فن بیان در خواستگاری | چطور در مراسم خواستگاری صحبت کنیم ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فن بیان در خواستگاری یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. بعد از ظاهر، این مهارت صحبت‌کردنتان است که شما را به سایرین می‌شناساند. پس بسیار مهم است که روی آن کار کنید. رعایت کردن نکاتی مثل برقراری تعادل بین صحبت‌کردن و شنیدن، استفاده از زبان بدن و یا اینکه با همان زبان و ادبیات خودتان صحبت کنید می‌تواند تا حد زیادی به شما در این مراسم کمک کند. باتوجه‌به اهمیتی که فن بیان در سرنوشت خواستگاری شما دارد ما در این مطلب راجع به این موضوع و آنچه باید رعایت کنید صحبت خواهیم کرد. این نکته را نیز به‌خاطر داشته باشید که شما می‌توانید برای داشتن آمادگی بیشتر در جلسه خواستگاری، از یک متخصص کمک بگیرید. اگر شما هم قرار است در خواستگاری حضور یابید بهتر است برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

فن بیان در خواستگاری

اگر می‌خواهید در مراسم خواستگاری‌تان موفق باشید باید به حرف هایی که می‌خواهید بزنید توجه کنید. شخصیت هرکسی بیش از هر چیز با طرز صحبت‌کردن او مشخص می‌شود. یادتان باشد آدم‌ها در دل یا مغز شما حضور ندارند. و تنها از طریق صحبت‌های‌تان شما را خواهند شناخت. پس اینکه با چه ادبیات و جملاتی با آن‌ها صحبت می‌کنید بسیار مهم است. این موضوع به‌خصوص در جلسه خواستگاری که قرار است خانواده طرف مقابل شما را به‌دقت ارزیابی کنند اهمیت پیدا می‌کند. پس بهتر است روی نحوه صحبت‌کردن‌تان در جلسه خواستگاری توجه کامل داشته باشید. این موضوع تا حد زیادی می‌تواند شانس شما را برای موفقیت در ازدواج افزایش دهد. برای آشنایی بیشتر با نحوه برگزاری جلسه خواستگاری کلیک کنید.

قبل از هر چیز خودتان را بشناسید

قبل از اینکه بخواهیم راجع به فن بیان در خواستگاری صحبت کنیم باید یک نکته مهم را روشن کنیم. آن هم این که شما قبل از هر چیز باید خودتان را به‌خوبی بشناسید. پس زمانی را با خودتان خلوت کنید. به‌خوبی معیارها و خواسته‌هایی که برای ازدواج دارید را مشخص کنید. یادتان باشد وقتی حتی خودتان نمی‌دانید به دنبال چه چیزی هستید احتمال به‌دست‌آوردن آن صفر خواهد بود.

در خواستگاری چطور صحبت کنیم ؟

از قبل تمرین کنید

اگر می‌خواهید در جلسه خواستگاری کاملاً آماده باشید یا به‌عبارت‌دیگر بدون دستپاچگی رفتار کنید، پس تمرین کنید. قبل از مراسم خواستگاری لیستی از هرچه که می‌خواهید در این جلسه بگویید آماده کنید. به‌علاوه خودتان را برای سؤالاتی که طرف مقابل از شما خواهد پرسید نیز آماده کنید. برای مثال شما باید بتوانید به‌خوبی خودتان را معرفی کنید؛ هدف و قصدتان از ازدواج و انتظاراتتان از همسر آینده را بیان کنید. همان‌طور که گفتیم قبل از مراسم خواستگاری همه این مطالب را در ذهن یا حتی روی یک کاغذ آماده کنید؛ و سعی کنید تسلط کافی روی آن‌ها داشته باشید.

از صحبت‌های کلی‌تر شروع کنید

یک نکته مهم برای صحبت‌کردن در خواستگاری این است که بحث را از حرف‌های ساده و کلی که استرس کمتری به همراه دارند شروع کنید. این کار باعث می‌شود که شما و طرف مقابل تا حدودی به آرامش برسید؛ و جو سنگین اولیه بین شما از بین برود. وقتی فضا از نظر روانی کمی سبک‌تر شد زمان خوبی است که بحث‌های جدی‌تر را شروع کنید. برای آشنایی با آداب خواستگاری کلیک کنید.

فن بیان در خواستگاری | به زبان خودتان صحبت کنید

مهم‌ترین قانون برای صحبت‌کردن در مراسم خواستگاری این است که خودتان باشید. بسیاری از ما فکر می‌کنیم در جلسات اول باید با ادبیات خیلی رسمی صحبت کنیم. اما این نکته را یادتان باشد که وقتی شما خودتان نیستید دیگران به‌راحتی متوجه این نکته می‌شوند. به‌علاوه شما با این کار فشار روانی بسیاری را هم برای خودتان ایجاد می‌کنید. پس بهترین کار این است که به زبان و ادبیات خودتان در این جلسه صحبت کنید.

به دیگران هم اجازه صحبت‌کردن بدهید

رعایت تعادل بین صحبت کردن و گوش‌دادن به صحبت‌های دیگران یکی دیگر از نکات مهمی است که باید در نظر داشته باشید. بیش از حد حرف‌زدن یا سکوت بیش از اندازه هر دو می‌توانند به یک اندازه از دید طرف مقابل نامناسب باشند. پس سعی کنید در کنار حرف‌زدن از آنچه برای‌تان اهمیت دارد به صحبت‌های طرف مقابل نیز گوش کنید. تکان دادن سر، سؤال کردن راجع به نکاتی که دیگران بیان می‌کنند و حفظ ارتباط چشمی با آن‌ها از جمله نکاتی است که به شما در این مسئله کمک خواهند کرد.

صادقانه و شفاف صحبت کنید

خواستگاری و ازدواج یکی از مهم‌ترین جاهایی است که باید صداقت داشته باشید. پس سعی کنید از اغراق کردن در حرف‌های‌تان یا تلاش برای نزدیک کردن خودتان به چیزی که دیگران می‌خواهند دست بردارید. تا جای ممکن بهتر است در این جلسه با صداقت رفتار کنید.

علاوه بر صداقت شفاف بودن نیز یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. سعی کنید حرف‌ها و خواسته‌های‌تان را واضح بیان کنید. صحبت‌کردن در لفافه یا جمله‌های دوپهلو باعث سوءتفاهم می‌شوند. و گاهی اوقات این سوءتفاهم‌ها رابطه شما را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

فن بیان در خواستگاری | قاطعانه صحبت کنید

اگر دائماً با شک و تردید حرف می‌زنید یا رفتار می‌کنید، مطمئنا نمی‌توانید نظر طرف مقابل را جلب کنید. پس یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مراسم خواستگاری باید رعایت کنید حفظ اعتمادبه‌نفس است. یادتان باشد که اگر شما خودتان را قبول نداشته باشید نمی‌توانید از دیگران انتظار داشته باشید که باورتان کنند. پس تا جای ممکن سعی کنید با قدرت و قاطعانه نظرات‌تان را بیان کنید. اگر فکر می‌کنید در زمینه اعتمادبه‌نفس در روابط‌تان مشکلی دارید بهتر است قبل از خواستگاری از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید.

برای آشنایی با مراحل ازدواج کلیک کنید.

لبخند بزنید

لبخند زدن یکی از نکاتی است که تأثیر بسیاری در گفت‌وگوی شما با دیگران خواهد داشت. این کار شما را در نظر دیگران آرام‌تر نشان می‌دهد. و احساس اعتماد را در طرف مقابل‌تان ایجاد می‌کند. پس سعی کنید هنگام صحبت با دیگران لبخند بزنید.

فن بیان در خواستگاری | به‌اندازه شوخی کنید

اینکه قرار است در جلسه خواستگاری لبخند بزنید و یا بیش از حد رسمی نباشید اصلاً به معنای آن نیست که می‌توانید بیش از حد در این جلسه شوخی کنید. یادتان باشد شما در یک محیط و جلسه رسمی هستید. پس سعی کنید از شوخی‌کردن بیش از حد خودداری کنید. این کارتان نه‌تنها باعث صمیمی‌تر شدن فضا نخواهد شد؛ بلکه قضاوت دیگران راجع به شما را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

نقش مشاور برای خواستگاری

خواستگاری و ازدواج یکی از مهم‌ترین مسائل در زندگی هرکدام از ما است. به همین خاطر بهتر است قبل از هر تصمیم جدی راجع به این موضوع از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاوره‌های پیش از ازدواج به‌خوبی به شما نشان می‌دهند که چقدر با طرف مقابل اشتراک دارید و چطور می‌بایست زندگی با او را مدیریت کنید. اما شما قبل از تصمیم ازدواج و برای مسائل ساده‌تری مثل چگونگی رفتار در جلسه خواستگاری نیز می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید. اگر احساس می‌کنید در مهارت‌هایی مثل صحبت‌کردن، داشتن اعتمادبه‌نفس یا ارتباط با جنس مخالف مشکل دارید، و یا اگر فکر می‌کنید نمی‌دانید در جلسه خواستگاری باید چه سؤالاتی بپرسید به‌راحتی می‌توانید از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فن بیان در خواستگاری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

در اولین جلسه خواستگاری چطور صحبت با طرف مقابل را شروع کنیم؟

بهتر است از موضوعات ساده و کلی که استرس کمتری به همراه دارند شروع کنید. این کار باعث می‌شود که تا حدودی فشار روانی هر دوی شما کمتر شده و بهتر بتوانید شرایط را مدیریت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره