چگونه یک فرد افسرده را شاد کنیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شاد کردن یک فرد افسرده چندان کار آسانی نیست. شیوع بالای افسردگی سبب شده تا شاید اهمیت و آسیب های این بیماری را فراموش کنیم و درمان آن را به زمان بسپاریم. در حالی که احتمال بهبود این بیماری به خودی خود بسیار پایین است، و بیماری طی دوره‌های مختلف عود می‌کند. اطرافیان علاوه بر پیگیری درمان عزیزشان می‌توانند به دنبال راه‌هایی برای شاد کردن فرد افسرده باشند. اما واقعا چگونه یک فرد افسرده را شاد کنیم؟ برای پاسخ دقیق می‌توانید از خدمات مشاوره افسردگی استفاده نمایید.

چرا باید یک فرد افسرده را شاد کرد؟

شخص افسرده تقریباً از تمام زمینه‌های زندگی عادی خود دچار مشکل و ناسازگاری می‌گردد. این اختلال تأثیر بسیار زیادی روی جنبه‌های مختلف زندگی افراد می‌گذارد؛ ازجمله: حوزه‌های مربوط به کار و حرفه، بهداشت شخصی، ارتباطات اجتماعی و همچنین تفریح و سرگرمی. کسی که به افسردگی دچار گشته اغلب احساس خمودگی و بی‌حالی می‌کند. اظهار می‌دارد که انگیزه و انرژی انجام هیچ کاری را ندارد و بیشتر اوقات خود را به‌تنهایی و سکوت می‌گذراند.

چنین افرادی اغلب بی‌رمق و بدون شوق به نظر رسیده و حتی کارهایی که قبلاً برای‌شان جذاب و سرگرم‌کننده بوده، دیگر جالب به نظر نمی‌رسد. درست در این هنگام، وی بیشتر از هر زمان دیگری به کمک و حمایت اطرافیان خود احتیاج دارد. باوجود اینکه خود شخص تمایلی به حضور در جمع و انجام تفریحات گذشته‌اش را از خود نشان نمی‌دهد، اما نیاز دارد تا با پشتیبانی و همراهی آشنایان دست به انجام دوباره آن‌ها بزند.

بر این اساس، اطرافیان شخص مبتلابه افسردگی باید با ویژگی‌های روحی و روانی ناشی از این بیماری آشنا بوده و با صبر و حوصله با فرد برخورد کنند.

در نظر گرفتن خصیصه‌های فرد افسرده برای شاد کردن او

کسانی که به افسردگی دچار می‌شوند، معمولاً ترجیح می‌دهند زمان خود را به‌تنهایی سپری کنند. آن‌ها بیشتر اوقات سر در لاک خود فروبرده‌اند. حتی هنگامی‌که در کنار عزیزان خود هستند، احساس تنهایی می‌کنند و این حالت را در رفتار خود نشان می‌دهند. رفتارهایی که اغلب از اشخاص مبتلابه افسردگی سر می‌زند، به شرح زیر است.

  • گوشه‌گیری و عزلت‌نشینی
  • بی‌تفاوتی از نظر هیجانی
  • گریه کردن‌های بی‌دلیل
  • احساس بی‌علاقگی نسبت به انجام کارهای روزمره
  • احساس کم انرژی یا بی انرژی بودن
  • کندی روانی- حرکتی
  • احساس بی‌معنا و بی‌ارزش بودن زندگی

بر طبق ویژگی‌های بیان‌شده، لازم است اطرافیان فرد را درک کرده و با همدلی و صبوری به او در جهت بهبود شرایط روحی‌اش کمک کنند. برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

سرگرم و شاد کردن افراد افسرده

همان‌طور که ذکر شد، شخصی که دچار افسردگی گشته است، به نحو زیادی برای انجام امور خود به دیگران وابسته می‌شود؛ اما نکته اینجاست که نباید اجازه دهیم این وابستگی همیشگی شده و تبدیل به یک عادت گردد.

بر همین اساس، به خانواده و اطرافیان چنین بیمارانی توصیه می‌شود با استفاده از راهبردهای زیر، به این‌گونه اشخاص یاری‌رسانی کنند.

گوش کردن فعالانه

بسیاری از افراد افسرد بر این باور هستند که کسی در این دنیا آن‌ها را درک نمی‌کند. آن‌ها معتقدند که این دنیا مکانی پر از ناامیدی و تاریکی است و هرگز قادر نخواهند بود از این ظلمت رهایی بیایند. لذا باید با گوش کردن واقعی و فعالانه به درد و دلشان، با آن‌ها همدلی کرد. این موضوع سبب می‌شود دریچه‌های اعتماد به دیگران را برای خود باز کنند و کم‌کم به آغوش روابط اجتماعی بازگردند.

از نصیحت کردن مستقیم پرهیز کنید

اجازه دهید فرد افسرده باور و عقیده منفی‌گرایانه خود در رابطه با خود، دنیا و آینده غم‌زده‌شان را با شما در میان بگذارند. نباید با قضاوت کردن و نصیحت‌های بی‌موقع و بی‌اثر باعث گارد گرفتن این افراد و فرورفتن هر چه بیشتر آن‌ها در انزوا شوید.

یادآوری ویژگی‌های مثبت فرد افسرده

شخص مبتلابه افسردگی تمام نقاط قوت و توانمندی‌های خود را به دیده تحقیر می‌نگرد. سعی کنید با یادآوری استعدادهای او به یادش آورید که شخصی منحصربه‌فرد است. با محبت کردن و در کنار وی بودن کمک کنید تا فرد بتواند اعتمادبه‌نفس خود را بازبیابد.

از دلسوزی های بی‌جا خودداری کنید

برخی از افراد فکر می‌کنند که با بر عهده گرفتن کارها و وظایف بیمار افسرده، به او کمک می‌کنند. آن‌ها فرض می‌کنند که با این روش، شخص می‌تواند فقط به درمان خود متمرکز شده و روند بهبودی خود را تسریع بخشد؛ اما این عقیده کاملاً غلط است. مهم‌ترین نکته در برخورد با بیماران مبتلابه افسردگی، یاری‌کردن آن‌ها در بر عهده گرفتن دوباره امور زندگی خود است، نه برعکس.

افزایش ارتباط فرد افسرده با طبیعت

طبق پژوهش‌های مختلف، حفظ پیوند انسان با محیط طبیعی سبب کاهش چشمگیر احتمال ابتلا به مشکلات روانی می‌گردد. همچنین گذراندن زمان در بین گیاهان باعث افزایش برخی کارکردهای مغز و درنتیجه بهبود نشانه‌ها و علائم افسردگی می‌شود.

تشویق به انجام کارهای هنری و ادبی

یکی از اقدامات درمانی جالب و مؤثر برای کمک به افراد افسرده این است که آن‌ها را تشویق کنیم تا با استفاده از خلق یک اثر ادبی یا هنری، احساسات و هیجانات ناراحت‌کننده خود را برون‌ریزی کنند. این روش سبب می‌شود به‌تدریج از میزان تشویش شخص کاسته شده و کم‌کم به آرامش روانی دست پیدا کند.

شاد کردن فرد افسرده با الگو کردن خود به عنوان فردی شاد

سعی کنید خودتان هم همواره نیمه پر لیوان را در نظر بگیرید. در روابط با دوستان و آشنایان، به‌خصوص کسانی که مشکلات زیادی را گذرانده و مستعد افسردگی هستند، همیشه شاد باشید. از زیبایی‌های زندگی و مهربانی‌های مادر طبیعت صحبت کنید. از کنار خوشی‌های کوتاه و گذرای زندگی به‌آسانی و با بی‌تفاوتی عبور نکنید.

عادت دادن خود به این سبک از زیستن باعث دو حالت می‌شود. اول آنکه باعث می‌شود خودتان را از احتمال ابتلا به مشکلات روانی مصون می‌کنید. علاوه بر این، نماد و الگویی از شاد زیستن برای اطرافیان خود می‌گردید.

خاطرات خوب گذشته را با او مرور کنید

بیماران افسرده به شدت باور دارند که دنیای آن‌ها همیشه تاریک بوده و تجربه های خوبی نداشته اند. پس هر از گاهی با او خاطرات خوب گذشته را مرور کنید. می‌توانید فیلم ها و ویدیوهای قدیمی را به او نشان دهید و روزهای خوب گذشته را به یاد او بیاورید. در میان خاطرات تان به اتفاقات خوبی که در سال های اخیر هم اتفاق افتاده اشاره کنید. به او نشان دهید که زندگی در جریان است و هنوز هم روزهای خوب زیادی در انتظارش هستند.

شاد کردن فرد افسرد با دادن هدیه

گرفتن هدیه همیشه و هر زمان باعث خوشحالی هر کسی می‌شود. شاید به عزیز افسرده تان هدیه ای بدهید و او واکنشی نشان ندهد، اما باز هم ایرادی ندارد. چرا که او متوجه توجه و اهمیت شما به او شده است و همین برای تحت تاثیر قرار دادن او کافی است. حتما نباید هدیه ای گران بخرید، می‌توانید از هنر خودتان استفاده کنید و یا یک هدیه ساده با توجه به علاقه مندی های او تهیه کنید.

به او نشان دهید که تنها نیست

احساس تنهایی افسردگی را روز به روز سخت تر می‌کند. شاید بودن کنار بیمار افسرده برای شما سخت باشد و ترجیح دهید که به جای وقت گذراندن کنار کسی که دائم ناراحت و ناراضی است، با دوستان شادتان وقت بگذرانید. اما باید بدانید که تنها گذاشتنش بیماری او را تشدید می‌کند. پس با ارسال یک مسیج و یا احوال پرسی ساده هم می‌توانید به او نشان دهید که تنها نیست و همیشه می‌تواند شما را در کنار خودش داشته باشد.

برای آشنایی با سایر روش های کمک به افراد افسرده کلیک کنید.

او را تشویق به دریافت خدمات درمانی کنید

خیلی از بیماران افسرده متوجه شدت و اهمیت بیماری خودشان نیستند و آن را انکار می‌کنند. شما در کنار کارهایی که برای شاد کردن او می‌کنید، حتما او را تشویق به دریافت درمان نیز بکنید. این کار باعث می‌شود تا از تلاش هایتان برای شاد کردن فرد افسرده نتیجه بهتری بگیرید. برای آشنایی با راه های درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های شاد کردن فرد افسرده می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره