اضطراب و استرس رقابتی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اضطراب و استرس رقابتی یکی از مشکلاتی است که خیلی از ما آن را در موقعیت‌های به خصوص تجربه می‌کنیم. برنده و بهترین بودن چیزی است که همه آن را دوست داریم. بااین‌حال این موضوع برای بعضی‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اول شدن در یک مسابقه برای این افراد آن‌قدر مهم است که قبل از شروع آن درگیر اضطراب و استرس رقابتی می‌شوند. اما متأسفانه باید بگوییم که اضطراب رقابتی نیز مانند هر اضطراب دیگری توانایی شما برای عملکرد مناسب را کاهش می‌دهد؛ و شاید نتوانید به آن چیزی که برایش تلاش کرده‌اید دست پیدا کنید. به همین خاطر اگر نشانه‌های این وضعیت را می‌بینید حتما مشاوره استرس بگیرید. در ادامه درباره به این موضوع، نشانه‌ها و راه‌های درمان آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اضطراب و استرس رقابتی

همان‌طور که از نام آن پیداست استرس رقابتی شما را در زمان یک امتحان و یا یک مسابقه درگیر خودش می‌کند. شاید با خودتان بگویید اضطراب مسابقه کاملاً طبیعی است و همه ما آن را تجربه می‌کنیم. این حرف کاملاً درست است. اما تفاوت کسانی که دچار  اضطراب و استرس رقابتی هستند با دیگران در شدت این نشانه‌ها است.

کسانی که دچار این مشکل هستند تصور می‌کنند که اگر در موضوعی بهترین نشوند دنیا به آخر می‌رسد. به همین خاطر تمامی برنامه‌های زندگی و تلاش خود را به این موضوع معطوف می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها از توجه به سایر جنبه‌های زندگی‌شان باز بمانند. یا همان‌طور که گفتیم آن‌قدر دچار اضطراب شوند که نتوانند به‌خوبی از مهارت‌های خود استفاده کنند. به‌طورکلی اگر فکر می‌کنید که استرس رقابت با دیگران در شما به حدی رسیده که ناراحت‌تان می‌کند شاید بهتر باشد برای تغییر شرایط از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

برای آشنایی با راه های جلوگیری و درمان ترس از مسابقه کلیک کنید.

نشانه های اضطراب و استرس رقابتی

داشتن استرس در موقعیت هایی مثل مسابقه و امتحان طبیعی است. اما زمانی که این استرس مانع از عملکرد مناسب و اختلال در امور زندگی تان شود، باید به دنبال درمان باشید. برخی از نشان های استرس رقابتی به شرح زیر است. برای آشنایی بیشتر با علائم استرس کلیک کنید.

  • تمامی فکر فرد درگیر رقابت با دیگران است و به سایر جنبه‌های زندگی توجه زیادی نشان نمی‌دهد.
  • در بیشتر ساعات روز فرد به رقبای خود، راه‌های پیروزی بر آن‌ها و هر موضوع دیگری راجع به رقابت فکر می‌کند یا از آن صحبت می‌کند.
  • حتی تصور شکست و برنده نشدن برای فرد اضطراب‌آور است.
  • قبل از شروع مسابقه یا آزمون نشانه‌های اضطراب در فرد دیده می‌شوند.

دلایل اضطراب و استرس رقابتی

کمال‌گرایی یا برتری‌جویی

کمال‌گرایی یا برتری‌جویی طرز فکری است که می‌تواند صاحب آن را درگیر مشکلات بسیاری کند. این افراد معمولاً تصور می‌کنند که در هر چیزی باید اولین و بهترین آن باشند. تصور شکست برای این دسته از افراد آن‌قدر بد یا دردناک است که همه تلاش خود را برای فرار از آن انجام می‌دهند. همین موضوع می‌تواند یکی از دلایل اضطراب رقابت باشد. این افراد آن‌قدر از برنده نبودن می‌ترسند که فکرکردن به آن نیز می‌تواند باعث استرس در آنها بشود.

اعتمادبه‌نفس پایین

اینکه شما به توانایی‌های خودتان اعتماد نداشته باشید می‌تواند یکی از دلایل اضطراب و استرس رقابتی باشد. کسانی که تصور می‌کنند کمتر از دیگران هستند در رقابت با آن‌ها احساس خوبی نخواهند داشت. در واقع آن‌ها همیشه بدترین نتیجه را در ذهنشان تصور می‌کنند. و همین موضوع استرس بسیاری را برایشان ایجاد می‌کند. برای آشنایی بیشتر با راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

فشارهای محیطی

آزمون‌هایی مثل کنکور یا مسابقاتی مانند المپیک همیشه با سطح بالاتری از استرس رقابتی همراه هستند. اهمیت این مسابقات و همین‌طور ارزشی که مردم برایشان قائل هستند رقابت در آن‌ها را بسیار مهم کرده است. در حقیقت هر فرد تلاش می‌کند تا با موفق شدن در این آزمون‌ها ثابت کند که از دیگران بهتر است.

سبک شخصیتی

تیپ شخصیتی A یا الف یکی از دلایلی است که می‌تواند استرس رقابت را در شما ایجاد کند. کسانی که این سبک از شخصیت را دارند بسیار رقابت‌طلب هستند. همین موضوع باعث می‌شود که رقابت و مسابقه با دیگران برای آنها بسیار مهم باشد. و این موضوع می‌تواند استرس را در آن‌ها افزایش دهد.

راهکارهایی برای مبارزه با اضطراب و استرس رقابتی

اگر می‌خواهید زحماتتان به هدر نرود و به موفقیت برسید، حتما باید با راه های غلبه بر استرس رقابتی آشنا شده و به کمک درمانگر آن ها را تمرین کنید. اجرای این روش ها بدون متخصص ممکن است به اشتباه انجام شود و تاثیرش را از دست بدهد. پس حتما از متخصصین برای راهنمایی خدمات درمانی بگیرید. برای آشنایی با سایر روش های درمان استرس کلیک کنید.

افکارتان را تغییر دهید

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین دلایل برای استرس رقابتی فکر کمال‌گرا یا تمایل به اولین بودن است. این افراد تصور می‌کنند که اگر نتوانند اولین یا بهترین باشند، دنیا به پایان خواهد رسید. پس اگر می‌خواهید استرس رقابتی را در خود کاهش دهید اولین قدم این است که باورهایتان را تغییر بدهید. سعی کنید ذهن‌تان را به این باور برسانید که شما حتی بدون اولین بودن هم ارزشمند هستید.

تمرینات آرام‌سازی

یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با هرگونه اضطراب تمرین‌های آرام‌سازی هستند. اگر بتوانید در طول روز زمانی را به روش‌هایی  مثل مراقبه، ریلکسیشن و یوگا اختصاص دهید تأثیر آن را در زندگی خواهید دید. این تمرینات به شما کمک می‌کنند که فشارهای ناشی از استرس را از بدن خود دور کنید. اما اگر هر روز نمی‌توانید برای آن‌ها وقت بگذارید بهتر است کمی قبل از مسابقه این تمرینات را انجام بدهید. برای مثال استفاده از روش‌هایی مانند تنفس عمیق و یا تصویرسازی ذهنی می‌توانند در کوتاه‌مدت به شما کمک کنند.

استرس رقابتی و اهمیت مشاوره

همان‌طور که گفتیم استرس رقابتی مشکلات متعددی در زندگی ایجاد خواهد کرد. برای مثال ممکن است رسیدگی به بخش‌های دیگر زندگی خود را کنار بگذارید. یا شاید آن‌قدر درگیر اضطراب بشوید که توانایی عملکرد مناسب در محیط آزمون را از دست بدهید. به‌علاوه استرس رقابتی معمولاً آرامش زندگی شما را نیز از بین خواهد برد. و احتمالاً اختلافاتی را در روابط اجتماعی‌تان ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است به فکر راهی برای درمان این شرایط باشید.

بهترین راه برای درمان این شرایط این است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین راه‌هایی را برای تغییر افکار و باورهای اشتباه به شما آموزش خواهند داد. به‌علاوه شما می‌توانید تمرینات آرام‌سازی را نیز از متخصصین یاد بگیرید. و این می‌تواند به کمتر شدن استرس شما کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چطور با فردی که دچار استرس رقابت است رفتار کنیم؟

بهترین کار این است که این افراد را به آرامش دعوت کنید. سعی کنید با انجام رفتارهایی مانند پیاده‌روی، صحبت‌کردن و سرگرم‌کردن آنها میزان استرسشان را کاهش بدهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره