ترس از طرد شدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از طرد شدن یک باور اضطرابی است که هر کسی را درگیر خودش می‌کند. به‌طورکلی طرد اجتماعی موضوع خوشایندی نیست و هیچ‌کس دوست ندارد آن را تجربه کند. بااین حال نگرانی یا ترس از طردشدن در بعضی افراد شدت بیشتری پیدا می‌کند. ترس ازدست‌دادن عزیزان و تنها شدن بزرگ‌ترین نگرانی این افراد است. به همین خاطر آنها هر کاری می‌کنند تا خودشان را از این خطر نجات بدهند. اما شاید برای‌تان جالب باشد، اگر بگوییم همین رفتار آن‌ها بسیاری از مواقع باعث می‌شود که ارتباطات‌شان را از دست بدهند. تجربیات تلخ گذشته، اعتمادبه‌نفس پایین و یا تربیت‌های اشتباه والدین از جمله مهم‌ترین دلایل این مشکل هستند. با توجه به اینکه ترس از طردشدن می‌تواند زندگی و آرامش فرد را تا حد زیادی تحت‌تأثیر خودش قرار بدهد بهتر است برای درمان آن به دنبال یک راهکار جدی باشید. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

ترس از طرد شدن

ترس‌ها بخشی از زندگی هرکدام از ما هستند. همه ما در زندگی نقاط ضعف و ترس‌هایی داریم که سعی می‌کنیم از آن‌ها دور باشیم. ترس از طرد شدن یا رهاشدگی نیز یکی از باورهای اضطرابی است که بسیاری از ما را در هر سنی درگیر خودش می‌کند. کسانی که دچار ترس از طردشدن هستند همیشه نگرانند که مبادا دیگران آن‌ها را تنها بگذراند. در واقع آن‌ها همیشه و در تمامی روابط‌شان انتظار دارند که از جانب دیگران طرد شوند. به‌علاوه آنها تا حد زیادی به نشانه‌های طردشدن نیز حساس هستند.

برای مثال اگر شما یک روز به هر دلیلی به این افراد سلام نکنید، تصور خواهند کرد که شما رابطه‌تان را با آن‌ها قطع کرده‌اید. و در این شرایط ممکن است هر واکنشی نشان بدهند. اما گروه دیگری از افرادی که درگیر ترس از طردشدن هستند، رفتاری کاملاً متفاوت نشان می‌دهند. این افراد به این خاطر که فکر می‌کنند قرار است از روابط اجتماعی کنار گذاشته شوند به‌طورکلی از این روابط و مردم فاصله می‌گیرند. برای آشنایی با نشانه های انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

نشانه های ترس از طرد شدن

بعضی از نشانه‌هایی که حساسیت به طرد همراه خودش می‌آورد را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد. بااین‌حال به این نکته دقت داشته باشید که قرار نیست همه این نشانه‌ها با هم در یک نفر دیده شوند. بلکه هرچه شدت یک نشانه بیشتر باشد و یا تعداد بیشتری از این علائم در یک نفر وجود داشته باشد با احتمال بیشتری فرد درگیر این باور شناخته می‌شود.

  • حساسیت بیش از حد به نشانه‌های طردشدن؛ این افراد به‌شدت نسبت به رفتار سرد دیگران حساس هستند و به آن واکنش نشان می‌دهند.
  • باور به دوست‌داشتنی نبودن و اینکه دیگران دیریازود فرد را تنها می‌گذارند.
  • چسبیدن و وابستگی بیش از حد به دیگران برای جلوگیری از تنها شدن
  • پرخاشگری بسیار زیاد درصورتی‌که مورد بی‌توجهی قرار بگیرند
  • دوری کردن از مردم و بی‌میلی به برقراری رابطه اجتماعی

دلایل ترس از طرد شدن

سبک دلبستگی ناایمن

ارتباط کودک و والدین در یک سال اول زندگی موضوع بسیار مهمی است. اگر این رابطه به‌درستی شکل بگیرد کودک باور خواهد کرد که دیگران او را دوست دارند و جهان جای امنی برای زندگی است. اما اگر این رابطه به هر دلیلی مشکل داشته باشد کودکان احساس امنیت و اعتماد خود را به محیط اجتماع از دست می‌دهند. این موضوع می‌تواند تا بزرگسالی نیز همراه فرد باقی مانده و دلیلی برای ترس آن‌ها از طرد شدن باشد.

تجربیات تلخ گذشته

یکی از مهم‌ترین دلایل ترس از طرد شدن تجربیات گذشته فرد هستند. وقتی شما به هر دلیلی برای یک یا چند بار از جانب دیگران کنار گذاشته می‌شوید، طبیعتاً این باور در شما شکل خواهد گرفت که قرار است در روابط آینده نیز از سوی دیگران کنار گذاشته بشوید.

فروشگاه آرامیس

باورها و برچسب‌های اجتماعی

فشارهای اجتماعی تأثیر بسیاری در حساسیت به طرد دارند. برای مثال بیماران روانی، معلولین جسمی و یا بسیاری از افراد و گروه‌های دیگر هستند که جامعه نگاه مناسبی به آن‌ها ندارد. برچسب‌های روانی و فشارهای اجتماعی که روی این افراد اعمال می‌شود باعث خواهد شد که آن‌ها نسبت به طردشدن از جانب دیگران ترس بیشتری داشته باشند.

نداشتن اعتمادبه‌نفس

اصلی‌ترین باور کسانی که ترس از طرد شدن را تجربه می‌کنند این است که فکر می‌کنند به حد کافی دوست‌داشتنی نیستند. در حقیقت همین باور است که باعث می‌شود آن‌ها انتظار داشته باشند از یک رابطه دوستانه کنار گذاشته شوند.

درمان ترس از طرد شدن

باورهای‌تان را یادداشت کنید

کسانی که از طردشدن می‌ترسند معمولاً باورهای منفی بسیاری راجع به روابط اجتماعی دارند. یکی از توصیه‌هایی که به این افراد می‌شود این است که افکار خود را یادداشت کنید. سپس تلاش کنید تا برای هرکدام از افکار منفی یک جایگزین مثبت پیدا کنید. این کار باعث می‌شود تا شما به‌تدریج متوجه این مسئله بشوید که بسیاری از مسائل تنها در ذهن‌تان جریان دارند و می‌توانید با فکرکردن به نکات مثبت‌تر شرایط ذهنی و روحی خود را تغییر بدهید.

خود را برای بدترین احتمال آماده کنید

اگر ترس از طرد شدن دارید خودتان را با آن مواجه کنید. با خودتان به این سؤال پاسخ بدهید که تنها بودن و پایان پیدا کردن یک رابطه چطور خواهد بود؟ آیا پس از این موضوع زنده می‌مانید؟ آیا می‌توانید نیازهای زندگی خود را برطرف کنید؟ در واقع با خودتان به این سؤال پاسخ بدهید که پس از طردشدن بدترین اتفاقی که برای شما می‌افتد کدام است؟ این کار به شما کمک می‌کند تا به این نتیجه برسید که به‌هم‌خوردن یک رابطه آن‌قدرها که فکر می‌کنید نگران‌کننده نیست.

روابط اجتماعی برقرار کنید

برقراری دوستی‌های جدید یکی از راهکارهایی است که باعث می‌شود ترس شما از طردشدن کمتر بشود. این دوستی‌ها باعث می‌شوند بفهمید کسانی هستند که شما را همان‌طور که هستید دوست دارند. و این می‌تواند تا حد زیادی به شما برای تغییر افکارتان کمک کند. برای آشنایی با سایر روش های درمان فوبیا کلیک کنید.

نقش مشاور برای از بین بردن ترس از طردشدن

ترس از طردشدن در بعضی از ما تبدیل به یک مشکل جدی می‌شود. این نگرانی می‌تواند آن‌قدر زیاد بشود که شما امکان داشتن یک رابطه دوستانه و با آرامش را به طور کامل از خودتان بگیرید. به همین خاطر اگر فکر می‌کنید که بیش از حد درگیر این موضوع هستید بهتر است راجع به آن از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا دلیل نگرانی‌هایتان را پیدا کنید؛ و راهی نیز برای تغییر افکار و باورهایتان به شما نشان خواهند داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خود و روابط بین فردی خود می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چطور وقتی وارد یک رابطه می‌شویم از تمام شدن آن نترسیم؟

یکی از بزرگ‌ترین دلایل اینکه ترس شما از طردشدن تمام نمی‌شود این است که هرگز شکل رفتارتان را با دیگران عوض نمی‌کنید. شما همیشه برای مبارزه با ترس‌هایتان یا بیش از حد به دیگران می‌چسبید و یا کاملاً از  آنها فاصله می‌گیرید. اگر یک‌بار سعی کنید که رفتار خود را تغییر بدهید متوجه می‌شوید چیزی برای ترسیدن از آن وجود ندارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره