید دوست داشتن خود

1_ احساس می‌کنید مسئولیت و تسلط بیشتری بر زندگی خود دارید. شما می‌توانید از ترس‌ها و احساسات منفی‌تان انتخاب‌های ضعیفی داشته باشید یا انتخاب‌های قدرتمندی داشته باشید که با آنچه برای‌تان ارزشمند است یک سو باشد.

2_ مرزهای قوی‌تری در مورد ارتباط عاطفی با دیگران برقرار می‌کنید. در نتیجه قاطعیت بیشتری پیدا می‌کنید و از هدر دادن وقت‌تان برای افراد اشتباه دست می‌کشید.

3_ دیگر به دنبال تایید دیگران نخواهید بود. زمانی که شما پذیرش خود را داشته باشید، کمتر به نظرهای دیگران درباره خود اهمیت می‌دهید و یک زندگی مطابق با خواسته‌های خود را تجربه می‌کنید.

4_ تصمیم های شجاعانه و عاقلانه‌تری برای اتفاق‌های مختلف زندگی خود می‌گیرید. وقتی برای خودتان ارزش قائل باشید تصمیماتی می‌گیرید که باعث از بین رفتن احترام دیگران نسبت به شما نشود، همینطور به شما آسیبی نرسد.

برای آشنایی با راه های غلبه بر خودسرزنشگری کلیک کنید.

تمرین دوست داشتن خود

دوست داشتن خود یک حس درونی است. خوشبختانه می‌توانیم کارهایی برای تقویت این احساس درخود انجام دهیم. در ادامه تمریناتی وجود دارد که به شما در این خصوص کمک خواهد کرد.

تمرین اول: قدردانی از خود را تمرین کنید. چیزهای خوب زیادی در مورد خودمان وجود دارد. می‌توانید ابتدا با کشف آن‌ها شروع کنید.

تمرین دوم: روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. تمرکز روی عیب‌ها کار آسان تری است اما اگر می‌خواهید خود را دوست بدارید، دست از انتقاد از خود بردارید و سعی کنید نقاط قوت خود را بیابید.

تمرین سوم: دوست داشتن خود را به خودتان نشان دهید. گاهی فقط با انجام این کار این احساس را باور خواهید کرد. برن براون می گوید: خودت باش، نسخه اصلی خیلی بهتر از کپی است. به کسی که هستی افتخار کن و از نظر دیگران نسبت به خودت هراس نداشته باش.

پیشنهاد می شود که حتما مقاله خود انتقادگری را بخوانید.

سخن آخر

برای آن که بتوانید دوست داشته بشوید، ابتدا باید خودتان را دوست بدارید. شما با حرف ها و رفتارهای مختلف به خود و دیگران نشان می‌دهید که چقدر برای روح و جسم خودتان ارزش قائل هستید. در واقع هر طور که با خود رفتار کنید، دیگران هم با شما همانطور برخورد خواهند کرد. پس اگر می‌خواهید به آرامش برسید، ابتدا باید دوست‌داشتن خودتان را تمرین کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوست داشتن خود می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متدوال

چطور خودم را دوست داشته باشم؟

شما با رفتار و گفتارتان به خود و اطرافیان نشان می‌دهید که برای جسم و روحتان ارزش قائل هستید. برای مثال بخشیدن خود، مهربان بودن با خود و … از جمله رفتارهایی است که می‌توانید تمرین کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره