ترک در خانه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترک در خانه با چه روش هایی امکان پذیر است؟ به طور کلی یکی از مشکلات عمده در عصر حاضر روی‌آوردن به اعتیاد است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف اعتیاد خطر مرگ زودرس را به همراه خواهد داشت بنابراین اعتیاد عامل اصلی در ایجاد بسیاری از بیماری‌های کشنده است و هرساله موجب مرگ میلیون‌ها نفر در جهان می‌شود.

برخی از افراد به دلایل مختلفی همچون هزینه بر بودن کلینیک‌های ترک ، ترس از آبرو و… حاضر نیستند که در مراکز درمانی اقدام به ترک خود کنند. لذا تصمیم می‌گیرند که در خانه به ترک بپردازند. اما ترک در خانه و بدون نظارت پزشک ممکن است عواقب جبران ناپذیری به وجود آورد. در ادامه مقاله به بررسی کامل ترک درخانه می‌پردازیم. توصیه می کنیم مقالات اعتیاد چیست و تست اعتیاد را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک در خانه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

آیا می‌توان اعتیاد را در خانه ترک کرد؟

به طور کلی اعتیاد یک مسئله بسیار جدی است که بسته به مدت زمان، نوع و میزان مصرف می‌تواند آسیب‌های جسمانی و روانی شدیدی به فرد وارد کند و هرگونه تصمیم خودسرانه برای ترک مصرف مواد در خانه می‌تواند آثار جبران ناپذیری به وجود آورد و شرایط را بسیار بدتر کند به طوری که حتی ممکن است منجر به مرگ فرد مصرف کنند شود.

در مجموع توصیه می‌شود برای ترک حتما تحت نظارت یک پزشک و یا روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد عمل کنید. برخی افراد به دلیل تجربه‌های ناموفق ترک درخانه دچار مشکلات روانی بیشتری از جمله افسردگی و ناامیدی می‌شوند.

فروشگاه آرامیس

مهم‌ترین نکته‌ ای که برای عدم ترک در خانه وجود دارد این است که ترک مواد مخدر علاوه بر وابستگی جسمانی، وابستگی روانی هم به وجود می‌آورد که به مراتب می‌تواند اثرات جدی و زیان بارتری برای فرد به وجود بیاورد. برای ترک هر یک از انواع مواد مخدر روش‌ها و راهکارهای متفاوتی وجود دارد که باید توسط متخصص مورد نظر ارائه شود. به طور کلی ترک درخانه و خصوصاً بدون نظارت متخصص تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود.

برای آشنایی با اقدامات لازم هنگام مواجهه با علائم اعتیاد کلیک کنید.

ترک در خانه تحت نظارت متخصص

ترک در خانه تحت نظارت متخصص

همانطور که گفته شد ترک در خانه بدون نظارت متخصص، کار صحیحی نیست. با این حال برخی افراد به دلیل شرایط خاص تصمیم می‌گیرند تحت نظارت پزشک و روانشناس ترک را در خانه انجام دهند. توصیه‌هایی در ارتباط با این موضوع وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

⭕نوشیدنی‌های مفید برای ترک در خانه

یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های مفید برای ترک در خانه آب فراوان است. در طول روز فرد باید به مقدار کافی از آب استفاده کند. نوشیدنی‌های سالم مثل آب میوه‌های طبیعی که دارای ویتامین سی هستند نقش بسزایی در ترک دارند.

⭕غذاهای مفید برای ترک در خانه

برنامه غذایی درست و مقوی در ترک در خانه نقش بسیار مهمی دارد. به جای استفاده از قند‌های مصنوعی باید از رژیم غذایی فیبردار که شامل غلات سبوس‌دار، میوه‌های تازه و سبزیجات می‌شود استفاده نمود. پروتئین‌ها نیز نقش کلیدی در بهبود ترک دارند.

⭕بالا بردن انگیزه فرد برای ترک در خانه

هرگاه موفق به غلبه بر یکی از هوس‌های مصرف خود شدید، به طریقی به خودتان هدیه دهید. همیشه انگیزه و علت اصلی ترک در خانه خود را پیش رو داشته باشید و به آن فکر کنید. چیز‌هایی را که می‌توان در دهان گذاشت و دهان را مشغول کرد، دم دست بگذارید مثلا آدامس و خلال دندان می‌تواند به شما کمک کند.

اگر قبلا در ترک مشکل داشته‌اید درباره جویدن آدامس نیکوتین دار، استفاده از برچسب‌های نیکوتین دار، اسپری‌های بینی، مواد استنشاقی یا قرص برای ترک درخانه با پزشک مشورت کنید. زمان بیشتری را در اماکن عمومی مثل کتابخانه‌ها و سینما‌ها صرف کنید. یک ورزش جدید، برنامه تمرینی، سرگرمی یا تعهد سازمانی انتخاب کنید. این کارها به برهم خوردن روال زندگی شما و جدا شدن از مواد کمک می‌کند. مواد را در مکانی قرار دهید که دسترسی به آن سخت باشد و مصرف آن را نامطلوب‌تر و سخت تر کند.

تأخیر درمصرف مواد در تجدید نظر برای مصرف آن به شما کمک می‌کند. با افکار منفی مبارزه کنید و مثبت‌اندیش و قوی باشید. در صورتی که دچار لغزش شدید و یک بار مصرف کردید از خود ناامید نشوید. به خودتان بگویید که من مصمم به ترک هستم و با تفکر مثبت و بررسی مجدد دلایل ترک، بار دیگر برنامه ترک را شروع کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

⭕راه های کسب آرامش در فرایند ترک

  • در یک مکان راحت دراز بکشید و خود را رها کنید.
  • چشم‌های خود را به آرامی ببندید و چند نفس عمیق بکشید.
  • کشیدن دست‌ها و پا ها برای چند ثانیه؛ عضلات خود را رها کنید.
  • به تجربه‌های خوشایند و مناظر دل پذیر فکر کنید.
  • ورزش کردن‌ و قدم زدن در طبیعت سرسبز بسیار مفید است.
  • حمایت اجتماعی کسب کنید مثل تماس با دوستان‌، صحبت با افراد فامیل در مورد ترک و….
  • اجتناب از موقعیت‌های خطر آفرین مثل حضور در میهمانی افراد سیگاری و یا هر ماده مخدر دیگر که مصرف می‌شود به ویژه در اوایل دوره ترک ضروری است.

در نهایت به یاد داشته باشید که ترک درخانه برای همه افراد توصیه نمی‌شود، اگر در شرایطی خاصی قرار دارید و تنها گزینه انتخابی شما ترک در خانه است، حتما تحت نظارت پزشک و روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد عمل کنید.

برای آشنایی با راه های غلبه بر علائم خماری کلیک کنید.

ترک خودسرانه در خانه

با اینکه شروع مصرف و خیلی اوقات تغییر مواد بدون دریافت راهنمایی از یک متخصص اتفاق افتاده است، اما نکته ای که در ترک مواد اهمیت دارد، تعادل بدن است. شما به مرور زمان با بالا بردن دوز و یا برنامه مصرف‌تان به هر نحوی تعادل شیمیایی بدن‌تان را تحت تاثیر قرار داده‌اید. خیلی اوقات حتی ماده مصرفی با آنچه که تصور می کنید متفاوت است، پس نمی توانید بدون در نظر گرفتن عوارض و آثار هر دارویی آن را خودسرانه ترک کنید.

از این رو توصیه می کنیم اگر قصد ترک دارید، به هیچ عنوان بدون مشورت با متخصص دست به انجام این کار نزنید. با کلیک بر هر کدام از آیتم های زیر می توانید با جوانب مختلف ترک در خانه آشنا شوید.

ترک متادون در خانه

ترک شیشه در خانه

نکات مهم ترک در خانه

اگر به هر دلیلی به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارد اکنون وقت آن است که گامی به سمت ترک این عادت بردارید. شما می‌توانید برنامه‌ای را برای کنار گذاشتن اعتیاد خود تهیه کنید. اولین گام ترک‌ در خانه، مشخص کردن این موضوع است که چرا می‌خواهید ترک کنید.

دلایل خود را روی یک برگه کاغذ بنویسید. بعد از آماده کردن این لیست، یک کپی از آن را همراه خود داشته باشید. آن را به خاطر بسپارید و هر زمان که وسوسه شدید به دلایل ترک آن فکر کنید. یک روز را برای ترک خود انتخاب کرده و قرارداد تغییر رفتار را امضا کنید و از یک دوست و عضو خانواده بخواهید تا آن را امضا کند.

فهرستی از موارد خوبی که با مصرف نکردن مواد به دست آورده‌اید تهیه کنید و همراه خود داشته باشید و هر وقت که احساس اضطرار به مصرف داشتید به آن نگاهی بیندازید. ترک‌اعتیاد در خانه ساده نیست. می‌توانید از منابع، کتاب، جزوات و راهنمای ترک که در سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود دارد استفاده کنید. کمک گرفتن از مشاوره ترک می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

گام های ترک در خانه

گام های ترک در خانه

ترک در خانه نیز مراحلی دارد که با کمک آنها می‌توانید دوران ترک اعتیاد راحت تری را سپری کنید. به طور کلی ترک کردن مواد مخدر در خانه برای کسانی که نمی‌توانند مدت زمان زیادی را بیرون از خانه باشند و یا دچار اضطراب می‌شوند؛ بسیار مناسب است. در صورتی که بتوانند شرایط لازم را مهیا کنند. برای ترک اعتیاد در خانه می‌توانید از روش های زیر استفاده کنید.

?تاریخ خاصی را مشخص کنید

برای شروع ترک در خانه برای خود تاریخ مشخصی را تعیین کنید. اگر این مناسبت برای شما دارای اهمیت ویژه ای باشد؛ احتمالا پایبندی شما نیز بیشتر می‌شود. برای مثال تاریخ تولد و یا سالگرد ازدواج، تاریخ های به یادماندنی هستند که می‌توانند بهانه خوبی برای ترک اعتیاد نیز باشند.

?محیط را تغییر دهید

بااینکه در دوران ترک اعتیاد در خانه به سر می‌برید؛ اما بازهم احتمال وسوسه شدن و مصرف مجدد وجود دارد. به همین دلیل بهتر است محیط خود را از تمام وسایلی که شما را به یاد دوران مصرف و یا مواد مخدر می‌اندازد؛ پاک کنید. برای مثال اگر در حال ترک قمار هستید بهتر است تمام کارت های بازی، میز، و دیگر وسایل را از بین ببرید. حتی دسترسی خود را به اینترنت را هم محدود نمایید. در این شرایط می‌توانید از خانواده هم کمک بگیرید.

?حواس خود را پرت کنید

طبیعی است که گاهی به گذشته فکر کرده و برای مصرف دوباره و یا انجام آن عمل وسوسه شوید؛ اما بهتر است به سرعت حواس خود را پرت چیز دیگری کنید. حتی می‌توانید محیط را ترک کرده و خود را مشغول کنید. می‌توانید به پیاده روی رفته و یا با دوستان و خانواده خود در مورد مسائل متفرقه صحبت کنید.

?گذشته را مورد بررسی قرار دهید

معمولا افرادی که به اعتیاد مبتلا هستند؛ بارها برای ترک در خانه تلاش کرده اند. اما هر بار به دلیلی با شکست مواجه شده اند. به همین دلیل باید برای شروع این دوران، در ابتدا به خوبی گذشته را بررسی کرده و نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کنید. برای مثال چه عواملی در گذشته سبب مصرف دوباره شده اند؟ باید ماشه چکان ها را پیدا کرده و از بروز مجدد آنها پیشگیری کنید.

?از شبکه حمایتی کمک بگیرید

در ترک خانه، کمک گرفتن از شبکه حمایتی، یکی از اقدامات مهم و موثر است. در اینجا منظور از شبکه حمایتی دوستان و خانواده هستند که می‌توانند فرد را در زمینه های مختلفی حمایت کنند. کمک آنها نه تنها باعث آسان تر شدن فرایند ترک می‌شود؛ بلکه از بازگشت مجدد به آن نیز جلوگیری می‌کند. بهتر است در این زمینه با آنها صحبت کرده و درخواست کمک کنیم.

سخن پایانی

اعتیاد یکی از مسائلی است که تاثیراتش نه تنها بر فرد بلکه بر اطرافیان نیز مشهود است. مخصوصا وقتی فرد معتاد تصمیم به ترک در خانه بگیرد؛ احتمالا بیشتر اطرافیان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از طرفی باید به چنین فردی کمک کرد و از طرف دیگر باید مراقب دیگر اعضا بود تا گرفتار این مشکل نشوند. همچنین حتی در صورت ترک در خانه، افراد باید به صورت مداوم تحت نظر یک پزشک و یک روانشناس به صورت همزمان باشند. علائم آنها باید مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت لزوم به پایگاه های درمانی منتقل گردند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک در خانه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا ترک در خانه ممکن است؟

ترک یک کار تخصصی است که باید تحت نظارت پزشک و روانشناس انجام گیرد. در غیر این صورت ترک بسیار خطرناک خواهد شد و عواقب جبران ناپذیری را به بار می‌آورد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره