رفتار مناسب با دختر نوجوانی که تمایل به ازدواج دارد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار و برخورد مناسب با دختری که دوست پسر دارد چگونه باید باشد؟ این روزها برخلاف گذشته ارتباط با جنس مخالف برای دختران و پسران از مسیرهای مختلف ممکن شده است. به همین خاطر شما باید خود را برای رسیدن فرزندتان به این شرایط آماده کنید. بسیاری از خانواده‌ها فکر می‌کنند که باید جلوی فرزندشان را بگیرند و به او اجازه ورود به این رابطه‌ها را ندهند. اما تحقیقات نشان می‌دهد در بیشتر موارد این کار شما باعث تغییر رفتار فرزندتان نمی‌شود. بلکه آن‌ها از این به بعد همه چیز را از شما پنهان خواهند کرد. به همین خاطر بهتر است رفتارتان را طوری تنظیم کنید که فرزندتان به شما اعتماد داشته و به‌راحتی بتواند با شما صحبت کند. در ادامه راهکارهایی برای محافظت از دخترتان آورده‌ایم. در صورتی که تا به حال با این مسائل مواجه نشده‌اید، حتما مشاوره نوجوان دریافت کنید.

برخورد با دختری که دوست پسر دارد

فرهنگ کشور ما نگاه مطلوبی به رابطه‌های پیش از ازدواج به‌خصوص برای دختران ندارد. به همین خاطر اینکه بدانیم دختر ما نیز وارد رابطه با یک پسر شده احتمالا بسیار نگران‌کننده است. همین نگرانی بسیاری از مواقع باعث می‌شود که پدر و مادرها به هر شکلی که می‌توانند فرزندشان را از این روابط دور نگه دارند. اما این راهکار در اکثر مواقع نتیجه خوبی نخواهد داشت. به همین خاطر بهتر است روش‌های مناسب‌تری را برای برخورد با فرزندتان انتخاب کنید. در ادامه بعضی از راهکارهایی که باید هنگام برخورد با دختری که دوست پسر دارد در نظر داشته باشید، شرح داده‌ایم.

از برخوردهای تند خودداری کنید

احتمالاً وقتی می‌شنوید که دخترتان وارد رابطه با جنس مخالف شده احساسات منفی بسیاری را تجربه می‌کنید. این احساسات منفی معمولاً باعث می‌شود که ما برخورد منفی و تندی هم با فرزندمان داشته باشیم. ممکن است با او دعوا کنید؛ بیرون رفتن و سایر آزادی‌هایش را محدود کنید؛ و یا مجبورش کنید که ارتباطش را تمام کند. اما دقت داشته باشید که شما با هیچ‌کدام از این رفتارها نمی‌توانید فرزندتان را از ارتباط با جنس مخالف منع کنید.

در حقیقت پس از رسیدن به سنین نوجوانی و دوران بلوغ این که دختر شما نسبت به جنس مخالف کنجکاوی‌هایی داشته باشد، بسیار طبیعی است. شما نمی‌توانید با محدودکردن فرزندتان در مقابل این جریان طبیعی بایستید. این کار تنها باعث می‌شود که فرزندتان اعتمادش را به شما از دست بدهد. در نتیجه از این به بعد و در تجربه‌های بعدی با شما صحبت نخواهد کرد. و این می‌تواند احتمال آسیب‌دیدن فرزند شما را به‌مراتب بیشتر کند. پس اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که احساسات خود را کنترل کنید؛ و از برخوردهای تند خودداری نمایید. برای آشنایی با معایب و مزایای دوستی دختر و پسر کلیک کنید.

در برخورد با دختری که دوست پسر دارد او را درک کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث اعتماد فرزندتان به شما می‌شود این است که او را درک کنید. گفتن جملاتی مثل اینکه تو هنوز بچه هستی می‌تواند تأثیر منفی بسیاری روی رابطه شما داشته باشد. به‌جای این جملات بهتر است به فرزندتان بگویید که او و نیازهایش را درک می‌کنید. این موضوع باعث می‌شود نوجوان نیز احساس کند که شما متوجه خواسته‌هایش هستید و به همین خاطر بیشتر به شما اعتماد خواهد کرد.

قدرت درک و تحلیل فرزندتان را بالاتر ببرید

بسیاری از پدر و مادرها فکر می‌کنند دخترشان از برقراری رابطه با جنس مخالف آسیب خواهد دید. یا ممکن است مطمئن باشید که طرف مقابل قصد سوءاستفاده کردن از دخترتان را دارد. در این شرایط بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که فرزندتان را نسبت به خطراتی که در اطرافش وجود دارد آگاه کنید. اما تا وقتی که این آگاهی را از راه نصیحت کردن به فرزندتان منتقل کنید احتمالاً نتیجه‌ای نخواهید گرفت.

فروشگاه آرامیس

سعی کنید راجع به موضوعات مختلف با نوجوان صحبت کنید و قدم‌به‌قدم به او کمک کنید تا خودش راجع به این رابطه استدلال کرده و تصمیم بگیرد.

راجع به مسائل جنسی برای فرزندتان توضیح بدهید

احتمال بروز رابطه جنسی همیشه در ارتباط میان دو جنس مخالف وجود دارد. به همین خاطر وقتی می‌فهمید که فرزندتان وارد رابطه با جنس مخالف شده یکی از مهم‌ترین کارها این است که با او راجع به مسائل جنسی صحبت کنید. بهتر است آگاهی فرزندتان را از رابطه جنسی، محدودیت‌ها و خط‌قرمزهایی که باید رعایت کند و همین‌طور زمان مناسب و روش صحیح برای ارتباط با جنس مخالف تا قبل از ازدواج را برای او شرح دهید.

منفی نمایی را کنار بگذارید

بسیاری از پدر و مادرها وقتی متوجه ارتباط دخترشان با جنس مخالف می‌شوند، شروع به منفی‌بافی و سیاه‌نمایی می‌کنند. صحبت از اینکه همه پسرها به قصد آسیب رساندن و سو استفاده وارد رابطه با یک دختر می‌شوند یا موضوعاتی از این دست فایده چندانی ندارد.

شما با این کار تنها باعث می‌شوید که فرزندتان نسبت به جنس مخالف خود بدبین بشود؛ و احتمالاً این بدبینی را تا آینده و زمان ازدواج نیز همراه خودش خواهد داشت. همین موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای او ایجاد کند. به همین خاطر وقتی با فرزندتان راجع به این موضوع صحبت می‌کنید سعی کنید جنبه‌های مثبت و منفی ماجرا را در کنار هم در نظر بگیرید. و راجع به همه آن‌ها صحبت کنید.

خط‌قرمزها را مشخص کنید

اینکه می‌گوییم بهتر است راجع به رابطه فرزندتان با جنس مخالف سخت‌گیری نکنید به معنای آن نیست که آنها را کاملاً آزاد بگذارید. بلکه بهتر است با فرزندتان صحبت کنید. خط‌قرمزها و موضوعاتی که رعایت کردن آنها برایتان مهم است را به او گوشزد کنید. این خط‌قرمزها با توجه به فرهنگ و عقاید هر خانواده‌ای متفاوت خواهد بود. بااین‌حال همان‌طور که گفتیم سعی کنید این نکته‌ها را با دلیل و منطق به فرزندتان بگویید؛ و به او کمک کنید تا متوجه دلیل حرف‌ها و نگرانی‌هایتان بشود. در غیر این صورت نمی‌توانید مطمئن باشید که او این خط‌قرمزها را رعایت کند. برای آشنایی با راه های مشخص کردن حد و مرز در رابطه کلیک کنید.

کمک مشاور در برخورد با دختری که دوست پسر دارد

رابطه با جنس مخالف یکی از موضوعاتی است که باعث اختلاف‌های جدی بین پدر و مادر و فرزندانشان می‌شود. اگر شما نتوانید این اختلاف‌ها را به‌درستی مدیریت کنید احتمالاً مشکلات بسیاری در محیط زندگی‌تان به وجود خواهد آمد. برای مثال ممکن است فرزندتان نسبت به شما بی‌اعتماد شود؛ و از این به بعد مسائل زندگیش را از شما پنهان کند. بعضی از پدر و مادرها نیز نمی‌دانند چطور باید با فرزندشان صحبت کنند. آنها بسیاری از مواقع از این شکایت دارند که هرچه می‌گویند فرزندشان نمی‌پذیرد. به همین خاطر وقتی متوجه ارتباط فرزندتان با جنس مخالف می‌شوید یا حتی قبل از آن و زمانی که فرزندتان وارد سن بلوغ می‌شود یکی از بهترین راهکارها کمک‌گرفتن از مشاور است.

مشاورین روان‌شناس با تخصص و تجربه‌ای که در زمینه صحبت‌کردن با نوجوانان دارند به‌خوبی می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کرده و مسیر درست و اشتباه را به آنها آموزش بدهند. به‌علاوه مشاور می‌تواند به پدر و مادرها نیز راجع به برخورد با نوجوان و راه‌های ارتباط با آنها کمک کند. به همین خاطر توصیه می‌شود وقتی فرزندتان وارد سنین نوجوانی شد راجع به نحوه تربیت او با یک مشاور متخصص مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوان و خانواده می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی خانواده از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چطور به دخترم بگویم که داشتن دوست پسر می‌تواند برایش خطرناک باشد؟

شما نمی‌توانید با منفی و سیاه نشان‌دادن دوستی با جنس مخالف دخترتان را قانع کنید که از این روابط دست بکشد. این مدل از رفتارها معمولاً نتیجه معکوس خواهند داشت. بهتر است سعی کنید آگاهی‌های لازم راجع به یک رابطه سالم را به فرزندتان بدهید. و به او کمک کنید تا بتواند رابطه‌اش را به شکل صحیحی مدیریت کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره