اعتیاد همزمان به گل و ترامادول

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اعتیاد همزمان به گل و ترامادول چه خطرهایی به همراه دارد؟ متاسفانه اعتیاد به گل یا همان ماریجوانا امروزه در بین جوانان رواج زیادی پیدا کرده است. بسیاری از افراد از اعتیاد آوری این ماده اطلاعی ندارند و آن را در کنار مواد دیگری نظیر ترامادول به کار می‌برند. این مسئله منجر به بروز عوارض خطرناکی می‌شود و می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد. از جمله این پیامدها می‌توان به افزایش ریسک اوردوز و بروز حملات تشنج اشاره کرد. با آگاهی از عوارض اعتیاد همزمان به گل و ترامادول می‌توانید از اعتیاد به آن‌ها پیشگیری نمایید و یا هرچه سریع‌تر گامی در جهت ترک بردارید. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد و  مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره تلفنی ترک اعتیاد در زمینه اعتیاد همزمان به گل و ترامادول می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اعتیاد همزمان به گل و ترامادول

ماده مخدر گل ( ماری جوانا ) و ترامادول هر دو از جمله موادی هستند که مصرف آن‌ها در بین جوانان شایع تر است و بسیاری از افراد در مورد عوارض آن‌ها اطلاعی ندارند. گل یا همان ماریجوانا نوعی روانگردان محسوب می‌شود که از سرشاخه‌های گیاه شاهدانه به دست می‌آید و اغلب به صورت تدخینی یا همان دود کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افرادی که ماریجوانا مصرف می‌کنند، ممکن است از نظر جسمانی دچار وابستگی نشوند اما این ماده بر ذهن آن‌ها اثر کرده و وابستگی روانی ایجاد می‌کند. علاوه بر وابستگی از دیگر آثار ماده مخدر گل بر ذهن می‌توان به ایجاد تغییراتی در ادراک زمان و مکان، بروز توهم، هذیان، افزایش اشتها و سرخوشی کاذب اشاره کرد.

در این میان ترامادول یک ماده مخدر صنعتی محسوب می‌شود که به صورت قرص در بازار موجود است و برای تخفیف دردهای شدید در موارد خاص به کار گرفته می‌شود. استفاده سرخود از این دارو ممنوع بوده و اعتیاد آور است. ترامادول علاوه بر اثر گذاشتن بر گیرنده‌های اپیوئیدی برای کاهش درد بر گیرنده‌های سروتونینی در مغز نیز تاثیر می‌گذارد و در نتیجه می تواند منجر به احساس شادی و سرخوشی مفرط شود. برای آشنایی با نشانه های اعتیاد به ترامادول کلیک کنید.

اعتیاد همزمان به گل و ترامادول اثرات ناخوشایند این دو ماده مخدر را بیشتر کرده و باعث بروز عوارض جانبی خطرناکی می‌شود که در ادامه به توضیح بیشتر آن‌ها پرداخته‌ایم:

فروشگاه آرامیس

عوارض اعتیاد همزمان به گل و ترامادول

همان طور که که گفته شد اعتیاد و مصرف همزمان گل و ترامادول منجر به تشدید اثرات اعتیادی این دو ماده می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین عوارضی که در بیماران مبتلا به سوءمصرف گل و ترامادول دیده می‌شود اشاره کرده‌ایم.

1-  بروز حملات تشنج

ترامادول نوعی مهار کننده بازجذب سروتونین است که باعث می‌شود میزان این ماده شیمیایی در مغز بیشتر شود. با اضافه شدن مصرف ماریجوانا به شرایط فرد مصرف کننده ترامادول، سطح سروتونین در سیستم عصبی او بیش از پیش افزایش می‌یابد. این مسئله زمینه ساز بروز حملات تشنج در بسیاری از افراد می‌شود. نکته قابل توجه اینجاست که ترامادول حتی زمانی که به تنهایی مصرف شود نیز احتمال بروز تشنج را افزایش می‌دهد و حتی برای مصارف پزشکی نیز برای افرادی که سابقه ضربه به سر دارند یا دچار اختلالات متابولیسمی هستند ممنوع می‌باشد.

2- سرکوب سسیستم عصبی

ترامادول و گل هر دو موادی هستند که فعالیت‌های حیاتی سیستم عصبی را سرکوب می‌کنند. در نتیجه وقتی یک نفر هردوی این ماده را مصرف کند بیشتر در معرض خطر بروز مشکلاتی نظیر ایست تنفسی و قلبی قرار می‌گیرد.

3- افزایش خطر اوردوز با مواد

مصرف گل به تنهایی اغلب منجر به بروز اوردوز نمی‌شود اما افرادی که این ماده را در کنار ترامادول مصرف می‌کنند تا حد زیادی در معرض خطر ابتلا به اور دوز قرار دارند. در صورت مشاهده هرگونه تغییر در سطح هوشیاری و کاهش ریتم تنفسی در پی مصرف هم زمان این دو ماده لازم است که سریعا به اورژانس مراجعه نمایید.

4- استفراغ غیر متناوب شدید

یکی از عوارض رایج مصرف همزمان گل و ترامادول استفراغ های دوره ای شدید هست. این وضعیت ممکن است به قدری ادامه پیدا کند که فرد نیاز به کمک های پزشکی شود. کمبود آب بدن عامل بسیار خطرناکی در این موقعیت است.

5- استرس و اضطراب زیاد

مصرف گل موجب بروز اضطراب زیادی می‌شود. ترکیب آن با ترامادول نه تنها این عارضه را کاهش نمی‌دهد بلکه کنترل آن را هم غیر ممکن می‌کند. در صورت مراجعه به درمانگاه حتما باید اعلام کنید که این دو ماده را مصرف کرده اید؛ چرا که ممکن است برای کاهش نشانگاه ترامادول تجویز کنند که به بدتر شدن حال فرد می‌انجامد.

6- تخریب عملکرد مغز

برخلاف باور عمومی و تبلیغات های گسترده مبنی بر بی خطر بودن ماریجوانا، این ماده به شدت بر عملکرد مغز تاثیر گذاشته موجب از بین رفتن عملکردهای عادی آن می‌شود. به طوری که بعد از مدتی در فرد توانایی برنامه ریزی، کنترل هیجانات، آنالیز محیطی و… به طور چشم گیری کاهش می‌یابد. با مصرف همزمان گل و ترامادول سرعت و شدت این تخریب بیشتر می‌شود. چرا که ترامادول تسکین دهنده شدید درد است که فرد با مصرف آن متوجه نیاز به کمک را نخواهد شد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده

نشانه های اوور دوز با مصرف همزمان گل و ترامادول

اعتیاد همزمان گل و ترامادول بسیار در کشورمان شایع شده است. بدن هر کس نسبت به دوز مصرف و نوع ماده متفاوت است. متاسفانه افراد با تکیه بر تجارب شخصی برای یکدیگر نسخه پیچیده و بدون توجه به اصول علمی آن اقدام به مصرف همزمان گل و ترامادول می‌کنند. در صورتی که با علائم مسمومیت و اوور دوز در خود یا عزیزتان مواجه گشتید، بدون معطلی با اورژانس تماس بگیرید. خطر افت فشار خون، ایست قلبی و… می‌تواند به تمام شدن جان یک نفر بیانجامد.

سایر مشکلاتی که در پی اعتیاد همزمان به گل و ترامادول به وجود می‌آیند

اعتیاد به گل باعث ایجاد تغییراتی در ذهن و سیستم ادراکی انسان می‌گردد. این مسئله باعث می‌شود که فعالیت‌های عالی ذهن شما نظیر قضاوت و تصمیم‌گیریتان تا حد زیادی مختل شود. در این شرایط ممکن است که بی‌توجه به عوارض ناخوشایندی که عایدتان می‌شود، مصرف ترامادول را نیز افزایش داده و خودتان را در مسیر بسیار خطرناکی قرار دهید. بسیاری از افراد در این وضعیت حتی متوجه بروز علائم آلرژیک یا اور دوز نیز نمی‌شوند و در نتیجه ممکن است به سادگی خود را در معرض مرگ قریب الوقوع قرار دهند.

همچنین افرادی که دچار اعتیاد همزمان به گل و ترامادول هستند بیش از دیگران امکان دارد که دست به رفتارهای تکانشی و پرخطر بزنند. در نتیجه این مشکل آن‌ها نه تنها برای خودشان مشکل آفرین است بلکه می‌تواند دیگران را نیز درگیر خود سازد.

اعتیاد همزمان به گل و ترامادول | روش درمان

برای اینکه اعتیاد همزمان به گل و ترامادول را بهبود ببخشید ابتدا لازم است که با یک متخصص نظیر روانشناس یا روان پزشک مشورت کنید تا میزان وابستگی شما به مواد و پیامدهای جسمانی و روانی که در پی مصرف این دو ماده به وجود آمده به طور کامل ارزیابی شود. پس از این مرحله شما می‌توانید به کمک روش‌های گوناگون دوره سم زدایی را آغاز کنید. سم زدایی به کمک داروهایی نظیر متادون، زمانی که وابستگی شدیدی به ترامادول وجود دارد در اولویت قرار می‌گیرد.

با این حال باید توجه داشته باشید که داروهای ترک نیز دارای عوارض جانبی هستند و می‌توانند اعتیاد آور باشند. در نتیجه هرگز نباید آن‌ها را به طور سرخود مصرف نمایید. در دوره پرهیز لازم است که از خدمات روانشناختی نظیر روان درمانی فردی و گروهی نیز کمک بگیرید. این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا ریشه‌های اصلی گرایش به اعتیاد و تداوم مصرف را بشناسید و به این ترتیب درمان موفقیت آمیزی را تجربه کنید.

برای دریافت مشاوره تلفنی ترک اعتیاد در زمینه اعتیاد همزمان به گل و ترامادول می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

– قطع مصرف ترامادول برای کسی که به آن اعتیاد دارد با چه علائمی همراه است؟

در اکثر موارد افراد در پی قطع مصرف ترامادول علائمی نظیر بی قراری، اسهال، استفراغ، دردهای شکمی، عضلانی و علائم شبه آنفولانزا بروز پیدا می‌کند. برای کاهش این علائم، متخصصان از داروهای شبه افیونی استفاده می‌کنند. برای اینکه بتوانید بهترین روش را برای بهبود خود انتخاب نمایید، باید حتما تحت نظر یک متخصص قرار داشته باشید و مشاوره ترک اعتیاد دریافت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره