رفتار با خانواده خواستگار | چگونه با خانواده خواستگار رفتار کنیم ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چگونه با خانواده خواستگار رفتار کنیم ؟ این سؤالی است که قبل از مراسم خواستگاری برای بسیاری از ما پیش می‌آید. اولین دیدار با خانواده خواستگار تأثیر بسیاری در قضاوت آن‌ها راجع به شما خواهد داشت. به همین خاطر بسیار مهم است که آداب رفتار در این مراسم را بشناسیم و آن را رعایت کنیم. به‌طورکلی می‌توان گفت که رفتار شما با خانواده خواستگار می‌بایست به همان صورتی باشد که یک مهمانی رسمی را میزبانی می‌کنید. سعی کنید آرامش‌تان را حفظ کنید؛ و بدون اضطراب شرایط را مدیریت کنید. در این مطلب آداب رفتار با خانواده خواستگار و نکاتی که در این زمینه باید بدانید را بررسی می‌کنیم. برای کاهش نگرانی هایتان می‌توانید از خدمات مشاوره ازدواج استفاده نمایید.

اهمیت نحوه رفتار با خانواده خواستگار

درست است که ازدواج ارتباط میان یک دختر و پسر است. بااین‌حال هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیر خانواده‌ها را نادیده بگیرد. ما قرار است با ازدواج خانواده خود را بزرگ‌تر کنیم. در نتیجه شما احتمالاً پس از این، خانواده دامادتان را بیشتر خواهید دید. پس بسیار مهم است که از همان دیدار اول به اصول و آداب ارتباط با آن‌ها توجه داشته باشید. نخستین دیدارها همیشه باعث شکل‌گیری بلندمدت‌ترین قضاوت‌ها می‌شوند. یادتان باشد همان‌طور که شما در حال ارزیابی خانواده خواستگار دخترتان هستید آن‌ها نیز شما و رفتارهای‌تان را زیر نظر دارند. به همین خاطر مهم است که به برخی نکات توجه داشته باشید. از جمله این مسائل می‌توان به آنچه در ادامه خواهیم گفت اشاره کرد.

برای آشنایی با آداب خواستگاری کلیک کنید.

چگونه با خانواده خواستگار رفتار کنیم ؟

1- پوشش مناسب داشته باشید

پوشش و آراستگی شما علاوه بر نشان‌دادن شخصیت خودتان، احترامی است که برای طرف مقابل قائل می‌شوید. به همین خاطر بهتر است قبل از هر چیز به نوع پوشش خود دقت داشته باشید. آراسته و مرتب نبودن شما می‌تواند به این معنا باشد که حضور مهمانان برایتان اهمیتی نداشته است. اما نکته دیگری که در انتخاب لباس‌های‌تان باید رعایت کنید این است که در پوشش حد تعادل را نگه دارید. شما هنوز چیز زیادی راجع به علائق و سلایق طرف مقابل نمی‌دانید. پس بهتر است از لباس‌های بیش از حد رسمی یا بیش از حد غیررسمی استفاده نکنید.

2- به استقبال مهمان بروید

درست مانند هر مهمان دیگری که به خانه شما می‌آید می‌بایست در هنگام ورود خانواده خواستگار به استقبال آن‌ها بروید. بهتر است همه اعضای خانواده یا حداقل پدر و مادر دخترخانم در را به روی مهمانان باز کرده و به آن‌ها خوشامد بگویند. در بعضی از فرهنگ‌ها اعتقاد بر این است که به‌خصوص در جلسات اول خواستگاری دخترخانم می‌بایست آخرین نفری باشد که در صف استقبال از مهمانان قرار دارد.

3- ترجیحاً همه اعضای خانواده حضور داشته باشند

یکی از نشانه‌های احترام شما به خانواده خواستگار این است که همه اعضای خانواده در جلسه حضور داشته باشند. نبودن پدر یا مادر معمولاً حس خوبی را در خانواده طرف مقابل ایجاد نخواهد کرد. پس بهتر است جلسه خواستگاری را در زمانی بگذارید که حداقل بزرگ‌ترها بتوانند حضور داشته باشند.

4- پذیرایی از خانواده خواستگار

یکی از سؤالاتی که برای بسیاری از خانواده‌ها پیش می‌آید این است که چه کسی باید از مهمان‌ها پذیرایی کند. در گذشته مرسوم بود که این کار را دخترخانم و پس از اجازه خانواده انجام دهد. اما امروزه دیگر این موضوع خیلی رعایت نمی‌شود. حتی بسیاری از خانواده‌ها معتقدند که دختر می‌بایست از ابتدای جلسه حضور داشته باشد و فرد دیگری کارهای پذیرایی را انجام بدهد. می‌توان گفت که تصمیم‌گیری راجع به این مسئله کاملاً به فرهنگ و اعتقادات خانواده خود شما بستگی دارد.

بیشتر بخوانید : مراحل ازدواج

5- از صحبت‌های ساده شروع کنید

یادتان باشد که میزبان این مراسم شما هستید. در فرهنگ ما یکی از وظایف میزبان این است که شرایط را به شکلی پیش ببرد تا مهمانان احساس آرامش و راحتی کنند. پس بهتر است همه چیز را از یک گفت‌وگوی ساده و خودمانی شروع کنید. برای مثال از مهمانان‌تان بپرسید که آیا راحت به منزل شما رسیده‌اند یا نه؟ سعی کنید تا جای ممکن در ابتدای جلسات از صحبت‌های جدی خودداری کنید.

6- به طرف مقابل اجازه صحبت‌کردن بدهید

شما در کنار اینکه می‌بایست با خانواده خواستگار صحبت کنید باید شنونده خوبی نیز باشید. گاهی اوقات سؤالاتی مطرح کنید و نظر طرف مقابل را بپرسید. و یا به آنها نیز اجازه بدهید که صحبت کنند. در حین صحبت‌های آنها با کارهایی مثل تکان دادن سر یا بیان نظراتتان نشان بدهید که به صحبت‌هایشان گوش می‌کنید.

7- صداقت داشته باشید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در برخورد با خواستگار و خانواده او باید در نظر داشته باشید صداقت است. صداقت به این معنی نیست که از همان ابتدا تمامی اسرار و مسائل شخصی زندگی‌تان را برای طرف مقابل بازگو کنید. بلکه به این معناست که آنچه را واقعاً هستید به آنها نشان بدهید و از نقش بازی کردن جدا خودداری کنید.

8- صحبت‌های جدی را به خانواده خواستگار بسپرید

در عرف فرهنگ ما شروع صحبت‌های رسمی تر و جدی با خانواده داماد است. پس به‌خصوص اگر این اولین دیدار شما است بهتر است اجازه بدهید تا آن‌ها بحث را شروع کنند.

برای آشنایی با نحوه برگزاری جلسه خواستگاری کلیک کنید.

9- رفتارها را با دقت زیر نظر بگیرید

اگر می‌خواهید به شناخت خوبی از خانواده خواستگار دخترتان برسید لازم نیست همه چیز را از آن‌ها بپرسید. بهترین کار این است که به رفتارها و صحبت‌های آنها توجه کنید. برای مثال دقت کنید که آنها با چه ظاهری به خانه شما آمده‌اند؟ چه برخوردی دارند؟ چه کسی بیشتر صحبت می‌کند؟ و یا از چه چیزهایی بیشتر صحبت می‌کنند؟ دقت‌کردن به این مسائل اطلاعات خوبی را راجع به این خانواده و ویژگی‌های آنها به شما خواهد داد.

10- اهمیت مشاوره

اگر می‌خواهید فرزند شما ازدواج موفقی داشته باشد توجه به مشاوره‌های پیش از ازدواج از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نظر بگیرید. این مشاوره‌ها با بررسی شخصیت و سلامت روان طرف مقابل به شما نشان خواهد داد که آیا این ازدواج موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر. اما علاوه بر مشاوره‌های پیش از ازدواج، شما در بحث‌های ساده‌تری مثل نحوه برخورد با خانواده خواستگار نیز می‌توانید از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی به شما آموزش خواهند داد که باید چه رفتارهایی داشته باشید، از چه مسائلی از همان ابتدا صحبت کنید و یا چگونه رفتارهای خانواده همسر را زیر نظر بگیرید.

رفتار با خانواده خواستگار | کلام آخر

دیدارهای اول برای هر دو خانواده سخت است. به طور کلی باید بدانید که در چنین مراسمی اشتباهات زیادی می‌تواند رخ دهد. اما با رفتارهای مناسب قابل جبران هستند. احترام، ادب و حضور به موقع لازمه چنین ملاقات‌هایی است. پذیرایی، نوع پوشش، نحوه صحبت کردن، شنونده‌بودن، انتخاب موضوعات مناسب و… از جمله عوامل مهم در رفتار با خانواده خواستگار می‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با خانواده خواستگار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا لازم است که خانواده خواستگار را از قبل به خانه دعوت کنیم؟

این موضوع به نوع رابطه و میزان آشنایی شما بستگی دارد. در بسیاری از مواقع رسم بر این است که خانواده داماد با منزل دخترخانم تماس می‌گیرند و از آنها می‌خواهند که زمانی را برای جلسه خواستگاری تعیین کنند.

در جلسه خواستگاری چه کسانی باید حضور داشته باشند؟

مهم‌ترین نکته این است که پدر و مادر دخترخانم هر دو حضور داشته باشند. به جز این مورد شما می‌توانید باتوجه‌به فرهنگ و شرایط خانوادگی خود از سایر بزرگ‌ترهای فامیل نیز برای شرکت در جلسه دعوت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره