چگونه زود قضاوت نکنیم ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چگونه زود قضاوت نکنیم ؟ قضاوت کردن به تنهایی بد نیست و به عنوان فرآیندهای عالی ذهن شناخته می‌شود. زمانی فضاوت کردن پیامدهای خوبی را به دنبال ندارد که عجولانه و بدون تفکر کافی انجام شود. دلیل این موضوع نیز این است که افراد پس از قضاوت‌های عجولانه در زندگی سریعا اقدام می‌کنند و چنانچه قضاوت آن‌ها نادرست و اشتباه باشد، منجر به چرخه نادرستی از اعمال، افکار و احساسات می‌شود. بنابراین اگر مایل هستید پاسخ سوال چطور زود قضاوت نکنیم را دریافت کنید، توصیه می‌شود در ادامه این مقاله برای اطلاع از راهکارهای جلوگیری از قضاوت زود هنگام با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید برای مشاوره فردی کلیک کنید.

چطور زود قضاوت نکنیم ؟

قضاوت کردن همراه با فکر کردن برای بسیاری از افراد کار آسانی نیست. در واقع برخورداری از ویژگی های تکانشگری سبب می‌شود که افراد نتوانند پیش از قضاوت کردن، کمی فکر کنند؛ به همین دلیل بدون صبر، تصمیمات عجولانه‌ای را می‌گیرند که گاهی پیامدهای ناخوشایندی را برای آن‌ها و دیگران به همراه دارد. در ادامه به راهکارهای جلوگیری از قضاوت زود هنگام اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با راه های ارتقای مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

1.استفاده از تمرین‌های ذهن آگاهی

ذهن آگاهی مهارتی است که سبب می‌شود فرد با هوشیاری بیشتری در لحظه حضور داشته باشد. در واقع برخورداری از ذهن کمک می‌کند که فرد به جای زندگی در ذهن خود، به طور عمیق‌تری با محیط پیرامون ارتباط برقرار کند. هر چه میزان آگاهی انسان از محیط اطرافش بیشتر باشد، احتمال قضاوت سریع و اشتباه در او کاهش پیدا می‌کند.

برای افزایش مهارت ذهن آگاهی لازم است با قرار گرفتن در موقعیت‌های چالش برانگیز زندگی، آرامش خود را حفظ کنند و در مقابل با واقعیت‌های پیرامون خود رو به رو شوند.

برای اینکار لازم است پیش از قضاوت و پیش داوری، ابتدا نفس عمیقی بکشید و سعی کنید به واسطه حواس پنج گانه خود با محیط بیرون ارتباط برقرار کنید و به موضوع از دریچه دیگری نگاه کنید. برای آشنایی با تکنیک ذهن آگاهی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد کلیک کنید.

2. کنار گذاشتن برچسب زدن 

قضاوت زود هنگام و عجولانه با برچسب زدن به دیگران همراه است. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید؛ افراد ممکن است در اولین برخورد با کسی که وظایف خود را به خوبی انجام نداده است، از برچسب بی‌مسئولیت بودن استفاده کنند.

این نوع از برچسب زدن نشانه‌ای از قضاوت‌های زودهنگام است؛ چراکه با قرار گرفتن در یک شرایط جزئی در مورد یک شرایط کلی نظر می‌دهید. در واقع برچسب‌زدن ناشی از ارزیابی نادرست از موقعیت می‌باشد. برای اینکه بتوانید از قضاوت زودهنگام آسوده شوید، لازم است برچسب‌زدن را کنار بگذارید.

3.شناخت تحریف‌های شناختی خود 

همه انسان‌ها در موقعیت‌های مختلف و لحظه و به لحظه زندگی در حال فکر کردن هستند. به عبارتی وقتی افراد در موقعیت‌های خاصی از زندگی قرار می‌گیرند، ممکن است با برخی افکار مواجه شوند که گاهی برخی از آن‌ها افکار داورانه است.

این افکار دارای تاثیر بسیاری در شکل‌گیری احساسات مثبت و منفی شما در زندگی دارند. لغزش‌هایی که در افکار انسان ایجاد می‌‌شود را تحریف‌های شناختی می‌گویند. در واقع تحریف‌های شناختی به صورت نادرستی به افکار شکل می‌دهند و سبب می‌شوند که در مورد دیگران قضاوت‌های نادرستی انجام شود.

از مهم‌ترین تحریف‌های شناختی، شخصی‌سازی است. به این معنی که افراد در مواجه با مخالفت دیگران، عقاید و نظرات مخالف دیگران را مخالفت با کلیت خود تصور می‌کنند و گمان می‌کنند که این مخالفت‌ها شخصیت آن‌ها را زیر سوال می‌برد.

اصلاح تحریف شناختی نیازمند این است که انسان‌ها از وجود آن در ذهن خود اطلاع داشته باشند و بررسی کنند که این افکار بیشتر در چه موقعیت‌هایی ایجاد می‌شود تا در آن شرایط افکار واقع‌گرایانه‌تر و منطقی را جایگزین آن کنند. شناخت تحریف‌های شناختی می‌تواند به سوال چطور زود قضاوت نکنیم ، پاسخ بدهد.

4- زود قضاوت نکنیم | کنترل هیجانات

کنترل هیجانات می‌تواند در پیشگیری از قضاوت زودهنگام موثر واقع شود. اغلب قضاوت‌هایی که بدون فکر انجام می شود، ناشی از ناتوانی افراد در مدیریت هیجاناتشان می‌باشد.

به عنوان مثال شرایطی را در نظر بگیرید که شما عصبانی و مضطرب می‌باشید، به احتمال زیاد ممکن است بیشتر از گذشته دچار اشتباه شوید. بنابراین لازم است مهارت‌های کنترل هیجان همچون کنترل خشم و مهارت‌های مقابله با استرس را بیاموزید تا بتوانید با قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف زندگی، پاسخی برای سوال چطور زود قضاوت نکنیم ، پیدا کنید. شما عزیزان می‌توانید برای کنترل هیجات خود با یک روانشناس نیز در ارتباط باشید.

5- تمرکز بیشتر به خود

همه ما ناخودآگاه دوست داریم که بهتر از دیگران باشیم و حتی گاهی ناهشیارانه ویژگی‌های منفی خودمان را به دیگران نسبت می‌دهیم. بر همین اساس ممکن است به خاطر ترس از قضاوت شدن، به نوعی پیش دستی کرده و شما دیگران را مورد قضاوت قرار دهید. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود که فرد به دنبال راهی برای شناخت خود و بالابردن اعتماد به نفس‌اش باشد. برای آشنایی بیشتر با علائم ترس از قضاوت دیگران کلیک کنید.

چند راهکار ساده تا زود قضاوت نکنیم

  • سعی کنید در موقعیت‌های مختلف با کنار گذاشتن فرض و گمان‌های خود، دیگران را درک کنید. داشتن حس هم‌دردی و دلسوزی تا حد زیادی می‌تواند از قضاوت عجولانه پیشگیری کند.
  • در مورد رفتار دیگران، کمی بیشتر فکر کنید. فکر کردن در مورد دیگران سبب می‌شود که خصوصیات دیگری از آن‌ها را بشناسید که اجازه پیش داوری به شما ندهد و دست از قضاوت و نقد دیگران بردارید.
  • صبر کردن را تمرین کنید. حتی اگر انتقادی نسبت به دیگران هم دارید، کمی صبر کنید و در مورد آن فکر کنید. اینکار به شما فرصتی خواهد داد تا در مورد انتقادی که دارید، بیشتر فکر کنید و یا آن را به گونه‌ای مثبت بیان کنید و یا از گفتنش صرف نظر نمایید.
  • اگر لطفی به دیگران کرده‌اید بهتر است آن را فراموش کنید؛ چراکه یادآوری این نکته به طور دائمی در ذهن، سبب می‌شود که با قضاوت کردن او لطف خود را یادآور شوید. فراموش کردن محبتی که به دیگران کرده‌اید موجب ایجاد زمینه‌ای برای دوری از قضاوت‌های عجولانه خواهد شد.
  • اگر رفتار دیگران موجب شده است که شما پیش داوری کنید، بهتر است قبل از قضاوت کردن، در مورد موضوع پیش آمده با او صحبت کنید.
  • در هنگام نظر دادن در مورد دیگران، لازم است حتما در انتخاب کلمات خود دقت داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چطور زود قضاوت نکنیم می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره