تقویت هوش هیجانی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تقویت هوش هیجانی شاید در هر سنی امکان پذیر باشد، اما هرچه آموزش‌ها زودتر صورت بگیرد، نتیجه نیز بهتر خواهد بود. مشخص شده که برای داشتن زندگی باکیفیت‌تر، شناختن خودمان و همین‌طور داشتن روابط اجتماعی موفق به هوش هیجانی نیاز داریم. به همین خاطر کاملاً طبیعی است که به دنبال شناخت هوش هیجانی و راهکارهایی برای تقویت آن باشیم. خبر خوب این است که شما با استفاده از چند راهکار ساده می‌توانید این توانایی را در خودتان افزایش بدهید. برای اینکه با راه‌های تقویت هوش هیجانی آشنا بشوید، در ادامه همراه ما باشید. به‌علاوه این نکته را در نظر داشته باشید که شما در هر سطحی از هوش هیجانی که باشید با کمک‌گرفتن از یک مشاور می‌توانید شرایط را برای خودتان بهتر کنید. پس برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

هوش هیجانی

قبل از هرچیز باید به این سؤال پاسخ بدهیم که هوش هیجانی چیست؟ سابقه هوش هیجانی در روان‌شناسی به سال‌ها پیش باز می‌گردد؛ و روان‌شناسان بسیاری راجع به این موضوع صحبت کرده‌اند. هوش هیجانی همان‌طور که از نام آن پیداست بیش از هرچیز راجع به هیجان‌های ما صحبت می‌کند. در واقع این توانایی به شما کمک می‌کند که احساسات خود را به‌خوبی بشناسید و هنگامی که درگیر هر هیجانی می‌شوید آن را شناسایی و مدیریت کنید. اما کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند از این توانایی فقط برای خودشان استفاده نمی‌کنند. آن‌ها احساسات دیگران را نیز به‌خوبی درک می‌کنند؛ و می‌توانند به‌درستی نسبت به آن واکنش نشان بدهند. برای رسیدن هر چه بیشتر به خودشناسی کلیک کنید.

اهمیت تقویت هوش هیجانی

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چرا این‌قدر از اهمیت هوش هیجانی صحبت می‌شود؟ در واقع بسیاری از مردم می‌پرسند که شناختن هیجان‌ها چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد؟ اگر به زندگی روزمره خود دقت کنید بسیاری از مشکلاتی که بین ما و دیگران پیش می‌آید به خاطر کنترلی است که بر روی هیجانات‌مان نداریم. یا شاید شما متوجه خواسته و صحبت‌های طرف مقابل نباشید. در حقیقت یکی از مشکلات جدی در روابط اجتماعی بسیاری از ما این است که نه شناختی از خودمان داریم و نه به‌خوبی می‌توانیم طرف مقابل را درک کنیم. به همین خاطر تقویت هوش هیجانی یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند ارتباطات شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

همه تأثیر هوش هیجانی به روابط اجتماعی ما ختم نمی‌شود. اینکه شما بتوانید شناخت خوبی از احساسات و دلیل رفتارهای خودتان پیدا کنید تا حد زیادی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های زندگی نیز به شما کمک کند. در حقیقت وقتی ما شناخت بهتری از خودمان داشته باشیم به‌راحتی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در هر موقعیت چه رفتاری نشان می‌دهیم. و این تأثیر بسیاری در برنامه‌ریزی‌های ما برای زندگی آینده خواهد داشت.

راهکارهای کاربردی تقویت هوش هیجانی

زمان‌هایی را با خودتان خلوت کنید

هوش هیجانی قبل از هرچیز به معنای خودشناسی است. هرچقدر شما بهتر بتوانید افکار و احساسات خود را در موقعیت‌های مختلف شناسایی کنید هوش هیجانی بالاتری خواهید داشت. به همین خاطر یکی از بهترین تمرین‌ها برای تقویت هوش هیجانی این است که در طول روز زمان‌هایی را به فکر کردن راجع به خودتان اختصاص بدهید. در این زمان‌ها بادقت احساسی که تجربه می‌کنید، افکاری که دارید و همین‌طور دلایل آنها را بررسی کنید.

ثبت روزانه افکار و احساسات

هر شب و قبل از اینکه برای خوابیدن آماده شوید اتفاقات روزی که پشت سر گذاشته‌اید را بررسی کنید. سعی کنید احساسات و افکاری که هر اتفاق در شما ایجاد کرده را شناسایی کنید. یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و همه آنچه را تجربه کرده‌اید داخل این دفتر یادداشت کنید. وقتی شروع به نوشتن می‌کنید یعنی با دقت و تمرکز بیشتری درگیر این مسئله می‌شوید؛ و خود این موضوع شما را در شناخت بهتر احساساتتان کمک می‌کند. وقتی برای یک مدت مشخص و هر روز این کار را انجام بدهید به‌تدریج متوجه خواهید شد که شما چه احساساتی را بیشتر تجربه می‌کنید؛ یا اتفاقات مختلف چه افکار و احساساتی در شما ایجاد می‌کنند.

برقراری ارتباط با دیگران

هوش هیجانی تنها به خود فرد محدود نمی‌شود. بلکه بخش مهمی از آن ارتباطات شما و دیگران را شامل می‌شود. در حقیقت کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند به‌خوبی متوجه احساسات دیگران می‌شوند. برای اینکه شما هم به این هدف برسید بهتر است روابط اجتماعی‌تان را گسترش بدهید. برخورد با افراد جدید و آشنا شدن با تجربه‌ها و افکار هرکدام از آنها باعث می‌شود که توانایی شما برای شناخت افراد و درک احساس آنها افزایش پیدا کند.

به احساسات و رفتار دیگران توجه داشته باشید

اگر می‌خواهید توانایی خود را در درک دیگران افزایش دهید اولین قدم این است که توجه خود را نسبت به آنها بیشتر کنید. وقتی کسی با شما صحبت می‌کند به‌دقت حرف‌هایش را گوش کنید. در طول صحبت‌های او چندبار از خودتان بپرسید که طرف مقابل واقعاً چه احساسی را تجربه می‌کند؟ تلاش کردن برای شناخت احساسات دیگران و همدلی داشتن با آنها از جمله راهکارهایی است که به تقویت هوش هیجانی شما کمک می‌کند. حتی می‌توانید بعضی مواقع از طرف مقابل بپرسید که چه احساسی را تجربه می‌کند؟ این کار به شما کمک خواهد کرد تا شناخت بیشتری از احساسات دیگران پیدا کنید.

واکنش‌های ناگهانی را کمتر کنید

هوش هیجانی بالا به معنای آگاهی داشتن از احساسات و افکار خودمان است. پس می‌توان گفت یکی از مواردی که با هوش هیجانی رابطه معکوس دارد رفتارهای ناگهانی است. این رفتارها اجازه فکرکردن را به شما نمی‌دهند. و به همین خاطر خودآگاهی شما را کم می‌کنند. پس سعی کنید تا جای ممکن از رفتارهای ناگهانی جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاور روش‌های کنترل هیجانات را یاد بگیرید. قبل از اینکه هر کاری انجام بدهید چند لحظه با آرامش به این سؤالات فکر کنید: اکنون چه احساسی را تجربه می‌کنم؟ چه افکاری دارم؟ چرا این احساسات و افکار در من وجود دارد؟ سپس سعی کنید بهترین واکنش به شرایط را انتخاب کنید.

نقش مشاوران در تقویت هوش هیجانی

یکی از راه‌های مهم در تقویت هوش هیجانی این است که از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در واقع گاهی اوقات بالا بردن هوش هیجانی نیاز به بعضی پیش‌نیازها دارد؛ که شاید به‌تنهایی از پس آن برنیاییم. برای مثال کودکان معمولاً احساسات و هیجانات مختلف را نمی‌شناسند. آنها ممکن است احساسات مختلفی مثل خشم یا ترس را تجربه کنند درحالی‌که نمی‌دانند چه اتفاقی برایشان افتاده یا چطور باید واکنش نشان بدهند. در این شرایط مشاورین با شناساندن هیجانات مختلف و روش‌های برخورد و کنترل آنها به رشد هوش هیجانی در کودک کمک می‌کنند. برای انجام استعدادیابی شغلی کلیک کنید.

یکی دیگر از اقدامات مشاورین استفاده از آزمون‌های هوش هیجانی است. ابزارهای مختلفی برای اندازه‌گیری هوش هیجانی وجود دارد. شما با استفاده از این آزمون‌ها متوجه خواهید شد که تا چه حد از این توانایی برخوردار هستید؛ در چه ابعادی از این موضوع ضعیف هستید و چه کارهایی باید برای تقویت آنها انجام دهید. بااین‌حال نتیجه آزمون‌ها تنها زمانی قابل‌اعتماد است که زیر نظر متخصص انجام بشود. به همین خاطر اگر انجام آزمون هوش هیجانی برای شما هم جالب است می‌توانید در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی شغلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

هوش هیجانی یعنی چه؟

به توانایی شناخت و مدیریت هیجانات خود و همین‌طور درک کردن احساس دیگران هوش هیجانی گفته می‌شود.

بهترین سن برای تقویت هوش هیجانی چه زمانی است؟

تقویت هوش هیجانی محدودیت زمانی ندارد؛ بااین‌حال مثل هر مهارت دیگری شروع تقویت آن از سنین کودکی می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره