تقویت احساسات مثبت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تقویت احساسات مثبت یکی از موثرترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت روان‌تان انجام بدهید. حتماً متوجه این موضوع شده‌اید که احساسات مثبت یا منفی هیجان‌های شبیه به خودشان را جذب می‌کنند. از طرفی هیچ‌کدام از ما دوست نداریم درگیر احساسات منفی بشویم. پس بهتر است به دنبال یک راه‌حل مناسب باشیم. تقویت احساسات مثبت یکی از بهترین کارها برای مبارزه با هیجانات منفی است. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که احساسات مثبت بیشتری دارند بهتر می‌توانند با مشکلات زندگی کنار بیایند؛ و همین‌طور احتمال درگیری آن‌ها با بیماری‌های روحی نیز کمتر خواهد بود. در ادامه راهکارهایی را برای تقویت احساسات مثبت معرفی کرده‌ایم. همچنین می‌توانید برای بهبود حال تان بر مشاوره فردی کلیک کنید.

تقویت احساسات مثبت

چرا باید به دنبال تقویت احساسات مثبت باشیم؟ تقویت احساسات مثبت فواید بسیاری برای زندگی شما دارد. به همین خاطر بهتر است به دنبال راهکارهایی باشید که شما را به این مزیت‌ها برساند. از جمله فایده‌های تقویت احساسات مثبت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بالارفتن توانایی‌های ذهنی

حتماً تجربه دارید که وقتی مضطرب یا ناراحت می‌شویم توانایی کمتری برای تمرکز کردن روی مسائل مختلف داریم. اما وقتی احساس شادی و سرزندگی می‌کنید به کارهای‌تان نیز بهتر می‌رسید. به همین خاطر گفته می‌شود که احساسات مثبت در بالارفتن توجه و تمرکز نقش دارند. یا حداقل مانع این می‌شوند که شما به دلیل اضطراب و افسردگی توانایی ذهنی‌تان را از دست بدهید.

مبارزه بهتر با مشکلات زندگی

وقتی ناراحت و پر از دغدغه هستید توانایی لازم برای مبارزه با مشکلات زندگی ندارید. در این شرایط خیلی از ما کارهایی انجام می‌دهیم که شرایط را از آنچه هست هم، بدتر می‌کند. اما تحقیقات نشان داده کسانی که مقاومت ذهنی و روحی بالاتری دارند در مقابل مشکلات نیز مقاوم‌تر هستند. آن‌ها اتفاقات منفی را بیشتر از اینکه گرفتاری یا مشکل بدانند به‌عنوان یک چالش نگاه می‌کنند که باید آن را حل کرد. همین موضوع می‌تواند توانایی آن‌ها را برای تغییر شرایط بهتر کند.

تقویت احساسات مثبت لازمه سلامت روان

احساسات منفی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که شما را درگیر بیماری‌های روحی می‌کند. وقتی شما هیجان‌هایی مثل غم را تجربه می‌کنید طبیعتاً افکار منفی هم به سراغ‌تان می‌آیند. و وقتی این حالت ادامه پیدا کند شما دچار مشکلاتی مثل بیماری‌های روحی می‌شوید. اما احساسات مثبت مانند سدی هستند که به شما کمک می‌کنند از بیماری‌های روحی در امان باشید.

راهکارهایی برای تقویت احساسات مثبت

تمرینات آرام‌سازی

یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت احساسات مثبت تکنیک‌های آرام‌سازی هستند. این روزها شما نام روش‌هایی مانند ریلکسیشن یا یوگا را بیشتر از قبل می‌شنوید. انجام این تمرین‌ها به شما کمک می‌کند که قدرت توجه و تمرکزتان را بالا ببرید؛ و به‌علاوه احساسات منفی را از خودتان دور کنید. به همین خاطر توانایی بیشتری برای جذب احساسات مثبت خواهید داشت. برای انجام تکنیک های آرام سازی خود کلیک کنید.

اوقات فراغت داشته باشید

یکی از مشکلاتی که احساسات مثبت را از شما دور می‌کند این است که زمانی را برای تفریح در نظر نمی‌گیرید. همه ما در کنار کار و فعالیت‌های روزانه نیاز داریم تا زمان‌هایی را نیز برای خودمان داشته باشیم. پس سعی کنید در برنامه روزانه یا حداقل هفتگی خود ساعت‌هایی را برای کارهایی در نظر بگیرید که آنها را دوست دارید. این کار باعث می‌شود انرژی بیشتری برای فعالیت‌های هفتگی خود داشته باشید.

به اتفاقات روزمره توجه کنید

این روزها همه ما آن‌قدر درگیر دغدغه‌های زندگی هستیم که توجهی به اتفاقات کوچک نمی‌کنیم. اما اگر به دنبال راهی برای تقویت احساسات مثبت هستید از کنار اتفاقاتی که در طول روز برایتان پیش می‌آید ساده نگذرید. موضوعات ساده‌ای مثل غذا خوردن در کنار خانواده از جمله چیزهایی هستند که می‌توانید برای آنها قدردان باشید. یادتان باشد تحقیقات نشان می‌دهد هرچه شما بتوانید احساساتی مثل قدردانی و شکرگزاری را در خودتان پرورش بدهید احساسات روحی مثبت‌تری را هم تجربه خواهید کرد.

تقویت احساسات مثبت با برقراری رابطه اجتماعی

ارتباط اجتماعی و احساس حمایت شدن یکی از بهترین راهکارها برای تقویت احساسات مثبت است. هیچ‌کدام از ما تنهایی را دوست نداریم. تنهایی اگرچه گاهی اوقات خوب است اما اگر از حد بگذرد باعث بروز مشکلات روحی بسیاری می‌شود. در مقابل وقتی احساس کنید کسانی را دارید که می‌توانید با آن‌ها وقت بگذرانید یا در زمان مشکلات از آن‌ها کمک بخواهید این موضوع باعث می‌شود که آرامش بیشتری را تجربه کنید.

سبک زندگی سالمی داشته باشید

تغذیه، خواب کافی و به‌خصوص ورزش منظم از جمله روش‌هایی هستند که مقاومت شما را در برابر افسردگی و اضطراب بالا می‌برند. به‌علاوه تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش باعث آزادسازی هورمون‌های شادی و آرامش‌بخش در بدن شده و از این طریق به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید.

معنویت را جدی بگیرید

در سال‌های اخیر معنویت بیشتر از همیشه موردتوجه روان‌شناسان قرار گرفته است. روان‌شناسان متوجه شده‌اند که شخصیت‌های معنوی سلامت روان بالاتری را نسبت به دیگران تجربه می‌کنند. مهم نیست که شما چه تفسیری از مسائل مذهبی داشته باشید؛ بلکه آنچه اهمیت دارد اعتقاد شما به این است که یک نیروی ماورایی در کنارتان وجود دارد. کسانی که چنین چیزی را باور دارند به‌مراتب آرامش بالاتری داشته، در انجام کارهایشان نیرو و انگیزه بیشتری دارند؛ و در مواجهه با مشکلات نیز کمتر مضطرب می‌شوند.

برای تقویت احساسات مثبت لبخند بزنید

شاید برای‌تان جالب باشد اگر بگوییم ذهن شما نمی‌تواند تفاوت بین خنده واقعی و مصنوعی را تشخیص بدهد. وقتی شما شروع به لبخند زدن می‌کنید پس از مدتی احساسات مثبت دیگری را نیز تجربه خواهید کرد. این موضوع دلیلی است که باعث شده اتاق‌هایی برای خنده در بعضی از کشورها ایجاد بشود. پس اگر به دنبال راهی برای تقویت احساسات مثبت هستید بهتر است لبخند زدن را از همین حالا شروع کنید.

مشکلات‌تان را یادداشت کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای کم‌کردن استرس این است که مشکلات‌تان را یادداشت کنید. این کار در درجه اول احساسات منفی شما را کمتر می‌کند. اما یکی دیگر از فایده‌های آن این است که ذهنتان نظم بیشتری پیدا می‌کند. وقتی مشکلات در ذهن ما هستند گاهی احساس می‌کنیم که درگیر مسائل بسیاری هستیم. به‌علاوه ممکن است این مسائل آن‌قدر گیج‌تان کند که نتوانید راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کنید. وقتی شروع به نوشتن مطالب می‌کنید متوجه می‌شوید مسائل آن‌قدرها که فکر می‌کردید هم زیاد یا غیرقابل‌حل نیستند؛ و از این طریق احساس آرامش بیشتری پیدا می‌کنید.

کمک روانشناس در تقویت احساسات مثبت

اگر به دنبال تقویت احساسات مثبت هستید می‌توانید از یک روان‌شناس کمک بگیرید. مشاورین در این مسیر از دو جهت به شما کمک خواهند کرد.

درمان بیماری‌های روحی

وقتی ما درگیر مشکلاتی مثل اضطراب و افسردگی می‌شویم تصورمان این است که دیگر هرگز خوب نخواهیم شد. در این شرایط بهترین و مهم‌ترین کار این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک می‌کنند با افکار و احساسات منفی مبارزه کنید. در واقع با این کار شما از تجربه احساسات و افکار منفی راحت می‌شوید. و این می‌تواند نقطه شروعی برای تجربه احساسات مثبت باشد.

کمک به بهتر کردن زندگی

برخلاف تصور بسیاری از ما روان‌شناسان تنها به برطرف‌شدن بیماری‌های روانی کمک نمی‌کنند. شما در هر شرایطی از زندگی خود که باشید می‌توانید برای تجربه آرامش و نشاط بیشتر از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با آموزش مهارت‌هایی مثل کنترل هیجانات یا حل مسئله به شما کمک می‌کنند سلامت روان خود را از آنچه هست بالاتر ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا بیماران روحی هم می‌توانند احساسات مثبت را تجربه کنند؟

بله؛ اولین قدم برای رسیدن به این هدف این است که برای درمان بیماری‌تان تلاش کنید. سپس می‌توانید شرایط خود را بهتر کرده و احساسات مثبت را وارد زندگی‌تان بکنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره