آزمایش قبل ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

انجام آزمایش قبل از ازدواج جهت بررسی بیماری‌های تالاسمی، کم‌خونی، هپاتیت و… پیش از عقد لازم و ضروری است. دختر و پسر با معرفی‌نامه‌ای که از محضر می‌گیرند، به مرکز آزمایشگاهی معرفی شده، می‌روند. توجه کنید برگه‌ای که از محضر گرفته‌اید، مهر خورده باشد. آزمایش قبل از ازدواج علاوه بر غربالگری وضعیت سلامت فرد، آزمایشات مربوط به تشخیص اختلالات ژنتیکی، توانایی باروری و سایر مشکلات سلامت افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد. در حقیقت آزمایش قبل ازدواج به شما این امکان را می‌دهد که مشکلات را پیدا کرده و با آمادگی کافی وارد مرحله جدید زندگی شوید. تقریبا ۱۵٪ از دختران و پسرانی که قصد ازدواج دارند و در سنین باروری به سر می‌برند، متاسفانه نابارور هستند. باروری از جمله مسائل مهم در آزمایش ازدواج بوده که در زمینه تنظیم خانواده اهمیت فراوانی دارد.

در صورتی که هنوز برای ازدواج مشاوره دریافت نکرده اید، حتما برای مشاوره ازدواج کلیک کنید.

آزمایش قبل ازدواج

یافتن مشکلات و بیماری‌ها با انجام آزمایش قبل ازدواج امکان‌پذیر است؛ به همین دلیل این آزمایش از ملزومات قبل از ازدواج به شمار می‌رود و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

بیماری‌هایی از قبیل تالاسمی، کم‌خونی، بیماری‌ها عفونی مانند هپاتیت، سفلیس و… را می‌توان قبل از ازدواج تشخیص داد.

هم‌چنین قدرت باروری در دو طرف بررسی شده و آمادگی دختر و پسر برای فرزنددار شدن ارزیابی می‌گردد.

ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌تواند بر بارداری و سلامت جنین تاثیر بگذارد. در نتیجه اگر از قبل نسبت به این مشکلات آگاه باشید، می‌توانید با برنامه‌ریزی و طی برنامه درمانی مناسب برای بارداری اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : سوالات قبل از ازدواج

آزمایش قبل ازدواج چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

بررسی‌ها و آزمایشات قبل ازدواج را به چهار دسته کلی “ارزیابی سلامت عمومی”، “آزمایش خون”، “تست اعتیاد” و “سنجش توانایی بارداری” تقسیم‌بندی می‌کنند. در ادامه به معرفی هر آزمایش می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با مراحل ازدواج کلیک کنید.

ارزیابی سلامت عمومی

قد، وزن، فشارخون، کارکرد قلبی و تنفسی، معاینات شکمی و معاینه بافت سینه در این قسمت بررسی می‌شود.

آزمایش خون قبل ازدواج

با کمک آزمایش خون می‌توان ریسک بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی را تشخیص داد. گروه خونی، آزمایش فاویسم، بیماری‌های مقاربتی، تالاسمی و سایر بیماری‌های وراثتی به کمک آزمایش خون تعیین می‌گردند.

بیماری‌های مقاربتی همان بیماری‌ها منتقله از راه جنسی هستند. ایدز، هپاتیت، سفلیس، تبخال تناسلی، سوزاک و… در دسته بیماری‌ها مقاربتی هستند.

برخی از این بیماری‌ها مانند ایدز، زندگی فرد را تهدید می‌کند. در مقابل، هپاتیت، تبخال تناسلی و یا سوزاک تهدیدکننده حیات نیست ولی تا پایان عمر با فرد باقی می‌مانند.

از بین آزمایش‌ تعیین انواع بیماری‌های مقاربتی، تنها آزمایش سفلیس برای مردان در ایران الزامی است. سایر آزمایشات به درخواست طرفین انجام خواهد شد.

مثبت شدن تست سفلیس نیاز به بررسی‌های بیشتر برای تایید یا رد آن دارد.

تالاسمی به مقدار پایین‌تر از حد نرمال هموگلوبین و گلبول‌های قرمز اشاره دارد. دو نوع اصلی تالاسمی آلفا و تالاسمی بتا وجود دارد. شدت این بیماری ممکن است به صورت مینور (خفیف) و یا ماژور (شدید) باشد.

احتمال تولد نوزاد با تالاسمی مینور در زوجینی که هردو مبتلا به تالاسمی مینور باشند، حدود ۵۰٪ است. تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در این افراد، تقریبا ۲۵٪ است.

نتایج غیر طبیعی آزمایش تالاسمی با آزمایش الکتروفورز هموگلوبین بیشتر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تست اعتیاد

برای بررسی اعتیاد در افراد نمونه ادرار تهیه می‌شود. به درخواست زوجین ممکن است نمونه خونی جهت بررسی اعتیاد اخذ شود.

تست اعتیاد معمولا اعتیاد به شیشه، متادون و تریاک را بر اساس نمونه ادرار نشان می‌دهد.

بهتر است حداقل ۷۲ ساعت قبل از آزمایش، از مصرف هرگونه مسکن حاوی مخدر، قرص‌های کدئین‌دار، کافئین و ویتامین B اجتناب کنید.

آزمایش قبل ازدواج و معاینات مربوط به زنانی که ازدواج دوم دارند

در دخترانی که ازدواج اول خود را پیش رو دارند، فقط عفونت ادرار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاینه دهانه رحم و واژن به کمک اسپکولوم جهت بررسی و تشخیص بیماری‌های زنانه در خانم‌هایی که ازدواج دوم خود را دارند، انجام می‌شود.

واکسن کزاز

واکسن کزاز هر ده سال باید به فرد تزریق شود. هر یک از طرفین ازدواج که واکسن کزاز را طی ده سال گذشته تزریق نکرده باشند، پیش از ازدواج به آن‌ها تزریق می‌شود. تزریق واکسن کزاز در زنان اهمیت بیشتری دارد.

کلاس های مشاوره قبل ازدواج

سه کلاس به مدت یک ساعت در خصوص روان‌شناسی ازدواج، حقوق افراد در پیوند ازدواج و بهداشت فردی و جنسی برای زوج‌ها جوان برگزار می‌شود.

اطلاعات و آموزش‌های لازم در رابطه با آمار طلاق و خیانت زوجین، تشریح ساختمان اندام تناسلی زن و مرد، رابطه جنسی، رابطه احساسی نرمال، روابط اجتماعی، زودانزالی، ارگاسم و تغذیه صحیح به افراد داده می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره