قرص پاروکستین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص پاروکستین برای بیماری‌هایی تجویز می‌گردد که با اعصاب و روان فرد مرتبط است. اختلالات روانی مانند افسردگی، پانیک، استرس پس از سانحه، وحشت زدگی و انواع وسواس های فکری و عملی از جمله بیماری هایی هستند که زمینه استفاده از این دارو را فراهم می‌آورند. اما فراموش نشود استفاده خودسرانه از این دارو به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، فردی که با مشکلات روانی مواجه است بدون نیاز به دارو و با استمرار مشاوره با روانشناس درمان خواهد شد. برای دریافت درمان و مشاوره افسردگی کلیک کنید.

قرص پاروکستین

قرص پاروکستین از انواع داروهای بازدارنده محسوب می‌شود. مصرف پاروکستین به عنوان داروی مهار کننده سروتونین در کاهش نشانه‌های انواع اختلالات روانی مانند استرس پس از سانحه، اضطراب فراگیر و انواع افسردگی ها استفاده می‌شود. موارد مصرف این دارو الزاما توسط روانپزشک تجویز می‌گردد. غلظت این دارو به شکلی است که پس از گذشت 4 تا 6 ساعت پس از مصرف در خون به حداکثر می‌رسد و به میزان95% به پلاسمای خون وابسته است.

این دارو علاوه بر تاثیری که در درمان بیماری های روانی همچون افسردگی، وسواس فکری عملی، هراس یا پانیک و اختلال پس از قاعدگی دارد، اخیرا در مواردی که بیمار دچار سردردهای مزمن است و یا از دردهای عصبی دیابتی رنج می‌برد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای آشنایی با علائم افسردگی پنهان کلیک کنید.

عوارض جانبی مصرف قرص پاروکستین  ۲۰

مصرف این دارو حتما باید تحت نظارت پزشک و با تجویز او صورت گیرد؛ چرا که می‌تواند در دراز مدت عوارض نامطلوبی را برجای گذارد. مهم‌ترین عارضه مشاهده شده در بین بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کنند، حالت تهوع است. اگر چه معمولا در اوایل دوره مصرف و به صورت خفیف اتفاق می‌افتد. عوارض دیگری همچون سردرد، کاهش یا افزایش بی رویه وزن، گیجی و خواب آلودگی، خشک شدن دهان و افزایش تعرق هم در بین بیمارانی که از داروی پاروکستین استفاده می‌کنند دیده می‌شود. برای آشنایی با سایر داروهای ضد افسردگی کم عارضه کلیک کنید.

اما مهم‌ترین پیامد منفی آن اقدام به خودکشی است. گزارش اقدام به خودکشی و یا ایجاد رفتارهای تهاجمی از جانب کسانی که تحت مصرف داروی پاروکستین قرار گرفته‌اند، پزشکان را نسبت به تجویز این دارو دچار تردید ساخته است. عوارض دیگر این دارو را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

فروشگاه آرامیس
  • حساسیت پوستی و خارش پوست
  • مشکلات بینایی و ضعف دید
  • نوسانات خلقی

موارد منع استفاده از قرص پاروکستین

با توجه به عوارض ذکر شده در برخی موارد بیمار به دلیل شرایط بدنی خود از مصرف این دارو منع خواهد شد.

  • خانم های باردار یا شیرده باید شرایط خود را به پزشک معالج اطلاع دهند.
  • اگر بیماران دچار بیماری های فلبی، کبدی، دیابت یا مشکلات خونی هستند، مجاز به مصرف این دارو نیستند.
  • اگر بیماران سابقه خونریزی معده دارند، باید در زمان معاینه، پزشک خود را آگاه سازند تا داروی دیگری را تجویز نماید.
  • در شرایطی که بیمار هم زمان تحت درمان الکتریکی هم قرار دارد نسبت به مصرف داروی پاروکستین باید محتاط باشد و حتما نظر پزشک معالج را جویا شود.

برای آشنایی بیشتر با سایر داروهای اعصاب و روان کلیک کنید.

روش مصرف قرص پاروکستین

بسته به شرایط بیمار، پزشک متخصص، در یک یا چند نوبت دستور مصرف این دارو را تجویز می کند.

در صورتی که استفاده از این دارو در یک نوبت تجویز شود، تفاوتی در زمان استفاده ندارد و هر زمان که بیمار احساس راحتی دارد می‌تواند آن را استفاده کند. اما نکته مهم این است که بسته به اینکه مصرف پاروکستین سبب خواب آلودگی و گیجی می‌شود، باید در مواقعی که قصد رانندگی یا رفتن به بیرون از منزل را دارید از مصرف آن اجتناب نمایید.

در شرایطی که بیمار به دلیل بیماری روانی پانیک تحت درمان قرار گرفته است و طبق نظر پزشک ملزم به استفاده از پاروکستین می‌شود باید دقت کافی را نسبت به دستورات پزشک داشته باشد و دقیقا متناسب با آن عمل کند. زیرا در هفته اول درمان احتمال افزایش اضطراب بالا می‌رود. در این موارد معمولا مصرف این دارو با دوز کم شروع می‌شود. برای آشنایی با سایر روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

توصیه های زیر را جدی بگیرید

مصرف داروی پاروکستین سبب می‌شود که بیمار نسبت به نور واکنش نشان دهد. به همین دلیل در طول دوره درمان کمتر در معرض نور مستقیم قرار بگیرید.

از مصرف الکل و داروی پاروکستین به صورت همزمان جدا اجتناب نمایید زیرا عوارض منفی این دارو به شدت افزایش می‌یابد.

احتمال مسمومیت دارویی به واسطه استفاده از پاروکستین زیاد است به همین دلیل دقیقا به همان میزان تجویز استفاده کنید.

در مواردی که بیمار مبتلا به دیابت است حتما به طور روزانه سطح قند خون خود را کنترل نماید، زیرا احتمال بروز تغییر افزایش می‌یابد.

اکیدا توصیه می‌شود دارو تحت نظر روانپزشک استفاده شود و دوره درمان طبق نظر پزشک تکمیل شود، استفاده بیش از حد و یا قطع آن زودتر از زمان مشخص باعث عوارض روانی متعددی در فرد خواهد شد. درصورتی که در حال حاضر و یا در گذشته این دارو را مصرف کرده‌اید و همچنان با اختلالات روانی مواجه هستید حتما با یک روانشناس متخصص مشاوره داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

اگر بیمار مصرف داروی پاروکستین را فراموش کرد، چه اقدامی نماید؟

اگر ترتیب زمانی مصرف دارو به دلیل فراموشی بیمار بهم بخورد به محض اینکه آگاه شد، دارو را مصرف نماید اما از اینکه مقدار دارو را به صورت دوبرابر مصرف کند جدا خود داری نماید.

اگر بیمار مجبور به استفاده از فرم مایع داروی پاروکستین و شربت های ضد اسید معده باشد، تکلیف چیست؟

در این شرایط مصرف دارو باید به فاصله زمانی 2 ساعت از داروی قبلی مورد استفاده قرار گیرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره