برخورد با شخصیت وابسته

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برخورد با شخصیت وابسته باید با توجه به ویژگی‌های شخصیتی او انتخاب شود. اختلال شخصیت‌وابسته بسیار رایج بوده و اغلب ناشی از عزت نفس پایین و فقدان اعتماد به نفس است. شخصیت وابسته، خود را فردی متکی به دیگران می‌داند که بدون کمک اطرافیان قادر به انجام هیچ کاری نیست. این افراد در بیشتر اوقات به سرزنش و تحقیر خود می‌پردازند. شخصیت وابسته با خود می‌گویند چون دیگران با من خوب رفتار کرده‌اند من حال خوبی دارم.

با توجه به اینکه وابستگی شدید موجب مشکلات روانی شخصیت وابسته می‌شود و همچنین عدم دریافت پاسخ مناسب از محیط این افراد را دچار تنش و روان پریشی می‌کند، بهتر است حتما برخورد صحیح با آن‌ها را یاد گرفته تا از شدت یافتن وابستگی‌شان جلوگیری کنید. برای آشنایی بیشتر با اختلالات شخصیت کلاستر c کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با شخصیت وابسته می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

در برخورد با شخصیت وابسته شاهد چه ویژگی های از جانب او خواهید بود؟

در برخورد با شخصیت وابسته وی فردی مطیع و فرمانبردار به نظر می‌رسد که حالتی فروتن و موافق دارد و نسبت به نظرات دیگران هیچ گونه مخالفتی نشان نمی‌دهد. این افراد در برخوردهای اجتماعی، ارتباطات خود را محدود به کسانی می‌کنند که از نزدیکان آن‌ها به حساب می‌آید و وابستگی شدید و غیرطبیعی با آن‌ها دارند.

افراد دچار اختلال شخصیت وابسته به گونه‌ای با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند که مخاطب شان نتواند به خاطر عدم تفاهم و مخالفت آن‌ها را ترک کند. تمامی اصول و قوانین برقراری ارتباط اجتماعی در افراد دچار اختلال شخصیت وابسته بر پایه برخورد نمودن با تبعیت و مطیع بودن استوار است. و زمانی که شما به هر دلیلی بخواهید او را ترک کنید و یا دیدارها را کمتر کنید، او شما را تحت فشار قرار داده و آن قدر خسته تان می‌کند که دیگر در کنار او احساس منفی خواهید داشت. برای آشنایی بیشتر با نشانه های اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

برخورد با همسر دارای اختلال شخصیت وابسته

اگر یکی از زوجین دچار اختلال شخصیت وابسته باشد، همیشه خود را موافق و هم نظر با همسر خویش نشان می‌دهد. این نحوه برخورد بیشتر به دلیل وابستگی شدید به همسر، و ترس از رها شدن است. جنبه منفی این نوع برخورد مطیعانه و بدون اعتراض از جانب همسر دارای اختلال شخصیت وابسته، این است که او زمینه پذیرش هر گونه برخورد نادرست، بد رفتاری، سوءاستفاده جسمی و غیره را از جانب هر کسی که به او کمی محبت کند، دارد و کوچک‌ترین اعتراضی نمی‌کنند.

اما به مرور زمان دچار خشم و کینه شده و منفعل پرخاشگرانه رفتار می‌کنند. و اگر در مقابل ناراحتی‌هایش، او را تهدید به رفتن کنید، مطمئنا به پای تان افتاده و هر جور شده شما را در ازدواج نگه می‌دارد.

اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود، چرا که همسر وابسته شما توانایی حل مسائل ارتباطی و مدیریت روابط را ندارد، او در ارتباط با شما و آشنایان دچار درگیری‌های متعدد شده و یک رابطه سیاه و سفید شکل می‌دهد. به طوری که می‌بینید در یک روز برای شما تمام چیزهایی که دوست دارید را فراهم کرده، اما هفته دیگر هیچ اعتنایی نکرده و از این که به او محل نمی‌دهید شکایت می‌کند و شما با هیچ منطقی نمی‌توانید علت تغییر رفتارهای او را درک کنید.

برای انجام تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

برخورد با شخصیت وابسته

پیچیدگی‌هایی که در ارتباط با شخصیت وابسته تجربه می‌کنید، به مرور شما را خسته کرده و ممکن است تصمیم بگیرید که از آن رابطه خارج شوید، اما خوب همیشه هم امکان قطع رابطه وجود ندارد و با استفاده از متدهای به خصوصی می‌توانید در برخورد با شخصیت وابسته موفق‌تر عمل کنید. در ادامه به برخی از روش های موثر پرداخته‌ایم. اما پیشنهاد می‌شود که برای دریافت نتیجه لازم به متخصص روانشناس مراجعه کرده و از خدمات مشاوره خانواده یا فردی استفاده نمایید. برای رزرو وقت و مشاوره خانواده کلیک کنید.

در برخورد با شخصیت وابسته به آن‌ها نه گفتن را بیاموزید

فرد دچار اختلال شخصیت وابسته باید یاد بگیرد که نسبت به موضوعاتی که بر خلاف میل او است انتقاد داشته باشد و در مقابل خواسته‌های نامعقول، مقاوم بایستد و نه بگوید. این آموزش به ویژه از طریق روان درمانی انجام پذیر است. چرا که به واسطه استفاده از روان درمانی، فرد، ذهنیات و باورهای منفی خود را در مورد ترس از رها شدگی بیان می‌کند و باور صحیحی را جایگزین می‌نماید.

در برخورد با شخصیت های وابسته باید اصول خاصی را مد نظر قرار بدهید. چرا که اگر برخورد اصولی صورت نگیرد از یک طرف ممکن است بر وابستگی آن‌ها دامن بزیند و از طرفی دیگر ممکن است آن‌ها را دچار روان پریشی کنید.

تشویق کردن و ایجاد اعتماد به نفس

بهتر است وظایف و مسئولیت‌هایی هر چند کوچک به افراد دچار اختلال شخصیت وابسته محول کنید. در برخورد با شخصیت وابسته باید این وظایف را طوری جلوه دهید که شما به او برای این کار نیاز دارید. این امر به این علت حائز اهمیت است که وی با انجام دادن آن مسئولیت، احساس قدرتمندی می‌کند و متوجه می‌شود که بدون کمک دیگران هم می‌تواند از پس کارهای خود بر بیاید. وقتی ‌آن‌ها با تشویق دیگران روبرو می‌شوند، احساس اعتماد به نفس بیشتری یافته و به انجام کارهای دیگر ترغیب می‌شوند.

در برخورد با شخصیت وابسته از وابستگی شدید جلوگیری کنید

اگر شما به عنوان آشنا و نزدیکان فرد دچار اختلال شخصیت وابسته، او را به این شکل عادت دهید که تمامی وظایفش را برایش انجام دهید، وابستگی وی را تشدید می‌نمایید. به همین علت توصیه می‌شود حد و اندازه خاصی را تعیین کرده و از اینکه دائما کارهای وی را انجام دهید خودداری کنید.

مراجعه به روانشناس

در راستای فراگیری نحوه برخورد با شخصیت وابسته کمک گرفتن از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های یک روانشناس حاذق، راه حل بسیار خوبی است. استفاده از راهنمایی‌های یک روانشناس به دو صورت امکان پذیر است.

اول اینکه فرد دچار اختلال شخصیت را به روانشناس ارجاع داد تا نسبت به مشکلاتش آگاهی کسب نماید و درمان های لازم را فرا بگیرد. و دوم زمانی است که اطرافیان شخص دارای اختلال شخصیت وابسته به روانشناس مراجعه نمایند و یاد بگیرند چگونه می توانند در روند بهبود شخصیت وابسته نقش داشته باشند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

در برخورد با شخصیت وابسته به داروهایشان توجه کنید

چون شخصیت وابسته مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب را گزارش می‌کند؛ معمولا داروهایی چون ایمی پرامین و بنزدوپاژپین‌ها برای آن‌ها تجویز می‌شود. اطرافیان وی باید نسبت به مصرف دارو نظارت داشته باشند تا در مصرف آن‌ها سهل انگاری نکنند. اما باید بدانید که این داروها برای درمان اختلال شخصیت وابسته تاثیری ندارد و حتما باید برای دریافت مشاوره روانشناسی اقدام کنید. برای آشنایی با روش های درمان شخصیت وابسته کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با شخصیت وابسته می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا در برخورد با شخصیت وابسته باید به همه تقاضای او پاسخ مثبت داد؟

خیر. پاسخ مثبت به همه خواسته های شخص دارای شخصیت وابسته، بر میزان وابستگی دامن می‌زند. در برخورد با وی باید حس استقلال و اعتماد به نفس را در او تقویت کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره