نقش خانواده در اضطراب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نقش خانواده در اضطراب فرد طی بررسی‌های به عمل آمده بسیار پررنگ تعیین گشته است. روش تربیتی، دیدگاها و باورهای خانواده بر روی فرزندان تاثیر گذاشته و تمامی جوانب فکری و رفتاری او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اضطراب نیز ریشه در تفکر و باورهای شما نسبت به مسائل پیرامونی دارد.

بنابراین خانواده را می‌توان منشا بسیاری از اختلالات اضطرابی دانست و با مطالعه بر سیستم خانواده و ایجاد تغییراتی در آن‌ها یک یا چند عامل استرس زا را از بین برد و یا تاثیر آن را به طور چشم گیری کاهش داد. متخصصان روانشناسی برای کمک به افراد دچار اضطراب گاه ایجاد تغییرات اساسی در خانواده را ضروری دانسته و مشاوره خانواده را پیشنهاد می‌کنند. در ادامه درباره رابطه اضطراب با سیستم خانواده توضیحات کامل‌تری آورده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در اضطراب همراه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

نقش خانواده در اضطراب

خانواده به عنوان اولین اجتماعی که به آن وارد می‌شویم، به ما چگونگی زندگی کردن را می‌آموزد. پس نطفه باورهای ما در دوران کودکی و در خانواده شکل می‌گیرد. خانواده می‌تواند در موقعیت های بحرانی شما را آرام کرده و یا نه استرس زیادی تحمیل کند. برای آنکه نقش خانواده در اضطراب را درک کنید، در ادامه ابتدا تعریفی از اضطراب آورده ایم.

اضطراب چیست؟

اضطراب واکنشی منفی از فرد است که در سیستم های جسمی، رفتاری و روحی شخص بروز می‌یابد. اضطراب می‌تواند با علائمی همچون ناخن جویدن، ضربه زدن با پا یا دست، احساس بی ارزش بودن، نداشتن اعتماد به نفس، اختلال در خواب، عدم تمرکز، افکار منفی، پریشانی، پرخاش، لجبازی و بهانه گیری، خشم و…. نمایان شود.

طبق مطالعات انجام شده، برای درمان اضطراب هیچ دارویی موثر نیست، داروها تنها برای کاهش نشانه‌ها داده می‌شوند. و حتما برای غلبه بر اضطراب فرد باید تحت روان درمانی قرار بگیرد. یکی از موثرترین روش های درمان اضطراب، روش شناختی رفتاری است.

در این روش باورها و اعتقادات فرد مورد هدف قرار گرفته و درمانگر با به چالش کشیدن باورهای او می‌تواند به فرد برای رسیدن به آرامش کمک کند. در خیلی از جلسات درمان با بررسی ریشه های بیماری نقش خانواده در اضطراب و سایر ناراحتی ها روشن شده است. برای آشنایی بیشتر با علائم اضطراب کلیک کنید.

اضطراب در دوران بارداری و تاثیر آن بر روی کودک

علاوه بر تاثیر بیماری های مزمن و عوامل ژنتیکی، اضطراب در دوران بارداری یکی دیگر از دلایل بروز اضطراب در کودکان می‌باشد. این اضطراب از بدو تولد به شکل گوناگونی خود را نشان می‌دهد، برای مثال ترس هایی نظیر تاریکی، جدایی، تنهایی، شلوغی، صداهای بلند یا …، همگی می‌توانند ناشی از اضطراب مادر در دوران بارداری باشند. بنابراین میزان اضطراب مادر در دوران بارداری یا حتی شیردهی تاثیر مستقیمی بر روی رفتار و اضطراب کودکان از نوزادی تا بزرگسالی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اضطراب ارثی کلیک کنید.

نقش والدین مضطرب در خانواده

رفتار والدین در خانواده تاثیر مهمی در سلامت روان اعضای خانواده دارد. والدینی که دائما و بیش از حد نگران فرزندان خود هستند و این نگرانی را به کودکان خود نیز القا می‌کنند، رفته رفته زمینه دلهره را برای فرزندان خود ایجاد می‌کنند. نگرانی‌ها و دلهره‌های افراطی خانواده، فرزند را دچار اضطراب می‌کند و تداوم این مشکل می‌تواند باعث بروز اختلالات روانی شود. والدین مضطرب نه تنها به خودشان بلکه به فرزندان خود نیز آسیب می‌رسانند.

رویدادهای خانوادگی که در ایجاد اضطراب تاثیرگذار هستند

در بسیاری از اتفاقات ناگوار، خانواده فرزندان خود را مقصر می‎داند و این موضوع آسیب زیادی به آن‌ها میزند. بعضی از رویدادهایی نظیر جدایی و طلاق والدین، بحث و مشاجرات مکرر، بیماری‌های لاعلاج، از دست دادن عضوی از خانواده و موارد این چنینی تاثیرات منفی بر روی روان اعضای خانواده می‌گذارد و همین امر موجب بروز اختلالات ناشی از اضطراب می‌شود.

برخی از این رویدادهای خانوادگی برخلاف میل اعضای خانواده است، در همچین مواقعی همدلی و کنار هم بودن می‌تواند کمک شایانی به کاهش اضطراب و افزایش آرامش بکند. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

نقش خانواده در کاهش اضطراب

خانواده‌ها می توانند با رعایت یک سری نکات باعث جلوگیری از ایجاد اضطراب یاحتی کاهش آن در فرزندان خود بشوند. شاید عجیب نباشد که بگوییم نقش خانواده در اضطراب و از بین بردن آن بیشتر از هر دارویی است. در ادامه به برخی از نکات موثر برای کاهش نقش خانواده در اضطراب اشاره کرده‌ایم.

1_ جو خانواده به دور از هرگونه تنش و مشاجره باشد و از ایجاد ترس و دلهره بی جا در فرزندان خودداری کنید.

2_ از توقعات بی جا و فشار بیش از حد و همینطور از حبس کردن آن‌ها در خانه جدا خوددراری کنید.

3_ فرزندان خود را با دیگران مقایسه نکنید و با چشم پوشی از نقاط ضعف آن‌ها، نقاط قوت شان را یادآوری کنید و باعث ایجاد انگیزه شوید.

4_ اگر محصل در خانه دارید در هنگام امتحانات رفت و آمد میهمانی های‌تان را کمتر کنید.

5_ به حرف های‌شان گوش دهید و والدینی حمایتگر و قابل اعتماد باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

تاثیر روانشناس و مشاور بر کاهش اضطراب

گاهی شرایط برای خانواده‎‌ها به صورتی است که به تنهایی قادر به حل مشکلات خود نیستند. دراین مواقع مراجعه به یک متخصص می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها کمک حال شما باشد.

روانشناسان و مشاوران خانوادگی بیشترین تاثیر را در درمان اضطراب شما خواهند داشت و برای بهبود هرچه سریع‌تر اضطراب به شما و خانوادتان کمک خواهند کرد. برای آشنایی بیشتر با روش های درمان اضطراب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در اضطراب همراه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره