کشتن فرزند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حتی فکر کردن به کشتن فرزند احتمالاً برای شما غیر ممکن است. فرزند یکی از عزیزترین داشته‌های هر پدر و مادری است. بااین‌حال به هر دلیلی ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که به کشتن فرزندتان فکر کنید. توهم و اعتیاد و همین‌طور قتل‌های ناموسی رایج‌ترین دلایلی هستند که باعث کشتن فرزند می‌شوند. بااین‌حال قبل از اینکه دست به هر اقدامی بزنید بهتر است به یک موضوع فکر کنید؛ آن هم اینکه قطعاً راهکارهای جایگزینی به‌غیراز قتل نیز پیدا خواهد شد. پس بهتر است کمی بیشتر به شرایطی که در آن هستید فکر کنید. اما اگر مدتی است با این افکار روبرو شده‌اید، حتما با مشاوران روانشناسی صحبت نمایید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

کشتن فرزند

یکی از آسیب هایی که در جامعه ما نیز به چشم می‌خورد، موضوع قتل و کشتن فرزندان است. کنترل خشونت و مهارت حل مسئله از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که بای برای کاهش این معضل مد نظر قرار بگیرند. خیلی اوقات هم والدین روح و روان فرزندشان را به قتل می‌رساند و فردی سرخورده و پر از عقده را وارد جامعه می‌کنند. فعالان حوزه سلامت روان موظف اند با آموزش و ریشه یابی مشکلات خانوادگی به این افراد کمک کنند. بنابراین به افراد و خانواده ها توصیه می‌شود که برای مشکلات و مسائل شان حتما به دنبال راه حل باشند، سکوت و انکار کمکی نمی‌کند. برای آشنایی با مهارت حل مساله کلیک کنید.

علت کشتن فرزند

افسردگی‌های پس از زایمان

یکی از دلایل مهمی که می‌تواند باعث آسیب‌زدن یا کشتن فرزند بشود افسردگی‌های بعد از زایمان هستند. این بیماری همان‌طور که از نام آن پیداست در آخرین مراحل بارداری یا پس از به‌دنیاآمدن فرزند بعضی از مادران را درگیر خود می‌کند. اگرچه همه مادران حالت شدید آن را تجربه نمی‌کنند اما در صورت شدید شدن این بیماری ممکن است فرد درگیر مسائلی مثل توهم شده و حتی به فرزند خود آسیب بزند. برای درمان افسردگی پس از زایمان کلیک کنید.

اعتیاد

اعتیاد یکی از رایج‌ترین دلایلی است که باعث آسیب‌زدن یا کشتن فرزندان می‌شود. بسیاری از کسانی که درگیر اعتیاد به‌خصوص اعتیاد به مخدرهای صنعتی هستند دچار توهم می‌شوند. و این توهم‌ها می‌تواند باعث هرکاری بشود. علاوه بر توهم، اعتیاد مشکلی است که باعث انواع بدرفتاری‌ها با کودکان می‌شود. و این موضوع به‌خصوص در سنین پایین‌تر که کودکان آسیب‌پذیری بیشتری دارند می‌تواند باعث مرگ آنها بشود. متاسفانه در اخبار بارها خبر قتل فرزند به دلیل مصرف شیشه را شنیده ایم. به همین دلیل در صورت وجود این موضوع در خانواده شما حتما برای ترک شیشه و سایر مواد صنعتی اقدام کنید.

فشارهای اجتماعی

همان‌طور که گفتیم قتل‌های ناموسی از رایج‌ترین دلایل کشتن فرزند به‌خصوص در سنین نوجوانی هستند. به‌طورکلی فرهنگ کشور ما ارتباط‌های فردی میان دختران و پسران را نمی‌پذیرد. این موضوع در برخی خانواده‌ها و بعضی از مناطق کشور بیشتر دیده می‌شود. این دیدگاه در بعضی از موارد باعث آسیب‌زدن خانواده به فرزند یا حتی کشتن آن‌ها می‌شود. در صورتی که با این دست مسائل مواجه هستید، برای اطلاع از چگونگی جلوگیری و کنترل این مساله از مشاوره رابطه دختر و پسر استفاده کنید.

فشارهای اقتصادی

یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر تبدیل به دلیلی برای کشتن فرزند شده فشارهای اقتصادی هستند. بعضی از پدر و مادرها وقتی می‌بینند توانایی اداره کردن مالی خود و خانواده‌شان را ندارند به این فکر می‌افتند که به‌طورکلی اعضای خانواده را از بین ببرند.

پیامدهای کشتن فرزند

ازهم‌پاشیدن خانواده

اولین آسیبی که کشتن فرزند می‌تواند به همراه داشته باشد این است که خانواده شما از هم پاشیده می‌شود. این کار شما احتمالاً از سوی همسرتان قابل بخشش نخواهد بود. و این می‌تواند مشکلات بسیاری را در خانواده به همراه داشته باشد. در واقع با کشتن فرزند تنها یک عضو خانواده از بین نمی‌رود. بلکه در بسیاری از مواقع کل خانواده از بین خواهد رفت.

عذاب وجدان و بیماری های روحی

آمارها نشان می‌دهد بسیاری از کسانی که دست به کشتن فرزند می‌زنند زندگی سالمی ندارند. این افراد معمولاً درگیر بیماری‌های روحی و عذاب وجدان می‌شوند. و این می‌تواند تمامی زندگی آنها را تحت‌تأثیر خودش قرار بدهد.

مشکلات قانونی کشتن فرزند

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که پس از کشتن فرزند شما را درگیر خودش می‌کند طرف شدن با قانون است. درگیرشدن با مجازات‌های قانونی می‌تواند پیامدهای منفی دیگری نیز برای فرد و خانواده او همراه داشته باشد.

راهکارهای جایگزین کشتن فرزند

مهارت‌های کنترل خشم

خشم یکی از مهم‌ترین احساساتی است که باعث می‌شود شما به آسیب‌زدن به فرزند خود فکر کنید. به همین خاطر بهتر است وقتی خیلی عصبانی هستید محیط را ترک کنید؛ یا هر راهکار دیگری که می‌دانید شما را آرام می‌کند انجام بدهید. این موضوع باعث می‌شود آرامش خود را به دست بیاورید و از آسیب‌زدن به فرزندتان جلوگیری می‌کند. برای ارتقای مهارت کنترل خشم کلیک کنید.

به حرف دیگران توجه نکنید

بسیاری از قتل‌های ناموسی به‌خاطر فشارهای اجتماعی اتفاق می‌افتند. درواقع پدر یا سایر اعضای خانواده این دختران فکر می‌کنند که آبروی خود را در میان اطرافیان از دست داده‌اند. اما بهتر است در این شرایط کمی خود را کنترل کنید و به این موضوع فکر کنید که آیا حرف‌های دیگران بیش‌تر از جان فرزندتان و از هم پاشیدن خانواده شما ارزش دارد؟ بهترین راهکار در این شرایط این است که به حرف‌های دیگران توجهی نداشته باشید.

از یک مشاور کمک بگیرید

اگر مشکلاتی مثل افسردگی یا سوءمصرف مواد مخدر دارید و یا درصورتی‌که احساس می‌کنید رابطه مناسبی با فرزند نوجوان خود ندارید شاید بهتر باشد از یک مشاور برای برطرف‌کردن این مشکلات کمک بگیرید. همان‌طور که گفتیم این مشکلات که به نظر ساده هم می‌آیند می‌توانند دلیلی برای آسیب‌زدن به فرزند بشوند. به همین خاطر شاید بهتر باشد قبل از بزرگ‌تر شدن مشکل راجع به این شرایط با یک متخصص صحبت کنید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد عوامل خطر را در زندگی خود و فرزندتان کم‌رنگ‌تر کنید. و این می‌تواند به بهترشدن زندگی شما بسیار کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

همسرم پس از زایمان گاهی اوقات به فرزندمان آسیب می‌زند. چطور می‌توانم از این کار او جلوگیری کنم؟

احتمالاً همسر شما دچار افسردگی شدید پس از زایمان شده است. برای درمان این مشکل بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

پدرم تابه‌حال چند بار مرا به کشتن تهدید کرده است؛ چه کار باید بکنم؟

بهتر است با پدرتان صحبت کنید و مشکلی که پیش آمده را برطرف کنید. اما اگر احساس می‌کنید این مشکل قابل‌حل نیست بهتر است از متخصصین خانواده کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره