کتک زدن پدر توسط فرزند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کتک زدن پدر توسط فرزند مشکلی است که متأسفانه این روزها در بعضی از خانواده‌ها دیده می‌شود. اتفاقات بسیاری می‌تواند باعث بروز چنین مشکلی باشد. خشمی که به دلیل خاطرات بد زندگی از پدر دارید و یا بیماری‌های روحی و به‌خصوص اعتیاد دلایل رایج کتک زدن پدر هستند. بااین‌حال کسی که دست به چنین کاری می‌زند معمولاً دیریازود دچار عذاب وجدان می‌شود. و خودش تصمیم می‌گیرد که رفتارش را جبران کند. اما اگر این اتفاق نیفتاد اعضای خانواده و به‌خصوص خود پدر می‌بایست فکری به حال این موضوع بکنند. زیرا ادامه این شرایط پیامدهای منفی بسیاری را در خانواده به همراه دارد. بهترین راهکار در این شرایط این است که مشاوره خانواده بگیرید.

کتک زدن پدر

پدر و مادر از باارزش‌ترین دارایی‌های هرکدام از ما هستند. همه ما سعی می‌کنیم که همیشه با احترام با آن‌ها برخورد کنیم. بااین‌حال گاهی اوقات و به هر دلیلی ممکن است اختلافاتی بین پدر و فرزند به وجود بیاید. این اختلافات می‌توانند آن‌قدر بزرگ شوند که به کتک زدن پدر و درگیری با او برسند. گاهی اوقات این درگیری تنها یک‌بار اتفاق می‌افتد. اما بعضی مواقع نیز این مسئله تکرار می‌شود.

بااین‌حال بسیاری از خانواده‌ها برای حفظ آبروی‌شان راجع به این موضوع صحبتی نمی‌کنند. این در حالی است که کمک نگرفتن برای حل این مشکل پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال دارد. به همین خاطر بسیار مهم است که اطلاعات‌مان را راجع به این موضوع بیشتر کنیم و برای تغییر شرایط اقدامی انجام بدهیم. برای آشنایی با انواع خشونت خانگی کلیک کنید.

دلایل کتک زدن پدر

خشم فروخورده نسبت به پدر

خشمی که به هر دلیلی از پدر در دل داشته باشید می‌تواند یکی از دلایل درگیری با او باشد. بی‌توجهی در دوران کودکی، اعتیاد، آزار دادن مادر یا خواهر و برادرها از جمله دلایل این موضوع هستند. گاهی اوقات نیز فرزندان معتقدند که پدرشان زبان تلخی داشته و دائماً آن‌ها را تحقیر می‌کرده است. اگر به‌جای پیداکردن راه‌حل برای این شرایط فقط دائماً خشم‌تان را فروخورده‌اید باید انتظار داشته باشید که یک روز، دیگر نتوانید جلوی خشم‌تان را بگیرید. و این موضوع باعث یک درگیری جدی بین شما و پدرتان خواهد شد.

یادگیری‌های کودکی

یکی از دلایلی که باعث کتک زدن پدر می‌شود یادگیری‌های کودکی است. وقتی کودک به چیزی که می‌خواسته نرسیده احتمالاً شروع به گریه و بداخلاقی می‌کند. در چنین شرایطی بسیاری از پدر و مادرها برای آرام‌کردن فرزندشان به خواسته‌های او گوش می‌کنند. این کار باعث می‌شود فرزند شما یاد بگیرد که همیشه، همه چیز باید برای او فراهم باشد. در غیر این صورت شروع به پرخاش و بدرفتاری می‌کند تا به خواسته‌اش برسد.

بیماری‌های روحی

گاهی اوقات ناتوانی در کنترل خشم می‌تواند به دلیل بیماری‌های روحی باشد. مشکلاتی مثل اختلال خشم انفجاری، اختلال دوقطبی، افسردگی و به‌خصوص اعتیاد، از آن دسته مشکلاتی هستند که باعث می‌شوند فرد کنترلی روی خشم خود نداشته باشد.

فرزندسالاری

یکی از پدیده‌هایی که این روزها رواج بسیاری پیدا کرده فرزندسالاری است. تقریباً تمامی خانواده‌ها به سمت تک‌فرزندی و توجه بیش از حد به همان یک فرزند حرکت کرده‌اند. این موضوع برخلاف تصور شما تأثیر خوبی در رشد روانی کودک ندارد. بعضی از این کودکان احساس می‌کنند رئیس خانواده هستند. و هرچه می‌گویند باید بدون معطلی انجام شود. آنها هرگز مفاهیمی مثل ملاحظه کردن برای دیگران را یاد نمی‌گیرند. یا ممکن است وقتی به خواسته‌های خود نمی‌رسند قدرت تحمل کمتری برای خشمشان داشته باشند. این وضعیت می‌تواند یکی از عوامل خطر برای کتک زدن پدر باشد.

پیامدهای کتک زدن پدر

فشار روانی

اولین و شایع‌ترین مشکلی که کتک زدن پدر به همراه خواهد داشت فشار روانی و ناراحتی خود فرد است. بسیاری از فرزندان وقتی به پدر و مادر پرخاش می‌کنند احساس ناراحتی و عذاب وجدان خواهند کرد. این مسئله مشکلات روحی بسیاری را برای شما به همراه دارد. به همین خاطر بهترین کار این است که به دنبال راه‌حلی برای تغییر شرایط باشید.

یادگیری اعضای خانواده

وقتی یکی از اعضای خانواده به پدر یا مادر توهین می‌کند احتمال اینکه سایر اعضا نیز این کار را یاد بگیرند و تکرار کنند بالا می‌رود. به‌خصوص اگر پدر در مقابل این شرایط سکوت کند، فرزندی که پدرش را کتک زده برای سایر اعضای خانواده تبدیل به یک الگو می‌شود. و این می‌تواند مشکلات بسیاری را در خانواده به همراه داشته باشد.

راهکارهایی برای جبران کتک زدن پدر توسط فرزند

همان‌طور که گفتیم اولین پیامد منفی کتک زدن پدر این است که شما درگیر فشار روانی و عذاب وجدان خواهید شد. به همین خاطر بهتر است به دنبال راهی برای جبران کردن باشید. از جمله راهکارهایی که می‌توانید از آنها استفاده کنید به شرح زیر هستند.

عذرخواهی کنید

اولین قدم برای حل مشکل این است که از پدرتان عذرخواهی کنید. با این کار شما از ادامه‌پیداکردن مشکل و پیامدهای منفی دیگر آن پیشگیری کرده‌اید. حتی اگر احساس می‌کنید حق با شما بوده بازهم منتظر نمانید و برای عذرخواهی از پدرتان اقدام کنید. شما با این کار ارزش خودتان را پایین نمی‌آورید بلکه به پدرتان نشان می‌دهید که مشتاق حل مشکلات هستید. و این می‌تواند پدرتان را نیز برای تغییر دادن شرایط و حل مشکل تشویق کند.

دلیل مشکل را پیدا کنید

کتک زدن پدر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. تا زمانی که شما دلیل این کارتان را پیدا نکرده باشید احتمال تکرار این مسئله وجود دارد. پس در یک شرایط آرام کمی با خودتان فکر کنید. به این سؤال پاسخ بدهید که در آن لحظه چه افکاری از ذهن شما گذشت؟ و چرا دست به این رفتار زدید؟

با پدرتان صحبت کنید

در یک فضای آرام و دوستانه با پدرتان صحبت کنید. دلایل خشم و ناراحتی خودتان را برای او توضیح بدهید. و سعی کنید با کمک یکدیگر راه‌حلی پیدا کنید. این نکته را نیز به‌خاطر داشته باشید که صحبت‌کردن اصول و قواعدی دارد. برای مثال شما گاهی هم باید انعطاف‌پذیر باشید. و حتی اگر با موضوعی مخالف هستید سعی کنید از دید پدر به آن نگاه کرده و با او همدلی داشته باشید.

کتک زدن پدر| با چنین فرزندی چطور برخورد کنیم؟

اگر شما از آن دسته پدر و مادرهایی هستید که درگیر فرزندی پرخاشگر شده‌اید احتمالاً سؤالتان این است که با چنین فرزندی چطور باید برخورد کرد. متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها برای حفظ آبرویشان در این شرایط سکوت می‌کنند. اما سکوت چیزی را حل نمی‌کند. بلکه باعث می‌شود احتمال تکرار این رفتار توسط فرزندتان بالاتر برود. پس بهتر است از راهکارهای دیگری استفاده کنید. برای ایجاد تغییر بهتر است معیارهای یک خانواده سالم را بدانید.

نشانه‌ها را شناسایی کنید

به رفتار فرزندتان دقت داشته باشید. چه چیزهایی او را عصبانی می‌کنند؟ وقتی شما این مسائل را شناسایی کنید بهتر می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. برای این کار وقتی می‌بینید که نشانه‌ها در حال شروع شدن هستند بحث‌تان را با او تمام کنید؛ از آن محیط فاصله بگیرید و یا هر راهکار دیگری را که می‌دانید برای آرام‌کردن شرایط و جلوگیری از کتک زدن پدر توسط فرزند به کار بگیرید.

دلیل را پیدا کنید

به این سؤال جواب بدهید که چرا فرزندتان تا این حد پرخاشگر شده است؟ وقتی دلیل را پیدا کردید سعی کنید آن را درمان کنید. برای مثال اگر فرزندتان دچار بیماری‌های روحی است برای درمان از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. و یا اگر احساس می‌کنید اختلافات سال‌های کودکی باعث این مشکل شده سعی کنید اشتباهاتتان را جبران کنید. خیلی اوقات کتک زدن پدر توسط فرزند با حل سایر مسائل از بین می‌رود.

با فرزندتان صحبت کنید

در یک فضای آرام و دوستانه با فرزندتان صحبت کنید. دلایل او را برای اتفاقی که افتاده بشنوید. و احساس خود را از شرایط برایش توضیح بدهید. سعی کنید با کمک یکدیگر راه‌حلی برای تغییر شرایط و جلوگیری از بروز دوباره آن پیدا کنید.

کتک زدن پدر و اهمیت مشاوره

گاهی اوقات شما به‌تنهایی نمی‌توانید مشکل را حل کنید. در این شرایط بهترین راهکار این است که از یک روان‌شناس خانواده کمک بگیرید. مشاورین به‌دقت شرایط را بررسی کرده و به شما کمک می‌کنند تا دلایل این مشکل را پیدا کرده و آن‌ها را برطرف کنید.

 خانواده‌درمانی یکی از روش‌های رایج در روان‌شناسی است. در این روش وقتی مشکلی در خانواده پیش می‌آید روان‌شناس با تمامی اعضا جلساتی را ترتیب می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌هایی مثل ارتباط برقرار کردن صحیح را یاد بگیرند. به‌علاوه روان‌شناس متخصص به شما کمک خواهد کرد تا از بیشتر شدن آسیب‌های این موضوع و همین‌طور بروز مجدد آن پیشگیری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کتک زدن پدر توسط فرزند می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

فرزندم درگیر اعتیاد است؛ و هر بار برای گرفتن پول پدرش را کتک می‌زند. در چنین شرایطی چه باید کرد؟

بهترین راهکار این است که از یک مشاور برای ترک اعتیاد کمک بگیرید. اما اگر فکر می‌کنید امکان این کار وجود ندارد بهتر است وقتی می‌بینید که او عصبانی شده با رفتارهایی مثل پایان‌دادن به بحث و یا ترک کردن محیط از بدتر شدن شرایط جلوگیری کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره