عوامل استرس زا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عوامل استرس زا برای هر کسی در زندگی به نوعی وجود دارد. شاید بتوان گفت کسی در دنیا نیست که در آسایش کامل و به دور از تمامی عوامل اضطراب زا باشد. پس استرس جزء جدانشدنی زندگی‌های امروزی هستند. انواع مختلفی از استرس و اضطراب وجود دارد. برخی از استرس‌ها مفید و در مقابل، برخی دیگر مضر هستند. نوع مفید استرس نیرو و انگیزه‌ای برای حرکت به سمت اهداف است. درمان‌های استرس با توجه به شدت و نوع استرس انتخاب می‌شود. درمانگران حذف همه عوامل استرس را ناممکن می‌دانند اما با شناسایی آن‌ها به بیمار کمک می‌کنند تا حد امکان آن عامل را کم کرده و توانایی بیشتری برای مقابله با آن‌ها پیدا کند. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

عوامل استرس زا چگونه بر بدن تاثیر می گذارند؟

فرد با قرار گرفتن در موقعیت‌های نگران‌کننده و در مواقعی که تحت تاثیر فشار روحی و روانی است، استرس را تجربه می‌کند. در واقع می‌توان استرس را یک هیجان و حالت خلقی در نظر گرفت.

بدن انسان به طور طبیعی وقتی در معرض شرایط تهدیدکننده قرار بگیرد و یا با چالشی در زندگی روبرو شود، مواد شیمیایی و هورمون‌های به خصوصی (مثل کورتیزول) ترشح می‌کنند. این هورمون ها آمادگی فرد را برای مقابله با آن عامل استرس زا و یا فرار فراهم می‌کنند.

نیاکان ما هنگام مواجهه با حیوانات درنده و خطرات محیطی، برای زنده ماندن باید فرار کرده و یا می جنگیدند. هیجان استرس دقیقا بدن را به حالت جنگ و گریز در می‌آورد. اما در دنیای امروزی احساس فرار و گریز جای خود را به نشانگان استرس داده است.

عوامل استرس زا باعث ایجاد واکنش‌هایی در بدن خواهند شد. مواردی که منجر به استرس می‌شوند را به چند دسته تقسیم می‌کنند. استرس حاد، ضمنی و مزمن از انواع مختلف عوامل استرس‌زا به شمار می‌روند. در ادامه انواع استرس را که ممکن است به دنبال هر استرس مثبت یا منفی به وجود آیند، بررسی کرده‌ایم. برای آشنایی با علائم استرس کلیک کنید.

حاد

هیچ کنترلی از طرف فرد بر استرس حاد وجود ندارد. به همین دلیل، بدترین نوع استرس به شمار می‌رود. مراجعه به روان‌شناس راه‌حلی برای درمان و کنترل آن به شمار می‌رود. ممکن است جلسات درمان فشرده و یا همراه با دارو اعمال شود. برای آشنایی با انواع داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

مزمن

استرس مزمن به مدت طولانی همراه فرد است. سکته‌های قلبی و مغزی، دیابت و بیماری‌ها دیگر از عوارض استرس مزمن هستند. معمولا این افراد به طور دائم اما خفیف نشانه های استرس را همراه خود دارند.

متداول

هر روز برای فرد به وجود می‌آید و به سرعت از بین می‌رود. مشکلاتی مانند فشارخون و ناهنجاری‌های قلبی در اثر استرس متداول برای فرد ایجاد می‌شود. این نوع استرس معمولا به این خاطر ایجاد می‌شود که فرد دائم با در معرض عوامل استرس زا قرار دارد. دوری از این موقعیت ها و تغییر شرایط یکی از اقدامات مهم درمانی است.

گذرا

سریع ایجاد شده و در کوتاه مدت نیز از بین می‌رود. سردرد و دردهای گذرای شکمی به دنبال استرس گذرا دیده می‌شوند. این نوع استرس نیز بیشتر در کسانی دیده می‌شود که مهارت های کافی در حل مسائل نداشته و برخورد با کوچک ترین چالش ها آن ها را دچار تنش می‌کند.

عوامل استرس زا

مواجهه با عوامل مختلف در هر کس ممکن است استرس ایجاد کند. جالب است بدانید که اهمیت و تاثیر این عوامل وابسته به فرهنگ، تربیت و اولویت های فرد هستند. حتی گاه می‌بینیم زمان معنای عاملی را تغییر می‌دهد.

ظاهر

زیبایی و جذاب بودن خواسته هر فردی است. تمایل به زیبایی و آراستگی ظاهری این روزها به یک دغدغه تبدیل شده است. بالا بردن اعتماد به نفس، ورزش کردن، اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب تاثیرات مثبتی بر روحیه شما و نگرش تان نسبت به خودتان دارد.

محیط کاری از عوامل استرس زا

روبه‌رو شدن با عوامل استرس زا در محیط کار جزئی جدا نشدنی از زندگی کاری محسوب می‌شود. ترس از دست شغل، ورشکستگی، سرمایه گذاری نادرست، فشار صاحبان مشاغل، چالش های مواجهه با ارباب رجوع و… از جمله عوامل تشدید کننده استرس محیط کاری هستند.

برنامه‌ریزی و انجام کارها در زمان مناسب به کاهش استرس در محیط کار می‌انجامد. سعی کنید مشکلات و استرس‌های کاری را از خانه و اعضا خانواده جدا کنید. فکرتان را با مسائل کاری در زمان استراحت مشغول نکنید و برای اوقات فراغت خود به فعالیت هایی که مورد علاقه تان هست بپردازید.

وضعیت اقتصادی

پول همواره یکی از دغدغه‌ها زندگی هر انسانی است. وضعیت مالی هر فرد در تعیین سطح رفاه و آسایش زندگی او موثر است.

حتی افرادی که وضع مالی خوب و نسبتا خوبی دارند، باز هم در مورد مسائل مالی دچار نگرانی و استرس هستند.

برنامه‌ریزی، اصلاح شیوه زندگی، کاهش خرید‌ها غیر ضروری در بهبود استرس ناشی از وضعیت مالی موثرند.

مرگ یا از دست دادن یک فرد

تجربه فقدان و از دست دادن افراد و روابطی که به آن‌ها علاقه‌مند هستید، می‌تواند یکی از عوامل مهم استرس زا به شمار آید. مرگ یکی از اعضای خانواده و یا کسی که به او علاقه داشته‌اید، از جمله عواملی است که ممکن است شما را برای همیشه تحت تاثیر قرار دهد. معمولا بازماندگان بعد از 3 الی 6 ماه می‌توانند با شرایط جدید خود را وقف دهند، طولانی تر شدن این بازه زمانی نیاز به دریافت خدمات درمانی را بیشتر می‌کند.

به وجود آمدن تغییرات در سطح زندگی

ازدواج، ورود به مدرسه، تغییر محل زندگی، رفتن به دانشگاه، سربازی، شاغل شدن، تغییر شغل، بازنشسته شدن و… موجب به وجود آمدن تغییراتی اساسی در زندگی می‌شوند. عدم آشنایی با محیط و ناتوانی در پیش بینی آینده (نداشتن کنترل)، به طور طبیعی استرس زا هست. اما اگر این استرس مانع از ایجاد این تغییرات شود، برای مثال از ورود به دانشگاه خودداری کنید چون از تغییر می‌ترسید، آن وقت نیاز به مشاوره لازم و ضروری است.

طلاق و جدایی از مهم ترین عوامل استرس زا

طلاق و جدایی دیگر عامل استرس زایی است که فرد را به اندازه مرگ عزیزی دچار تنش و ناراحتی می‌کند. به دلیل پیامدهای منفی طلاق روانشناسان خانواده تمامی تلاش خود را می‌کنند تا به زوجین برای حل مسائل و بکارگیری راهی جایگزین طلاق ارائه دهند. مشاوره و درمان استرس بعد از طلاق نیز برای بازگرداندن و حفظ سلامت فرد حائز اهمیت است.

به خطر افتادن سلامت

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای ما بیافتد، ابتلای خود یا عزیز به بیماری است. مخصوصا اگر بیماری لاعلاج باشد و شاهد مرگ تدریجی عزیزمان باشیم. معنا درمانی از موثرترین روش های درمان استرس در این شرایط هستند.

بالا رفتن سن از عوامل استرس زا

همه ما می‌دانیم که یک روز از این دنیا خواهیم رفت. با این حال ذاتا تلاش می‌کنیم که از آن فرار کنیم. حتی فکر کردن به نیستی و فناپذیری، برای برخی وحشت ایجاد می‌کند. شما به وضوح می‌توانید اقدامات آدم ها برای فرار از مرگ را ببینید. تلاش نوع بشر برای طولانی کردن عمر و یا ساختن فیلم هایی مبنی بر معجون های نامیرا و انسان های فناناپذیر ریشه در همین استرس ذاتی بشر دارد.

تجربیات و حوادث گذشته از عوامل استرس زا

ما آدم‌ها با قوه حافظه مان توانسته ایم به دستاوردهای زیادی برسیم، اما گاه خاطرات علیه ما عمل می‌کنند و بلای جونمان می‌شوند. یک حادثه ناگوار این قدرت را دارد که شما را دچار اختلالی کمال و تمام بکند. اگر تجربه حادثه‌ای ناگوار را داشته اید، احتمالا دچار یکی از اختلالات اضطرابی شده‌اید. برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

زندگی با کسی که دچار اختلال شخصیت باشد

آدم های سمی نه فقط خودشان بلکه اطرافیان شان را هم آزار می‌دهند. افراد دچار اختلالات شخصیت ممکن است در خانه، محل کار، دانشگاه، باشگاه و یا هر محیط دیگری کنار شما قرار بگیرند. هر چه نسبت تان نزدیک‌تر باشد و یا زمان بیشتری با آن‌ها بگذرانید، بیشتر در معرض استرس قرار می‌گیرید. 12 اختلال شخصیت شناسایی شده است که در بین آن ها شخصیت های پارانوئید، اسکیزوتایپال، مرزی، خودشیفته، وابسته و وسواسی بیش از سایرین اطرافیان را آزار می‌دهند.

حضور در یک موقعیت رقابتی

همانطور که گفتیم استرس می‌تواند هیجانی سالم و انگیزه ای برای حرکت باشد. اما برخی افراد در مواجهه با شرایط استرس زا مثل مسابقات ورزشی، امتحانات آخر ترم، گزینش برای یک سازمان و… آنقدر دچار استرس می‌شوند که عملکردشان به حد زیادی پایین می‌آید. در این شرایط دریافت خدمات درمانی برای از بین بردن استرس ضروری است. برای آشنایی با انواع روش های درمان استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره