شانس در زندگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بسیاری از افراد بر این باور هستند که شانس در زندگی سبب می‌شود که اتفاقات مطلوب و یا نامطلوب به صورت غیر ارادی برای شان اتفاق بیفتد. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا شانس‌در زندگی واقعیت دارد یا خیر؟ چراکه بسیاری از این موضوع صرفا برای سرپوش گذاشتن بر روی اشتباهات خود استفاده می‌کنند. شانس در یک تعریف کلی همان قانون احتمالات است که به واسطه تفکر و رفتار انسان کنترل می‌شود؛ هر چه میزان تلاش انسان‌ها در زندگی بیشتر باشد، احتمال بروز شانس خوب در زندگی نیز بیشتر می‌شود. بنابراین کسانی که در زندگی تلاش بیشتری دارند، احتمالا از نظر دیگران افراد خوش‌شانس‌تری نیز هستند. برای اطلاع از راهکارهای افزایش شانس در زندگی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. و اگر دائم اتفاقات ناگوار برای‌تان رخ می‌دهد، حتما برای مشاوره فردی کلیک کنید.

شانس در زندگی

شانس، اقبال و یا بخت در یک تعریف کلی به معنای فرصت‌هایی است که برای فردی به یکباره ایجاد می‌شود. به این معنی که دریافت ارث و پول زیاد بدون زحمت یک خوش شانسی است. در مقابل گرفتار شدن در حادثه‌ای ناگوار بدشانسی آوردن می‌باشد.

بسیاری از مردم به داشتن شانس معتقد هستند؛ به طوری که بر این باور می‌باشند که شانس فرمان زندگی را هدایت می‌کند و بخش‌های مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از نظر روانشناسی، شانس در زندگی ناشی از احتمالات است و همینطور بین تلاش و شانس موفق شدن رابطه مستقیمی وجود دارد. در واقع اگر فرد برای رسیدن به موفقیت تلاش کند، شانس بیشتری برای رسیدن به هدفش را خواهد داشت.

شانس در زندگی یا قانون احتمالات؟

همانطور که اشاره کردیم، شانس ناشی از قانون احتمالات می‌باشد. قانون احتمالات نیز میزان ریسک و به وقوع پیوستن یک واقعه را مشخص می‌کند.

بر اساس قانون احتمالات میان اقدامات یک فرد و میزان رسیدن او به موفقیت یک رابطه مستقیم وجود دارد. در واقع فردی که برای موفق شدن تلاش بیشتری می‌کند، با احتمال بیشتری موفق خواهد شد و یا به عبارتی دیگر شانس بالاتری خواهد داشت.

بنابراین شانس غیرارادی و خارج از اختیار انسان نیست، چراکه افراد می‌توانند با تلاش کردن فرصت‌های بیشتری را در زندگی تجربه کنند و میزان شانس و احتمال بروز یک اتفاق خوشایند را برای خود افزایش دهند.

بسیاری از افراد معتقد هستند که ویژگی‌های وراثتی، محل تولد و … نیز جزئی از شانس است و کسانی که در خانواده‌های ثروتمند به دنیا می‌آیند، نسبت به افرادی که فقیر زاده هستند، خوش شانس‌ترند. در چنین حالتی افراد در انتخاب خانواده و محل تولد خود دخالتی ندارند اما می‌توانند با در نظر گرفتن قانون احتمالات، برای تغییر زندگی خود تلاش کنند. به عقیده روانشناسان افرادی که قدرت بیشتری برای دیدن فرصت‌ها در زندگی دارند، افراد خوش‌شانس‌تری هستند.

صبوری، آرام بودن، اجتناب از تصمیمات عجولانه و هیجانی می‌تواند نتیجه معقولانه‌ای در کارها داشته باشد و عده‌ای که از دور نظاره‌گر بوده‌اند، همه چیز را بر پایه شانس در زندگی بگذارند. بنابراین اینکه بخواهید اشتباهات خود را با بدشانسی پشت سر بگذارید و خودتان را تبرئه کنید که مقصر شکست‌هایتان نبوده‌اید، صرفا برای شانه خالی کردن و عدم مسئولیت پذیری است.

برای رسیدن به موفقیت در زندگی کلیک کنید.

افزایش شانس در زندگی

با توضیحاتی که ارائه کردیم، شانس در زندگی اتفاقی نیست و نتیجه رفتار، تفکر و تلاش انسان‌ها است. اگر شما می‎‌خواهید جزو انسان‌های خوش شانس باشید، لازم است با چهار قانون که میزان خوش‌شانسی شما را افزایش می‌دهد، آشنا شوید.

1.شناسایی فرصت‌ها برای داشتن شانس در زندگی

انسان‌هایی که به عنوان افراد خوش شانس شناخته می‌شوند، ریسک‌پذیر هستند و از تمامی فرصت‌ها در زندگی استقبال می‌کنند. در مقابل افراد بدشانس از کارها و فرصت‌های جدید در زندگی اجتناب می‌کنند و حتی تلاشی برای ایجاد فرصت‌های جدید نیز ندارند؛ به همین دلیل در زندگی موقعیتی را تجربه نمی‌کنند که در آن خوش شانسی نیز بیاورند.

در واقع افراد بد شانس در نتیجه عملکردهای خود، موقعیت‌های مختلف را در زندگی از دست می‌دهند و همین موضوع را ناشی از بخت و اقبال بد خود می‌دانند.

2. داشتن اعتماد به حس درونی

حسس ششم که با عنوان حس درونی نیز شناخته می‌شود از منابع معتبر برای ریسک کردن است. افرادی که به خود اعتماد دارند، در صورت قرارگیری در یک موقعیت جدید سعی می‌کنند به حس درونی‌شان اعتماد کنند و فرصت به وجود آمده را از دست ندهند.

در مقابل افرادی که به حس درونی خود اعتماد ندارند، سعی می‌کنند در مورد همه فرصت‌ها، بیش از اندازه فکر کنند و در نتیجه فرصت‌های به وجود آمده در زندگی را از دست می‌دهند. البته این موضوع به این معنی نیست که برای قدم گذاشتن در مسیر یک کار نیازی به فکر کردن نیست، اما افراد باید به اندازه‌ای فکر کنند که موقعیت‌های خود را از دست ندهند.

3.شانس در زندگی با انتظار برای موفقیت

افرادی که خوش شانس هستند، در واقع به زندگی خوش‌بین می‌باشند و توقع دارند در مقابل تلاش‌هایی که می‌کنند، موفق شوند. بدیهی است که افراد نمی‌توانند در تمامی موقعیت‌های زندگی موفق باشند اما افراد خوش بین حتی در صورت تجربه شکست نیز ناامید نمی‌شوند و باور دارند که در دفعات بعدی موفقیت حاصل می‌گردد.

افراد بدشانس دارای عقاید برعکسی هستند و در تمامی کارها بدبین می‌باشند. همین ویژگی سبب می‌شود که برای رسیدن به موفقیت هیچ تلاشی نکنند و نتیجه را بر پایه بخت بد بگذارند.

4. نگاه مثبت به زندگی

شانس در زندگی نتیجه داشتن دید مثبت به موضوعات مختلف است. معمولا افراد خوش شانس از نظر دیگران، خودشان اعتقادی به شانس در زندگی ندارند و موفقیت‌های خود را نتیجه جدیدت و تلاش خود می‌دانند. به همین دلیل سعی می‌کنند برای رسیدن به هدف و موفقیت تلاش کنند و نا امید نشوند.

افراد بدشانس با کوچکترین شکست، افکار منفی را به ذهن خود راه می‌دهند که آن‎‌ها بدشانس هستند و هر کاری کنند، نمی‌توانند موفق شوند. بنابراین برای ایجاد موقعیت‌های بهتر در زندگی تلاش نمی‌کنند.

سخن آخر

در نظر داشته باشید که این شانس نیست که به مسیر زندگی انسان‌ها جهت می‌دهد و در واقع این خود انسان است که قادر است فرصت‌های جدید را در زندگی برای خود ایجاد کند. بنابراین لازم است برای رسیدن به موفقیت، دست از نگرانی و بدبینی بردارید و سعی کنید برای دستیابی به اهداف خود تلاش کنید.

حتی اگر احساس می‌کنید با رعایت تمامی نکات گفته شده در مقاله فوق، شما همچنان دچار بدشانسی هستید، بهتر است برای دریافت راهکارهای اصولی‌تر متناسب با شرایطی که دارید، از روانشناسان مرکز مشاوره ذهن برای تغییر نگرش خود کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شانس در زندگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره