زندگی با خانواده همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زندگی با خانواده همسر یکی از چالش‌های جدی برای بعضی از زوجین است. اگرچه درگذشته زندگی با خانواده همسر بسیار رایج بود؛ و کمتر کسی زندگی خود را به‌صورت مستقل شروع می‌کرد؛ امروزه دختران و پسران دوست دارند که زندگی‌شان را جدا از خانواده‌ها شروع کنند. ترس از دخالت خانواده‌ها، ازدست‌دادن استقلال و مشکلاتی که ممکن است در رابطه ما و خانواده همسرمان پیش بیاید از جمله دلایلی هستند که ما را برای زندگی با خانواده همسر بی‌میل می‌کنند. بااین‌حال گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که شما مجبورید حداقل برای مدت کوتاهی در کنار خانواده همسرتان زندگی کنید. اگر می‌خواهید در این شرایط از بروز مشکلات جلوگیری کنید باید حواستان به بعضی مسائل باشد. در ادامه این مسائل را بررسی می‌کنیم. به‌علاوه به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از مشاوره خانواده بسیار مفید است.

زندگی با خانواده همسر

استقلال تمایلی درونی است که همه ما از دوران نوجوانی آن را در خود احساس می‌کنیم. زندگی با خانواده خود و همسر تا حدودی با این تمایل منافات دارد. پس زن و شوهرها برای جلوگیری از چالش های پیش رو معمولا میلی به زندگی با خانواده همسرشان ندارند.

ازبین‌رفتن حریم خصوصی

زندگی با خانواده همسر می‌تواند مساوی با ازبین‌رفتن حریم خصوصی باشد. در این شرایط خانواده از همه چیز زندگی شما مثل زمان رفت‌وآمد یا حتی و قهر و آشتی‌هایتان خبر دارند. شاید خیلی اوقات مجبور شوید حتی زمان شام و نهار خود را با آن‌ها تنظیم کنید. این شرایط می‌تواند بعد از مدتی برای‌تان خسته‌کننده شده و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

دخالت خانواده همسر

گاهی اوقات وقتی حریم خصوصی زندگی شما از بین می‌رود، خانواده همسرتان به خودشان اجازه می‌دهند که در زندگی شما دخالت کنند. همین شرایط می‌تواند مشکلات زندگی شما را چندین برابر کند. در ادامه راجع به اینکه با دخالت‌های خانواده همسر چطور برخورد کنید صحبت خواهیم کرد. بااین‌حال اگر احساس می‌کنید به تنهایی از پس این شرایط برنمی‌آیید بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

برای جلوگیری از دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی کلیک کنید.

اختلافات مالی

یکی از مشکلاتی که زندگی با خانواده همسر می‌تواند به همراه داشته باشد هزینه‌هایی است که به وجود می‌آید. مثلاً بعضی از پدر و مادرها انتظار دارند که فرزندشان به‌ازای خانه‌ای که در آن نشسته حداقل در مخارج خانه به آن‌ها کمک کند. به‌علاوه بعضی از مواقع خانواده همسر به درآمد فرزندشان وابسته هستند. یا حتی ممکن است همسر شما از نظر اقتصادی به خانواده‌اش وابسته باشد. در این شرایط احتمال بروز اختلاف و ناراحتی بیشتر خواهد شد.

فروشگاه آرامیس

اختلاف در خانه‌داری و اداره امور زندگی

یکی از مزایای استقلال این است که شما می‌توانید زندگی خود را هرطور که دوست دارید پیش ببرید. اما زندگی با خانواده همسر این موضوع را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال خانم‌ها مجبورند بیشتر اوقات با مادر همسرشان آشپزی کنند. یا شاید خانواده‌ها راجع به نحوه مدیریت مالی، اختلافاتی که بین‌تان پیش می‌آید و بسیاری مسائل دیگر صحبت‌هایی بکنند که شما آن‌ها را دوست نداشته باشید.

کاهش اعتمادبه‌نفس همسر

یکی از خوبی‌های زندگی مستقل این است که شما مدیریت زندگی را یاد می‌گیرید. و این می‌تواند تأثیر بسیاری در اعتمادبه‌نفس شما داشته باشد. اما وقتی با خانواده همسرتان زندگی می‌کنید ممکن است بسیاری از مواقع آن‌ها برای شما تصمیم بگیرند. این موضوع باعث می‌شود که شما یا همسرتان به آن اعتمادبه‌نفسی که باید، نرسید. و در نتیجه در آینده نیز شروع زندگی مستقل برای‌تان دشوار باشد.

مزایای زندگی با خانواده همسر

کمک‌های خانواده همسر

زندگی در کنار خانواده همسر می‌تواند بعضی از نگرانی‌ها را از بین ببرد. اعضای خانواده همسر می‌توانند در امور خانه و مخصوصاً بچه‌داری به شما کمک کنند. این شرایط به‌خصوص زمانی که شما زندگی را تازه شروع کرده‌اید و در بعضی مسائل بی‌تجربه هستید به شما کمک خواهد کرد.

عدم احساس تنهایی

اگر همسر شما هم بیشتر اوقات روز را در محل کارش می‌گذراند، زندگی با خانواده همسر می‌تواند احساس تنهایی‌تان را از بین ببرد. اگر مستقل زندگی می‌کردید تمام ساعت‌هایی که همسرتان نبود را می‌بایست به تنهایی می‌گذراندید. و این می‌تواند بعد از مدتی خسته‌کننده باشد. اما حالا می‌توانید بعضی از ساعت‌هایتان را در کنار خانواده همسر پر کنید.

نکاتی که باید در زندگی با خانواده همسر توجه کنید

با فرهنگ خانواده همسرتان آشنا شوید

یکی از نکاتی که می‌تواند خیلی به شما کمک کند این است که فرهنگ خانواده همسرتان را بشناسید. هرچقدر بیشتر بتوانید با افکار و عقاید این خانواده آشنا بشوید زندگی در کنار آن‌ها نیز برای‌تان راحت‌تر خواهد بود. این نکته را به خاطر داشته باشید که بهترین زمان برای این آشنایی دوران پیش از ازدواج است.

با دید منفی شروع نکنید

یکی از دلایل مشکلاتی که زندگی با خانواده همسر به دنبال می‌آورد این است که شما از ابتدا به این موضوع با یک دید منفی نگاه می‌کنید. طبیعتاً وقتی ذهن شما منفی باشد مسائل مختلف را هم منفی تفسیر می‌کنید. یا حتی بیشتر از آن‌ها ناراحت می‌شوید. به همین خاطر بسیاری از مشاورین توصیه می‌کنند قبل از شروع زندگی با خانواده همسر، پیش‌داوری را کنار بگذارید.

برای رفع دعواهای خانوادگی کلیک کنید.

کمال‌گرایی ممنوع

یکی از اشتباهات رایج اغلب زوج‌های جوان این است که می‌خواهند در نظر خانواده همسر خود بیش از حد کامل و بی‌نقص باشند تا اعضای خانواده همسر فرصت هیچ‌گونه نقدی به آن‌ها نداشته باشد. یا احساس کنند که او بهترین گزینه برای فرزندشان بوده است. بااین‌حال دقت کنید که این کار علاوه بر خستگی روحی و جسمی برای شما، دیگران را نیز به این وضعیت عادت می‌دهد. در نتیجه اگر زمانی نتوانید یا نخواهید که این‌گونه رفتار کنید مشکلات زیادی با اطرافیان خواهید داشت. پس بهتر است از ابتدا در رفتارتان میانه‌رو باشید.

تعیین حد و مرزها هنگام زندگی با خانواده همسر

قبل از ازدواج و در جلساتی که برای آشنایی دارید راجع به حد و مرزهای زندگی مشترکتان صحبت کنید. بعضی مسائل مثل میزان رفت‌وآمد با خانواده همسر و یا موضوعاتی که باید در حریم خصوصی خودتان نگه داشته شوند را مشخص کنید. وقتی شما از ابتدا در رفتارهای‌تان این حد و مرزها را رعایت کنید، دیگران هم متوجه می‌شوند که تا چه حد می‌توانند به شما نزدیک بشوند. و چه نکاتی را باید رعایت کنند. شما حتی اگر زندگی با خانواده همسر تان را انتخاب کرده باشید، می‌توانید این مرزها را به نحوی رعایت کنید. برای آشنایی با نحوه تعیین حدود رابطه با خانواده همسر کلیک کنید.

قاطعیت همراه با حفظ احترام

اگر شما با موضوعی مخالف هستید بهتر است مخالفت خود را بیان کنید. سکوت شما در برابر این شرایط می‌تواند مشکلات بسیاری را در آینده برایتان ایجاد کند. اما دقت داشته باشید که بیان مخالفت راه‌های مشخصی دارد. برای مثال بهتر است با حفظ احترام خانواده همسرتان دلایل خود را برای مخالفت بیان کنید. این کار علاوه بر اینکه از اختلاف جلوگیری می‌کند به دیگران نیز نشان می‌دهد که نباید وارد حریم شخصی شما بشوند.

پرهیز از دعوا و اختلاف

تا جای ممکن سعی کنید از اختلاف و دعوا با خانواده همسرتان خودداری کنید. یادتان باشد که این مسئله می‌تواند احترام و جایگاه شما را تحت‌تأثیر قرار بدهد. اگر در شرایطی قرار می‌گیرید که خانواده همسرتان با شما به‌تندی رفتار می‌کنند بهتر است تلاش کنید تا شرایط را به حالت آرامش برگردانید.

در زندگی با خانواده همسر سخت‌گیر نباشید

گاهی اوقات اختلافات با خانواده همسر از یک موضوع ساده شروع می‌شود. این در حالی است که اگر خوب فکر کنید می‌بینید  می‌توانستید به‌راحتی از کنار این موضوع بگذرید. پس می‌توان گفت برای زندگی با خانواده همسر می‌بایست از بعضی مسائل چشم‌پوشی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از بروز اختلافات جدی‌تر جلوگیری کنید.

حفظ حریم خصوصی خانواده همسر

همان‌طور که مهم است زوج‌های جوان بر حفظ حریم خصوصی خود تأکید داشته باشند شما نیز باید به حریم خصوصی خانواده همسرتان احترام بگذارید. بی‌توجهی به این موضوع و تلاش برای سردر آوردن از همه چیز می‌تواند جایگاه شما را پیش خانواده همسر خراب کند.

دخالت ندادن همسر در اختلافات

یکی از بدترین احساسات این است که یک نفر بر سر دوراهی عاطفی قرار بگیرد. پس اگر اختلافی با خانواده همسرتان پیدا کرده‌اید سعی کنید تا جای ممکن او را درگیر این موضوع نکنید. بعضی از خانم‌ها یا آقایان توقع دارند که همسرشان در این شرایط طرف آن‌ها را بگیرد. اما به خاطر داشته باشید که شما با این کار فشار روانی بسیاری را برای همسرتان می‌خرید. و حتی به بیشتر شدن اختلافات دامن می‌زنید.

برای آشنایی با راه های حل اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

کمک‌گرفتن از مشاور

زندگی با خانواده همسر درهرصورت با مشکلاتی همراه است که پیامد آن می‌تواند آسیب‌های جسمی و روانی در بلندمدت باشد. زوج‌های جوان باید بدانند که مشکلات با خانواده همسر با دعوا و بی‌احترامی قابل‌حل نیست. در واقع این روش‌ها بیشتر از آن که به حل مشکل کمک کند باعث دشمنی و کینه بین زوجین و خانواده همسر می‌شود. درصورتی‌که مشکلاتی  پیش آمده که با گفتگوی آرام و منطقی قابل‌حل شدن نیست بهترین کار مشورت گرفتن از مشاور خانواده است. روان‌شناس و مشاور خانواده به بررسی همه‌جانبه شرایط و اوضاع می‌پردازد؛ و بر اساس آن راهکارهای مختلفی را به زوجین آموزش می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده و همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

اگر خانواده همسر در کارهای زندگی‌ام دخالت کردند چطور با آن‌ها برخورد کنم؟

بهتر است با رعایت ادب و احترام حد و مرزهایتان را برای آن‌ها مشخص کنید. برای این کار می‌توانید وقتی نظری به شما می‌دهند دلایل خود را برای مخالفت با آن بیان کنید. و یا اگر سؤالی می‌پرسند به آن جواب ندهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره