پریود مردانه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پریود مردانه یا IMS شاید عجیب‌ترین چیزی باشد که تا به امروز شنیده‌اید! اما باید این را باور کنید که مردان نیز دوره‌هایی مشابه عادت ماهانه‌زنان را می‌گذرانند. البته که منظورمان از پریود مردانه چیزی مشابه با آنچه در زنان اتفاق می‌افتد نیست. بااین‌حال دوره‌ای بودن این شرایط و بعضی از نشانه‌های مشترکی که بین این دو حالت وجود دارد باعث شده تا متخصصان نام پریود یا عادت ماهانه مردانه را برای آن انتخاب کنند. نشانه‌هایی مثل احساس خستگی، ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس، بی‌میلی به ارتباط با دیگران و همین‌طور پرخاشگری از جمله علائمی هستند که مردان در این دوره از خود نشان می‌دهند. با توجه به تأثیری که این علائم می‌تواند در زندگی فرد بگذارد بهتر است شناختمان را از این مشکل و همین‌طور راه‌های کنار آمدن با آن بیشتر کنیم.

پریود مردانه

عادت ماهانه، سندروم تحریک‌پذیری در مردان، IMS و یا پریود مردانه نام شرایطی است که گاهی آقایان را درگیر خودش می‌کند. متخصصان معتقدند که تغییر سطح هورمون مردانه یا تستوسترون اصلی‌ترین دلیلی است که باعث بروز این مشکل می‌شود. دوره‌ای بودن این موضوع و همین‌طور شباهت نشانه‌های آن به حالات روحی که خانم‌ها در زمان عادت ماهانه تجربه می‌کنند باعث شده تا به این حالت نیز نام عادت ماهانه یا پریود داده شود.

به‌خاطر داشته باشید که مردان نیز درست مانند زنان در این دوره آسیب‌پذیر شده و نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند. به همین خاطر در ادامه کمی بیشتر راجع به نشانه‌های این شرایط و آنچه باید در این دوران انجام بدهید صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی

نشانه های پریود مردانه

افسردگی و اضطراب

مشکلات روحی و به‌خصوص اضطراب و افسردگی از اولین و شایع‌ترین نشانه‌هایی هستند که خبر از بروز دوره جدید عادت ماهانه در مردان می‌دهند. تغییرات هورمونی در مردان باعث می‌شود که آن‌ها در این دوره دچار اضطراب و افسردگی بشوند. یا ممکن است این علائم در مردانی که خودشان دچار اضطراب و افسردگی هستند در این دوره شدت بیشتری پیدا کند. اما این مسئله جای نگرانی ندارد. زیرا با پایان یافتن این دوره شرایط روحی فرد نیز به حالت قبل بازمی‌گردد. برای آشنایی با نشانه های افسردگی در مردان کلیک کنید.

تحریک‌پذیری و پرخاشگری در پریود مردانه

یکی از تأثیرات افسردگی و اضطراب در مردان پرخاشگری است. ظرفیت ذهنی مردان در این دوره کمتر از قبل می‌شود. و افکار مرتبط با خلق افسرده یا مضطرب بخش مهمی از روان آنها را درگیر خود می‌کند. به همین خاطر ممکن است در این شرایط احساس کنید که راجع به مسائل ساده و پیش‌پاافتاده نیز حساسیت بالایی دارید.

کاهش تمایلات جنسی

تحقیقات نشان داده است که مردان در دوره عادت ماهانه تمایل کمتری به برقراری رابطه دارند. شاید بتوانیم این موضوع را به کاهش سطح هورمون‌های مردانه ربط بدهیم. اما به‌طور قطع شرایط به‌هم‌ریخته روحی نیز در این موضوع بی‌تأثیر نخواهد بود.

از دست‌دادن اعتمادبه‌نفس

اگر گاهی اوقات اعتمادبه‌نفس‌تان برای انجام کارهای تازه را از دست می‌دهید باید به این موضوع به‌عنوان نشانه‌ای از سندروم تحریک‌پذیری مردان نگاه کنید. همانطور که در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد بهتر است که وقتی این شرایط را احساس می‌کنید تصمیم جدیدی برای زندگی‌تان نگیرید. زیرا با تمام شدن این نشانه‌ها افکار شما منطقی‌تر شده و خبری از کمبود اعتمادبه‌نفس در آنها نخواهد بود.

بی انرژی بودن در پریود مردانه

خسته بودن، تمایل به خوابیدن بیشتر و کار نکردن نیز از دیگر نشانه‌هایی است که عادت ماهانه در مردان به همراه دارد. گاهی اوقات این خستگی به‌قدری است که حتی خواب نیز نمی‌تواند آن را برطرف کند. در این شرایط بهتر است به خودتان حق بدهید و خود را به انجام کارهای سنگین مجبور نکنید.

دلایل پریود مردانه

همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم اصلی‌ترین دلیل IMS در مردان به‌هم‌ریختن سطح هورمون تستوسترون است. اما چه عواملی می‌توانند روی این هورمون تأثیر بگذارند؟ در ادامه راجع به این عوامل بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سن

تحقیقات نشان داده که بالارفتن سن در مردان رابطه معکوسی با میزان تستوسترون در بدن آن‌ها دارد. به همین خاطر می‌توانیم بالارفتن سن را یکی از عواملی بدانیم که باعث بروز این نشانه‌ها در مردان می‌شود.

تغذیه

تغذیه و وزن یکی دیگر از مواردی هستند که میزان تستوسترون را کنترل می‌کنند. هنگامی که عادات غذایی تغییر می‌کنند و وزن شما کاهش یا افزایش پیدا می‌کند سطح این هورمون نیز در بدن تغییر خواهد کرد.

اختلالات خواب

تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که مشکلات خواب و به‌خصوص بی‌خوابی یا کم‌خوابی را تجربه می‌کنند سطح پایین‌تری از هورمون تستوسترون دارند. به‌علاوه این افراد معمولاً نشانه‌های شدیدتری از عادت ماهانه را نیز تجربه می‌کنند. چنین شرایطی احتمال تشخیص افسردگی را نیز بیشتر می‌کند. برای آشنایی با انواع افسردگی کلیک کنید.

زمان عادت ماهانه در مردان

اینکه تصور کنید عادت ماهانه در مردان نیز مانند زنان زمان مشخص و ثابتی دارد اشتباه است. نشانه‌های IMS در هر ساعت و روزی از ماه ممکن است برای فرد پیش بیایند. به همین خاطر نمی‌توانیم بگوییم که مردان نیز مانند زنان قطعاً هر ماه یک چرخه چندروزه را تجربه خواهند کرد. اما راجع به سن شروع این مشکل صحبت‌های بسیاری مطرح است. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که با بالارفتن سن احتمال بروز این مشکل بیشتر می‌شود. به طور معمول مردان با رسیدن به سنین 45 تا 50 سالگی نشانه‌های عادت ماهانه را از خود نشان می‌دهند.

راهکارهایی برای کاهش مشکلات پریود مردانه

اطلاعات خود را بیشتر کنید

یکی از بهترین راهکارها برای کم‌کردن نشانه‌های هر مشکلی این است که شناخت‌تان را از آن بیشتر کنید. این کار به شما کمک می‌کند که به‌خوبی بتوانید آنچه را قرار است برای‌تان اتفاق بیفتد پیش‌بینی کنید. در نتیجه کنترل بیشتری نیز روی شرایط خواهید داشت و می‌توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید.

کارهای‌تان را کمتر کنید

هنگامی که نشانه‌های سندروم تحریک‌پذیری را در خودتان می‌بینید بهترین راه پذیرش است. این نکته را بپذیرید که شما قرار است برای چند ساعت تا چند روز حال خوبی نداشته باشید؛ یا نیاز به استراحت بیشتری داشته باشید. پس حجم کارهایتان را کم کنید و مدت بیشتری را به آرامش خودتان اختصاص بدهید.

کمک بخواهید

از اینکه در این شرایط از دیگران کمک بخواهید احساس خجالت نداشته باشید. لازم نیست برای این کار دیگران را در جریان جزئیات مشکلی که دارید قرار بدهید. تنها بهتر است راجع به احساسات خود با اطرافیان صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید که تا برطرف‌شدن این شرایط در کنار شما باشند. یا برخی کارها را به جای‌تان انجام بدهند.

چه زمانی از مشاور کمک بگیریم؟

اگر فکر می‌کنید نشانه‌هایی که تجربه می‌کنید شرایط زندگی شما را دشوار کرده بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. این کار می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. مشاورین به شما آموزش خواهند داد که چطور هیجانات و نشانه‌های منفی را کنترل کنید. و درعین‌حال جریان زندگی‌تان را نیز پیش ببرید.

به‌علاوه بسیاری از آقایان دوست ندارند راجع به این موضوع صحبت کنند. آن‌ها حرف‌زدن از این نشانه‌ها را نوعی اعتراف به ضعف خود می‌دانند. این یکی دیگر از دلایلی است که کمک‌گرفتن از مشاور را تبدیل به یک راه‌حل مطمئن می‌کند. زیرا شما در صحبت‌کردن با یک متخصص نگران این نخواهید بود که ممکن است او چه قضاوتی از شما داشته باشد. برای آشنایی با روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر و مردان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

پریود مردانه یعنی چه؟

این حالت به شرایطی گفته می‌شود که در اثر کم‌شدن هورمون‌های مردانه فرد مشکلاتی مانند افسردگی، احساس خستگی و یا ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس را تجربه خواهد کرد.

آیا همه مردان دچار پریود مردانه می‌شوند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر آقایان این شرایط را در طول زندگی تجربه خواهند کرد. بااین‌حال چون این وضعیت در مردان مانند قاعدگی خانم‌ها نظم مشخصی ندارد نمی‌توانیم به‌طورقطع راجع به آن صحبت کنیم.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره