کودکان طلاق در مدرسه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مشکلات کودکان طلاق در مدرسه به طور واضح نمود پیدا می‌کند. این موضوع در مورد کودکانی که شرایط نامساعدی دارند و یا والدین آن‌ها پس از جدا شدن، باز هم با مسائل حل نشده دارند، بیشتر به چشم می‌خورد. والدین و آموزگاران با در نظر گرفتن مسائل این کودکان می‌توانند از مشکلات آن‌ها کم کرده و به بهبود عملکردشان در مدرسه کمک کنند. شاید از نظر شما چیزی تغییر نکرده باشد، اما کودک و نوجوان شما متوجه عدم حضور یکی از والدین و تغییر شرایط هست و زاویه دید او با شما کاملا فرق می‌کند. به همین منظور حتما در مورد فرزند خود از خدمات مشاوره طلاق استفاده نمایید.

شرایط روحی کودکان پس از طلاق

1ـ ترس از جدایی و ترک شدن توسط والدین. اضطراب اینکه چه کسی از او مراقبت خواهد کرد و چه کسی او را ترک خواهد کرد

2ـ نگرانی از آینده. آیا اینکه والد باقیمانده توانایی اداره و مدیرت همه چیز را دارد یا نه. آیا ازدواج خودش در آینده مانند والدینش با شکست روبرو می‌شود یا نه

3ـ استرس و آشفتگی روزانه برای انجام تکالیف و کارهای شخصی

4ـ احساس گناه راجع به اینکه در جدایی والدین نقش داشته‌اند یا نه. و آیا می‌تواند جلوی آن را بگیرد؟

برای آشنایی بیشتر با مسائل مربوط به فرزندان طلاق کلیک کنید.

مشکلات کودکان طلاق در مدرسه

با توجه به تحقیقات صورت گرفته این کودکان از لحاظ درسی پایین‌تر از همکلاسی‌های خود که والدین آن‌ها از هم جدا نشده اند، هستند. مدرسه نقش مهمی در زندگی کودکان دارد اما برای فرزندان طلاق از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا برای بچه‌های طلاق مدرسه تنها مکانی است که بر اثر طلاق تغییر نیافته و آن را به چشم یک پناهگاه مطمئن می‌بینند. در واقع طلاق برای کودکان در سنین مدرسه، تجربه‌ای بد و خطرناک است و مشکلاتی را به همراه دارد.

کودکان‌طلاق 6 تا 12 ساله در مدرسه

کودکان در این سن می‌توانند نظم جمعی و ارتباط را بفهمند، مقررات را رعایت کنند و رابطه‌ای دوستانه با همسالان خود داشته باشند. آن‌ها زمانی که بتوانند نتیجه مطلوبی از فعالیت خود در میان دوستان و مدرسه کسب کنند، اعتماد به نفس بالایی خواهند داشت. در سال‌های اول مدرسه، پس از جدایی، بچه ها حس اندوه و رنج داشته و دلتنگ خانواده می‌شوند. خود را گناهکار می‌دانند و همه این‌ها باعث کمبود و نقص در مسائل تحصیل و آموزشی او می‌شود. در این دوره کودکان از کشمکش و مشاجره بسیار آسیب می‌بینند. به همین دلیل کودکان طلاق در مدرسه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند

کودکان طلاق 13 تا 18 ساله در مدرسه

مهم‌ترین تغییر در سن بلوغ، آزادی و اتکا به خویشتن است. در این زمان، تغییرات اخلاقی و شخصیتی، سرپیچی از دستورات والدین مشاهده می‌شود. که بخشی از آن به هویت یابی نوجوان باز می‌گردد.

اندیشه‌ها و ارزش‌های کودک در این دوره دستخوش تغییر است. زمانی که جدایی در این سنین اتفاق بیافتد، نوجوان تنش‌های گوناگون را حس می‌کند. خشم، حس تقصیر و دلهره از رایج‌ترین مشکلاتی است که آن‌ها را درگیر می‌کند. اگر پدر و مادر مشاجرات خود را در مقابل او بروز دهند، او از هر دو نفر کناره گیری کرده و احساس تنهایی می‌کند. اینجاست که کمبود عاطفی و نقص‌های آموزشی و درسی جدی در کودکان این سن مشاهده می‌شود.

برای کسب اطلاع درباره سن مناسب طلاق برای کودکان کلیک کنید.

نقش والدین در کاهش مشکلات کودکان طلاق در مدرسه

والدین بایستی پس از جدایی، با کودکان خود مدارا کنند و رفتار آن‌ها طوری نباشد که گویی کودک یکی از والدین خود را از دست داده است. هر دو باید با او در ارتباط باشند. امکانات اقتصادی و شرایط یک زندگی آرام را برای او فراهم کنند. به یک نقطه نظر مشترک برسند که کودک در کنار کدامیک از آن‌ها زندگی کند. با آموزگار و مربیان مدرسه فرزند خود در ارتباط باشند و برای آن‌ها توضیح دهند که ازهمسرشان جدا شده‌اند.

بی اطلاعی آموزگار از شرایط شاگرد در این زمان خوب نیست. زمانی که نمره خوب یا موفقیتی کسب می‌کند، او را تشویق کنند و با رفتار خاص پاداش دهند. به صحبت های او خوب گوش کنند و مشکلات احساسی او را که بر عملکردش در مدرسه تأثیر می‌گذارد، درک کنند. اگر والدی هستید که با او زندگی نمی‌کنید، در جریان حال و فعالیت‌های مدرسه او باشید. برای تفریح و گردش او داوطلب شوید، حتی اگر مجبور باشید با همسر سابق‌تان روبرو شوید. مسئولیت امور بزرگسالان را از آن‌ها بگیرید، نباید حس کنند که باید نجات دهنده باشند. با دوستان فرزندتان آشنا شوید و با آن‌ها گفتگو کنید.

رفتار مربیان مدرسه با بچه های طلاق

برخورد با کودکان طلاق و درک او از طرف آموزگار و مربیان مدرسه باید حساب شده باشد. رفتار درست و برنامه ریزی شده آن‌ها از شدت مشکلات دانش آموزان طلاق می‌کاهد. مربیان معمولأ از خانواده، که شامل پدر و مادر و فرزند است، صحبت می‌کنند. اما باید توجه داشته باشند که این کار به نوعی جهت گیری است و باید از آن پرهیز کنند. وقتی از خانواده های تک والدی یا طلاق صحبت می‌کنند، این امر دور از هرگونه سوگیری مثبت یا منفی باشد.

رفتار آموزگاران و مربیان بایستی دور از ترحم و قضاوت باشد. تبعیض (چه خوب یا بد)، بین آن‌ها و سایر دانش آموزان دیگر قائل نشوند. از دانش آموزان طلاق بخواهند در مورد خانواده خود با آن‌ها صحبت کنند و مشکلات خود را با آن‌ها در میان بگذارند. البته این کار نباید اجباری باشد و دانش آموز داوطلبانه آن را انجام دهد.

مربیان با استفاده از کتاب های درسی و مطالبی که راجب خانواده وجود دارد، با شاخ و برگ دادن به آن، در خصوص طلاق و علت‌های آن صحبت کنند. به هیچ وجه احساس دلسوزی و محبت افراطی به دانش آموزان طلاق نداشته باشند، به گونه ای که او فکر کند دچار بزرگترین مصیبت دنیا شده است.

برای آشنایی بیشتر با نحوه برخورد با دانش آموزان طلاق کلیک کنید.

مشکلات درسی بچه های طلاق

بسیاری از دانش آموزان طلاق ممکن است از شرایط خود سوء استفاده کنند و درس نخوانند. مربیان بایستی برنامه درسی ویژه‌ای برای آن‌ها طراحی کنند که همراه با توجه به مسائل روانی و شرایط خانوادگی او باشد. دانش آموزان طلاق ممکن است بخواهند در مورد مسأله طلاق والدینشان، سر کلاس، حتی غیر مرتبط با موضوع درسی صحبت کنند، مربیان بایستی به صحبت‌های آن‌ها خوب و با دقت گوش کنند و برخورد مناسب داشته باشند. بسیاری از کودکان طلاق ممکن است واکنش‌های تند و رفتارهایی از روی خشم داشته باشند، که مربیان باید این موضوع را با خانواده آن‌ها و مشاورین مدرسه در میان بگذارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره