ترس از گذشته

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از گذشته یا نموفوبیا یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند هرکسی را درگیر خودش کند. تنها چیزی که برای مبتلا شدن به این بیماری لازم دارید این است که نگران بخشی از گذشته خود باشید. در بیمارانی که ترس از گذشته را تجربه می‌کنند این نگرانی به‌قدری زیاد می‌شود که همه تلاش‌شان را برای فرار از آن بخش زندگی انجام می‌دهند. یا حتی شاید ارتباطشان را با دوستان و هر چیزی که به گذشته مربوط می‌شود قطع کنند. تلاش برای صحبت نکردن راجع به گذشته یا حتی میل به خودکشی از شدت افسوس گذشته نشانه‌های دیگر این بیماری هستند. به همین خاطر می‌توان گفت که ترس از گذشته درصورتی‌که درمان نشود می‌تواند به یک بیماری فلج‌کننده تبدیل شود. پس اگر شما یا هر یک از اطرافیان درگیر نشانه‌های این بیماری شده‌اید اولین و بهترین راهکار دریافت مشاوره استرس است.

ترس از گذشته

ترس از گذشته یک بیماری اضطرابی است. کسانی که درگیر این مشکل می‌شوند معمولاً از بخشی از گذشته خود می‌ترسند. به همین خاطر هر کاری می‌کنند تا از این گذشته فرار کنند. شاید با خودتان بگویید که خاطرات تلخ در زندگی همه ما وجود دارند. این موضوع کاملاً درست است. هرکدام از ما مشکلاتی را در زندگی تجربه کرده‌ایم که دیگر دوست نداریم به آنها برگردیم. اما این مشکل در کسانی که درگیر ترس از گذشته می‌شوند شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

این ترس در این افراد به حدی می‌رسد که حتی می‌تواند خطر خودکشی را به همراه داشته باشد. اما خبر خوب این است که نشانه‌های این بیماری قابل‌درمان هستند. به همین خاطر درصورتی‌که نشانه‌ها را در فردی مشاهده کردید برای از بین بردن و درمان آن ها حتما با متخصصین صحبت نمایید. برای آشنایی بیشتر با پیامدهای اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

نشانه های ترس از گذشته

با شناخت نشانه‌های ترس از گذشته شما متوجه خواهید شد که آیا ترس‌های‌تان به مرز بیماری رسیده است یا خیر. البته به این نکته توجه داشته باشید که همه این نشانه‌ها با هم در یک فرد دیده نمی‌شود. بلکه هر چه تعداد بیشتری از علائم در یک نفر باشد یا یک نشانه شدت بیشتری داشته باشد با احتمال بیشتری می‌توانیم از این اختلال صحبت کنیم. مهم‌ترین نشانه های ترس از گذشته عبارتند از:

  • تلاش برای فرار از گذشته یا بخشی از آن
  • ترس از بیماری‌هایی مثل آلزایمر که باعث می‌شوند فرد گذشته خود را فراموش کند
  • فرد از گذشته صحبت نمی‌کند یا زمانی که صحبت‌هایی را در این باره می‌شنود دچار اضطراب می‌شود
  • علائم اضطراب مانند عرق کردن دست‌ها، تنگی نفس یا تپش قلب با دیدن نشانه‌های مربوط به گذشته در فرد دیده می‌شوند.
  • میل به خودکشی یا آسیب‌زدن به خود از شدت افسوس برای خاطرات گذشته

دلایل ترس از گذشته

هیچ دلیل مشخصی برای ترس از گذشته وجود ندارد. در حقیقت می‌توان گفت که هرکس برای ترس‌هایش دلیل خاصی دارد. بااین‌حال نقش بعضی از مسائل در این موضوع می‌تواند بیشتر از سایرین باشد. در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره کرده‌ایم، اما ممکن است شما دلیل به خصوص خودتان را داشته باشید و برای رفع آن حتما به متخصص مراجعه نمایید. برای آشنایی با انواع فوبیا کلیک کنید.

آمادگی‌های ژنتیکی

تحقیقات نشان داده که بعضی از ما نسبت به دیگران آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل اضطراب داریم. در واقع نشانه‌هایی هستند که از رابطه بین ژنتیک و بیماری‌های اضطرابی صحبت می‌کنند. و این بیماری اضطرابی می‌تواند در هر فرد به شکل متفاوتی در بیاید. به همین خاطر ژن‌ها را می‌توانیم یکی از دلایل مشکلاتی مانند ترس از گذشته بدانیم.

فروشگاه آرامیس

اتفاقات ناگوار

گاهی اوقات در زندگی اتفاقاتی پیش می‌آید که تحمل آن برای ما بسیار سخت یا غیرممکن است. هیچ‌کدام از ما وقتی از آن روزها می‌گذریم دوست نداریم که بار دیگر این خاطرات را تکرار کنیم. این شرایط برای بعضی از افراد شدت بیشتری پیدا می‌کند. آن‌ها به حدی از مشکلاتی که تجربه کرده‌اند آسیب دیده‌اند که سعی می‌کنند در ادامه زندگی از آن فرار کنند.

فشارهای اجتماعی

یکی از دلایلی که باعث ترس از گذشته می‌شود حرف‌ها و قضاوت‌های دیگران است. زندگی در یک جامعه به این معناست که شما باید قوانین و هنجارهای آن محیط را رعایت کنید. در غیر این صورت رفتار اطرافیان با شما می‌تواند مشکلات بسیاری را برای‌تان به همراه داشته باشد. همین موضوع تبدیل به یکی از دلایلی می‌شود که فرد را از رفتار و قضاوت دیگران ترسانده و باعث می‌شود که درگیر مشکلاتی مانند ترس از گذشته شود.

درمان ترس از گذشته

ترس از گذشته مشکلی نیست که به‌خودی‌خود حل شود. باقی‌ماندن این بیماری و بی‌توجهی به درمان آن می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد. ساده‌ترین این مسائل این است که شما آرامش را در زندگی‌تان تجربه نمی‌کنید. به همین خاطر بهتر است به دنبال راهی برای درمان این شرایط باشید. به خاطر داشته باشید که بهترین و تقریباً تنها روش برای درمان قطعی ترس از گذشته این است که از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید. برای آشنایی با روش های علمی درمان ترس ها کلیک کنید.

روش‌های درمان ترس از گذشته

بزرگ‌ترین مشکل کسانی که درگیر ترس از گذشته هستند این است که از نشانه‌های مربوط به گذشته فرار می‌کنند. و یا در شرایطی که مجبورند با واقعیت مواجه شوند ترس بسیاری را تجربه می‌کنند. به همین خاطر اولین کاری که مشاور برای شما انجام می‌دهد این است که راه‌های آرام‌سازی را به شما آموزش می‌دهد. وقتی این راهکارها را یاد بگیرید به‌خوبی می‌توانید اضطراب خود را در مواجهه با این شرایط مدیریت کنید. پس از اینکه بیمار روش آرام‌سازی را به‌خوبی یاد گرفت درمانگر به‌تدریج او را با خاطراتی که از آن می‌ترسد مواجه می‌کند تا زمانی که بیمار یاد بگیرد در مقابل تمامی این شرایط آرامش خود را حفظ کند.

یکی دیگر از کارهایی که مشاور برای شما انجام خواهد داد این است که به شما کمک می‌کند افکار منفی مثل سرزنش کردن دائم خود و یا ترس از قضاوت دیگران را کنار بگذارید و شجاعانه با این بخش از زندگی خودتان مواجه شوید.

کم‌کردن افسوس گذشته

اگر مشکل شما به‌اندازه ترس از گذشته جدی نیست می‌توانید از برخی راهکارها برای تغییر شرایط کمک بگیرید. تاثیر روش هایی که در ادامه شرح داده ایم بعد انجام متداول آن ها مشخص خواهد شد، اما اگر تغییری احساس نکردید حتما به متخصص مراجعه نمایید.

روی لحظه تمرکز کنید

گذشته برای همیشه تمام شده و آینده نیز برای همه ما نامعلوم است. به همین خاطر لحظه حال تنها زمانی است که می‌توانید در آن زندگی کنید. پس سعی کنید روی این لحظه از زندگی‌تان تمرکز داشته باشید. هنگامی که حواستان پرت گذشته یا آینده می‌شود سعی کنید به‌جای غرق شدن در افکارتان از آنها فاصله بگیرید. اگر این کار برایتان سخت است می‌توانید از تکنیک تمرکز روی اندام‌های بدن استفاده کنید.

تمام توجه و تمرکزتان را روی بخشی از بدن مثل دست یا پا بگذارید. سعی کنید احساساتی که این قسمت از بدن‌تان در این لحظه تجربه می‌کند را بدون دست زدن به این اندام احساس کنید. این تمرین به شما کمک می‌کند حضور در لحظه را بهتر یاد بگیرید. برای انجام هر چه بهتر این تمرینات مقاله کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی را بخوانید.

استفاده از تمرینات آرام‌سازی

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان اضطراب و نگرانی استفاده از تمرینات آرام‌سازی مثل ریلکسیشن است. اگر بتوانید روزانه ده دقیقه برای این کار وقت بگذارید با نتایج فوق‌العاده آن مواجه خواهید شد. به‌طورکلی این تمرین‌ها به شما کمک می‌کنند که قدرت تمرکز خود و رهایی از ترس‌های مربوط به گذشته و آینده را افزایش دهید برای آشنایی با تمرینات ریلکسیشن کلیک کنید.

تغییر افکار

سعی کنید ذهنیت و باورهایتان را راجع به گذشته تغییر دهید. برای این کار می‌توانید تمامی افکار منفی که دارید را روی کاغذ بنویسید. سپس با خودتان به این سؤال پاسخ بدهید که واقعاً چقدر این افکار منطقی هستند؟ اگر فکر می‌کنید جایگزین‌های مثبت‌تری هم می‌توانید برای افکارتان در نظر بگیرید حتماً در مقابل افکار منفی آن‌ها را بنویسید. و اگر فکر می‌کنید واقعاً افکارتان منطقی هستند بهتر است به دنبال یک راهکار مناسب‌تر از فرار برای آن باشید. در این زمینه می‌توانید از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

آیا دارویی برای درمان ترس از گذشته وجود دارد؟

دارویی که به طور اختصاصی این بیماری را درمان کند وجود ندارد. بااین‌حال ممکن است بعضی از پزشکان از داروهای ضداضطراب برای کم‌شدن علائم استفاده کنند. بااین‌حال دقت داشته باشید که استفاده از دارو نمی‌تواند درمان قطعی برای شرایط شما باشد. بهتر است برای درمان کامل از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره