دوقطبی نوع دو

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دوقطبی نوع دو ، دسته‌ای از اختلالات روانپزشکی است که در طبقه اختلالات خلقی قرار می‌گیرد. به طور کلی اختلالات دوقطبی به دو دسته نوع یک و دو تقسیم می‌شود. افراد مبتلا به دوقطبی نوع دو، دوره‌هایی از خلق شیدایی یا مانیک و خلق افسرده را تجربه می‌کنند. به زبان ساده این افراد دچار نوسان‌های خلقی می‌شوند که به وضوح با تجربه افراد غیر مبتلا متفاوت است.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع دوقطبی می توانید در هر ساعت از روز برای دریافت مشاوره افسردگی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

تفاوت دوقطبی نوع دو با نوع یک

دوقطبی نوع دو

تفاوت دوقطبی نوع دو و نوع یک در شدت علائم دوره شیدایی است. یعنی افراد مبتلا به دوقطبی نوع دو علائم را با شدت کمتری تجربه می‌کنند. اما این افراد نیز در زندگی با مشکلاتی مواجه می‌شوند و کیفیت زندگی‌شان به شدت کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل باید برای درمان اقدام نمایند. در ادامه مقاله به بررسی کامل اختلال دوقطبی نوع دو می‌پردازیم. برای آشنایی با اختلال دو قطبی کلیک کنید.

دوقطبی نوع دو چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، دوقطبی نوع دو یکی از دسته‌های اصلی دوقطبی است. در حال حاضر ملاک تشخیص دوقطبی نوع دو بر اساس کتابچه راهنمای آماری و اختلالات روانی DSM-5 انجام می‌شود. فردی که به  دوقطبی نوع دو مبتلا است، نوسان‌های خلقی را بین افسردگی و شیدایی تجربه می‌کند. اما این نوسان‌های خلقی شدت کمتری نسبت به نوع یک آن دارد. آنچه اهمیت دارد این است که فرد هیچوقت یک دوره شیدایی یا مانیک تمام و کمال را تجربه نمی‌کند.

فروشگاه آرامیس

اگر فردی حداقل به مدت یک هفته این نوسان‌های خلقی را داشته باشد تشخیص دوقطبی نوع دو را دریافت می‎‌کند. یکی از ویژگی‌های اصلی دوقطبی این است که میزان توارث پذیری این اختلال بسیار بالاست به طوری که اگر یک فرد در خانواده به این اختلال تشخیص داده شود، به احتمال زیاد یکی دیگر از اعضای خانواده می‌تواند به این اختلال دچار شود. به عبارت دیگر زمینه ژنتیکی برای ابتلا به دوقطبی نوع دو در خانواده‌ها بیشتر است.

دوقطبی نوع دو به طور معمول در اواخر سال‌های نوجوانی و اوایل بزرگسالی تشخیص داده می‌شود و تقریباً هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود. اما همانطور که گفته شد احتمال ابتلا در خانواده‌هایی که زمینه ژنتیکی این اختلال را دارند بیشتر است. برای آشنایی با سایر اختلالات خلقی کلیک کنید.

علائم دوقطبی نوع دو

بیماران مبتلا به دوقطبی نوع دو علائم متفاوتی را با توجه به خلق غالب خود تجربه می‌کنند که در ادامه علائم هر یک از این دوره‌ها ذکر می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?علائم مربوط به دوره شیدایی خفیف

  • افزایش سطح انرژی و خلق بالا
  • احساس بی‌قراری و تکانشی بودن
  • افزایش اعتماد به نفس و خود بزرگ بینی
  • پرش افکار و پرحرفی
  • احساس تحریک‌پذیری
  • کاهش نیاز به خواب

?علائم مربوط به دوره افسردگی

  • ایجاد تغییر در اشتها (افزایش یا کاهش وزن)
  • احساس غمگینی در اکثر ساعات روز
  • بی‌خوابی یا پرخوابی
  • احساس ناامیدی و خستگی
  • فقدان لذت از فعالیت‌هایی که قبلاً لذت بخش بوده است
  • کاهش اعتماد به نفس
  • کاهش تمرکز
  • افکار خودکشی

برای آشنایی بیشتر با راه های شناسایی علائم افسردگی کلیک کنید.

علل بروز اختلال دوقطبی نوع دو

علت دقیق ابتلا به دو قطبی نوع دو هنوز به طور کامل مشخص نیست. اما به طور کلی برخی از عوامل بیشتر در بروز این مورد موثر هستند. شناسایی این عوامل و پیشگیری از آنها تا حد زیادی در این مورد هستند.

◀ژنتیک

یکی از اصلی ترین دلایل بروز اختلال دوقطبی نوع دو ژنتیک است. افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها به چنین اختلالی مبتلا است؛ بیشتر احتمال دارد که به این اختلال مبتلا گردد. تحقیقاتی در دوقلوهای همسان و غیرهمسان نیز این موضوع را به طور واضح نشان داد.

◀عوامل مغزی | دوقطبی نوع دو

بر اساس مشاهداتی که بر ساختار و عملکرد مغز افراد انجام شده است؛ مشخص گردید، مغر افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع دو با مغز افراد سالم متفاوت است. ضخامت قشر مغز آنها نازک تر بوده به همین دلیل پردازش محرک های حسی با مشکلاتی روبرو می‌شود.

فواید اختلال دوقطبی نوع دو

به طور کلی بروز اختلال دوقطبی نوع دو با بروز عوارض جانبی زیادی برای افراد همراه است. اما بر اساس مشاهداتی که در طول تاریخ انجام شده است؛ بسیاری از افراد هنرپیشه، سیاتمدار، ورزشکار و… به این اختلال مبتلا بوده و با این حال عملکرد خوبی در زمینه کاری خود داشته اند. به همین دلیل تصور می‌شود که برخی از این افراد از پتانسیل بالایی برخوردار هستند.

تشخیص نوع دوقطبی نوع دو

برای شروع فرایند درمان و همچنین پیشگیری از ابتلا به اختلال دوقطبی نوع دو در ابتدا باید تشخیص دقیقی در این زمینه صورت گیرد. تشخیص این بیماری به دلیل اشتراکاتی که با افسردگی و مانیا دارد؛ بسیار دشوار بوده و حتما باید توسط متخصص صورت گیرد. ملاک های تشخیصی در این زمینه وجود دارد که متخصص باید آنها را شناسایی کرده و حتی از آزمایش های لازم نیز در این زمینه استفاده کنند.

اختلالات همراه با دوقطبی نوع دو

دوقطبی نوع دو 1

برخی از متخصصین معتقدند که با وجود ابتلا به اختلال دوقطبی نوع دو احتمال ابتلا به دیگر بیماری های روان نیز افزایش می‌یابد. این اختلالات همزمان و یا حتی پیش از ابتلا به بیماری دوقطبی بروز می‌کنند. برخی از اینها شامل اختلالات اضطرابی، اختلالات غذاخوردن، اختلالات شخصیت دسته B و… است.

پیامدهای ناشی از دوقطبی نوع دو

با وجود ابتلا به اختلال دوقطبی نوع دو افراد احتمالا عوارض جانبی همچون آسیب به خود، اعتیاد به مواد مخدر، بروز اختلالاتی در عملکرد شغلی و شخصی، مشکلات جسمانی و… را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل پیشگیری از این بیماری و حتی درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

روش‌های غلبه بر دوقطبی نوع دو

گام اول برای درمان‌ دوقطبی نوع دو، درمان دارویی است. رایج‌ترین درمان دارویی که برای نوع دو استفاده می‌شود داروی لیتیوم یا سدیم کربنات می‌باشد. این دارو جهت تثبیت نوسان‌های خلقی افراد مبتلا استفاده می‌شود. افراد مبتلا پس از تثبیت نوسان‌های خلقی به درمان‌های روانشناختی نیاز دارند که کمک می‌کند تا فرد دوره‌های کمتری از نوسانات خلقی را تجربه کند. به طور کلی عمده روش‌های درمانی برای دوره خلق غالب مانیک، دارودرمانی است و درمان‌های روانشناختی برای دوره خلق غالب افسردگی انجام می‌شود.

حتما درباره راه های درمان افسردگی بخوانید.

همچنین با توجه به اینکه دوقطبی نوع دو، اختلالی تمام عمر و مزمن است باید نقش خانواده و اطرافیان هم در درمان این اختلال در نظر گرفت. یکی از روش‌های جدید درمان‌های روانشناختی، متمرکز بر خانواده است به طوری که اطرافیان و نزدیکان فرد مبتلا به دوقطبی نوع دو، با شیوه ارتباط صحیح و مسائلی که تثبیت خلق افراد مبتلا را بر هم می‌زند آشنایی پیدا کرده و با رعایت این مسائل و نکات به کاهش دوره‌های نوسان‌های خلقی کمک می‌کنند.

برخورد با افراد دوقطبی نوع دو

فراموش نکنید که مواجهه و نحوه برخورد با بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع دو بسیار اهمیت دارد. برخی از افراد برای دلگرمی و همدلی با این بیماران حرف هایی را بیان می‌کنند که نه تنها به آنها کمکی نکرده بلکه اوضاع را بدتر نیز می‌کند. برای مثال اظهار نظر در مورد شدت بیماری، سرزنش کردن و دادن احساس گناه و همچنین کم ارزش کردن حال روحی آنها و یا علائمی که تجربه می‌کنند؛ همگی از مواردی هستند که در حال بیمار بسیار موثر خواهد بود.

پیشگیری از دوقطبی نوع دو

در حال حاضر هیچ روش مطمئنی برای پیشگیری از اختلال دوقطبی نوع دو وجود ندارد. اما برخی از اقدامات می‌توانند عوامل زمینه ساز این بیماری را کنترل کرده و احتمال ابتلا به آن را به حداقل برسانند.  برای مثال افرادی که یکی از اعضای خانواده او مبتلا به این اختلال است باید به طور مرتب به روانشناس مراجعه کرده و حتی سبک زندگی خود را نیز تغییر دهد. در این حالت احتمال ابتلا به حداقل می‌رسد.

سخن پایانی

به طور کلی دوقطبی نوع دو بیماری است که برای افراد مشکلات زیادی ایجاد کرده و حتی در روند زندگی خود فرد نیز تاثیرات زیادی دارد. از همین رو بهتر است افراد در این مورد حتما با یک متخصص مشورت کرده و برای درمان اقدام نمایند. فراموش نکنید که در صورت پیشروی این بیماری می‌تواند به پیامدهای بدی منجر گردد. از همین رو باید هرچه سریع تر افراد در این مورد از روانشناس کمک بگیرند. شما می‌توانید خدمات لازم را با بالاترین کیفیت از مجموعه ذهن نو دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع دوقطبی می توانید در هر ساعت از روز برای دریافت مشاوره افسردگی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

چه تفاوتی بین انواع مختلف اختلال دوقطبی وجود دارد؟

تفاوت انواع مختلف دوقطبی در شدت و مدت دوره‌های مختلف شیدایی و افسردگی است که باتوجه به مدت و شدت نوسان‌ها، اختلال دوقطبی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

آیا دوقطبی نوع دو قابل درمان است؟

نوع دو، اختلالی مزمن و تمام عمر است اما با درمان‌های دارویی، روانشناختی و آموزش خانواده می‌توان آن را تا حد بسیار زیادی کنترل کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره