غذاهای تشدید کننده افسردگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

غذاهای تشدید کننده افسردگی و مضر را می‌شناسید؟ شاید برای تان جالب باشد که بدانید مواد غذایی می‌توانند بر شادابی و روحیه شما تاثیر بگذارند. بسیاری از مطالعات رابطه مستقیم افسردگی با برخی مواد غذایی را تایید کرده‌اند. پس اگر دچار افسردگی شده‌اید، حتما یک رژیم غذایی مناسب نیز باید دریافت کنید. کمبود برخی ویتامین ها و مواد مغنی با مصرف این غذاها جبران شده و می‌توانند باعث آزاد شدن هورمون های شادی در بدن شما بشوند. بنابراین حتما برای دریافت رژیم و درمان افسردگی با متخصص خود مشورت نمایید. جهت شروع مشاوره افسردگی کلیک کنید.

رابطه بین تغذیه و بیماری‌های روحی

در گذشته تصور بیشتر مردم و همین‌طور متخصصان این بود که بیماری‌های روحی ربطی به شرایط جسمی فرد ندارند. به همین خاطر برای درمان این امراض فقط روی افکار بیمار تمرکز می‌شد. اما در سال‌های اخیر تحقیقات نشان داده که سبک زندگی در بروز بیماری‌های روحی مثل افسردگی یا درمان آنها اهمیت بسیاری دارد. تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل در سبک زندگی هرکدام از ما است. در طول روز حداقل سه وعده غذا می‌خوریم. به همین خاطر بسیار مهم است که از سلامت مواد غذایی مطمئن باشید.

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی مانند شکر یا نمک زیاد و همین‌طور غذاهای آماده باعث فعالیت بیشتر دستگاه ایمنی و التهاب بدن می‌شود. این التهاب می‌تواند دلیل بسیاری از بیماری‌ها مثل سرطان، دیابت و یا مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب باشد. به‌علاوه نتایج یک تحقیق در سال 2017 نشان داد که اگر بیماران افسرده مصرف برخی مواد غذایی را کنار بگذارند و به‌جای آن از سایر خوراکی‌ها استفاده کنند درصد افسردگی آنها کاهش پیدا می‌کند. تمامی این دلایل نشان‌دهنده اهمیت مواد غذایی در بهبود یا بدتر شدن افسردگی هستند. در ادامه این مطلب غذاهای تشدید کننده افسردگی را معرفی کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی

غذاهای تشدید کننده افسردگی

در ادامه به غذاهایی مضر برای افسردگی اشاره کرده‌ایم، به این نکته دقت داشته باشید که مصرف این مواد غذایی در چند وعده تاثیر چندانی ندارد، بلکه باید میزان مصرف این مواد را در یک بازه زمانی مشخص کنترل و کاهش دهید و برای جلوگیری از تشدید افسردگی رژیم غذایی خود را با کمک متخصصین تغییر دهید.

قند و شکر

مصرف بیش از حد گلوکز را می‌توان یکی از دلایل اصلی برای افسردگی دانست. طبق تحقیقات کسانی که از قند و شکر و خوراکی‌های شیرین بیشتر استفاده می‌کنند به احتمال بیشتری دچار افسردگی یا مشکلاتی مانند دمانس می‌شوند. در حقیقت با بالا رفتن سطح گلوکز در خون فعالیت پروتئین‌هایی که باعث رشد سلول‌های عصبی و پیوند بین آنها می‌شوند کمتر خواهد شد. به‌علاوه مصرف بیش از حد گلوکز می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل دیابت باشد. درگیرشدن با این بیماری نیز می‌تواند دلیل دیگری برای ابتلا به افسردگی باشد.

فروشگاه آرامیس

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

وقتی می‌خواهیم از قند و شکر دوری کنیم، احتمالا بهترین راهی که به ذهنمان می‌رسد شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند. اما باید بدانید تمامی نوشابه‌ها و شیرین‌کننده‌های رژیمی حاوی مقدار زیادی از ماده‌ای به نام آسپارتام هستند. متخصصان معتقدند که آسپارتام میزان تولید سروتونین در خون را کاهش می‌دهد. با توجه به این که کم‌شدن سروتونین مهم‌ترین دلیل برای بروز افسردگی است؛ می‌توان گفت که شیرین‌کننده‌های مصنوعی از جمله مواد غذایی تشدید کننده افسردگی است.

غذاهای تشدید کننده افسردگی | نوشیدنی‌های الکلی

تحقیقات بسیاری در رابطه با مصرف الکل و تأثیر آن روی افسردگی انجام شده است. تقریباً تمامی این تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از الکل و نوشیدنی‌های الکلی رابطه مستقیمی با بروز افسردگی دارد. شاید این نتیجه برای‌تان کمی دور از ذهن باشد. زیرا معمولاً در ظاهر مصرف‌کنندگان الکل احساس سرخوشی و نشاط پیدا می‌کنند. اما بهتر است بدانید که این تنها نتیجه کوتاه‌مدت استفاده از الکل است. مصرف این ماده در بلندمدت باعث بروز افسردگی در فرد می‌شود.

به‌علاوه همان‌طور که درباره قند و شکر نیز گفتیم افسردگی می‌تواند پیامد ثانویه مصرف الکل باشد. زیرا بسیاری از معتادان به الکل درگیر مشکلاتی مثل بیماری‌های جسمانی و رفتاری می‌شوند. پس این شرایط می‌تواند باعث بروز افسردگی شود.

چربی و روغن‌های هیدروژنه

روغن‌های هیدروژنه می‌توانند باعث التهاب در دیواره رگ‌های خونی شوند و از این طریق سلامتی شما را به خطر خواهند انداخت. اما علاوه بر عوارض جسمانی، روغن‌های هیدروژنه و همین‌طور چربی‌های اشباع خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهند.

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم التهاب‌هایی که درون بدن اتفاق می‌افتند ارتباط مستقیمی با بیماری‌های روحی و به‌خصوص افسردگی دارند. این التهاب‌ها دقیقاً بر بخش‌هایی از مغز که وظیفه ایجاد انگیزه و به حرکت در آوردن شما را برعهده دارند تأثیر خواهند گذاشت. با توجه به اینکه ازدست‌دادن انگیزه و میل به فعالیت مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی هستند می‌توانیم بگوییم که چربی ها از جمله غذاهایی تشدید کننده افسردگی هستند.

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی بدون دارو

غذاهای تشدید کننده افسردگی | سدیم

نمک یا سدیم یکی دیگر از غذاهای تشدید کننده افسردگی است. در طی تحقیقات متخصصین ثابت شد که استفاده از نمک باعث کند شدن فعالیت اعصاب مرکزی می‌شود. به‌علاوه سدیم بالا رابطه مستقیمی با احساس خستگی و بی‌حالی دارد. به همین خاطر می‌توان گفت که سدیم و افسردگی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. اما علاوه بر این مصرف بیش از حد سدیم باعث احتباس آب در بدن و ورم شما می‌شود که چاقی را به دنبال خواهد داشت. این چاقی باعث خواهد شد که از شرایط بدنی‌تان احساس نارضایتی داشته باشید؛ و همین موضوع تبدیل به دلیل دیگری برای احساس افسردگی و ناامیدی می‌شود.

فست‌فودها و غذاهای فراوری شده

یکی از مضرترین غذاهای شناخته شده برای سلامت جسم و روان همین فست‌فودها و غذاهای فراوری شده هستند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از این مواد غذایی باعث التهاب بیشتر اندام‌های داخلی می‌شود. همان‌طور که گفتیم این التهاب تأثیر مستقیمی روی رفتار و هیجانات و در نتیجه افسردگی فرد خواهد گذاشت.

غذاهای تشدید کننده افسردگی | کافئین

کافئین از آن دسته مواد غذایی است که بر سر استفاده از آن بحث‌های بسیاری وجود دارد. احتمالاً شما هم این را تجربه کرده‌اید که استفاده از کافئین، انرژی بیشتری برای فعالیت به شما می‌دهد. به‌علاوه مشخص شده که استفاده از کافئین به مقدار کم می‌تواند اضطراب و افسردگی را کاهش بدهد. به همین خاطر بسیاری از متخصصان معتقدند که ارتباطی بین کافئین و افسردگی وجود ندارد.

بااین‌حال بعضی از تحقیقات نتیجه‌ای مخالف با این را نشان می‌دهند. یکی از دلایلی که می‌توانیم برای این موضوع بیان کنیم تأثیرات ثانویه کافئین است. برای مثال استفاده از این ماده غذایی روی خواب تأثیر منفی می‌گذارد. و همان‌طور که می‌دانید بی‌خوابی یکی از نشانه‌های اصلی افسردگی است. به همین خاطر و به‌طورکلی توصیه می‌شود که مصرف کافئین را در حالت متعادلی نگه دارید.

غذاها و ویتامین های ضد افسردگی

علاوه بر اجتناب از غذاهای تشدید کننده افسردگی شما می‌توانید با مصرف غذاها و ویتامین های ضد افسردگی هر چه زودتر به سلامت خود برسید. در ادامه به برخی مواد اشاره شده است، اما برای آشنایی کامل با غذاهای مناسب افسردگی کلیک کنید.

آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان دسته‌ای از مواد غذایی مثل ویتامین‌های A و B و C هستند. این مواد می‌توانند رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند و از همین طریق روی کاهش اضطراب و افسردگی تأثیر می‌گذارند. در حقیقت انباشته شدن رادیکال‌های آزاد در بدن با افزایش اضطراب رابطه مستقیمی دارد. به همین خاطر می‌توان گفت از بین بردن این مواد در بدن می‌تواند تأثیر بسیاری روی روحیه شما داشته باشد. با توجه به اینکه زعفران یکی از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی است شاید به همین خاطر باشد که آن را ماده‌ای نشاط‌آور می‌نامند.

محصولات پروبیوتیک

نتایج بعضی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که وجود باکتری‌های مفید در روده می‌تواند روی افسردگی شما تأثیر خوبی داشته باشد. به همین خاطر است که استفاده از مواد غذایی پروبیوتیک مثل ماست برای کاهش افسردگی توصیه می‌شود. ماست یا کفیر و انواع محصولات پروبیوتیک که در بازار یافت می‌شود، میکروب‌های مفید روده را افزایش می‌دهند و از این طریق به سلامت روحی شما کمک می‌کنند.

مواد غذایی دارای روی

یک بررسی در سال‌های اخیر نشان داد که استفاده از مکمل‌های دارای روی می‌تواند تأثیر مثبت بسیاری بر افسردگی داشته باشد. به همین خاطر این دیدگاه در بین متخصصان ایجاد شد که استفاده بیشتر از روی در رژیم غذایی می‌تواند تأثیر مثبتی در کاهش احتمال افسردگی داشته باشد.

پروتئین‌ها

همان‌طور که گفتیم سروتونین نام ماده شیمیایی است که از مغز ترشح شده و خلق‌وخوی شما را تنظیم می‌کند. در حقیقت متخصصین کاهش سروتونین را دلیل اصلی افسردگی می‌دانند. سروتونین از یک پروتئین به نام تریپتوفان ساخته می‌شود. به همین خاطر است که متخصصین معتقدند استفاده از پروتئین‌ها در سبد غذایی خانواده احتمال افسردگی را در آن‌ها کم خواهد کرد.

مشاوره برای غذاهای تشدید کننده افسردگی

همان‌طور که دیدید مواد غذایی رابطه بسیاری با افسردگی شما خواهند داشت. به همین خاطر گفته می‌شود که داشتن سبک زندگی سالم یکی از مهم‌ترین عوامل برای جلوگیری از بروز افسردگی است. بااین‌حال این موضوع را به خاطر داشته باشید که رعایت مواد غذایی به‌تنهایی نمی‌تواند افسردگی شما را درمان کند. افسردگی مجموعه‌ای از نشانه‌ها است که مهم‌ترین آن‌ها افکار و احساسات منفی هستند. بهترین راه برای درمان این افکار و احساسات منفی کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص است. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید که درگیر نشانه‌های افسردگی شده‌اید اولین قدم این است که از یک مشاور برای درمان کمک بگیرید. برای آشنایی با روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مصرف غذاهای مختلف از چه طریق روی افسردگی اثر می‌گذارد؟

استفاده از بعضی مواد غذایی باعث می‌شود که برخی فعالیت‌ها مثل احساس انگیزه و تمایل به فعالیت در مغز کمتر شود. گروه دیگری از مواد غذایی نیز ترشح مواد شیمیایی نشاط‌آور در مغز را کم می‌کنند و از این طریق باعث بروز افسردگی می‌شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره